شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
ریحانه حقانی

حوزه/ معاون پژوهشی جامعه الزهرا(س) اختصاص بخش ویژه به بانوان در خبرگزاری حوزه را اقدام سنجیده و ارزشمندی برشمرد که می‌تواند نمایشگر این پیشرفت‌ها باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، ریحانه حقانی درآیین رونمایی از بخش بانوان خبرگزاری حوزه که پیش از ظهر امروز در سالن انجمن‌های علمی حوزه علمیه در قم برگزار شد، با گرامیداشت یاد و نام شهدا و یوم‌الله ۲۲ بهمن به جایگاه بانوان در انقلاب اسلامی پرداخت و اظهارداشت: چیزی که باید موردتوجه بیشتر قرار بگیرد، شناخت این جایگاه است که به  این شناخت می‌توان با رویکردهای متفاوتی نگاه کرد.

معاون پژوهشی جامعه الزهرا(س) بابیان اینکه از یک‌سو می‌توان به نگاه رهبر کبیر انقلاب به این جایگاه پرداخت، تأکید کرد: رهبر انقلاب در رابطه با این موضوع یک بیان کلیدی دارند که در عرصه‌هایی به زنان ظلم شده است و نگاه ایشان به بانوان یک نگاه متعالی و بینش بزرگوارانه‌ای مبتنی بر آموزه‌های اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه عرصه‌ای که در اسلام برای زنان محقق می‌شود دقیقا از زبان امام معرفی می‌شود، تصریح کرد: عرصه‌های شناختی که نسبت به زنان اتفاق می‌افتد دقیقا در انقلاب پیاده شده است و رشد و تعالی که امروز زنان در انقلاب اسلامی دارند پیش از آن اتفاق نیفتاده بود.

حقانی یکی از کلیدواژه‌های شناخت جایگاه بانوان  را منویات امامین انقلاب دانست و تأکید کرد: در طول زمان حیات امام و در آموزه‌های مقام معظم رهبری در هرسال چندین گذرواژه نسبت به جایگاه بانوان مطرح شد که برای دریافت میزان رشدی که اتفاق افتاده است این کلیدواژه‌ها می‌تواند محور قرار بگیرد.

معاون پژوهشی جامعه الزهرا(س) با اشاره به اهمیت رصد و پایش جایگاه پیشرفت زنان بعد از انقلاب، تأکید کرد: باید بر اساس سنجه‌های امامین انقلاب پایش شود که چقدر به جایگاه مطلوب رسیده‌ایم.

وی با اشاره به پژوهشی در رابطه با میزان رشد جایگاه بانوان بعد از انقلاب تأکید کرد: در پژوهش‌هایی که در رابطه با رشد جایگاه بانوان انجام‌شده درصد رشد بانوان در جایگاه‌هایی که مبتنی بر آموزه‌های دینی است، بسیار ارزشمند ارزیابی‌شده است.

حقانی با اشاره به اهمیت تعریف دقیق سنجه‌های پیشرفت زنان تأکید کرد: مثلاً اگر می‌گوییم که زن باید در جایگاه برابر باشد باید عنوان برابری را مشخص کنیم که مبتنی بر چه آموزه‌هایی است.

معاون پژوهشی جامعه الزهرا(س) افزود: تا پیش از انقلاب جایگاه زن مبتنی بر نگاه جنسیتی و هویت ظاهری بانو بوده است؛ اما در انقلاب جایگاه بانو بر اساس عفت و حیا و الگوی حجاب و بر اساس شان و جایگاه انسانی انسان معنا پیدا می‌کند.

وی همایش کتاب سال بانوان را یکی از این جلوه‌های نمایش پیشرفت بانوان در عرصه تألیف و علم دانست و تأکید کرد:مراجع تقلید بزرگوار آیت‌الله العظمی نوری همدانی و آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی  پیشرفت بانوان مؤلف  را تحسین نموده و از وجود چنین بانوان دانشمندی ابراز خوشحالی کردند.

حقانی با تأکید بر اهمیت تولیدات علمی بانوان افزود: جایگاه علمی بانوان فرهیخته لازم است حتماً تبیین و به جامعه معرفی شود، بانوان فرهیخته حوزوی و دانشگاهی علاوه بر اینکه درشان خانوادگی خودشان مؤثر هستند در جامعه اسلامی هم مؤثر هستند و باید این زنان و تولیدات علمی آن‌ها به جامعه معرفی و الگوسازی شود.

معاون پژوهشی جامعه الزهرا(س) با تأکید بر اهمیت تلاش زنانی که در عین عفت و حیا و آزادگی و توجه به کیان خانواده به این رشدها رسیده‌اند تصریح کرد: محور اول ما آموزه‌های اسلامی و منویات امامین انقلاب است که بر اساس جایگاه بانوان تراز اسلامی تعریف‌شده است.

وی با تأکید بر اهمیت اطلاع‌رسانی پیشرفت‌های موجود تصریح کرد: انقلاب اسلامی و به برکت خون شهدا نظام اسلامی برای رشد و ترقی جایگاه بانوان اقدامات بسیار مهمی را انجام داده است و امر مهم‌تر این است که این موارد معرفی و اطلاع‌رسانی شود.

حقانی بابیان اینکه امروز فضای مجازی و عرصه اطلاع‌رسانی حرف اول را می‌زند تصریح کرد: مؤلفان بانوی بسیاری زیادی وجود دارد که تأثیرگذار هستند و کتاب‌های وزین نوشته‌اند.

معاون پژوهشی جامعه الزهرا(س) با اشاره به اینکه ۲۲ هزار طلبه مشغول تحصیل در جامعه الزهرا(س) حضور دارند افزود:  هیچ زمانی قبل از انقلاب این ظرفیت وجود نداشته است، امروز بانوانی هستند که دانش‌آموخته حوزوی هستند و در کشورهای دیگر مفید و مؤثر بوده‌اند و اختصاص بخش ویژه به خبرگزاری حوزه اقدام سنجیده و ارزشمندی است که می‌تواند نمایشگر این پیشرفت‌ها باشد.

وی ادامه داد: یک ضلع جایگاه نظام اسلامی  است که این موقعیت را به بانوان داده است و از سوی دیگر تلاش بانوان است که مؤثر بوده و به این جایگاه رسیده‌اند و از سوی دیگر باید اطلاع‌رسانی این مثلث را کامل کند.

۳۱۳/۶۱پ

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha