یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
ولادت امام باقر(ع)

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه امام صادق(ع) گفت: حلم و صبوری و بزرگواری امام باقر(ع)، بهترین الگوی ما در مراودات اجتماعی است.

مهدی اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با تبریک فرارسیدن سالروز ولادت امام محمد باقر(ع) ابراز داشت: سیره و سبک زندگی حضرات معصومین(ع) در عرصه ها و ابعاد گوناگون، بهترین الگو برای ما شیعیان و مسلمانان است و همه باید بکوشیم که در عمل به این سیره و سبک زندگی نورانی تأسی بجوییم.

وی با اشاره به بخش هایی از سیره و سبک زندگی امام باقر(ع) به خصوص در عرصه های اجتماعی و خانوادگی گفت: یکی از درس های ماندگاری که ما از زندگی حضرت می گیریم، کار و تلاش در اوج زهد و تقواست و این در حالی است که متأسفانه به زعم برخی انسان های کوته فکر و کم عمق، لازمه تقوا و زاهد بودن، زندگی صوفیانه و دور شدن از خلق خداست.

وی افزود: اهل بیت(ع) از جمله باقرالعلوم(ع) در اوج زهد و تقوا و در نهایت بندگی خدای متعال، انسان هایی اهل کار و تلاش بوده اند و از این که افراد دیگری، روزی آنها را تأمین کنند، به شدت پرهیز داشته اند.

این  پژوهشگر دینی  همچنین بیان داشت: نقل است که روزی یکی از افراد زاهد که امام باقر(ع) را در اوج کار آن هم در هوایی بسیار گرم می بیند، به خیال خود می رود که امام را توصیه به دوری از دنیا کند و حال آن که حضرت پس از لحظه ای از کار باز ایستاده و می فرماید: "به خدا قسم چنانچه در این حالت، مرگ به سراغم آید، در حالت اطاعت از خدا بوده ام و این تلاش من، خود، اطاعت از پروردگار است، چرا که با همین کارهاست که خود را از تو و دیگر مردم، بی نیاز می سازم. من زمانی از خدا بیمناک هستم که موقع گناه و نافرمانی خدا، مرگم فرا رسد. "

وی در ادامه گفت: حضرت در عین اهتمام جدی نسبت به مباحث علمی و فرهنگی و تربیت شاگردان و پاسخ به شبهات، از رسیدگی به وضع محرومان و مستمندان غافل نبودند، چنان که درباره ایشان گفته اند، هرگز شنیده نشد که نیازمندی، نیازش را به آن حضرت اظهار دارد و با پاسخ منفی روبه رو شود.

وی خاطرنشان کرد: امام باقر(ع) همواره توصیه می فرمود که وقتی نیازمندی به شما روی می آورد و یا شما می خواهید او را صدا بزنید، بهترین نام ها و عنوان ها را درباره اش بر زبان بیاورید و مبادا که با عناوین و صفت های ناپسند، خطابش کنید چرا که حفظ حرمت و شأن او واجب است.

اسلامی اظهار داشت: نقل است که وقتی آشنایان و دوستان حضرت به مهمانی ایشان می آمدند، بهترین پذیرایی ها درباره آن ها انجام می شد و گاهی هم که به ایشان گفته می شد خرج خانواده شما، سنگین است و از نظر درآمد، وضع متوسطی دارید و خلاصه بهتر است که این کارها را نکنید، حضرت می فرمود: نیکی دنیا، رسیدگی به برادران و دوستان و آشنایان است.

وی همچنین گفت: یکی از ویژگی های بارز امام باقر(ع) و البته همه ائمه اطهار(ع)، شکیبایی و بردباری در روابط اجتماعی و به خصوص در مواجهه با ناملایمات است، کما این که داستان مواجهه مرد نصرانی با حضرت معروف است که به علت کینه ای که نسبت به باقرالعلوم(ع) داشت، وقتی شروع به بدگویی و اهانت به حضرت کرد و آن عنوان ناپسند را بکار برد، حضرت با خویشتن داری و حوصله، خود را معرفی کرد و با مهربانی پاسخش را داد و بعد در تاریخ داریم که آن فرد نصرانی هتاک، با مشاهده این همه صبوری، بزرگواری و حلم امام باقر(ع) متحول شد و فوراً به اسلام گروید.

وی در خاتمه افزود: به هر صورت درباره سبک و سیره نورانی حضرت، سخن بسیار است اما آن چه مهم است این که بکوشیم در مقام عمل به سیره این بزرگواران تأسی بجوییم، چه آن که در این صورت خیر و سعادت حقیقی دنیا و آخرت، نصیب ما می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha