جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
فخرالدین یوسف پور

حوزه/ رئیس هیئت‌مدیره خانه مطبوعات استان قم گفت: بیمه یکی از دغدغه‌های اصلی صنف رسانه قم و خبرنگاران است و در این زمینه با مشکلات مختلفی روبرو هستیم و امیدواریم بتوانیم با همت جمعی این مشکل را برطرف کنیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، فخرالدین یوسف پور در گفتگویی با اشاره به برنامه‌های خانه مطبوعات قم  در رفع مشکلات فعلی اصحاب رسانه، اظهار داشت: انتخابات این دوره خانه مطبوعات با حاشیه هایی برگزار شد، اما سرانجام با مشارکت بیش از پنجاه درصدی اعضای خانه مطبوعات به ثبات در ثبت تغییرات رسیده‌ایم.

رئیس هیئت‌مدیره خانه مطبوعات استان قم افزود: در حال حاضر یکی از وظایف مهم هیئت مدیره، پالایش اعضای خانه مطبوعات است که این پالایش در دوره قبلی اتفاق نیفتاده بود و براساس اعلام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با وجود نامه‌های ارسالی به خانه مطبوعات، چنین اتفاقی به سرانجام نرسیده بود.

وی تصریح کرد: همزمان با انتخابات خانه مطبوعات، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم اسامی اعضایی که مشمول ماده ۱۶ بودند را حذف کرد، ماده ۱۶ مربوط به رسانه‌هایی است که مجوز آن‌ها باطل شده است اما همچنان عضو خانه مطبوعات بودند.

یوسف پور عنوان کرد: با بررسی‌های انجام شده چند رسانه بودند که مجوز آنها باطل شده بود و مشمول ماده ۱۶ شدند که عضویت این‌ها در خانه مطبوعات لغو شد، در این میان تعدادی نیز معترض شده بودند که نواقص پرونده آنها برطرف شد و به عنوان عضو باقی ماندند.

بیمه دغدغه همیشگی اهالی رسانه

وی خاطرنشان کرد: بیمه یکی از دغدغه‌های اصلی صنف رسانه قم و خبرنگاران است و برای اعضای اصلی و افتخاری خانه مطبوعات به عنوان دغدغه بزرگی به شمار می‌رود.

رئیس هیئت‌مدیره خانه مطبوعات استان قم بیان کرد: متاسفانه بسیاری از مدیران مسئول در خصوص بیمه خبرنگاران و اصحاب رسانه، مسئولیت نمی‌پذیرند و کارکنان خود را بیمه نمی‌کنند و یک خبرنگار حتی اگر بنا باشد از طریق بیمه صندوق حمایت از خبرنگاران و نویسندگان در وزارت ارشاد بیمه شوند امکان پذیر نیست و بسیاری از اصحاب رسانه در قم، درآمدی برای پرداخت حق بیمه ندارند.

وی گفت: در حال حاضر بیمه یکی از بزرگترین مشکلات صنف رسانه در قم است که علی رغم اقدامات صورت گرفته به سامان نرسیده است و باید برای حل این مشکل فکری اساسی شود، همچنین وضعیت صنف رسانه بدون تعارف با مشکلات زیادی مواجه است و باید به درستی رفع شود.

یوسف پور افزود: بزرگترین مشکل خانه مطبوعات این است که مرجعیت رسانه‌ای در قم ندارد و در دوران گذشته نیز خانه مطبوعات این گونه نبود که بتواند رسالت اصلی خود در حمایت و ارتقاء جریان رسانه ای در استان را انجام دهد و با توجه به این مشکلات انگیزه عضویت در بین اهالی رسانه آنگونه که باید وجود نداشته است.

وی تصریح کرد: نبود یک مرجع واحد مشکلی است که در این صنف با آن مواجه هستیم و در سالهای گذشته در این حوزه لطمه خوردیم، هم خانه مطبوعات و هم صنف دچار لطمه شده‌اند چرا که رسانه یک مرجع ندارد و هر نهادی هر گونه در توان داشته به سیاست گذاری پرداخته و با هر مجموعه‌ای توافقاتی انجام شده است.

رئیس هیئت‌مدیره خانه مطبوعات استان قم بیان کرد: به همین دلیل اولین اتفاقی که باید بیفتد همدلی و همکاری است تا جایگاه رسانه و کارکنان آن ارتقا یابد و در حوزه صنفی این جایگاه را به دست بیاوریم.

وی عنوان کرد: وقتی مرجعیت خانه مطبوعات بازگردد و همراهی و همکاری همه دوستان اتفاق بیفتد، همه فعالان رسانه‌ای برای عضویت انگیزه پیدا می‌کنند و به تبع از خدمات خانه مطبوعات نیز بهره‌مند می‌شوند، به شرط اینکه خانه مطبوعات، خدماتی برای آنها داشته باشد.

منزلت خبرنگاران در مخاطره است

یوسف پور اظهار داشت: منزلت و جایگاه خبرنگاران در مخاطره است و در جایگاه اصلی خودشان قرار ندارند و خانه مطبوعات و نهادهای مربوط باید این جایگاه را ارتقا دهند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در انتخابات این دوره اعتراضاتی شد که دلایل مختلفی داشت از جمله عدم پالایش اعضا از سوی هیئت مدیره قبلی و انجام این پالایش در شب آخر و عدم همکاری هیئت مدیره قبلی از جمله این دلایل است.

رئیس هیئت‌مدیره خانه مطبوعات استان قم افزود: اولین اتفاق بعد از انتخابات، رسیدن به ثبات است که اعضای هیئت مدیره جدید باید آن را صورت بدهند و تغییر نام هیئت مدیره نیز در اداره ثبت اعمال شود ولی متاسفانه همکاری خوبی را شاهد نبودیم و این امر زمان زیادی را از ما گرفت.

وی گفت: خوشبختانه با پیگیری لازم، کارها در حال انجام است و امضای رای دهندگان جمع آوری و به اداره ثبت تغییرات جدید ارائه شد.

یوسف پور عنوان کرد: دو کار مهم را هیئت مدیره بعد از انتخابات در دستور کار قرار داده است که اولین آن انتخاب مدیر عامل بود که روز شنبه ۴ بهمن ماه انجام شد، سپس پالایش اعضاء و بررسی پرونده‌های ناقص و رسیدگی به اعضایی که در صف انتظار هستند در دستور کار قرار گرفت.

وی بیان کرد: ممکن است امتیاز نشریه‌ای باطل شده باشد اما نیروهایش در رسانه‌های دیگری فعال هستند که بررسی این موضوع و پالایش از همان روزهای اول انجام و اطلاعات جدید به خصوص در مورد مدارک تحصیلی، مدرک بیمه و... توسط کمیته پالایش به روزرسانی شد.

رئیس هیئت‌مدیره خانه مطبوعات استان قم تصریح کرد: در زمینه عضویت افراد، در اساس نامه با مشکلات و ایراداتی روبرو هستیم و در جهت رفع آن با وزارت ارشاد رایزنی‌هایی انجام شد. اساس‌نامه دارای ایراداتی است و گاهی افراد با نامه مدیر مسئول می‌توانند شرایط خود را احراز کنند در حالی که ممکن است کار رسانه‌ای انجام ندهند.

وی اظهار داشت: در این خصوص کمیته ۴ نفره پالایش، تعدادی از افراد را شناسایی کرده است و اطلاعات مستندی ارائه شده اما در مجموع در راستای پالایش دقیق باید اساس نامه، تغییرات اساسی داشته باشد که آن را به وزارت خانه اعلام کرده‌ایم و در این باره از ما نظراتی خواسته‌اند.

وی ادامه داد: انتخاب مدیر عامل یکی از کارهای مهم بود که طبق اساس نامه باید انتخاب مدیر از میان اعضای خانه مطبوعات اتفاق بیفتد که در این باره بررسی‌های دقیقی انجام شد و طبق توانایی و ارائه طرح و جلسات متعدد در نهایت محمد حسین همتی نژاد به عنوان مدیر عامل انتخاب شد.

رئیس هیئت‌مدیره خانه مطبوعات استان قم اظهار کرد: انجام وظایف توسط مدیر عامل نیاز به مصوبه هیئت مدیره دارد و مدیر عامل، مجری مصوبات هیئت مدیره است، در این باره برنامه‌های بلند مدتی را برای ایجاد انگیزه در اعضا در نظر گرفتیم و برنامه‌های رفاهی طراحی شد که به زودی در کانال رسمی خانه مطبوعات اعلام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در این شرایط شیوع کرونا نیز مشکلاتی را در اجرای برنامه‌ها ایجاد کرده است، یکی از مشکلات صنف رسانه عدم ارتباط با اصحاب رسانه است و نیاز به نشست‌های صمیمی به طور مستمر داریم که درگذشته این نشست ها به روز خبرنگار محدود بود و در نشست‌های خبری نیز فرصتی برای گفتگوی اصحاب رسانه در مورد مسائل مربوط به خودشان وجود ندارد.

برگزاری نشست های صمیمی با خبرنگاران

یوسف پور گفت: خبرنگاران و اصحاب رسانه برای برگزاری نشست‌های صمیمی فضای منسجمی نداشتند در حالی که تعامل و گفتگوی دوستانه موجب هم افزایی و ارائه پیشنهادات سازنده می‌شود و باید این نظرات شنیده شود تا بهتر بتوان عمل کرد.

وی عنوان کرد: در حدود یک سال است که درگیر کرونا هستیم و بسیاری از برنامه‌ها به جهت رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای خبرنگاران در این مدت انجام نشده است، اما امیدواریم با بهبود شرایط بتوانیم نسبت به انجام برنامه هایی که در حال طراحی است اهتمام داشته باشیم.

رئیس هیئت‌مدیره خانه مطبوعات استان قم تصریح کرد: اخبار خوبی در راه است که به زودی از کانال رسمی خانه مطبوعات اعلام می‌شود، در این باره کانالی در واتساپ راه اندازی شده اما در تلاش هستیم از طریق سایر شبکه های ارتباطی، کانالی را راه‌اندازی کنیم که ظرفیت‌های بیشتری برای ارتباط با اهالی رسانه در فضای مجازی ایجاد شود.

خانه مطبوعات نیازمند منابع پایدار

وی افزود: متاسفانه فقدان بودجه ثابت از جمله دغدغه‌های خانه مطبوعات در دوران مختلف است و گاهی کمک‌هایی برای انجام برنامه‌ها جمع‌آوری می‌شد اما باید به فکر منابع پایداری باشیم که در این باره مدیرعامل برنامه‌هایی ارائه کرده است.

یوسف پور بیان کرد: ذهنیتی وجود دارد که همه تصور می‌کنند همه اتفاقات باید توسط ۹ نفر عضو هیأت مدیره انجام شود و این تصور غلط است، بلکه باید اعضا به این نتیجه برسند که خانه متعلق به همه است و همه در ارتقاء آن باید دخیل باشند و بعد انتظاراتی داشته باشند.

وی اظهار داشت: برای این اتفاق هیأت مدیره مصوبه ای داشت ۹ بخش را مشخص می‌کند و هر یک از اعضاء طبق توانمندی در بخش‌های آموزشی، روابط عمومی، فرهنگی، حقوقی و ...در قالب کمیته‌های تخصصی فعال می‌شوند.

رئیس هیئت‌مدیره خانه مطبوعات استان قم عنوان کرد: گاهی اصحاب رسانه به واسطه مشکلات حقوقی دچار مشکلات قضائی می‌شوند و استفاده از ظرفیت اصحاب رسانه در رشته حقوق می‌تواند بسیاری از مشکلات را رفع کند، البته اعلام آمادگی از طرف انجمن وکلا نیز در رفع مسائل حقوقی داشته‌ایم اما اولویت با اعضای حقوق‌دان عضو خانه مطبوعات است.

خانه مطبوعات متعلق به همه خبرنگاران است

وی خاطرنشان کرد: از اعضا درخواست می‌کنیم محل خانه مطبوعات را از ساختمان اداری به خانه اعضای رسانه تبدیل کنند، در این راستا برگزاری دوره آموزشی و نشست نیز از جمله ظرفیت‌های مهمی است که اعضاء می‌توانند از آن استفاده کنند.

یوسف پور گفت: اگر رسانه‌ای در برگزاری نشست نیز با کمبود فضا مواجه است می‌تواند از ظرفیت خانه مطبوعات استفاده کند، ما برآنیم تا فاصله اصحاب رسانه و خانه مطبوعات را به حداقل برسانیم و اعضا از ظرفیت مادی و معنوی خانه مطبوعات بهره‌مند شوند.

وی افزود: متاسفانه گاهی نقش اعضا در خانه مطبوعات فقط در موقع انتخابات است در حالی که باید مطالبه‌گری و سیاست گذاری کرده و ما را در مسیر به نتیجه رسیدن اهداف یاری کنند.

رئیس هیئت‌مدیره خانه مطبوعات استان قم در پایان متذکر شد: در دوره قبلی خانه مطبوعات تلاش‌هایی اتفاق افتاد که جای تقدیر دارد و یکی از بزرگترین رویدادها نیز فراهم شدن یک فضای اداری مناسب برای خانه مطبوعات بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha