یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کارگاه دانش افزایی ادبیات عرب

حوزه/ اساتید مدارس علمیه خوزستان، ضمن قدردانی از معاونت آموزش برای اجرای کارگاه دانش‌افزایی ادبیات عرب، خواستار تداوم آن در سطح استان شده و بیان کردند: برگزاری دوره ادبیات عرب، افق جدیدی از علم نحو را برای ما به ارمغان آورد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، کارگاه دانش‌افزایی اساتید ادبیات عرب مدارس علمیه خوزستان به مدت ۳ روز از سوی معاونت آموزش حوزه علمیه استان، در محل مدرسه علمیه ولیعصر(عج) اهواز برگزار شد.

در این کارگاه که باهدف ارتقاء سطح دانشی و مهارتی اساتید در رشته ادبیات عرب برگزار شد، از ظرفیت اساتید مطرحی چون حجت‌الاسلام‌والمسلمین شیرافکن استفاده شد.

بر این اساس، با هدف ارزیابی هرچه بهتر این دوره، با چند نفر از اساتید شرکت‌کننده در دوره ادبیات عرب، به گفتگو نشستیم تا نظراتشان را در خصوص نوع مباحث ارائه شده و همچنین کیفیت برگزاری دوره، جویا شویم.

برگزاری دوره ادبیات عرب، افق جدیدی از علم نحو را برای ما به ارمغان آورد

حجت‌الاسلام مرتضی فتحی، استاد مدرسه علمیه امام صادق(ع) اندیمشک، با بیان اینکه حضور در این دوره «نگاه جدیدی از علم نحو را برای ما به ارمغان آورد»، اظهارداشت: نظر بنده و قریب به اتفاق دیگر شرکت‌کنندگان بر این بود که استاد دوره منظر جدیدی از علم نحو را در ذهن ما ایجاد کرد و به‌نوعی هرچه تا کنون خوانده بودیم، یک‌طرف و مطالبی که استاد مطرح کرد، افق دیگری به رویمان گشود.

وی با بیان اینکه "علم نحو" نیاز به کار و برنامه‌ریزی بیشتری دارد، گفت: استاد دوره بسیار مسلط و در چهارچوب مشخصی مطالب را ارائه کردند به‌گونه‌ای که هم‌اکنون می‌توانیم مطالب این دوره را به صورت منسجم و در یک قالب صحیح، در سیستم آموزشی حوزه اجرا و طلاب را در این زمینه پرورش دهیم.

حجت‌الاسلام فتحی، در پایان گفت: علیرغم وضعیت کرونایی استان، اما نظم و اجرای شیوه‌نامه‌های بهداشتی دوره در سطح بسیار مطلوبی بود و از مسئولان آموزش استان انتظار داریم تا ساز و کاری فراهم شود که بتوانیم بیشتر از این دوره‌ها استفاده کنیم.

نحوه ارائه مطالب از سوی استاد شیرافکن، کاملاً بدیع و مفهومی بود

همچنین حجت‌الاسلام حسین بهرامی، استاد مدرسه علمیه سفیران هدایت اندیمشک، از نظم و دقت در برنامه‌ریزی دوره ابراز رضایت و خرسندی کرد و گفت: از روز چهارشنبه که این دوره برگزار شد تا روز پایانی آن، همه آیتم‌ها با دقت برنامه‌ریزی‌ شده و در کل رضایت‌بخش بود.

وی در خصوص سطح علمی اساتید، گفت: به نظر بنده مهم‌ترین رکن اصلی دوره، بهره‌مندی از ظرفیت اساتید برجسته ادبیات عرب بود؛ به‌گونه‌ای که توانستیم از لحظه‌لحظه سخنان استاد استفاده کنیم.

حجت‌الاسلام بهرامی افزود:  مطالبی که استاد شیرافکن به‌ویژه در موضوع نحو ارائه کردند برای ما کاملاً جدید و بدیع بود. ایشان مباحث را به صورتی دیگر با یک روش مفهومی جلو بردند درحالی‌که سابقاً در کتاب‌های ما اکثراً از مباحث لفظی استفاده می‌شد.

این استاد حوزه علمیه، تفاوت دوره دانش‌افزایی ادبیات عرب با سایر دوره‌های برگزار شده را در نوع ارائه مباحث عنوان کرد و گفت: بنده تا کنون در هیچ دوره‌ای مثل این دوره شرکت نکرده‌ام که چنین کاربردی باشد؛ به همین دلیل جا دارد از مسئولین برگزاری دوره، به‌خصوص حجت‌الاسلام موسوی زاده، معاون آموزش حوزه علمیه خوزستان تشکر و قدردانی کنم.

رعایت خوب شیوه‌نامه‌های بهداشتی در طول برگزاری دوره

بر اساس این گزارش، حجت‌الاسلام سید حمید جندی پور، استاد مدرسه علمیه امام‌زاده فضل(ع) بهبهان، به‌عنوان آخرین مخاطب ما در این گزارش، نظر خود را این‌چنین اعلام کرد: زمان برگزاری دوره، به دلیل تعطیل بودن حوزه، بسیار مناسب بود و تداخلی با تدریس ما در کلاس‌های حوزه نداشت.

وی پیرامون نحوه ارائه مطالب توسط استاد دوره، گفت: بنده در دوره‌های مختلفی در سطح کشور شرکت کرده‌ام، اما این دوره با همه دوره‌های پیشین تفاوت داشت و گویی که مطالب را از منبع و مرجع اصلی می‌آموزیم.

حجت‌الاسلام جندی پور، خواستار تداوم برگزاری این قبیل دوره‌ها شد و بیان کرد: بحمدالله استاد دوره، جزء ۵ استاد برتر کشوری است که در مسأله ادبیات عرب صاحب نظر است و این موضوع برای ما بسیار رضایت‌بخش بود که توانستیم به شکل جدیدی مطالب را کاملاً مفهومی فراگیریم.

استاد مدرسه علمیه امام‌زاده فضل(ع) بهبهان، همچنین پیشنهاد کرد: چه خوب است که این دوره‌ها در آینده نیز علاوه بر اهواز، در سطح استان و مدارسی که قابلیت برگزاری آن را دارند، برگزار شود.

وی در پایان از اجرای خوب پروتکل‌های بهداشتی تشکر و گفت: این دوره باوجود شرایط کرونایی، اما به‌خوبی در مکانی وسیع و رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد که مجدداً جا دارد از متولیان برگزاری آن تشکر و قدردانی کنیم.

لازم به ذکر است، دوره دانش‌افزایی اساتید ادبیات عرب در ۱۰ کارگاه، به مدت سه روز از سوی معاونت آموزش حوزه علمیه خوزستان با شرکت بیش از یک‌صد استاد از سطح مدارس علمیه استان در اهواز برگزار و در پایان نیز آزمون کتبی جهت ارائه مدرک شرکت در دوره برگزار شد.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha