سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
تصاویر/ دومین همایش کتاب سال حکومت اسلامی

حوزه/ حجت الاسلام عابدی نژاد طی نشست خبری گفت: زمان برگزاری دومین همایش کتاب سال حکومت اسلامی روز پنجشنبه ۳۰ بهمن ماه سال جاری از ساعت ۹ الی ۱۲ صبح و در محل دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام امین رضا عابدی نژاد صبح امروز در نشست خبری ضمن اعلام اینکه دومین همایش علمی حکومت اسلامی  در روز پنجشنبه ۳۰ بهمن ۹۹ سال جاری برگزار می گردد گفت: مسائل مربوط به حکومت اسلامی و آینده و کارایی نظام اسلامی به پژوهش های متناسب با نیازهایش و پاسخگویی به مسائل پیش روی آن بستگی دارد.

وی افزود: ما در مرکز تحقیقات حکومت اسلامی که وابسته به مجلس خبرگان رهبری است بعد از وقفه ای که به دلیل شرایط کرونایی پیش آمد از این به بعد همایش های سالانه کتاب سال حکومت اسلامی را به طور منظم برگزار خواهیم نمود.

قائم مقام مرکز تحقیقات علمی مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: اهداف این همایش شامل محورهایی از قبیل شناسایی کتب، پایان نامه ها و نویسنده های توانمند در زمینه حکومت اسلامی و معرفی آنها به جامعه اسلامی، تشویق و حمایت از این افراد پژوهشگر برای اعتلای سطح دانش و فرهنگ مکتوب در موضوع حکومت اسلامی بوده است.

وی گفت: متأسفانه با ازدیاد بی رویه و خارج از زمینه های مطلوب احساس نیاز شدیدتری نسبت به تولید علم اسلامی، اجتناب از ترجمه محوری و پرهیز از اتکا به اندیشه های لیبرالی و سکولاریستی به وجود آمده است.

حجت‌الاسلام عابدی نژاد افزود: حکومت اسلامی مبتنی بر قواعد و منظومه های معرفتی است.

وی اظهار کرد: برنامه هایی که ان شاء الله در ۳۰ بهمن ماه یعنی روز برگزاری همایش کتاب سال حکومت اسلامی برگزار خواهد شد، شامل تقدیر از ۴ شخصیت علمی برتر عضو مجلس خبرگان رهبری است که دارای آثار علمی مرتبط با موضوع حکومت اسلامی بوده اند.

قائم مقام مرکز تحقیقات علمی مجلس خبرگان گفت: این ۴ شخصیت برگزیده مرحوم آیت الله مصباح یزدی، مرحوم آیت الله مؤمن، آیت الله محسن اراکی و حجت الاسلام والمسلمین عباسعلی کعبی هستند.

وی افزود: آیت الله محسن اراکی ممهز در پاسخ به مسائل روز حکومت اسلامی شده اند که رونمایی از تألیفات جدید ایشان یکی از برنامه های همایش کتاب سال حکومت اسلامی در سال ۹۹ خواهد بود.

حجت‌الاسلام امین رضا عابدی نژاد بیان داشت: یک عنوان کتاب نیز از آثار حجت الاسلام والمسلمین عباسعلی کعبی در روز همایش رونمایی می گردد.

وی تصریح کرد: یک دیگر از برنامه های همایش رونمایی از دو اثر محققان مرکز تحقیقات حکومت اسلامی است که شامل دو درسنامه در باب ولایت فقیه هستند.

قائم مقام مرکز تحقیقات علمی مجلس خبرگان گفت: همایش کتاب سال حکومت اسلامی بر سه محور اندیشه سیاسی به معنی الاعم، فقه حکومتی و حقوق عمومی بنا شده است.

وی عنوان داشت: بر اساس فراخوانی که داده شد ۲۳۰ اثر اعم از کتاب  پایان نامه از بیش از ۷۰ مرکز علمی و پژوهشی به مرکز تحقیقات حکومت اسلامی رسید و پس از ارزیابی علمی ۲۹ اثر از میان آن ها انتخاب و سپس به ۸ عنوان شامل سه پایان نامه و ۵ کتاب شایسته تقدیر رسید.

حجت‌الاسلام امین رضا عابدی نژاد گفت: زمان برگزاری دومین همایش کتاب سال حکومت اسلامی روز پنجشنبه ۳۰ بهمن ماه سال جاری از ساعت ۹ الی ۱۲ صبح و در محل دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری خواهد بود.

وی تصریح کرد: یکی از برنامه هایی که در روز همایش مورد توجه است رونمایی از پوستر فراخوان همایش در سال ۱۴۰۰ است.

قائم مقام مرکز تحقیقات علمی مجلس خبرگان در پاسخ به اینکه آیا در طول ۴۰ سال گذشته تولیدات علمی برای پاسخگویی به مسائل نظام اسلامی انجام نشده است گفت: در طول سال های گذشته تألیفات زیادی در ارتباط با مسائل نظام اسلامی داشته ایم اما به دلیل رشد سریع و تنوع و تغییر پر شتاب در جوامع بشری مسائل متنوع زیادی همه روزه به سؤالات و نیازهای نظام اسلامی افزوده می گردد و این مهم می طلبد که ما حوزویان و دانشگاهیان به پاسخ آنها بپردازیم.

حجت الاسلام عابدی نژاد همچنین در پاسخ به اینکه در روز همایش چه کسانی سخنرانی خواهند داشت و چه آثاری از اعضای خبرگان رهبری رونمایی می گردد گفت:  از آثار آیت الله محسن اراکی، آثاری همچون فقه عمران، نظریه حکومت در اسلام و فقه النظام و  از آثار حجت الاسلام والمسلمین عباسعلی کعبی کتاب مبانی فقهی و حقوقی گزارشگری فساد رونمایی خواهد شد.

وی اظهار کرد: خود مرکز تحقیقات حکومت اسلامی درسنامه ولایت فقیه ویژه حوزویان و درسنامه ولایت فقیه ویژه دانشجویان را در همایش ارائه خواهد داد.

قائم مقام مرکز تحقیقات علمی مجلس خبرگان رهبری گفت: سخنرانان همایش تاکنون قطعی نشده اند، اما سخنران ویژه این همایش حضرت آیت الله حسینی بوشهری هستند؛ خود اینجانب نیز سخنرانی خواهم داشت.

وی عنوان داشت: ما به خاطر ملاحظات بهداشتی، همایش را به صورت مجازی برگزار خواهیم نمود؛ اما اگر قرار باشد حضوری برگزار گردد به صورت خیلی محدود و با رعایت پروتکل های بهداشتی خواهد بود.

حجت‌الاسلام عابدی نژاد با اشاره به عدم محدودیت آثار دریافتی این همایش گفت: آثار انتشاری این همایش فقط به کتب محدود نیست و پایان نامه ها را نیز شامل می شود.

وی بیان داشت: دانشگاه های بسیاری در جهان اسلام وجود دارند که حول محور حکومت اسلامی در حال پژوهش هستند و ما با افزایش دایره پوشش خود می توانیم آثار علمی بیشتری را هم دریافت کنیم.

قائم مقام مرکز تحقیقات علمی مجلس خبرگان افزود: ما با افزایش سطح غربالگری، جستجو و شناسایی کتاب ها و پایان نامه ها به ارتقای سطح این همایش و برگزاری سالانه آن به طور منظم اقدام خواهیم کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این همایش محدود به آثار علمی حوزوی نبوده و از آثار دانشگاهی نیز استقبال می نماید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha