چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
اصفهان

حوزه/ استاد دانشگاه گفت: محور بصیرت افزائی در جامعه باید قرآن و روایات باشد و آنچه در قرآن آمده است را با عصر خودمان تطبیق دهیم، چون این کتاب آسمانی برای هدایت انسانها، در همه زمان ها آمده است.

به گزارش خبرگزار حوزه از اصفهان، دکتر محسن نصری، صبح امروز، در نشست بصیرت افزائی با موضوع «انقلابی گری با محوریت آیات و روایات»، در جمع اساتید و کارکنان مجتمع آموزش عالی فاطمه الزهرء(س) اصفهان با اشاره به سخن امیرالمؤمنین در خطبه ۱۷۲ نهج البلاغه، «و لا یحمل هذا العلم إلّا أهل البصر و الصّبر و العلم بمواضع الحقّ / این پرچم را جز افراد بینا، با استقامت، و آگاه به موارد حق، به دوش نمی کشند»، گفت: پایداری در راه حق و حرکت رو به جلو لازمه هر جامعه ای می باشد، جامعه ای که بخواهد به سمت سعادت دنیا و آخرت حرکت کند، باید بصیر باشد. اگر در طول تاریخ دیدیم معصومین(ع) مظلوم واقع شدند به خاطر عدم  بصیرت کامل و لازم جامعه بود و امروز عَلَم این بصیرت افزائی به دوش طلاب است و  وظیفه آنهاست که بصیرت را به جامعه انتقال دهند.

وی پس از تبیین واژه بصیرت، ادامه داد: بصیرت از واژه بصر به معنی عملِ دیدن است، نکته اول اینکه برخی مشکلات به خاطر عدم خوب دیدن اتفاق می افتد. نکته دوم تفاوت حکم و فتوا است، در فتوا، اصل کلی بیان می شود ولی در حکم، موضوع و مصداق تعیین می گردد باید در تشخیص مصداق و موضوع، بصیرت کافی و لازم را داشته باشیم، به عنوان نمونه وقتی قرآن کریم به جهاد در برابر دشمن امر می کند، انسان با بصیرت، باید دشمن زمان خودش را بشناسد. به گفته شهید مطهری شمر ۱۳۰۰سال پیش مرد، باید شمر زمان خود را شناخت. نکته سوم این که مقام معظم رهبری(مد ظله العالی)، بقا و دوام و استمرار نظام را به تلاش و انقلابی ماندن حوزه علمیه و حوزویان می دانند، استمرار حرکت صحیح، بدون حضور مستمر روحانیت امکان پذیر نخواهد بود. آنچه در جامعه مورد نیاز می باشد، بصیرت است. نتیجه این بحث توانمند سازی جامعه، توسط  حوزه های علمیه می باشد.

استاد دانشگاه، بعد از ذکر این نکات مهم در بحث بصیرت افزائی، به لزوم تمسک به ثقل اکبر(قرآن کریم) و ثقل اصغر، اشاره نمود و گفت: متأسفانه جامعه ما از قرآن غافل است. کلام مقدس الهی در بین مردم محجور مانده است. محور بصیرت افزائی در جامعه باید قرآن و روایات باشد. باید آنچه در قرآن آمده است را با عصر خودمان تطبیق دهیم ، چون این کتاب آسمانی برای هدایت انسانها، در طول همه زمانها آمده است.

 نصری با توجه به آیه ۲۴۷ به بعد سوره بقره (وَقَالَ لَهُمْ نَبِیُّهُمْ إِنَّ اللَّهَ قَدْ بَعَثَ لَکُمْ طَالُوتَ مَلِکًا قَالُوا أَنَّی یَکُونُ لَهُ الْمُلْکُ عَلَیْنَا و...) داستان حضرت طالوت و آزمایش قوم ایشان را بیان نمود  وگفت: هنگامی که خداوند به قوم حضرت طالوت گفت: از آب نهر نخورند؛ جز عده کمی از آنها،  همه از آب نوشیدند و وقتی به سپاه جالوت رسیدند گفتند: لَا طَاقَةَ لَنَا الْیَوْمَ بِجَالُوتَ وَجُنُودِهِ .اما بعضی دیگر که دستور الهی را اجرا نمودند، توانستند با صبر و شکیبایی بر دشمن پیروز شوند. خداوند متعال در این داستان  به لزوم تبعیت از ولی مومنین اشاره می کند.

وی با اشاره به لزوم محوریت ولی فقیه در بصیرت افزائی و روشنگری در جامعه ادامه داد: در بحث سیاسی نباید به سمت وسوی جناح ها وارد شد. جریان سیاسی و بصیرت افزائی با بحث جناحی و اصلاح طلب و اصول گرا ، فرق دارد. حوزه های علمیه باید انقلابی باشند. باید تلاش کنند حرف حق را بشناسانند، در این زمینه تفکر اشخاص مهم است؛ آن تفکری دارای اهمیت است که حول محور ولی فقیه می چرخد و متاسفانه هنوز بحث مهم ولایت فقیه در بین مردم جا نیفتاده است .

 نصری در پایان با اشاره به آیه ۲۷سوره توبه به داستان توبه شخصی به نام ابولبابه پرداخت و گفت: توبه این شخص، توبه سیاسی بود و ستون توبه در مسجد به خاطر کوتاهی این فرد در مسئله مهم سیاسی آن زمان بود، لذا اگر امروز هر کار یا حرکت و گفته ای باعث ضرر به نظام مقدس جمهوری اسلامی شود و دشمن از آن به نفع خودش استفاده کند، باید از آن توبه نمود. ما امروز در شرایط حساسی هستیم که تمام رفتارمان زیر ذربین قرار دارد. بنابراین باید با رفتار و گفتار سنجیده وظیفه خود را انجام دهیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha