جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
شهادت امام هادی (ع)

حوزه/ عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم گفت: سیره و سبک زندگی امام هادی (ع)، راهنمای کامل تدبیر و سیاست است.

حجت الاسلام محمد ملک زاده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه،  ضمن تسلیت سالروز شهادت مظلومانه امام علی النقی(ع) اظهار داشت: حدود۲۴ ساله امامت حضرت هادی(ع) با حکومت ستمگرانه خلفایی چون معتصم، واثق، توکل، منتصر، مستعین و معتز عباسی، مقارن بود و با این حال عظمت شخصیت ایشان به قدری زیاد است که دوست و دشمن بدان معترف بوده‌اند.

وی افزود: ایشان در هر مجلسی مورد تجلیل و احترام عمیق بود و خواسته و ناخواسته اطرافیان را تحت تأثیر و نفوذ خود قرار می‌داد، آن گونه که همنشینان ایشان همواره آرزوی مجالست و مراودت با حضرت را در سرداشتند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی همچنین با بیان این که زیارت جامعه کبیره، از ارزشمندترین میراث شیعه است که از امام هادی(ع) برای ما به یادگار مانده است، گفت: این زیارت، یک دوره کامل امام‌شناسی است، در واقع حضرت با این زیارت، شیعیان را به تدریج برای دوره غیبت امام زمان(عج) آماده می‌کردند تا در آن دوران که امام زمان خود را مستقیم نمی‌بینند، شناخت کاملی به ولی خدا پیدا کنند.

وی بیان داشت: در این زیارت به‌ طور صریح بر لزوم تبعیت از ولایت تاکید شده و چنین آمده که: "سَعَدَ مَنْ والاکُمْ و هَلَکَ مَنْ عاداکُمْ"؛ سعادتمند است، آن‌که دوست شما باشد و هلاک شود، آن‌که با شما دشمنی کند.

حجت الاسلام ملک زاده افزود: در بخشی از همین زیارت، از ائمه اطهار(ع) با اوصافی چون رحمت، خزانه‌دار علم، نهایت بردباری، ریشه‌های کرم، منزلگاه وحی، پیشوایان امت‌ها، درهای ایمان و نژاد پاک در پیامبران یاد شده است.

وی گفت: در میان ویژگی‌ها و توصیف‌هایی که برای اهل‌بیت (ص) آورده شده، در صفت «ساسَةَ العِباد» نکته ظریفی نهفته است و آن هم این که امامان بزرگوار ما، تدبیرکنندگان و سیاستمداران بندگان هستند؛ این سخن یعنی پیوند دین با سیاست و نفی جدایی آن و این که در شریعت مقدس اسلام و مذهب حقه شیعه، سیاست در خدمت دیانت است و شاخصه های سیاست ورزی را ائمه اطهار(ع) به خصوص امام هادی(ع) به خوبی تبیین نموده اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha