جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله کعبی

حوزه/ عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: باید در زمینهٔ انتخابات ریاست جمهوری پیش رو جریان سازی کنیم و به جای تمرکز بر شخص و گزینه مورد نظر، جریان‌ها را به سمت گفتمان ولایت و انقلاب و نظام سوق دهیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت الاسلام والمسلمین عباس کعبی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری و عضو هیئت‌رئیسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، امروز در نشست با نخبگان روحانی خراسان شمالی، ضمن تبیین رسالت‌های روحانیت، با تأکید بر اینکه باید از کیان روحانیت مراقبت و محافظت کنیم، افزود: اگر نقطه ضعف اخلاقی، اجتماعی، مالی و ...در بین روحانیت پیدا شود دیگران این نقاط ضعف را برجسته کرده و همین موضوع سبب می‌شود بین روحانیت و مردم فاصله بیفتد و درنتیجه روحانیت در مأموریت‌هایش موفق نشود؛ ازاین‌رو این نقاط ضعف باید برطرف شود.

وی ادامه داد: گاهی یک روحانی از نظر علمی زحمت زیادی می‌کشد که رشد کند؛ اما نسبت به مسائل اخلاقی اهتمام کمی دارد در حالی که اگر بین علم و اخلاق توازن نباشد فایده‌ای ندارد؛ زیرا همان‌گونه که تحصیل علم واجب است تحصیل ملکه عدالت هم واجب است و همه کارهای روحانیت نیز متوقف بر ملکه عدالت است.

حجت الاسلام والمسلمین کعبی تصریح کرد: امام راحل می‌فرماید ما تا خود را نسازیم نمی‌توانیم جامعه را اداره کنیم و همواره به جوانان تأکید می‌کردند خود را بسازید قبل از اینکه جامعه به شما مراجعه کند و دیگر دیر شده باشد و نتوانید خود را بسازید.

وی با بیان اینکه در فرمایشات امام نقطه آغاز دعوت به کارهای اجتماعی و سیاسی بیداری از خواب غفلت است، اظهار کرد: قیام برای خداوند متوقف بر بیداری از خواب غفلت است و ماه رجب فرصتی برای تحقق این مهم است.

ضرورت نهضت تحول معرفتی در حوزه بینشی و ارزشی در چله دوم انقلاب

عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عملکرد ۴۲ ساله نظام اسلامی، گفت: نظام نقاط قوت بسیار زیادی دارد اما برخی نقاط ضعف هم دارد و این نقاط ضعف هم اغلب به مدیریت و مدیران بازمی‌گردد که یا ناشی از ضعف بینشی در حوزه معارف اسلامی است و یا ناشی از ضعف ارزشی و ضعف در مسائل اخلاقی؛ ازاین‌رو برای رفع این نقاط ضعف در گام دوم انقلاب و دهه پنجم انقلاب ما نیاز به یک نهضت تحول معرفتی هم در حوزه مسائل بینشی و هم در حوزه مسائل ارزشی داریم.

وی افزود: یک جمع متشکل مانند جمع روحانیت خراسان شمالی که با محوریت نماینده ولی‌فقیه کار می‌کنند، نیاز دارند برای گسترش معارف اسلامی در جامعه، خودشان هم جلسات و حلقات داخلی متناسب با شرایط استان داشته باشند و مسائل معرفتی را بومی‌سازی کنند؛ زیرا تعمیق تشکل بر پایه معارف اسلامی کار را بهتر به‌پیش می‌برد.

حجت الاسلام والمسلمین کعبی اظهار کرد: روحانیت تنها وظیفه‌اش طرح مباحث حوزوی نیست؛ بلکه باید به چند قشر به‌صورت ویژه توجه کند که یکی از این اقشار دانش آموزان هستند که در این راستا ارتباط با بسیج دانش‌آموزی، انجمن‌های دانش‌آموزی، حضور در مدارس و ... لازم و ضروری است.

عضو هیئت‌رئیسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: بانوان و دانشجویان ازجمله قشرهای دیگری هستند که باید روحانیت به‌صورت ویژه در مورد آن‌ها فعالیت کند.

رویکرد روحانیت، جریان سازی درزمینهٔ انتخابات ریاست جمهوری باشد

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری، بر تلاش برای مشارکت حداکثری مردم در این عرصه تأکید کرد و گفت: باید به سمت مشارکت حداکثری برویم؛ زیرا مشارکت حداکثری باعث تقویت نظام اسلامی می‌شود؛ اما برای تحقق این مهم باید تلاش‌ها افزایش یابد.

حجت الاسلام والمسلمین کعبی با بیان اینکه موضوع دیگر داشتن تشکل و یک جریان فعال حزب‌اللهی است، اضافه کرد: همچنین گفتمان سازی در این راستا و اینکه با چه گفتمانی می‌خواهیم مردم را در انتخابات ریاست جمهوری جذب کنیم بسیار مهم است.

وی افزود: باید جریان سازی کنیم و به جای تمرکز بر شخص و گزینه مورد نظر، جریان‌ها را به سمت گفتمان ولایت و انقلاب و نظام سوق دهیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha