پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
بازگشت اتحاد شیعیان و اهل تسنن در دهکده‌ای در کامبوج  

حوزه/ شیعیان دهکده‌ طبونگ خموم در کامبوج معتقدند که اخیرا با اتحاد و شکوفایی بیشتری مواجه هستند و  اختلافات میان اهل تسنن و شیعیان تا حد زیادی کاهش یافته است.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» به نقل از khmertimeskh، دهکده‌ای مسلمان نشین که درکامبوج که قبلا دچار تفرقه بود اکنون متحد و شکوفا شده است.

در سال‌های ۲۰۱۴-۲۰۱۵، دهکده طبونگ خموم که در گذشته اکثریت ساکنان آن را مسلمانان اهل تسنن تشکیل می‌دادند و شیعیان کمتری داشت، با یکدیگر اختلاف داشتند.  

اکنون ، ۵-۶ سال بعد ، روند تغییر کرده است. و مسلمانان با اختلافات کمتری زندگی می‌کنند، در نمازخانه ها یا مساجد یکدیگر حضور یافته، در کارهای یکدیگر شرکت می‌کنند و دیگر روستا با معضل «تفرقه» روبرو نیست.

گفتنی است تغییرات اصلی از اواخر دهه ۲۰۰۰ زمانی آغاز شد که مسلمانان شیعه در منطقه افزایش یافتند. بیشتر شیعیان زمانی که یک روحانی شیعه برای رفع نیاز های دینی شیعیان در این منطقه حضور یافت به این مرکز کوچ کردند.

 این روستا بیش از ۲۰۰۰ نفر جمعیت دارد که تقریباً کاملاً متشکل از مردم مسلمان چم است که بیشتر آنها سنی مذهب هستند و حدود ۳۴۰ خانوار دارند ، در حالی که ۵۰ خانوار دیگر شیعه هستند.

ست مات ، ۴۲ ساله ، رهبر جامعه شیعه محلی گفت که وضعیت شش یا هفت سال یا حتی چند ماه پیش بسیار متفاوت از الان بود.

وی افزود: پس ، همانطور که از بازدیدهای قبلی می‌دانید ، ما در جشن‌های یکدیگر ، از جمله ماه رمضان و دیگر جشنواره‌ها شرکت نداشتیم و کینه‌ای وجود داشت. اما حالا فرق کرده است. پیروان ما در مساجد اهل سنت حضور می‌یابند و دانش آموزان آنها نیز بعضی اوقات در کلاس‌های ما شرکت می‌کنند که هر روز دو ساعت از ساعت ۶ تا ۸ برگزار می‌شود. ما همچنین به دانشجویان سنی پیشنهاد بورسیه تحصیلی در خارج از کشور داده‌ایم که تاکنون هیچ متقاضی نداشته‌ایم.

وی افزود: در حال حاضر ۲۰ دانشجوی شیعه در خارج از کشور تحصیل می‌کنند ، ۱۳ دانشجو در لبنان و ۷ دانش آموز دیگر ، از جمله چهار زن در ایران ، و بورس تحصیلی معمولی برای پنج سال است و تحصیلات فقط مذهبی است و هیچ مهارت فنی و حرفه ای ارائه نمی‌شود.

به گفته وی، شیعیان از پیروان همفکر خود از سوئد، نروژ، اندونزی، مالزی، ایران و سایر کشورها کمک می گیرند و از طریق این کمک‌ها موفق به جمع آوری حدود ۷۰ هزار دلار برای ساخت یک مدرسه ۱۸ کلاسه شده اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha