پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تصاویر/ دیدار ائمه جمعه استان همدان با آیت الله نوری همدانی

حوزه/ مرجع تقلید شیعیان بر توسعه و ترویج فرهنگ نماز در جامعه تأکید کرد و گفت: نماز را که نقش محوری در حیات انسان دارد باید به معنای حقیقی درک کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، متن کامل پیام حضرت آیت‌الله نوری همدانی که امروز در پنجمین اجلاس استانی نماز قم قرائت شد به شرح زیر است: بحث توحید،عبودیت و صلات در دعوت همه انبیا بوده است و حضرت ابراهیم علیه‌السلام نیز، پس‌ازآنکه به امر الهی خانه خدا در مکه را بنا می‌نهد اهل‌بیت خود را در آنجا علی‌رغم اینکه به تعبیر قرآن وادی غیر زرع، یعنی سرزمین خشک و بایر و غیر غیرقابل کشاورزی بوده، سکونت می‌دهد.

پس برای اینکه ( لِیُقِیمُوا الصَّلَاةَ ) یعنی نماز را به پا دارند و از دعاهای اوست که می‌فرمایند:

(رَبِّ اجْعَلْنِی مُقِیمَ الصَّلاةِ وَ مِنْ ذُرِّیَّتِی رَبَّنا وَ تَقَبَّلْ دُعاءِ )یعنی خدایا کاری کن که  من و بچه‌هایم، همگی اهل نماز باشیم و نماز را اقامه کنیم و مخلصانه از درگاه الهی می‌خواهد که این دعای او را مستجاب فرماید.

 (أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِکْرِی)هنگامی که از طرف پروردگار به حضرت موسی(ع) وحی شد که من تو را به پیامبری انتخاب کردم، پس گوش به آنچه برایت وحی می‌شود بلافاصله می‌فرماید: (إِنَّنِی أَنَا اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِی وَ أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِکْرِی ) یعنی من در همان خدایی هستم که معبودی جز من نیست. پس بنابراین مرا به پرست و برای اینکه به یاد من باشی نماز را به پا دار.

از آیات نتیجه می‌گیریم که نمازخواندن و عبودیت پروردگار محور دعوت انبیاء بوده است و آرزویشان این بوده است که بچه‌های آنان نمازخوان باشند و بنابراین ما هم اگر می‌خواهیم فرزندانمان دین‌دار و نمازخوان باشند باید این خواسته مهم را از درگاه الهی مسئلت کنیم.

نماز بهترین شکل رابطه با خدا است، عبادتی به زیبایی نماز نیست، نماز به مانند چشمه آب زلال و پاکی است که انسان روزانه 5 نوبت خود را در این چشمه پاک می‌شوید و طاهر می‌شود و این طهارت، پیوستگی انسان را از آلودگی‌ها و گناهان به دور می‌دارد و لذا فرموده است: (أَقِمِ الصَّلاةَ إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهی‌ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ) یعنی این نماز انسان، را از بدی‌ها و زشتی‌ها دور می‌کند.

 در حدیث مشهوری از پیامبر اکرم(ص)، منقول است که فرمودند: (اِنْ قُبلت قُبِلَ ما سواها و اِنْ رُدّت ردَّ ما سَواها) یعنی:نماز پایه و ستون دین است و اگر نماز قبول شود مابقی اعمال انسان نیز قبول می‌شود و اگر نماز رد شود، بقیه اعمال نیز رد می‌شود باید توجه داشت، با این بیان که عمود دین نماز معرفی می‌شود یعنی اصل فرد متدین و اجتماع دین‌دار با نماز معرفی می‌شود و لذا اولین واجبی که بر پیامبر(ص) نازل شد، نماز است و اولین امر تبلیغی برای پیامبر(ع) (وَ أْمُرْ أَهْلَکَ بِالصَّلاةِ )

همین مفهوم در بیان حضرت ثامن‌الحجج علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) نیز آمده است : اولین چیزی که از انسان در آخرت محاسبه می‌شود نماز است. اگر چنانچه نماز او قبول شود و صحیح باشد بقیه اعمال او نیز صحیح و قبول است و اگر نماز او رد شود بقیه اعمال او نیز غیرقابل‌قبول است.

 البته ترویج عصر نماز وظیفه نخست است و بعدازآن حضور قلب است، بنابراین نماز در حیات انسان نقش محوری دارد و سبب نهادینه شدن تقوا در انسان می‌شود و بنابر فرمایش حضرت امام علی‌بن‌موسی الرضا(ع):  نماز هر شخص با تقوایی را به خدا نزدیک‌تر می‌کند.

 اینجانب تأکید می‌کنم اگر نماز را به معنای حقیقی درک کنیم، سعادت را برای خود تضمین ‌و باید شاکر آن باشیم. یکی از مسائل مهم حضور در نماز جماعت و مساجد است که آثار فراوانی دارد که در فرصت دیگری باید به آن پرداخت ولی برای اهمیت این موضوع بیانی از حضرت امیرالمؤمنین(ع) عرض می‌کنم: هرکسی که به مساجد رفت‌وآمد کند به یکی از این هشت چیز دست یابد، پیدا کردن برادری مفید در راه خدا، علم سودمند، نشانه محکم، رحمتی که انتظارش را دارد، سختی که او را از بدی‌ها بازدارد، کلامی که او را هدایت نماید، ترک دنیا به خاطر ترس یا حیا.

در پایان لازم می‌دانم از همه عزیزانی که در این سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در امر ترویج نماز کوشیده‌اند، به‌ویژه از خدمات و مجاهدت‌های حجت‌الاسلام‌والمسلمین آقای قرائتی و عزیزان ستاد اقامه نماز استان قم تشکر و توفیق همگان را از خداوند متعال مسئلت می‌نمایم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha