پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
طالاری

حوزه/ عضو هیئت علمی گروه مدیریت دانشگاه حضرت معصومه (س) تصریح کرد: امروزه یکی از پیش نیازهای بسیار مهم در راستای تجاری سازی علوم انسانی، نوآوری و خلاقیت در ایده پردازی است.

دکتر محمد طالاری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با تأکید بر لزوم زمینه سازی و بسترسازی به منظور تجاری سازی علوم از جمله در رابطه با علوم انسانی ابراز داشت: زمینه تجاری شدن در برخی رشته های علوم انسانی حتی بیشتر از علوم پایه است، منتهای مراتب آن چه حائز اهمیت است این که ایده های خلاقانه مورد توجه و حمایت جدی قرار گیرد.

تجاری سازی با رویکرد خلاقانه و متفاوت

وی افزود: البته در برخی رشته های علوم انسانی همچون تاریخ، فلسفه، ادبیات و ... که متاسفانه همچنان در کشور ما هنوز کارکردهایشان مورد توجه قرار نگرفته، اشتغالزایی به سختی صورت می گیرد، اما در این قبیل رشته ها نیز می توان با تغییر نگاه و رویکرد، تحرکات امیدوارکننده را رقم زد.

مشاور و مدرس حوزه کسب و کار همچنین گفت: بر اساس تجربیاتی که در سال های اخیر در زمینه اکوسیستم و رویدادهای استارتاپی به دست آورده ام، معتقدم که در همین رشته ها نیز ایده های جالب و جذاب می تواند زمینه تجاری شدن پیدا کند و در اینجا آنچه بیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد، توجه به بُعد خلاقیت و نوآوری در ایده پردازی است.

اهمیت تولید محتوا در عصر فضای مجازی

وی بیان داشت: خصوصاً در دنیای کنونی که فضای مجازی اهمیت بیش از پیشی پیدا کرده، تولید محتواهای اینترنتی با در نظر گرفتن خلاقیت و نوآوری بسیار کلیدی و مؤثر است.

وی گفت: امروزه عبارتی وجود دارد مبنی بر این که محتوا پادشاه است و لذا اگر کسی بتواند محتوای جذاب و مناسب ارایه کند، می تواند در جذب مخاطب موفق باشد.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته هایی چون ادبیات از آن جا که دست به قلم هستند، می توانند در زمینه تولید محتوا و تدوین آن بسیار مفید واقع شوند و همین مساله باعث رونق کسب و کارهای آن ها در عرصه تولید محتوا باشد، البته به شرط آن که به معنای واقعی کلمه، تولید داشته باشند و به دنبال کپی کاری نروند.

نیازسنجی و مخاطب شناسی فراموش نشود

عضو هیئت علمی گروه مدیریت دانشگاه حضرت معصومه (س) با بیان این که در دنیای امروز باید به سمت تولید محصول آن هم با نگاه خلاقانه و توجه به اصل نیازسنجی و مخاطب شناسی برویم، گفت: بر اساس استعداد و توانمندی افراد در رشته های مختلف علوم انسانی ما باید ظرفیت های تجاری سازی را مورد توجه قرار دهیم، ضمن آن که گاهی اوقات، نگاه و رویکرد بین رشته ای می تواند باعث رقم خوردن پروژه ها و کارهای بزرگی شود، کما این که در دنیا نیز از این قبیل تجربه های موفق کم نداریم.

وی ابراز داشت: نکته مهم دیگر ناظر به لزوم استفاده حداکثری از ظرفیت رسانه و فضای مجازی است. امروزه ما باید از رسانه و فضای مجازی به خوبی در مسیر تجاری سازی علم به ویژه تجاری سازی علوم انسانی استفاده کنیم.

وی گفت: در واقع در اینجا نیز آن چه مهم است این که با نگاه خلاقانه و نیازسنجی این ظرفیت ها را به فعلیت درآوریم که اگر این گونه باشد زمینه تقویت نشاط و امید در بین نسل جوان به خصوص اقشار دانشگاهی را فراهم کرده ایم.

لزوم اهتمام در زمینه جهاد اُمیدآفرینی

طالاری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وجود تفاوت در مقوله آینده نگری با بحث آینده نگاری اظهار داشت: ما در آینده نگاری پیش بینی وضع آینده را داریم به این معنا که به این مساله توجه داریم که چطور می شود در آینده وضعمان از آن چه که الان هست بهتر شود. به هر حال معمولاً آدم ها نسبت به آینده خود رویکرد فعالانه تری دارند و حال آن که در آینده نگری ما کاری به اوضاع فعلی نداریم و می خواهیم ببینیم که به طور مثال در ده یا بیست سال آینده می خواهیم چکاره شویم.

وی افزود: متأسفانه در وضعیت فعلی، بسیاری از دانشجویان چشم انداز مشخصی برای آینده خود ندارند، ضمن آن که موج ناامیدی و یأس نیز تا حدودی از سوی عده ای در جامعه پمپاژ می شود که باید برای این قضیه هم فکری کرد.

پول و درآمد خوب است اما نباید هدف باشد

مدرس و مشاور حوزه کسب و کار همچنین گفت: ما چه در بحث های آموزشی و چه در مقوله کسب و کار این نکته را معمولاً مطرح می کنیم که چشم انداز نه برای افراد و سازمان ها با متغیرهای مالی رخ نمی دهد؛ این که ما در ده سال آینده به فلان حجم سود و بازدهی اقتصادی برسیم مهم است اما این را هم می گوییم که درآمد و پول خروجی چشم انداز خوب است نه این که هدف آن باشد. به دیگر سخن، متغیرهای مالی می تواند فقط درستی مسیر را نشان دهد اما خودش نمی تواند یک هدف باشد.

وی در خاتمه سخنان خود افزود: از سویی لازم است که فرهنگ کار و تلاش در جامعه و به خصوص در میان نسل جدید شکل بگیرد و با ابزارهای هنری و رسانه ای این فرهنگ ترویج داده شود چرا که در این صورت می توان به اهدافی چون رونق اقتصادی، ایجاد شغل و درآمد مناسب و در نهایت رشد و پیشرفت کشور دست یافت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha