جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
قیام 29 بهمن مردم تبریز

حوزه/ همگام با اعتراض سراسری علیه قرارداد استعماری رژی، مردم تبریز هم با آهنگی جدی و تند به رهبری علما به مخالفت برخاستند. حاج میرزا جواد آقا، مجتهد با نفوذ تبریز، بر سر منبر به مخالفت با آن سخن گفت و مسلمانان را از همکاری با کارگزاران شرکت برحذر داشت.

خبرگزاری حوزه | رهبر معظم انقلاب در وصف سابقه مبارزاتی مردم تبریز فرمودند: «چه در قضایای مشروطیّت ایران، چه پیش از آن در قضیّه‌ی تحریم تنباکو و مبارزه‌ی با کمپانی انگلیسی، چه بعد از آن در ماجرای نهضت ملّی و حوادث آخر [و بعد از] دهه‌ی ۲۰ - یعنی سال های ۳۰ و ۳۱ - و چه در حوادث نهضت اسلامی و چه در پیروزی انقلاب اسلامی، در همه‌ی این حوادث که ما نگاه می­ کنیم، آذربایجان و تبریز، هم به هنگام عمل کردند... و پیش‌گام بودند».

     

- قرارداد ننگین و استعماری رژی

واگذاری انحصار بازرگانی توتون و تنباکو به یک شرکت انگلیسی توسط ناصرالدین شاه قاجار معروف به قرارداد رژی، سبب ایجاد جنبشی مردمی به رهبری علمای دینی شد. سرانجام این امتیاز در پی فتوای تاریخی میرزای شیرازی در سال ۱۳۰۹ق فسخ شد.

همگام با اعتراض سراسری علیه این قرارداد استعماری، مردم تبریز هم با آهنگی جدی و تند به رهبری علما به مخالفت برخاستند. حاج میرزا جواد آقا، مجتهد با نفوذ تبریز، بر سر منبر به مخالفت با آن سخن گفت و مسلمانان را از همکاری با کارگزاران شرکت برحذر داشت.

مقام معظم رهبری در خصوص ایشان می‌فرمایند: «در حادثه‌ی تحریم تنباکو و مبارزه با کمپانی انگلیسی و سلطه‌ی اقتصادی انگلیس بر ایران، یکی از محورهای مبارزه، تبریز و مرحوم «حاج میرزا جواد مجتهد» عالم بزرگ تبریز بود».

علمای تهران و دیگر جاها در نامه­‌هایی به مردم تبریز نوشتند: «برای محو رژی همۀ امیدها به مردم آذربایجان بسته شده است».(تحریم تنباکو در ایران، ص۹۶-۹۸).

    

- تلاطم تبریز در نهضت مشروطه

مخالفت محمدعلی شاه با فرمان مشروطه وبه توپ بستن مجلس درخرداد ۱۲۸۷ موجی از اعتراضات را در کشور بوجود آورد.

ستارخان یکی از چهره­ های مردمی و آزادیخواه در تبریز که نخست به عضویت در انجمن حقیقت (یکی از مراکز مشروطه‌خواهان تبریز) درآمد سپس به انجمن ایالتی تبریز رفته‌ و آمادگی خود را برای خدمت به مشروطه اعلام کرد (رهبران مشروطه، ص ۳۹۱).

وی با ایستادگی در برابر نیروهای دولتی و با کمک باقرخان، با حمله به تهران وسقوط محمدعلی شاه، نهضت مشروطیت را احیاء کرد.

علامه قزوینی در خصوص اهمیت این اقدام سردار ملی گفته بود «اگر روز ۱۷ جمادی الاخری ستارخان بیرق­های سفید را پایین نمی‌آورد، مشروطه تا مدت نامعلوم رخت از ایران بیرون می‌برد؛ زیرا آن روز در تمام نقاط ایران به جز از تبریز استبداد حکم روا بود.»(قیام آذربایجان و ستارخان، ص ۱۲۲).

محمدعلی شاه پس ازتعطیل کردن مجلس به قصد تحکیم موقعیت خود در تبریز و از بین بردن مشروطه خواهان تبریزی، عین­الدوله را به سمت فرمان­فرمایی کل آذربایجان به تبریز فرستاد.

با توجه به تهاجم لشکر عین­الدوله به تبریز، شیخ محمد خیابانی با لباس روحانی و تفنگ بر دوش در مقابل سپاه متجاوز عین­الدوله به دفاع برخاسته و با مبارزان و مجاهدان در سنگرها می­خوابید و آنان را برمقاومت دعوت و تشویق می­کرد.

    

مخالفت با قرارداد ۱۹۱۹ وثوق‌الدوله

 این قرارداد در سال ۱۲۹۸ش برابر با ۱۹۱۹م میان دولت بریتانیا با دولت وقت ایران پس از هفت ماه مذاکره پنهانی با وثوق‌الدوله و با پرداخت چهارصد هزار تومان رشوه بسته شد. براساس آن تمامی امور کشوری و لشکری ایران، زیر نظر مستشاران انگلیسی و با مجوز آنان صورت می‌گرفت. براثر مخالفت‌های داخلی و خارجی و مغایرت آن با قانون اساسی مشروطه، این قرارداد هرگز به اجرا درنیامد.

شیخ محمد خیابانی نماینده تبریز در مجلس در نطقی اعلام کرد که اگر قرارداد وارد مجلس نشود و توسط مجلس به تصویب نرسد، ورق‌پاره‌ای بیش نیست.

همگام با اعتراضات ملی بر ضد قرارداد ۱۹۱۹وثوق­‌الدوله، دموکرات‌های تبریز به رهبری خیابانی در فروردین ۱۲۲۹ قیام کردند.

آیه­ الله خامنه­ ای ریشه قیام خیابانی را هم در اقدام وثوق­‌الدوله بیان می­کنند: «در قضیه‌ی مرحوم شیخ محمد خیابانی - که تبریز یک تنه ایستاد - مسأله، مسأله‌ی قرارداد وثوق‌الدوله بود. در تهران، عمال حکومت ضعیف با یک قرارداد، امورمالی و امور نظامی کشور را دودستی تقدیم کردند به انگلیسی‌ها. تبریزی‌ها ایستادند. مرحوم خیابانی و دیگران در مقابل این قضیه بود که ایستادند و آن حوادث عجیب تبریز پیش‌­آمد کرد».

   

- انجمن ایالتی آذربایجان

پس از مقاومت و تحصن مردم تبریز و تلگراف شاه در تاریخ ۴ مهر ۱۲۸۵ شور و شوقی در مردم پدید آمد و فعالان جنبش اقدام به تجمع برای انتخاب نمایندگان خود کردند، هسته اولیه تشکیل انجمن ایالتی هم از این تجمع بنیانگذاری شد. این نهاد سیاسی در دورۀ مجلس اول و نیز پس از انحلال آن در انقلاب مشروطه نقش مهمی ایفا کرد. شیخ محمد خیابانی از اعضای برجسته انجمن و از ارکان فکری و رهبری آن محسوب می­شد که وظیفه‌اش سامان دادن امور شهر بود.

این انجمن با فعالیت‌های خود و تجهیز مردم و فشار سیاسی به دولت مرکزی، نقش اساسی در جنبش مشروطه و خنثی­ سازی کارشکنی‌های محمدعلی شاه و احیاء مشروطیت داشت.

انجمن ایالتی سعی در آن داشت که در نبود مجلس از آزادی و حقوق همۀ مردم و تمامیت ایران دفاع کند. چنان‌که به هنگام انتشار خبر تلاش شاه و دربار برای یک استقراض خارجی جدید در سال ۱۲۸۷ش، با انتشار اعلامیه‌ای رسمی خطاب به تمامی نمایندگان دولت‌های خارجی، ناخشنودی ملت ایران و پای‌بند نبودن‌شان به قرضۀ مذکور را اعلام داشت.(دانشنامه بزرگ اسلامی، ج ۱۴، ص ۵۷۴۹).

   

قیام برای آخرین انقلاب

در بهمن ۵۶، روحانیون‌ مبارز تبریز به‌ رهبری آیت‌الله قاضی‌ طباطبایی‌ تصمیم‌ گرفتند چهلم‌ شهدای ۱۹ دی‌ قم را با عظمتی‌ درخور شأن‌ شهدا برگزار کنند. از چند روز قبل‌ روحانیون‌ انقلابی‌ در مساجد خود منبر رفتند و با انتقاد از رژیم‌ پهلوی، مردم‌ را برای‌ مراسم‌ آماده‌ کردند. چند روز قبل‌ از ۲۹ بهمن‌ روحانیون‌ بزرگ‌ و مبارز تبریز اطلاعیه‌ای‌ را با امضاء صادر کردند و از مردم‌ خواستند تا از ساعت‌ ۱۰ الی‌ ۱۲ صبح‌ ۲۹ بهمن‌ در مجلس‌ ختمی‌ که‌ در مسجد حاجی‌ میرزایوسف‌ معروف‌ به‌ قزلّی‌ در سر بازار اول‌ خیابان‌ فردوسی‌ برگزار می‌شد، شرکت‌ کنند.(حماسه ۲۹ بهمن تبریز، ص۱۹).

نیروهای‌ انتظامی‌ به‌ فرماندهی‌ سرگرد حق‌شناس‌ در جلوی مسجد تجمع‌ کردند و از ورود مردم‌ ممانعت‌ می‌کردند. اهانت سرگرد حق‌شناس‌ به مسجد باعث خشم مردم شده و به ایجاد درگیری بین مردم و نیروهای امنیتی انجامید و در این میان یک جوان به شهادت رسید.

البته بعضی منابع با توجه به ابعاد و وسعت قیام و کشتاری که نیروهای امنیتی و ماموران ساواک به راه انداخته بودند، اعتقاد داشتند که این تعداد بالغ بر ۵۶۰ نفر می‌باشد.(دوسال آخر، رفرم تا...انقلاب، ص۱۰۶).

در جریان تشییع آن شهید،  تبریز به جوش و خروش درآمد، با ورود ارتش‌ به شهر و سرکوب‌ مردم‌ و اعلام‌ حکومت‌ نظامی‌، بر شهر مسلط‌ شد.

محمدرضا پهلوی هیئتی‌ را مأمور رسیدگی‌ به‌ تظاهرات مردم تبریزکرد و با عزل سپهبد اسکندر آزموده‌ را از استانداری‌، ارتشبد شفقت‌ را به‌ عنوان‌ استاندار منصوب‌ کرد.

با توجه به نزدیکی تبریز به شوروی سابق، رژیم شاه قیام تبریز را به عوامل خارجی از جمله کمونیسم نسبت داد(شیرخانی، حماسه ۲۹ بهمن تبریز، ص۴۵).

البته رژیم برای اثبات این ادعا، هیچ گونه دلیلی نداشت و تنها می‌خواست با استناد به مواردی همچون حکومت سید جعفر پیشه وری و سایر جریانات انحرافی که در این منطقه روی داده بود، قیام تبریز را هم شبیه آن‌ها قلمداد کند.

همزمان با چهلم شهدای تبریز در شهرهای مختلف، مراسماتی برگزار شد که منجر به اعتراض و راهپیمایی بر علیه شاه می­شد. که همین منوال به پیروزی نهایی انقلاب اسلامی ختم شد.

حضرت امام(رحمة‌الله‌علیه) پیامی به مناسبت قیام ۲۹ بهمن سال ۵۶ تبریز صادر کردند: «سلام براهالی شجاع ومتدین آذربایجان عزیز! درود برمردان برومند و جوانان غیرتمند تبریز! درود برمردانی که در مقابل دودمان بسیار خطرناک پهلوی قیام کردند و با فریاد «مرگ بر شاه» خط بطلان برگزافه گویی‌های اوکشیدند! زنده باشند مردم مجاهد عزیز تبریز، که با نهضت عظیم خود مشت محکم بردهان یاوه گویانی زدند که با بوق‌های تبلیغاتی، انقلاب خونین استعمار را که ملت شریف ایران با آن صد در صد مخالف است «انقلاب سفید شاه و ملت» می‌نامند و این نوکر اجانب و خود باختۀ مستعمرین را نجات دهنده کشور می‌شمارند».

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سفر به تبریز، در سخنرانی خود در بازار تبریز فرمودند: «این تبریز، همان تبریزی است که نخستین ضربه را بر پیکرشاه بعد از مردم قم وارد کرد».

    

مهدی جبرائیلی تبریزی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha