جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام کوهساری

حوزه/ مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه کشور گفت: اگر بخواهیم به سمت یک تمدن نوین اسلامی حرکت کنیم باید بدانیم اندونزی یکی از کشورهای بسیار هم پیمان ایران در تمدن سازی نوین اسلامی است.

به گزارش خبرنگار  خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین سید مفید حسینی کوهساری عصر چهارشنبه در مدرسه زمستانه «جریان شناسی دینی فرهنگی اندونزی» به صورت وبینار اظهار داشت: اندونزی در عرصه بین الملل به زودی جزو ۱۰ کشور اقتصادی برتری خواهد بود و جزو هفت قدرت برتر دنیا می شود، این کشور در همه زمینه های سیاسی و فرهنگی و علمی هم جزو کشورهای قدرتمند خواهد بود.

مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه کشور افزود: این کشور امروزه در عرصه منطقه ای و بین المللی و در شاخص های جمعیتی یک قدرت اقتصادی است که در آینده ضریب قدرت را افزایش خواهد داد و فقط پیشرفت تک بعدی نخواهد داشت و همه جانبه خواهد بود اگر تمدن را حاصل پیشرفت همه جانبه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، علمی، فرهنگی و هنر بدانیم در آینده مواجه تمدنی خواهد شد.

این مسئول حوزوی تاکید کرد: اندونزی قدرتمند تر از امروز خواهد بود و با تقارن های فرهنگی و تاریخی که با کشورمان دارد در آینده تمدنی حتما به عنوان همراه و همسو با ایران خواهد بود از این رو باید مورد توجه نخبگان ما باشد.

وی با بیان اینکه برای آشنایی با عرصه بین الملل نیازمند آشنایی به زبان های زنده دنیا و مسائل دینی و فرهنگی به ویژه با اندونزی هستیم گفت: اگر بخواهیم به سمت یک تمدن نوین اسلامی حرکت کنیم باید بدانیم اندونزی یکی از کشورهای بسیار هم پیمان ایران در تمدن سازی نوین اسلامی است.


حجت الاسلام والمسلمین کوهساری اضافه کرد: بدون همکاری با این کشور، تمدن اسلام شدنی نیست و در این مسیر نیاز به یک هم پیمان و همسو داریم در همین راستا باید نخبگان حوزوی این موضوع را مورد توجه قرار دهند.


وی به موقعیت منطقه ای اندونزی اشاره کرد و گفت: ۲۷۰ میلیون جمعیت دارد و جزو چهارمین کشور پرجمعیت جهان و جزو کشورهای موثر در منطقه جنوب شرق آسیا مهمترین کشور است.


مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه کشور گفت: در میان دنیای اسلام جزو پرجمعیت ها است و در عرصه بین الملل در قوی ترین تعهدها و جنبش ها که عدم تعهد است، شرکت کرده است. بنیان‌گذاران جنبش عدم تعهد رهبران برخی از کشورها بودند که در رأس این شخصیت‌ها می‌توان احمد سوکارنو رئیس‌جمهور اندونزی نام برد،همچنین این کشور در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰  عضو سازمان ملل را برعهده داشت.
وی با بیان اینکه اندونزی قطب علمی و معرفتی در جهان است گفت: این کشور چه از نظر اقتصادی، سیاسی و فرهنگی تاثیرگذار و محوری است لذا باید اندونزی را در عرصه بین الملل جدی گرفت.


این مقام حوزوی با اشاره به مروری به ویژگی های داخلی و خارجی اندونزی با رویکرد مسائل فرهنگی و دینی گفت: ادیان مختلف در این کشور به رسمیت شناخته شده است و ۴۰ تا ۵۰ میلیون جمعیت این کشور غیرمسلمان هستند اما فضای مسالمت آمیز در این کشور وجود دارد..


وی گفت: در دنیای اسلام و فضای مسلمانان و دین اکثر مردم شافعی هستند و در میان مسلمانان فرقه ای هستند ضمن اینکه هیچ کجا نیست که محبت اهل بیت(ع) در آنجا شاخص نباشد.

اهمیت تشکل‌های دینی در اندونزی
حجت الاسلام والمسلمین کوهساری با اشاره به فضای باز فکری و فرهنگی ابراز داشت: اندونزی تشکل های دینی مهمی هستند که تعامل با مسلمانان از طریق این تشکل ها صورت می گیرد که پیروهای بسیاری دارند جمعیت در این تشکل ها خصلت کم نظیری است همچنین آغوش باز نسبت به سایر افکار و عقاید و حتی خارجی ها در این کشور بسیار است.


وی بیان داشت: مردم در اندونزی دین دار هستند و ۹۵۰ هزار مسجد وجود دارد به ازای هر ۲۵۰ نفر یک مسجد وجود دارد که این در کشور ما به هزار نفر یک مسجد است.


مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه کشور اضافه کرد: بعضی از زنان اندونزی حجاب ندارد چون در آنجا امر واجب نیست ولی در هنگام نماز و حج حجاب را واجب می دانند.


وی تاکید کرد: ۸۰ میلیون از مردم اهل صوفیان و ورد و زیارت هستند احترام به اولیای ۹گانه و احترام ویژه ای به سادات دارند و ۲ میلیون نفر سادات هستند که به عنوان یک طبقه مورد احترام هستند چرا که مردم دین خودشان را نتیجه زحمات سادات و هجرت های سادات بخصوص یمنی ها می دانند.


حجت الاسلام والمسلمین کوهساری با اشاره به ۲۹ هزار طلبه حوزه علمیه در اندونزی گفت: بسیاری از مدارس آنها آموزش های ویژه دینی دارد و دانش آموختگان را طلبه اندونزی می نامند و  ۹۳ مرکز آموزش عالی دارند.
وی گفت:کتاب غزالی در اندونزی بسیار معروف است که یکی از مشترکات ما غزالی است که معتقد هستند ایشان ایرانی بوده است.


این مقام حوزوی، آسیب های فرهنگی در اندونزی را از جمله فرقه های انحرافی دانست و گفت: فعالیت های علنی و گسترده ای دارند و برخی جریان های غرب گرا و ترویج شبهات وجود دارد.

ده‌ها میلیون شیعه در اندونزی
وی خاطر نشان کرد: قبل از انقلاب تعداد شیعیان بسیار کم بود که هزار تا دو هزار نفر بود که امروز این آمار ۱۰ ها میلون نفر می رسد که دلبسته شخصیت هایی مثل امام راحل، شهید مطهری و صدر هستند که از آنها به شیعیان های مناسکی می شود نام برد.


مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه کشور گفت: امروزه تعداد قابل توجهی حسینیه ها و موسسه های تبلیغی فعال داریم که به شکل خاص به تربیت طلبه ها می پردازد و یک هزار کتاب نوشته شده شیعه به زبان اندونزی وجود دارد و صدها نفر مدرس در سطوح حوزوی و دانشگاهی فعالیت های قابل توجهی دارند.


وی با بیان اینکه مردم در اندونزی دارای دو شوراست گفت: که یکی شوراها توسط  مرحوم دکتر جلال الدین رحمت و دیگری توسط طلبه‌ها بر عهده داشتند. شیعیان خوب و منسجم در عرصه های اجتماعی و سیاسی اندونزی هستند.


این کارشناس با اشاره به آخرین وضعیت سیاسی اندونزی گفت: چندسالی است که این کشور جزو دموکراسی های برتر دنیا شناخته می شود و سومین یا چهارمین دموکراسی جهان است و رییس جمهور آن جوکوی فضای سیاسی جدیدی را در اندونزی حاکم کرد و ویژگی شاخص آن این است که از جریان های سیاسی در اداره جامعه و میزان مشارکت مردم را بالا ببرد.


وی افزود: کارآمد و توانمند است که جمعی را فارغ از فضاهای سیاسی در دولت خود استفاده کرده است و در داخل کشور آرامش سیاسی و یک دولتی با مشارکت سیاسی بالای مردم تشکیل دهد و به برخورد با مفاسد اقتصادی پرداخته است.


حجت الاسلام والمسلمین کوهساری ادامه داد: یک مدیریت منسجم و هم افزایی را شاهد هستیم که رشد ۶ درصدی در اقتصاد را رقم زده است همچنین این کشور یک سیاستی نسبتا استقلالی را در منطقه رقم زده است و با داعش مبارزه بین المللی داشته و در مقابل حمله به یمن محکوم کرده است ضمن اینکه اندونزی نسبت به تحریم های ایران واکنش نشان داده است.

پ313/61

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha