شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
سیده معصومه طباطبایی

حوزه/ استاد و پژوهشگر حوزه علمیه خواهران تصریح کرد: رسانه ملی با بهره گیری از متخصصین و نخبگان حوزوی و دانشگاهی باید به کانون محوری ترویج ادب و فرهنگ اسلامی در جامعه تبدیل شود.

سیده معصومه طباطبایی در گفت و گو با خبرنگارخبرگزاری حوزه، با اشاره به این که رسانه در دنیای امروز مهم ترین ابزار تبلیغی در عرصه ها و ابعاد مختلف هنری، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و ... است، ابراز داشت: اهمیت و حوزه ی تأثیرگذاری رسانه در جهان کنونی تا آن جاست که هر گونه کم توجهی و بی توجهی به حساسیت این مقوله می تواند برای فرد و جامعه خطرناک و آسیب زا باشد.

وی افزود: مخاطب رسانه های جمعی به خصوص رسانه ملی، عموم افراد جامعه هستند به طوری که از کودکان تا بزرگسالان و کهنسالان بخش قابل توجهی از شبانه روز خود را با رسانه ها می گذرانند و طیف های مختلف مخاطب عام رسانه ملی به شمار می روند.

رئیس اداره راهبری واحدهای حوزوی حوزه علمیه خواهران همچنین گفت: از سویی در سال جاری با توجه به شیوع ویروس کرونا و الزامات توجه به آموزش در فضای مجازی، ارتباط خانواده ها و فرزندان با فضای مجازی و رسانه بیش از پیش شده که باید برای این مقوله نیز برنامه ریزی مناسب و هدفمندی داشت.

وی با اشاره به دغدغه مقام معظم رهبری و علما و مراجع عظام تقلید مبنی بر لزوم ترویج فرهنگ و ادب اسلامی در جامعه بیان داشت: برای ترویج فرهنگ و ادب اسلامی در رسانه، باید از ظرفیت هنر به درستی استفاده شود که در این خصوص خوشبختانه در جامعه ما استعدادها و توانمندی های خوبی وجود دارد.

طباطبایی همچنین گفت: از سویی در این باره باید از توان افراد متخصص و نخبگان حوزه و دانشگاه در رسانه ملی استفاده شود و برای ترویج فرهنگ و ادب اسلامی این دغدغه به طور جدی دنبال شود؛ به هر حال نخبگان و نیروهای متخصص و کاربلد که از بطن حوزه و دانشگاه هستند، می توانند باعث رقم خوردن تحولات خوبی در این باره باشند.

 وی افزود: نکته حائز اهمیت دیگر این که اعتبار و وزنه علمی رسانه با حضور متخصصین افزایش می یابد و در این صورت طبعاً مخاطبین یافته های بهتر و مطلوب تری از رسانه دریافت می کنند.

وی بر لزوم استفاده صحیح و بجا از اندیشه و تفکر نسل جوان خلاق و متعهد در برنامه های رسانه ملی تأکید کرد و اظهار داشت: یکی از مهم ترین بایسته ها در این باره توجه به تفکر نقادانه در سطح جامعه است، چه آن که در سایه نقد و اهتمام به کرسی های نظریه پردازی و تولید فکر می توان در مسیر ترویج فرهنگ ادب و نزاکت و متانت بر اساس چارچوب های دینی و اجتماعی حرکت کرد.

وی افزود: رسانه ملی به خصوص باید دعوت به وحدت و احترام متقابل بین گروه ها و طیف های مختلف و نیز پیروان ادیان و مذاهب را در دستور کار خود قرار دهد تا در سایه تعامل و تضارب آرا، شاهد تحولات فکری و فرهنگی و اندیشه ای در سطح جامعه باشیم.

طباطبایی همچنین در خاتمه بیان داشت: خوشبختانه در سال های اخیر فضای رسانه نسبت به قبل بهتر شده اما هنوز جای رشد و تعالی دارد و امید است که این رشد و تعالی در نهایت زمینه افزایش رضایتمندی و بهتر زیستن مردم را فراهم کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha