جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مراسم گرامیداشت مرحوم آیت الله عبدالله نظری خادم الشریعه

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین رزاقی با اشاره به این بخش از پیام رهبر انقلاب که بیان کردند: «مرحوم آیت الله نظری، شاگرد قدیمی امام راحل بود»، گفت: نقش استاد در تکون شخصیت شاگرد غیر قابل تردید است و اساتید هستند که به شاگردان هویت می دهند و مرحوم آیت الله نظری از شاگردان قدیمی امام خمینی (ره) بود و از ایشان درس گرفت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین رزاقی در مراسم گرامیداشت مرحوم آیت الله عبدالله نظری خادم الشریعه که از سوی آیات عظام صافی گلپایگانی، جوادی آملی، نوری همدانی و علوی گرگانی، مرکز خدمات حوزه و مجمع نمایندگان طلاب استان مازندران در مسجد امام حسن عسکری (ع) قم برگزار شد، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در پیام تسلیت خود فرمودند: «درگذشت عالم بزرگوار مرحوم آیت الله آقای شیخ عبدالله نظری (ره) به خاندان مکرم و ارادتمندان ایشان و به عموم مردم عزیز مازندران تسلیت عرض می کنم. ایشان از شاگردان قدیمی امام راحل بودند و سابقه مبارزاتی شان به سا های اختناق دوران طاغوت بر می گردد که محور و شمع جمع جوانان حق طلب و تشنه حقایق اسلامی در مسجد جامع ساری به شمار می رفتند و پس از انقلاب همواره پشتیبان و مروج مفاهیم انقلابی و حرکت های انقلابی بودند. از خداوند متعال رحمت و مغفرت و علو درجات برای ایشان مسألت می کنم».

وی ابراز داشت: مقام معظم رهبری در چند بُعد، شخصیت مرحوم آیت الله نظری را مورد توجه قرار دادند؛ اولین نکته در پیام ایشان، اشاره به مقام علمی آن مرحوم بوده و بیان داشتند «مرحوم آیت الله نظری» که وقتی از کلمه «آیت الله» برای ایشان استفاده کردند، نشان دهنده علمیت ایشان است.

سخنران این مراسم خاطرنشان ساخت: مقام «عالم» از مقام «علم» بالاتر است؛ عالم، امین الله فی ارضه، خلیفه الله و ورثه الانبیاء است و مرحوم آیت الله نظری خادم الشریعه این خصوصیات را داشت.

حجت الاسلام والمسلمین رزاقی تصریح کرد: بحمدالله خطه ولایت مدار مازندران مانند بخش های گوناگون این کشور همواره عالم پرور بوده و از مرحوم علامه طبرسی صاحب مجمع البیان تا مرحوم ابن شهر آشوب مازندرانی، شریف العلما، سعیدالعلما، محمدتقی آملی، آیت الله نظری خادم الشریعه و ... در این استان حضور داشتند.

وی با اشاره به این بخش از پیام رهبر انقلاب که بیان کردند: «مرحوم آیت الله نظری، شاگرد قدیمی امام راحل بود»، گفت: نقش استاد در تکون شخصیت شاگرد غیر قابل تردید است و اساتید هستند که به شاگردان هویت می دهند و مرحوم آیت الله از شاگردان قدیمی امام خمینی (ره) بود و از ایشان درس گرفت.

سخنران این مراسم اظهار داشت: بنده از سن ۱۵ سالگی در خدمت آیت الله نظری خادم الشریعه بوده و از محضر ایشان بهره بردم و توصیه ایشان این بود که «انسان خردمند و عاقل، اهل نمازشب است».

حجت الاسلام والمسلمین رزاقی ابراز داشت: «مرحوم آیت الله العظمی بروجردی (ره)، زعیم حوزه علمیه قم»، «امام راحل، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران»، «علامه طباطبایی (ره)، مفسر قرآن کریم» و ... از اساتید مرحوم آیت الله نظری خادم الشریعه بوده و ایشان از محضر این بزرگان بهره برده است.

وی خاطرنشان ساخت: ایشان در دهه ۳۰ در قم مقدسه دارای کرسی تدریس بوده و تا اواخر عمر مبارک خود تدریس را ادامه داده و شاگردان از محضر ایشان بهره برده اند.

سخنران این مراسم تصریح کرد: نکته سوم پیام رهبر انقلاب، «مبارز دوران اختناق» بوده است؛ ایشان اهل مبارزه بود و درس مبارزه را از مرحوم پدر خود که از علمای نجف بود، فرا گرفت و بینانگذار جمهوری اسلامی ایران را به همگان معرفی می کرد و پیام امام راحل را به مردم می رساند و متقابلا وفاداری و بیعت آن خطه ولایتمدار را نیز به امام راحل می رساند.

حجت الاسلام والمسلمین رزاقی بیان داشت: ایشان ۱۲ روز همراه با امام راحل در نوفل لوشاتو فرانسه حضور داشت و به همراه امام خمینی(ره) در پرواز انقلاب در دوازدهم بهمن وارد ایران اسلامی شد و پس از آن نیز همراه با امام راحل و همراه با رهبر معظم انقلاب بود.

وی اظهار داشت: آن مرحوم بیان می کردند: ارادت من به رهبری، ارادتی استدلالی است, نه احساسی؛ مرحوم آیت الله نظری خادم الشریعه از روی باور و اعتقاد، رهبر انقلاب را پذیرفته و همراهی کردند.

ارادت مرحوم آیت الله نظری به رهبر انقلاب، استدلالی بود؛ نه احساسی/ ایشان از روی باور به رهبری اعتقاد داشت

سخنران این مراسم ابراز داشت: بُعد دیگر پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب «محور و شمع جمع جوانان حق طلب و تشنه حقایق اسلامی» بود که تعبیری بسیار زیبا بوده و نشانگر زحمات و تلاش های آن مرحوم بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین رزاقی خاطرنشان ساخت: مرحوم آیت الله نظری جوانانی را تربیت کرد که بعد از آن زمان و تا به امروز بسیاری از آنان جزو مدیران لایق این کشورند و در آموزش و پرورش، شورای نگهبان، قوه قضائیه و ... حضور دارند.

وی تصریح کرد: «پشتیبان انقلاب و مروج مفاهیم انقلابی» تعبیر دیگر مقام معظم رهبری در پیام تسلیت خود بوده است که تعبیر بسیار بالایی است؛ جایگاه تبلیغ، جایگاهی بزرگ است و طلاب و فضلا باید به این مسئله توجه ویژه داشته باشند.

سخنران این مراسم بیان داشت: ایشان دارای ذهنی خلاق، بیانی شیوا و تیزبینی بالایی بود که همگان را به خود جذب می کرد و در حال حاضر، جلد اول منبرهای ایشان به نام «کیمیای نظر» منتشر شده است.

حجت الاسلام والمسلمین رزاقی اظهار داشت: ایشان فقط با تبلیغ بیانی مروج و پشتیبان انقلاب نبود؛ بلکه از نظر «عمل» نیز الگو بوده اند؛ ساده زیستی، قناعت در زندگی، مردم داری از اول صبح تا آخر شب، ملجأ و مأوا بودن مردم و ... از خصوصیات بارز مرحوم آیت الله نظری خادم الشریعه بوده است.

وی ابراز داشت: باید از خانواده و همسر ایشان هم تقدیر و تشکر کرد که همواره همراه و پشتیبان ایشان بوده و در سختی ها و هجرت ها ایشان را تنها نگذاشتند.

سخنران این مراسم خاطرنشان ساخت: ایشان دهه غدیر را در مازندران بنیانگذاری کرده و بحمدالله امروز در کشور و جهان گسترش پیدا کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha