شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سید محمدکاظم مدرسی

حوزه/ نائب رئیس شورای حوزه علمیه یزد گفت: گرانی های سرسام آور و عدم نظارت دقیق نیز نکته لازم به توجه دیگر است که به نظر می رسد آواری از این گرانی ها بر اساس اینکه دیگر نمی توان گفت سوء مدیریت ها و ضعف مدیریت ها بلکه بعضا به خاطر نفاقی که در درون نظام رخنه کرده و ریشه در عدم توجه به خواسته مردم دارد و  برای به تنگنا کشاندن مردم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»در یزد، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد کاظم مدرسی، در خطبه های نماز جمعه این هفته بخش مرکزی یزد در محمدآباد که با رعایت شیوه نامه های بهداشتی و فاصله اجتماعی برگزار شد، با تبریک به مناسبت میلاد امام جواد (ع) و امیرالمومنین علی (ع) و تبریک روز پدر به همه پدران اظهار داشت:  امامت در فرهنگ شیعه غیر از جلوداری در سایر مذاهب است و زیرا برای شیعیان امامت در واقع جایگاه انبیا و خلافت الهی و خلافت پیامبر به معنی واقعی کلمه است.

وی افزود: به تعبیر امام هشتم، امامت جلوداری دین است و نظامی برای انسان‌های مسلمان که صلاح دنیا و دین را باید برای مردم در پی داشته باشد و امامت در فرهنگ اسلامی و شیعی ریشه الهی دارد که باید در دنیا بروز و ظهور پیدا کند و بر این اصل مهم، سه رکن علم خدادادی، ملکه عصمت، نصب الهی استوار است و امامت دارای فلسفه روشنی که  اولین فلسفه امامت تکامل معنوی در کنار رهبران الهی محسوب می شود.

نائب رئیس شورای حوزه علمیه یزد گفت: بشر راه دشوار رسیدن به سر منزل مقصود، نیاز به جلودار و امامی دارد که همیشه به عنوان جلو دار او در حرکت باشد درست مثل انقلاب اسلامی که ما نمی توانیم به تنهایی بگوییم قانون اساسی داریم و انتخاباتی هم صورت می گیرد و تنها بر این مبنا نظاممان کاملا اسلامی خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین مدرسی با بیان این که اگر امامت در نظام اسلامی وجود نداشت امروز معلوم نبود سرانجام نظام اسلامی به کجا ختم شده بود، تصریح کرد: دومین فلسفه امامت پاسداری از شرایع آسمانی است که امیرالمؤمنین بیان می فرمایند« باید زمین خالی از حجت نباشد یا حجت ظاهر یا حجت غیر ظاهر تا اینکه پاسدارای کند از شرایع آسمانی و بر این مبنا حجت الهی باطل نشود».

وی افزود: سومین فلسفه امامت، رهبری سیاسی و اجتماعی امت است و هر جامعه ای نیاز به نظامی و هر نظامی نیاز به جلوداری دارد و به هر حال باید جلو دار، جلو داری کامل و تام باشد که کمترین خطا از او سر بزند و بالاترین دانش و قوی ترین ارتباطات را با خدا داشته باشد.

نائب رئیس شورای حوزه علمیه یزد ادامه داد: چهارمین فلسفه امامت نیز در فرهنگ اسلامی عبارت است از لزوم  اتمام حجت؛ زیرا  باید بر بشر حجت تمام شود، الگو داشته باشد و هر زمان باید برای او انذارها و تبشیرها وجود داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین مدرسی، اظهار داشت: یکی دیگر از فلسفه های امامت عبارت است از اینکه امام واسطه فیض الهی آن هم در قالب مادی و هم معنوی باشد مثل اینکه قلب واسطه فیض است برای رساندن خوراک به بدن، پیامبر و امام هم واسطه فیض الهی هستند برای همه انسانها و به همه اقشار و گروه ها فیض الهی را می رسانند.

مردمی بودن مهم ترین دستاورد سفر ریاست قوه قضائیه به عراق بود

وی ابراز کرد: سفر ریاست محترم قوه قضائیه به عراق که اخیرا انجام شد و تفاوت آن با سفر مسئولان آمریکایی و نکته قابل توجه این که وقتی آمریکایی ها می خواهند سفر بکنند به آنجا باید چراغ خاموش حرکت کنند در صورتی که به قول خودشان تا آن زمان هفت ترلیون دلار هزینه کرده بودند اما نماینده مردم جمهوری اسلامی ایران با چراغ روشن و در بین مردم آن هم با چنین ابراز احساساتی در جایگاه رئیس قوه قضائیه  بدون هیچ ترس و واهمه ای  و کاملا در سایه نظام مردمی به کشور عراق وارد می شود و این  مردمی بودن اولین دستاور سفر هست.

نائب رئیس شورای حوزه علمیه یزد افزود: دومین ویژگی این سفر اینکه رئیس محترم قوه قضائیه آغاز مأموریت خود را در این سفر از محل شهادت شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس شروع کرد و این اتفاق ییامی دارد و این که مقاتل شهدا هم چنان که در روایات هم آمده است جایگاه رفیعی دارد و باید به این جایگاه رفیع توجه داشت.

حجت الاسلام والمسلمین مدرسی خاطر نشان کرد: چه خوب است که مسئولین کشورهای مختلف آن هایی که علاقه مند به مقاومت هستند همیشه سفر خود را در عراق از این نقطه شروع کنند با توجه به اینکه نزدیک به فرودگاه بغداد  در عراق است.

وی اظهار داشت: توجه به محتوای سخنان مقام معظم رهبری ضرورت دارد سخنانی اعم از تجلیل از حرکت انقلابی مردم تبریز که چهلم آن را یزدی ها انجام دادند و همچنین راه حل مشکلات مزمن کشور را انتخابات پر شور اما جهت دار همراه با انتخاب رئیس جمهور اصلح یعنی چهره ای انقلابی و حزب الهی دانستند.

نائب رئیس شورای حوزه علمیه یزد یادآور شد: رهبر معظم انقلاب در رابطه با برجام عملی هم فرمودند ما برجام عملی را قبول داریم نه برجام قولی؛خوب این هم رویکرد ارزشمندی است که نظام باید بر آن پافشاری  و همسو با مقام معظم رهبری حرکت کند.

حجت الاسلام والمسلمین مدرسی توصیه کرد: لزوم رعایت دستورالعمل های بهداشتی در آستانه عید نوروز و مراقبت از شیوع بیماری و ویروس کرونا نیز دارای اهمیت فراوان و توجه همگانی است که این اصل باید محور اصلی تمام کارهای فردی و گروهی قرار گیرد.

وی اظهار داشت: گرانی های سرسام آور و عدم نظارت دقیق نیز نکته لازم به توجه دیگر است که به نظر می رسد آواری از این گرانی ها بر اساس اینکه دیگر نمی توان گفت سوء مدیریت ها و ضعف مدیریت ها بلکه بعضا به خاطر نفاقی که در درون نظام رخنه کرده و ریشه در عدم توجه به خواسته مردم دارد و  برای به تنگنا کشاندن مردم است.

نائب رئیس شورای حوزه علمیه یزد اظهار داشت: نائب رئیس شورای حوزه علمیه یزدامروز مشکلی به عنوان کمبود داروهای خاص  مثل انسولین و شیمی درمانی و سایر داروهای حیاتی را در کشور داریم و چرا بایدمدیریت کشور به گونه ای باشد که نسبت به اینگونه امور توجه کافی نشود.

حجت الاسلام والمسلمین مدرسی ابراز کرد:  از پلیس و نیروی انتظامی به دلیل نا امن کردن محیط های فساد قدردانی می کنیم مخصوصا محیط هایی به اسم ورزش و بازی از جمله بازی مافیا؛ خوب بازی مافیا گرچه از تلویزیون پخش می شود اما اگر قرار باشد همراه با حرکت هایی باشد که نادرست و آسیب رسان باشد باید کسانی که مسئول هستند اعم از اتحادیه مربوطه و همچنین نیروی انتظامی بر این موضوعات نظارت کنند و برای برقراری سلامت اجتماعی تلاش شود.

نائب رئیس شورای حوزه علمیه یزد ادامه داد: البته قبل از اینکه این مدیریت نظارتی و حتی گاهی امنیتی حاکم شود باید اتحادیه مربوطه کار خودشان را انجام دهند و با آگاه سازی و نظارت صحیح از برخی رفتارهای نادرست جلوگیری شود که  متأسفانه حرکت درستی انجام ندادند.

حجت الاسلام والمسلمین مدرسی تصریح کرد: فضای فرهنگی که در حال حاضر وجود دارد با فضای معنوی مورد نظر ائمه و دین اسلام که نظام اسلامی برای آن تشکیل شده است تفاوت دارد به طور نمونه یکی از آن ها شب زنده داری ها و شب بیداری هاست، شب بیداری های کنونی گاهی و در مواردی همراه با جلسات نا مناسب و یا شب نشینی های نامطلوب برگزار می شود.

وی یادآور شد: آنچه اسلام بیان می کند عبارت است از استراحت در سر شب و بیداری در دل شب برای عبادت و هم چنین پوششی که اسلام بیان می کند و پوششی که در حال حاضر وجود دارد نیز با هم هم خوانی ندارد و یا حرکت هایی مدیریتی که وجود دارد و فرهنگ مدیریتی حاکم بر آن فرهنگی که اسلام برای ما ترسیم کرده است خیلی هم خوانی ندارد و متفاوت است.

حجت الاسلام والمسلمین مدرسی ابراز کرد: گرچه ما ارزش های فراوانی را به دست آوردیم اما راه رفته هنوز هم باید سریعتر و پیوسته تر ادامه داده شود تا وضعیت فرهنگی مطلوب حاکم شود.

وی گفت: چرا باید در یزد از نیروهای غیربومی استفاده شود مگر ما یزدی ها نیروی متخصص و تحصیلکرده و توانمند بومی نداریم؟ مخصوصا در صنعت و معدن از مدیران می خواهیم حتما از جوانان بومی و توانمند استفاده کنند و اجازه ندهند بچه های یزد سرخورده شوند و نخبگان مجبور به هجرت شوند که عواقب فرهنگی و اجتماعی بسیار بدی  دارد.

وی خاططر نشان کرد: یزد در حقیقت به مرکز صادرات نیروهای تحصیل کرده و واردات بسیاری از نیروهای غیرتحصیل کرده تبدیل شده  که این موضوع باید به شکلی ویژه مورد توجه مدیریت استان در تمام بخش ها و قسمت ها قرار گیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha