پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
ابراہیم زکزاکی

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

کرونای انگلیسی نجف اشرف را وادار به قرنطینه کرد

به دلیل شیوع ویروس جهش یافته کرونا (معروف به کرونای انگلیسی) مقررات قرنطینه کامل در نجف اشرف برقرار شد. بنا بر اعلام استاندار نجف اشرف، مقررات قرنطینه کامل در این استان از ساعت ۲۰ روز پنج شنبه ششم رجب ۱۴۴۲ (۳۰ بهمن ۱۳۹۹) تا ساعت ۵ بامداد روز دوشنبه دهم رجب (۴ اسفند ۱۳۹۹) در این استان اعمال خواهد شد و ورود و خروج به نجف اشرف در این ایام ممنوع خواهد بود. آقای «لؤی الیاسری» افزود: کاهش ساعات کاری اداری ادارات دولتی، بستن زیارتگاه ها، ممنوعیت برگزاری مجالس ترحیم و عروسی، بسته شدن مدارس دولتی و دورکاری نیمی از کارمندان دولتی از جمله تصمیمات تیم بحران نجف اشرف برای مقابله با شیوع ویروس کرونا جهش یافته است. وی ادامه داد: آستان قدس علوی و مسجد کوفه با رعایت تدابیر بهداشتی در این ایام باز خواهند بود و تصمیم گیری در خصوص ساعات اداری این اماکن مقدس به تولیت این اماکن واگذار شده است. تصمیمات قرنطینه نجف اشرف در حالی اتخاذ شد که «حسن التمیمی» وزیر بهداشت عراق از افزایش موارد جدید گونه جهش یافته ویروس کرونا در بغداد و دو استان نجف و کربلای معلا خبر داده بود. تصاویر زیر مربوط به اطراف حرم مطهر حضرت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) در بعدازظهر امروز جمعه ۱ اسفند ۱۳۹۹ است: شایان ذکر است که دولت عراق از روز پنج شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۹، مقررات منع تردد شبانه در این کشور را از ساعت هشت شب تا پنج صبح به مدت دو هفته را وضع کرد. بر اساس این بخشنامه، مراکز خرید، کافه ها و رستوران ها به مدت دو هفته تعطیل و کلیه فعالیت‌های ورزشی در عراق نیز تا اطلاع ثانوی لغو شد.

کشیش مسیحی جانب شیخ زکزاکی را گرفت

روز ۲۲ آذر سال ۱۳۹۴ شیعیانِ اهل نیجریه‌ مشغول عزاداری برای اباعبدالله‌(ع) در حسینیه‌ «زاریا» بودند، که نیروهای پلیس و ارتش این کشور به حسینیه مذکور و منزل «شیخ ابراهیم زاکزاکی» حمله کرده و بیش از ۱۰۰۰ شیعه عزادار، از جمله تعدادی از اعضای خانواده زاکزاکی را کشتند. در این میان، شمار زیادی نیز به شدت زخمی شده‌اند. نیروهای پلیس همچنین، زاکزاکی و همسرش بانو «زینب ابراهیم» را بازداشت کرده است. این اسارت هنوز ادامه دارد. در واکنش به این اقدام جنایتکارانه دولت لاگوس، تا کنون اعتراضات زیادی صورت گرفته است و خیلی از شخصیت‌های داخلی و جهانی به اقدام دولت اعتراض کردند. در ادامه این اعتراضات، «پاستور جان ژوزف»، یکی از کشیش‌های مشهور نیجریه، طی گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: ما برای آزادی شیخ زاکزاکی ، بارها تلاش کرده‌ایم و تلاش‌ها و مذاکرات ما درخصوص مظلومیت شیخ زاکزاکی ادامه خواهد داشت... شیخ زاکزاکی نماینده صلح و آرامش در جامعه نیجریه است و از حقوق بشر دفاع می‌کند. این کشیش مسیحی افزود: همه ما باید بدانیم که ظلم به یک فرد، به منزله ظلم به همه است، چراکه بعد از ظلم به این فرد، در آینده به شخص دیگری ظلم می‌شود که ما نمی‌دانیم آن شخص کیست. بنابراین، از همه مردم نیجریه از هر دین و قبیله دعوت می‌کنم و درخواست دارم که در حل مشکلاتی که زندگی همه ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، مشارکت داشته باشیم و در این خصوص، یعنی حضور برای حل مسئله شیخ زاکزاکی ، باز هم تاکید می‌کنم. پیش از این نیز «رولند ساندا»، کشیش مسیحی ساکن شهر کادونا، گفته بود: من از شیخ زاکزاکی حمایت می‌کنم، زیرا... مشاهده کرده‌ام که او یک رهبر مذهبی خوب، سفیر صلح و یک فعال حقوق بشر بوده است.

آیت‌الله‌العظمی فیاض به کرونا مبتلا شد

حضرت آیت الله فیاض از مراجع تقلید مقیم نجف اشرف به ویروس کرونا مبتلا شدند. حضرت آیت الله اسحاق فیاض از مراجع تقلید مقیم نجف اشرف به ویروس کرونا مبتلا شدند. منابع عراقی خبر دادند وضعیت آیت الله فیاض مساعد است و در حال گذراندن سیر درمان هستند. از چند روز قبل علائمی مشکوک به کرونا در ایشان مشاهده شده بود و روز گذشته تست کرونای ایشان مثبت اعلام شد.

هشدار وزیر فرانسوی به سنگ خورد

اظهارنظر یک وزیر دولت فرانسه در مورد ظهور چپ گرایی اسلامی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی این کشور واکنش‌های منفی زیادی برانگیخته است. فردریک ویدار وزیر آموزش عالی، تحقیقات و نوآوری در دولت فرانسه در مورد ظهور و گسترش آنچه وی چپ‌گرایی اسلامی یا اسلام چپ‌گرا در دانشگاه‌ها نامیده بود، موجی از انتقاد را در این کشور سبب شده است. این واژه سالها است در مورد اتحاد سیاسی بین چپ گراها و اسلام گرایان در فرانسه به گوش می‌رسد که طی آن سیاستمداران راست، گروه‌های چپ را متهم می‌کنند چشم خود را روی تندروی اسلامگراها بسته‌اند و واقعیت را در مورد اسلام نمی‌بینند. وزیر آموزش عالی فرانسه نیز مانند رییس جمهور مکرون موضع سرسختانه‌ای علیه اسلام و مسلمانان گرفته و در تازه‌ترین اظهارنظر در این مورد گفته: من فکر می‌کنم چپ گرایی- اسلام‌گرایی در حال بلعیدن جامعه ما در کل و دانشگاه‌های ما به خصوص است. این سخنان در راستای سیاست مکرون در ستیز با آنچه اسلام سیاسی، اسلام تندرو یا جدایی‌طلبی اسلامی ارزیابی می‌شود. به تازگی نیز در فرانسه منشور جمهوری به تائید مجمع ملی رسیده که طی آن محدودیت‌های زیادی علیه ادیان به خصوص اسلام اعمال می‌شود. سخنان ویدال در مورد اسلام با واکنش منفی جامعه علمی و دانشگاهی فرانسه مواجه شده و او نیز همچون مکرون و دیگر اعضای دولت فرانسه به نژادگرایی و تمرکز بیش از حد و افراطی به دین اسلام و مسلمانان متهم شده‌اند. بسیاری از متفکران در فرانسه معتقدند ۹۹ درصد از مسلمانان این کشور با قوانین جمهوری و سکولاریته در فرانسه سازگاری دارند و هیچ تفکر افراطی در میان آنها دیده نمی‌شود و این سیاست‌های دولت است که باعث افراطی شدن اندک مسلمانان شده است. گفتنی است فرانسه بالاترین جمعیت مسلمان را در فرانسه دارد و اسلام دومین دین در این کشور است.

عربستان مساجد را تعطیل کرد

مقام های عربستان سعودی پس از شیوع کرونا در میان نمازگزاران و در پی آن مرگ هشت نفر از جمله یک موذن، ۸ مسجد را در این کشور تعطیل کردند. بر پایه اعلام وزارت امور اسلامی و ارشاد عربستان، با تعطیلی این مکان ها مجموع مساجدی که در ۱۰ روز گذشته به سبب همه گیری ویروس کرونا بسته شده اند به ۸۷ مورد رسید. این مساجد در«ریاض» پایتخت عربستان و استان های «الزلفی»، «الرین»، «الدرب» و شهر«سکاکا» در منطقه «الجوف» واقع شده اند. عربستان سعودی اوایل هفته جاری نیز اعلام کرد که برای مهار گسترش ویروس کرونا به ویژه نوع جهش یافته آن، محدودیت‌های اعمال شده را تا ۲۰ روز دیگر تمدید می‌کند. این محدودیت ها برای تجمع انسانی، متوقف کردن فعالیت ها و برنامه های تفریحی، تعطیلی سینماها و تعلیق ارائه خدمات در رستوران ها و کافه ها تا ۲۰ روز دیگر تمدید و از ساعت ۲۲ یکشنبه ۱۴ فوریه ۲۰۲۱ (۲۶ بهمن) اجرا می شود. مقام های سعودی همچنین همه شهروندان این کشور را مکلف و ملزم به رعایت اقدام های احتیاطی و پروتکل های بهداشتی در مورد رویدادها، نشست ها، تجمع، مهمانی ها و آیین های خاکسپاری کردند. این اقدامات با هدف تشدید تلاش ها برای جلوگیری از خطرات افزایش منحنی اپیدمیولوژیک در مناطق مختلف کشور به ویژه با وجود نشانه هایی از ویروس جهش یافته و ضعف در اجرای اقدامات پیشگیرانه و پروتکل های مصوب و نیز اهمیت حفظ سلامت عمومی جامعه و دستیابی به کنترل بهینه از شیوع این ویروس اعلام شده است.عربستان در چهارم فوریه برای مقابله با کووید- ۱۹ و با افزایش رشد مبتلایان به این ویروس همه رویدادها و اجتماعات را به مدت یک ماه در این کشور به حالت تعلیق درآورد این در حالی است که پیش از این موارد ابتلا به مدت چندین هفته روند نزولی را ثبت کرده بود. عربستان سعودی پس از عراق بالاترین میزان مرگ و میر ناشی از ابتلا به کرونا را در میان کشورهای حوزه خلیج فارس دارد. بر اساس اعلام وزارت بهداشت این کشور، تاکنون (روز پنجشنبه ۳۰ بهمن ۹۹) ۳۷۳ هزار و ۷۰۲ مورد ابتلا،۳۴۴ هزار و ۶۴۶ مورد بهبودی و شش هزار و ۴۴۵ مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا (کووید۱۹) در عربستان سعودی ثبت شده است.

آیت الله محمد صادق چالویی دارفانی را وداع گفت

آیت الله «محمد صادق چالویی» امام جماعت مسجد هدایت دروس تهران شامگاه چهارشنبه ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۹ در اثر ابتلا به بیماری کرونا به دیار باقی شتافت. وی در حوزه های علمیه شهرهای بهشهر، مشهد مقدس و نجف اشرف نمود و محضر اساتیدی همچون امام خمینی(ره)، آیت الله العظمی سیستانی و "میرزا حسن بجنوردی" را درک کرد. آیت الله چالویی از نمایندگان شرعی امام خمینی(ره) بود و فعالیت های فراوانی را در جریان پیروزی نهضت انقلاب اسلامی در همراهی با این نهضت داشت. وی همچنین در طول عمر خود فعالیت های مذهبی و اجتماعی گسترده ای را در تهران و مناطق شمالی کشور انجام داد.

طالبان شیعیان دایکندی را به رگبار بست

منابع محلی در استان دایکندی افغانستان می‌گویند، در پی حملات طالبان در شهرستان پاتوی این استان ، ۹ نفر کشته و ۱۱ نفر دیگر زخمی شده‌اند. غیرت علی جواهری؛ عضو شورای استانداری دایکندی گفت که طالبان حوالی ساعت ۴ بامداد امروز (پنج شنبه، ۳۰ بهمن) بر مناطق مسکونی اسپرمی شهرستان پاتو حمله کردند. او گفت: «متاسفانه در نتیجه حملات وحشیانه دشمن نه نفر شهید ویازده نفر مجروح گردیدند که اکثر شهدا ومجروحین مردم غیرنظامی می‌باشند». روز گذشته نیز ۵ سرباز ارتش در شهرستان کجران استان دایکندی بر اثر انفجار مین طالبان کشته شده بودند. پاتو و کجران از مناطق ناامن استان شیعه نشین دایکندی است که در آنها طالبان حضور گسترده دارند. استان شیعه نشین دایکندی از محرومترین مناطق افغانستان محسوب می شود که حکومت مرکزی چندان توجه به آن ندارد و همواره مردم این استان در معرض حملات طالبان قرار می گیرند.

برنامه قرآن‌زدایی مصر به سد سیاسیون خورد

دستور عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر برای حذف آیات قرآن و احادیث از کتاب‌های درسی با محکومیت شدید فعالان و سیاستمداران مصری مواجه شده است. رضا حجازی، معاون وزیر آموزش و پرورش مصر اعلام کرد که السیسی به بهانه نشر افکار افراطی، به این وزارتخانه دستور داده است که آیات قرآنی و احادیث نبوی از دو درس زبان عربی و تاریخ حذف و به درس دینی محدود شود. از سوی دیگر فریدی البیاضی، عضو کمیسیون دفاع و امنیت ملی مصر نیز قرار دادن متون دینی در مواد درسی زبان عربی، تاریخ و جغرافیا را تهدید بزرگی خواند که به زعم وی به معلمان غیرمتعهد این فرصت را می‌دهد که تفسیر افراط‌گرایانه و مخربی از آن متون ارائه دهند و افکار افراطی را نشر دهند. فعالان معتقدند که سیسی با تصمیم به حذف آیات قرآنی و پیش از آن، تصمیم به تخریب مساجد، محدود کردن نقش الازهر و اعلام حمایت از فرانسه علی‌رغم حمله مکرون به ارزش‌های اسلامی به دنبال از بین بردن هویت اسلامی مردم مصر است. فعالان تأکید کردند که سیسی با این تصمیم قصد ندارد همانطور که ادعا می‌کند، گفتمان دینی را تجدید و نوسازی کند، بلکه می‌خواهد کل دین را از جامعه حذف کند. آنها تأکید کردند که مردم باید علیه تصمیماتی که به ساختار و هویت اسلامی مصر آسیب می‌رسانند، قیام کنند. آنها اعلام کردند سیسی پس از اینکه ارزیابی و نمره‌دهی به دانش‌آموزان در درس دینی را حذف کرده، این درس را به حاشیه برده، زیرا این اقدام منجر به عدم مطالعه یا توجه به آن می‌شود. به گفته این فعالان این تصمیم، نسل‌هایی را به بار خواهد آورد که از دین چیزی نمی‌دانند و این نیز ضربه مهلکی به زبان عربی نیز وارد می‌کند زیرا قرآن کریم معتبرترین منبع دستور زبان، بلاغت و ادبیات عرب است.

پیام تسلیت علمای ایرانی به خانواده رهبر شیعیان اندونزی ابلاغ شد

در پی درگذشت جلال‌الدین رحمت، شخصیت برجسته شیعیان اندونزی هیئتی به نمایندگی از معاون بین‌الملل مقام معظم رهبری و آیت‌الله اعرافی با اعضای بیت آن مرحوم دیدار کردند. این هیئت به نمایندگی از آیت‌الله قمی، معاون بین‌الملل مقام معظم رهبری و آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اعضای بیت آن مرحوم دیدار کردند. در این دیدار ادیب بهروز، معاون فرهنگی مرکز اسلامی جاکارتا پیام تسلیت علمای اعلام، حوزه‌های علمیه و نماینده ولی فقیه در اندونزی را به فرزند ایشان، استاد مفتاح رحمت ابلاغ کردند و برای استاد جلال‌الدین رحمت، علو درجات و برای فرزندان و بازماندگان ایشان، صبر از درگاه باری‌ تعالی مسئلت کردند. استاد مفتاح رحمت نیز ضمن تشکر از پیام‌های علما و حوزه‌های علمیه به‌ویژه حضرات آیات قمی و اعرافی، بر تداوم راه پدر بزرگوارشان تأکید کردند. جلال‌الدین رحمت یکی از پایه‌گذاران شیعه نوین در اندونزی و رهبر پیروان اهل بیت(ع) که عمر خود را برای ترویج مکتب اهل بیت(ع) و دفاع از مظلومین صرف کرد، در سن ۷۲ سالگی بر اثر بیماری کرونا در شهر باندونگ اندونزی دعوت حق را لبیک گفت.

جمکران رونمایی از «شبیهِ مریم» را کلید زد

مراسم رونمایی از کتاب «شبیه مریم؛ روایت داستانی از زندگی بانو فضٌه خادمه حضرت زهرا (س)» صبح شنبه ۲ اسفند ماه ۱۳۹۹ با حضور سرکار خانم اکرم صادقی نویسنده کتاب، به صورت مجازی در مسجد مقدس جمکران برگزار می‌شود. رمان «شبیه مریم» از انتشارات کتاب جمکران با تصویرگری «محمد صادق» درباره زندگی و زمانه حضرت فضه از زمان زندگی در نوبه (شهری در آفریقا) تا حضور وی در فضای مدینة النبی را به صورت روایتگرانه به تصویر کشیده است. فضّه خدمتگزار عالم و شهیر حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و راوی حدیث از آن بانوی بزرگ است. علاقه‌مندان می‌توانند از طریق اسکای روم اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم به نشانی www.skyroom.online/ch/nahaad/qompl در این نشست شرکت نمایند.

فرانسه اتهام جدید به پای مسلمانان بست

ساعاتی پس از تصویب لایحه جنجالی «جدایی‌طلبی» در پارلمان فرانسه، مسلمانان این کشور به تسلط بر منطقه «تراپ» پاریس و فراری دادن مسیحیان و یهودیان ساکن این منطقه متهم شدند. در ادامه سریال نمایشی پدیده «اسلام‌هراسی» در فرانسه، یکی از معلمان مدارس متوسطه منطقه «تراپ» در جنوب غربی پاریس، مسلمانان را به تصرف تراپ و اجبار مسیحیان و یهودیان به ترک این منطقه متهم کرده و مدعی شد جانش از سوی مسلمانان در معرض خطر دارد. این در حالی است که ساکنان محلی می‌گویند که اظهارات ساختگی «دیدیه لومیر»، معلم فرانسوی و درخواست وی از سیاستمداران و رسانه‌های فرانسوی برای پرداختن به این ادعا، در چارچوب تبلیغات ادعایی فرانسه برای ترویج طرح قانون «جدایی‌طلبی» است که به تازگی در پارلمان مورد تأیید و تصویب قرار گرفته است. نمایندگان پارلمان فرانسه دیروز سه‌شنبه یک قانون جنجالی ضداسلامی علیه آنچه از سوی دولت این کشور جدایی‌طلبی خوانده شده را تصویب کردند که هدف از آن ممانعت از نفرت‌پراکنی آنلاین و قطع بودجه خارجی گروه‌های دینی عنوان شده است. این طرح با ۳۴۷ رأی موافق، ۱۵۱ رأی مخالف و ۶۵ رأی ممتنع به تصویب رسید. قرار است نمایندگان مجلس در ۳۰ مارس (۱۰ فروردین) این قانون را که پیش‌نویس لایحه «تقویت اصول جمهوری» نام دارد، به طور رسمی مورد بررسی قرار دهند. پیش‌نویس این قانون به این دلیل که مسلمانان فرانسه را هدف قرار داده، به عنوان «جدایی‌طلبی» مورد انتقاد قرار گرفت. در این لایحه ضمن بیان اینکه کسانی که به دلایل مذهبی به مقامات دولتی تهدید، خشونت و توهین می‌کنند، به ۵ سال زندان و ۷۵ هزار یورو محکوم خواهند شد، آمده است: برای انجمن‌های مذهبی که منبع کمک‌های بیش از ۱۰ هزار یورویی خود در خارج از کشور را فاش نمی‌کنند، جریمه ۳ هزار و ۷۵۰ یورو پیش‌بینی شده است. هدف از این طرح، سلب حق والدین در آموزش کودکان در منزل است و هر پدر و مادری که تمایل به انجام این کار دارند، باید مقامات را در جریان بگذارند. دولت فرانسه مدعی است که بعضی خانواده‌های مسلمان از آموزش در خانه به‌ عنوان یک پوشش استفاده می‌کنند و سپس فرزندان خود را به گروه‌های دینی زیرزمینی می‌فرستند.

اولین قرآن چاپ‌ سنگی ایران وقف کتابخانه آستان قدس رضوی شد

سیدمحمدرضا فاضل هاشمی مسئول امور ارزشیابی نسخ خطی آستان قدس رضوی گفت: استاد بازنشسته دانشگاه تبریز در سفر به مشهد مقدس، نخستین کتاب چاپ‌ سنگی ایران به قدمت چاپ ۱۲۴۹ قمری که یک جلد قرآن کریم است وقف کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی کرد، این کتاب میراث خانوادگی این هموطن تبریزی و همسر وی است. مسئول امور ارزشیابی نسخ خطی آستان قدس رضوی در ارتباط با این نسخه اظهار داشت: در ایران اولین کتاب‌های چاپ سربی در سال ۱۲۳۳ چاپ شده و نخستین کتاب چاپ سنگی نیز در سال ۱۲۴۹ قمری در تبریز به چاپ رسیده که همین قرآن است. وی تصریح کرد: در انتهای این قرآن کتابت شده که در زمان فتحعلی‌شاه و ولایتعهدی عباس‌میرزا، محمدصالح شیرازی به روسیه می‌رود و آنجا صنعت چاپ را می‌بیند و این صنعت را به تبریز منتقل می‌کند. فاضل هاشمی به بخشی از این متن اشاره کرد و گفت: در این متن آمده است: «صنعت انطباع جدید را در آن ملک دیده، اسباب و اثاث آن را به دارالسلطنه تبریز حمل و نقل نمود، دارالانطباعی قرار داد، تیمناً و تبرکاً اول نسخه‌ای که به تاریخ ۲۵ شهر رمضان ۱۲۴۹ از دارالانطباع بیرون آمد، کلام‌الله مجید ربانی است... .»، این نسخه به خط خوشنویس مشهور وقت، محمدحسین‌بن میرزا محمد تبریزی کتابت شده است. مسئول امور ارزشیابی نسخ خطی آستان قدس رضوی ادامه داد: سرسوره‌ها به سرخی و دست‌نویس کتابت شده و تمامی اوراق قرآن نیز به صورت دستی به رنگ سرخ و لاجورد جدول‌بندی شده است همچنین در حاشیۀ صفحات این قرآن، توضیحاتی راجع به آیات از نظر صرف و نحوی و بعضاً معنی نوشته شده است.

خادمین قرآن تکریم شدند

بالاخره انتظارها به سر آمد و شاهد اجرای مراسم تجلیل از خادمان قرآن کریم با حضور رئیس‌جمهور بودیم. مراسمی که باید هر ساله در ماه مبارک رمضان و در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی قرآن برگزار ‌شود. چون هرساله اصرار نهاد برگزاری این مراسم، یعنی معاونت قرآن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن خادمان قرآن بر حضور رئیس‌جمهور در این مراسم است، این مراسم به دو دلیل، یکی، حضور نیافتن رئیس جمهور در نمایشگاه قرآن‌ ۹۸ و این اواخر نیز شیوع بیماری کرونا و عدم برگزاری نمایشگاه قرآن سال ۹۹ با تأخیر زمانی مواجه شد و خادمان قرآن برگزیده دو دوره بیست و چهارم و بیست‌وپنجم به طور همزمان شنبه، ۲۵ بهمن‌ماه طی یک مراسم در نهاد ریاست‌جمهوری، تجلیل شدند. از دیگر رویدادهای این هفته می‌توان به رونمایی از پوستر روستای قرآنی و همایش دوسالانه مدیران مراکز دارالقرآن الکریم آموزش و پرورش سراسر کشور اشاره کرد. در ادامه نگاهی گذرا به مهم‌ترین رویدادهای قرآنی این هفته خواهیم داشت. اسامی برگزیدگان بیست‌وچهارمین و بیست‌وپنجمین دوره تکریم خادمان قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران اعلام شد و طی مراسمی در حضور رئیس‌جمهوی تجلیل شدند. در مجموع ۱۸ نفر از جمع قاریان، پژوهشگران، مدیران امور قرآنی، حافظان قرآن، هنرمندان خوشنویس و فعالان در عرصه رسانه‌های تصویری در این جمع دیده می‌شدند که فقط یک نفر از خادمان قرآن از میان بانوان بود. به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی و نبود امکان سفر به تهران برای برخی از این خادمان عزیز، صرفاً حدود ۱۲ نفر از این افراد در نهاد ریاست‌جمهوری حضور یافتند. جناب آقای روحانی طی دوران ریاست جمهوری‌شان در مجموع سه بار در مراسم تجلیل از خادمان قرآن حضور داشتند. این نکته لازم بذکر است که مراسم تجلیل از خادمان قرآن در برخی ادوار، همراه با یک غافلگیری بوده است، این غافلگیری از دو منظر مثبت و منفی قابل بررسی است. منظر اول معرفی خادمانی است که گمان می‌رفت کاملاً فراموش شده‌ باشند، منظر دوم و البته منفی انتخاب خادمان قرآن، به معرفی افرادی که زمان بیشتری را برای خادم قرآن شدن نیاز دارند، بازمی‌گردد. در این دوره مواردی بود که با اعتراض هایی روبه رو شد و این نکته بیان می شد که افرادی ویژگی عنوان خادم قرآن را نداشتند. حضور این قبیل افراد می‌تواند نتیجه اِعمال سلیقه نهادهایی خارج از انجمن خادمان قرآن باشدتکریم ۱۸ خادم قرآن و گردهمایی مدیران دارالقرآن‌های آموزش و آخر هفته گذشته، جمعه، ۲۴ بهمن، اولین جلسه «جامعه قرآنیان مکتب سلیمانی» با حضور جمعی از اساتید و پیشکسوتان قرآنی کشورمان برگزار شد، نبود هدف مشخص، مکان ثابت گردهمایی و وجود تعارفات و کلی‌گویی‌ها به عنوان مشکلات جامعه قرآنی مطرح و بر تشکیل خانه قرآنیان تأکید شد. خبر این جلسه، طی این هفته در شبکه‌های اجتماعی قاریان و حافظان قرآن بازتاب یافته بود. جلسه شورای سیاستگذاری طرح انتخاب روستای قرآنی و رونمایی از پوستر این طرح با حضور سیدمحمدرضا موالی‌زاده، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نمایندگان دستگاه‌های تصمیم‌گیر در عرصه روستایی برگزار شددر این هفته آیین افتتاحیه پنجمین دوره توانمندسازی مدیران مراکز دارالقرآن‌های آموزش و پرورش سراسر کشور برگزار شد. برخی از چهره‌های فعال قرآنی در این جمع حضور یافته و ایراد سخنرانی داشتند از جمله حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، قائم‌مقام رئیس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، با اشاره به اینکه قرآن در هندسه‌ آموزش و پرورش جایگاه بسیار مهم و ویژه‌ای دارد، گفت: سرمایه‌ انسانی‌ جوان در اختیار آموزش و پرورش، بسیار عظیم است و هیچ بخشی حتی نزدیک به آموزش و پرورش هم نیست؛ بنابر این دلیل تأکید بر سنین کودکی برای آموزش قرآن این است که آموخته‌ها راحت‌تر و پایدارتر است. وی افزود: هدف ما یاددهی مهارت خواندن به کودکان است که بر اساس آن فهمی از آیاتی که می‌خوانند، پیدا کنند. همچنین با تکیه بر آن فهم، به آن‌ آیات عمل کنند. این فرایند خواندن تا عمل کردن انس با قرآن است و هر قدر قرآن بیشتر خوانده شود، انس با این کتاب آسمانی بالاتر می‌رود. معلمان متخصص برای دروس دین و قرآن استفاده شودهمچنین آیت‌الله العظمی حسین نوری همدانی، پیامی را برای همایش دوسالانه مدیران مراکز دارالقرآن الکریم آموزش و پرورش سراسر کشور، صادر و در آن بر جدیت نظام آموزش و پرورش نسبت به دروس دینی و قرآن تأکید کرد. وزیر آموزش و پرورش نیز در دومین روز از پنجمین دوره گردهمایی مدیران دارالقرآن‌های آموزش و پرورش سراسر کشور طی سخنانی گفت: سند ۲۰۳۰ مبنای عمل ما نیست، چون دنبال افرادی هستیم که تمدن نوین اسلامی را پایه‌گذاری کند و دنبال شکل‌گیری این تمدن هستیم. مهدی قره‌شیخلو، مدیر مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در همایش دوسالانه توانمندسازی مدیران دارالقرآن‌های سراسر کشور گفت: آموزش و پرورش اصلی‌ترین جایی است که ما باید برای آشنایی جوانان و نوجوانان با قرآن در آن سرمایه‌گذاری کنیم. مراسم رونمایی از دو کتاب «شناخت‌نامه چهل شخصیت قرآنی معاصر» و «همسایه با آفتاب» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی خسروی، مصطفی عباسی‌مقدم و محسن قربانیان، نویسندگان این کتاب‌ها در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. رقابت ۶۵ نفر در مرحله سوم آزمون اعطای مدرک به حفاظمدیرکل آموزش و سنجش حفظ قرآن سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به برگزاری آزمون مرحله سوم پانزدهمین دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن گفت: این آزمون جهت مشخص شدن نتیجه داوطلبان دریافت مدرک درجه دو با همترازی فوق لیسانس، امروز، اول اسفندماه برگزار می‌شود. معاون رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت معاونت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از صدور مجوز موافقت اصولی برای شش متقاضی مؤسسه جدیدالتأسیس خبر داد. مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به طراحی مسابقات قهرمانی مؤسسات قرآنی گفت: این مسابقات به صورت تیمی در پنج رشته برگزار می‌شود، امیدواریم با چنین رویدادهایی، فعالیت‌های این تشکل‌های مردمی را از برنامه‌ها و روش‌های تکراری دور کنیم. هر استان، با عنوان تیم مؤسسات قرآنی همان استان در دو بخش بانوان و آقایان حضور خواهد داشت و در مرحله کشوری با تیم‌های مؤسسات قرآنی سایر استان‌ها به صورت گروهی به رقابت می‌پردازد تا پس از مراحل نیمه‌نهایی و نهایی، قهرمان مؤسسات قرآنی ایران مشخص می‌شود. یک تیم، متشکل از پنج نفر است که هر کدام از آنها در یک رشته قرآنی دارای تخصص هستند. در این مسابقه ۳۲ تیم از ۳۲ استان که از سراسر کشور در مرحله کشوری حضور داشته باشند در چهار گروه هشت تیمی با هم به رقابت خواهند پرداخت و دو تیم برتر هر گروه به مرحله نیمه‌نهایی راه خواهد یافت و در ادامه مرحله نهایی برگزار و قهرمان مشخص خواهد شد. مراسم اختتامیه دوازدهمین دوره آزمون سراسری حفظ، ترجمه و مفاهیم قرآن کریم مؤسسه کشوری مهد قرآن (ترنم وحی) با تجلیل از حافظان قرآن و مدیران منتخب شعب مهد قرآن کشور در محل موسسه کشوری مهد قرآن برگزار شد. منوچهر متکی، نایب‌رئیس هیئت امنای مهد قرآن کریم در آیین اختتامیه دوازدهمین دوره آزمون سراسری حفظ، ترجمه و مفاهیم قرآن کریم این مؤسسه با بیان اینکه بخشی از مشکلات جامعه به خاطر این است که مسئولان اجرایی ما در دولت‌های مختلف باور به این نداشتند و ندارند که اسلام می‌تواند حکمرانی و کشورداری بکند، گفت: قرآن دارای مجموعه دستوراتی است که در کنار سیره پیامبر(ص) و معصومین(ع) و اجتهاد فقها و مجتهدین، توان کشورداری دارد و مشکل دیگر این است که برخی از کارگزاران تربیت قرآنی نشده‌اندهمچنین به پیشنهاد معاونت قرآن و عترت ارشاد به شورای فرهنگ عمومی کشور، روز بزرگداشت نهج‌البلاغه همزمان با میلاد حضرت علی(ع) و روز بزرگداشت صحیفه سجادیه، همزمان با میلاد امام زین‌العابدین(ع) در تقویم ثبت می‌شود، البته شورای فرهنگ عمومی این دو پیشنهاد را به تصویب رسانده، اما به زودی باید در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز باید به تصویب اعضا برسد.

اسقف اعظم آتن پاسخ نامه حوزه علمیه را داد

در نامه اسقف آمده است: ما تمایل شما برای فعالیت‌های مشترک برای دستیابی به راه حل‌های مذهبی برای کاهش بحران‌های جهانی را پیش‌بینی می‌کنیم، زیرا مسیحیان ارتدکس و مسلمانان شیعه از نقطه تفاهم نزدیک‌تری بهره‌مند هستند. اسقف اعظم آتن و یونان، پاسخ نامه آیت الله اعرافی رئیس حوزه های علمیه ایران را به شرح زیر نوشته و نسبت به بینش مذهبی و مشترک با مسلمانان شیعه در راستای صلح جهانی ابراز امیدواری کرده است. در نامه اسقف آمده است: دکتر اعرافی عزیز؛از نامه متبرک شما در مورد مولود مسیح متشکریم، شما خیلی مهربانانه محبت مسیحیان به اولین جامعه مسلمانان را هنگامی که امت در معرض خطر نابودی قرار داشتند، متذکر شدید. امیدوارم که امروز نیز تمام مسیحیان درکل جهان همچنان همان نگرش را نسبت به جامعه مسلمان داشته باشند همانطور که در انجیل آمده است: هر رفتاری را که دوست دارید دیگران با شما داشته باشند، با آنان داشته باشید و به همان شیوه با آن‌ها رفتار کنید ، زیرا این قانون پیامبران است (متیو ۷:۱۲). بعلاوه ، به نظر می رسد زندگی و نگرش علی بن ابی طالب ، پسرانش حسن و حسین و به طور کلی تعالیم شیعه ، بیش از سایر رویکردهای مسلمان به آن قاعده طلایی نزدیک شده است. به همین دلیل است که ما تمایل شما برای فعالیت‌های مشترک برای دستیابی به راه حل‌های مذهبی برای کاهش بحران‌های جهانی مانند جنگ‌ها، مشکلات زیست محیطی، بی احترامی و نفرت از مقدسات ادیان دیگر را پیش‌بینی می‌کنیم، زیرا مسیحیان ارتدکس و مسلمانان شیعه از  یک نقطه تفاهم متقابل و نزدیک‌تری نسبت به ادیان دیگر بهره مند هستند. در ادامه لطفا تسلیت من را برای ترور ژنرال قاسم سلیمانی بپذیرید و منتظر یک سال درخشان‌تر در ۲۰۲۱ باشید.

واتیکان نامه آیت الله اعرافی را دریافت کرد

سرپرست جایگزین دبیرخانه امور خارجه در واتیکان، طی نامه‌ای، خبر دریافت نامه مدیر حوزه‌های علمیه قم را که به پاپ فرانسیس ارسال شده بود، اعلام کرد. اسقف ادگار پنیا پارا، سرپرست جایگزین دبیرخانه امورخارجه (مذهبی) در واتیکان، محل اقامت پاپ، پاسخ نامه آیت الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه قم را که به پاپ فرانسیس ارسال شده بود به شرح زیر ارسال کرد: ایشان در نامه خود ضمن ادای احترام به سرپرست حوزه‌های علمیه ایران در قم نوشت: من هم اکنون در حال نوشتن نامه‌ای در پاسخ به نامه شماره ۲۱۶۸  شما هستم که در تاریخ ۲۹ دسامبر ۲۰۲۰ ارسال گردید. پیامی را که از طرف آقای آیت الله علیرضا اعرافی، رئیس حوزه‌های علمیه جمهوری اسلامی ایران به مناسبت کریسمس و سال نو میلادی به پدر مقدس ارسال گردید را خدمت ایشان ارسال می‌کنم. در این رابطه ، به شما اطمینان می دهم که پیام  شما به درستی به مقصد عالی خود ارسال شده و پاسخی نیز ارسال شده است. همچنان خدمت شما بالاترین احترام و توجه را ابراز می‌دارم

حضرت آیت الله علوی گرگانی به وزیر اطلاعات تسلیت گفت

حضرت آیت الله علوی گرگانی در پیامی درگذشت پدر حجت الاسلام والمسلمین وزیر اطلاعات را به وی تسلیت گفتند که متن آن به این شرح است: باسمه تعالی جناب مستطاب حضرت حجة الاسلام و المسلمین آقای حاج سید محمود علوی وزیر محترم اطلاعات سلام علیکم درگذشت والد معظم، عالم پارسا و جلیل القدر حضرت آیت الله آقای حاج سید رضی علوی رحمة الله موجب تأثر و تألم گردید. اینجانب این ضایعه را به جنابعالی و ارادتمندان و بیت آن عالم محترم  تسلیت گفته و مغفرت و رحمت الهی را برای آن عالم بزرگوار از خداوند مسئلت مینمایم.

رأی دیوان عدالت اداری متوقف شد

سید حمید موسوی، شهردار منطقه یک تهران در گفتگویی درباره وضعیت محله جماران و لزوم اجرای قانون محدودیت ارتفاعی در این محله گفت: یکی از مأموریت‌های شهرداری برخورد و رسیدگی به تخلفات ساختمانی است که در این دوره از مدیریت شهری در حوزه صدور پروانه در منطقه یک پرونده طبقه اضافه در سال‌های ۱۳۹۸ و ۹۹ به صفر رسیده ولی با این وجود، درآمدها محقق شده و توانستیم در ریل طرح تفصیلی حرکت کنیم و ثابت کردیم که با رعایت قانون و طرح تفصیلی و بدون متکی بودن به تصمیمات سلیقه‌ای می‌توان شهر را اداره کرد. او افزود: در رابطه با تخلفات ساختمانی اگر ملکی بدون پروانه ساختمانی مبادرت به انجام عملیات ساختمانی کند، مأمور هستیم بر اساس ماده ۱۰۰ قانون شهرداری از کار جلوگیری به عمل آوریم و در صورت جلوگیری نکردن نیز طبق قانون متخلفین باید به مراجع قضائی و شبه قضائی معرفی شوند و در برخورد با تخلف، نگاه سیاسی نداریم. از این رو شهرداری منطقه یک نیز همواره تابع مقررات و ضوابط است و طبق آخرین قانون ابلاغ شده در مورد محدودیت ارتفاعی جماران اقدام خواهد کرد. موسوی توجه زیاد رسانه‌ها به این موضوع را به واسطه اهمیت و ارزشهای تاریخی و معنوی محله جماران دانست و ادامه داد: حفظ این ارزش‌ها فرض لازم برای شهرداری تهران است، ممکن است که تخلفی در گوشه‌ای از شهر از چشم ماموری پوشیده بماند و آثار و پیامدهای آن تخلف در حد همان پلاک محدود شود ولی در جایی که حریم ارتفاعی دارد و قرار است که افراد شهر نسبت به این نقطه تعلق مکان داشته باشند یا نسل بعدی بتواند به عنوان یک مکان رویداد از این محله یاد کند لازم است حساسیت‌ها راجع به این نقطه از شهر افزونی پیدا کند و بر همین اساس نیم طبقه یا یک طبقه مازاد در محله جماران اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. شهردار منطقه یک با بیان اینکه بعضی از ارزش‌ها را اگر از دست بدهیم و مکان‌ها را دچار اغتشاش بصری کنیم، شاید دیگر در آینده در ثبت آن به عنوان یک اثر میراثی و معنوی دچار مشکل شویم بنابراین در برخورد با این تخلف شهرداری وظیفه خود را با دقت بیشتری انجام داد و باعث شد برخی از رسانه‌ها و گروه‌ها نسبت به این موضوع واکنش‌هایی نشان دهند، اضافه کرد: امروز محله جماران مکانی است که تنها متعلق به منطقه یک، شهر تهران و نسل امروز نیست و باید از تمام مکان‌هایی مانند جماران که روزی رویداد بزرگ تاریخی در آن شکل گرفته صیانت کنیم. علاوه بر این در تاریخ معاصر ما شاید بسیاری از تحولات جهانی و بین المللی ماحصل جریانات و اتفاقات آن مقطع از تاریخ بوده و نمی‌توان به راحتی از آن عبور کرد. آیا اضافات ساختمان ریاست جمهوری در جماران تخریب می شود؟چندی پیش بعد از تخریب طبقه خلاف ملک نهاد ریاست جمهوری توسط شهرداری در محله جماران، با فشار نهاد ریاست جمهوری، محدودیت ارتفاعی جماران شورای عالی معماری و شهرسازی محدودیت ارتفاعی جماران (محدودیت و ساخت و ساز تا چهار طبقه بالای همکف با سطح اشغال ۶۰ درصد) لغو شد اما در اوایل بهمن ماه اجرای مصوبه شورای عالی شهرسازی مبنی بر لغو محدودیت ارتفاعی جماران با رأی دیوان عدالت اداری متوقف شد.

مراسم بزرگداشت مرحوم آیت الله نظری برگزار شد

مراسم بزرگداشت مرحوم آیت الله عبدالله نظری خادم الشریعه از علمای برجسته خطه مازندران امشب با حضور علما، اساتید، طلاب و عموم مردم با رعایت شیوه نامه های بهداشتی در مسجد امام حسن عسکری(ع) قم برگزار شد. بر اساس این گزارش، شماری از علما، اساتید و طلاب حوزه علمیه قم در این مراسم گرامیداشت حضور داشتند. همچنین نمایندگانی از سوی دفتر رهبر معظم انقلاب در قم، بیوت مراجع تقلید، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و سایر نهادهای حوزوی در این مراسم حضور یافتند. حاضران در این جلسه برای شادی روح مرحوم آیت الله نظری خادم الشریعه دعا کردند و از درگاه ایزد منان مسألت داشتند تا روح ایشان را با اهل بیت عصمت و طهارت(ع) محشور کندتبلیغحجت الاسلام رزاقی در این مراسم به ایراد سخن پرداخت و به تبیین ویژگی های شخصیتی مرحوم آیت الله نظری خادم الشریعه پرداخت. وی ضمن قرائت پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی رحلت مرحوم آیت الله نظری خادم الشریعه تأکید کرد که عالمی بلندمرتبه در مقام علم و سیاست بود و آثار ارزشمندی از خود به یادگار گذاشت. گفتنی است، آیت الله نظری در زمان حضور امام خمینی (ره ) در نوفل لوشاتو ، به مدت ۱۱ روز در آنجا حضور داشت و به همراه بنیانگذار انقلاب اسلامی ۱۲ بهمن سال ۱۳۵۷ به ایران بازگشت. آیت‌الله عبدالله نظری خادم‌الشریعه صبح روز شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ پس از تحمل یک دوره بیماری در سن ۸۸ سالگی دعوت حق را لبیک گفت.

آیت الله سیدرضی علوی دعوت حق را لبیک گفت

آیت الله سید رضی علوی، پدر حجت الاسلام والمسلمین سید محمود علوی نماینده مجلس خبرگان رهبری و وزیر اطلاعات به دیار باقی شتافت. دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری در پیامی مصیبت وارده را به این عضو مجلس خبرگان تسلیت گفت. متن این پیام به شرح زیر است: بسمه تعالی حضرت حجت الاسلام والمسلمین آقای سیدمحمود علوی دامت توفیقاته عضو محترم مجلس خبرگان رهبری انا لله و الیه راجعون بدینوسیله مصیبت رحلت والد مکرم حضرت آیت الله آقای حاج سید رضی علوی طاب ثراه را محضر حضرتعالی و خاندان معزز تسلیت عرض نموده از پیشگاه خداوند متعال برای آن مرحوم علو درجات و رضوان الهی و برای حضرتعالی و بیت شریف ایشان صبر و اجر مسئلت داریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha