پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
علم کلام

حوزه/ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه مباحث کلامی باید مطابق با نیاز جامعه ارائه شود گفت: باید مباحث کلامی به صورت نظامند سیستماتیک بیان شود تا مخاطبان به آن جذب پیدا کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین مسلم محمدی روز شنبه در پنجمین نشست وبیناری از سلسله نشست های علمی مرکز تخصصی شیعه شناسی با عنوان " کلام کاربردی، ضرورت و ابعاد آن " اظهار داشت: سرعت حرکت مردم به سمت شبهات زیاد شده است که مباحث کلامی در پاسخگویی کمک شایانی می کند.

وی افزود: کلام کاربرد مانند سایر علوم از جمله ریاضی کاربردی، اخلاق کاربردی، روانشناسی کاربردی و شیمی کاربردی باید از مرحله تئوری محض به سمت کاربردی بر اساس نیاز جامعه حرکت کند.
این کارشناس، با بیان اینکه اکنون به مسائل علوم کاربردی در کشورهای غربی توجه زیادی می شود گفت: در بحث زیست محیطی هزار تن از دانشمند برای راه حل حفاظت از محیط زیست بحث اخلاق زیست محیطی را نوشتند که راه حل آن برگرفته از اخلاق و دین است.
وی ادامه داد: اکنون مسائل زیست محیطی در کشورهای خارجی به یک بحران و معضل تبدیل شده است که درصدد کنترل این موضوع با کاربردی سازی علوم مختلف هستند.
حجت الاسلام والمسلمین محمدی خاطر نشان کرد: حتی در بیمارستان ها در غرب موضوع اخلاق و فرهنگ را می بینیم که وقتی پزشکی بیماری را جواب کرده است یک کشیش سعی می کند با قرائت دعا و آیین های مختلف به کمک آن شخص از راه دین برود.
وی با بیان اینکه اصل مساله کلام کاربردی یک مساله ضروری و کلیدی است گفت: ما باید نگاه جدیدی از کلام ارائه کنیم تا به گفته شهید مطهری با سلاح دین و با زبان هنر از دین اسلام دفاع کنیم و به شبهات پاسخ دهیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بیان داشت: غرب کلام جدید را ابداع کرد و هر چه از غرب وارد کشورمان می شود  مورد استقبال برخی از این روشنفکران قرار می گیرد شاهد هستیم که روشنفکران کلام غرب را ارائه می کنند و به دنبال ایجاد و چالش هستند.
وی با تاکید بر اینکه طلاب و پژوهشگران در حوزه کلام کاربردی یک وظیفه ای اساسی دارد گفت: کلام کاربردی یعنی کاربست تحلیلی و عملیاتی کلام هنجاری در یک شرایط خاص است از این رو نباید در مسائل موضوع محور باشیم بلکه باید مساله محور و بر اساس نیاز جامعه کلام را بیان کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین محمدی افزود: کلام کاربردی علم ننوشته ای است که نیاز به بررسی و شناخت آن در عرصه های مختلف دارد در همین راستا اولین مرحله کلام کاربردی مساله محوری و دومین مرحله آن نیاز محوری است که باید سنجیده شود که آیا بحث کلام در جامعه مورد نیاز است یا خیر؟ و سومین مرحله کلام کاربردی غایت انگاری و نتیجه گرایی است.
وی خاطر نشان کرد: یکی از اهداف کلام کاربردی باور مومنانه است بسیاری از ما یک مساله را در ذهن و درون باور داریم ولی در عمل باور نداریم. کاربرد مبانی و معیارهای کلامی در تقریب یا اثبات یک مساله اعتقادی در جامعه را مطرح می کند.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اهتمام بر اینکه فضای گفتمان کلام کاربردی باید در جامعه نهادینه شود گفت: باید شبکه سازی و یک حرکتی در این زمینه شود تا همه نسبت به فهم مخاطبان پیرامون خودمان اندیشه بیشتری کنیم.
وی گفت: زحمات زیادی در علم کشیده می شود ولی اگر نتوان آن را در جامعه نهادینه کرد و برای مخاطبان قابل فهم کرد چندان کارآمد نخواهد بود لذا باید از زبان هنر در این عرصه استفاده کرد تا مباحث کلامی در جامعه مردمی و عمومی شود.
حجت الاسلام والمسلمین محمدی با اشاره به قلمروی کلام کاربردی در جامعه گفت: کلام ظرفیت بسیاری در حوزه فرهنگی و اجتماعی، اقتصادی، علمی و آموزشی، بهداشت و درمان ، تحول هایی در عصر خرد گرایی دارد.
وی ابراز داشت: باید علم کلام از نگاه نظری و تئوری صرف به علم کاربردی تبدیل شود از این رو اسلام را اگر دین جامع و جهانی می دانیم باید این را در عمل نشان دهیم و بر اساس نیاز جامعه آن را بررسی کنیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تاکید کرد: یکی از اهداف حکومت دینی برنامه نویسی و برنامه سازی برای مسائل جامعه است در این عرصه نیز حوزه های علمیه باید آسیب شناسی و راه حل ارائه کنند ضمن اینکه امروز مساله ولایت فقیه یک بحث کلامی است که نیاز به یک کار عمیق دارد چرا که هویت ما امروز بحث ولی فقیه است.
وی بر راه اندازی مرکز تخصصی کلام کاربردی تاکید کرد و نیازشناسی مخاطبان و مسائل جامعه را مورد بررسی قرار داد.
حجت الاسلام والمسلمین محمدی به گوشه هایی از کلام کاربردی در جامعه اشاره کرد و گفت: یکی از این جلوه ها، کار طلبه هایی بود که در شرایط کرونایی با عشق به کمک کادر درمان رفتند و اقدام به پرستاری و کارهای دیگر کردند این اقدام و حرکت های الهی باید مستند سازی شود.
وی خاطر نشان کرد: جلوه های مختلفی از این کلام در روش آموزش، مسائل زیست محیطی و اخلاقی در جامعه مشهود است که نیاز به نهادینه سازی دارد.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha