جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
ظهره وند

حوزه/ عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت: بخش‌هایی از قابلیت‌های هسته‌ای مهم هست و بدون این بخش‌ها تکنولوژی هسته‌ای مطرح نیست و غربی‌ها و اروپایی‌ها با اظهار نگرانی از انحراف به دنبال رفع نگرانی هستند و نگرانی آنها با دیده نشدن این بخش‌ها رفع می‌شود؛ در نتیجه به دنبال حذف فعالیت‌ها هستند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، ابوالفضل ظهره‌وند در برنامه یه روز تازه گفت: مسئله امنیت ملی مرتبط با کلیت کشور هست و امنیت ملی راست، چپ، دین، مذهب، قبله و... ندارد. بعد از جنگ سرد دیپلماسی را با خودسازی پیچیده کردند که پیچیده‌سازی مفاهیم و موضوعات را مشمول شرح و تبیین متنوع می‌کند. این پیچیده‌سازی را در بحث برجام شاهد هستیم که بلینکن وزیر خارجه ایلات متحده عنوان می‌کند که اگر ایران به تعهدات خود بازگردد ما هم باز می‌گردیم. این بازگشت به چه معنا هست، آیا به صورت یک‌طرفه همراه با تحریم‌ها برمی‌گردند یا به صورت کامل تعهدات خود را اجرایی می‌کنند؟ بعد از برجام ۸۰۰ تحریم اضافه شده است. بلینکن در جای دیگر نیز مدعی شد که خواستار توافقی طولانی‌مدت‌تر و پایدارتر در برجام هستند و همچنین موضوع ناامن‌سازی منطقه توسط ایران مورد مذاکره باید قرار گیرد. 
سفیر سابق ایران در ایتالیا و افغانستان اظهار داشت: آن‌ها در ذهن مخاطب دوگانه‌سازی جنگ و مذاکره را ایجاد می‌کنند و مخاطب این برداشت را می‌کند که اگر مذاکره نشود؛ جنگ یا تحریم‌ها کمر ما را می‌شکند. مذاکره را عامل ایجاد آینده روشن نشان می‌دهند و در خیلی از باورها این موضوع شکل می‌گیرد که مسائل هسته‌ای چه فایده‌ای دارد و آنها مدعی هستند که خودشان با تروریسم مقابله می‌کنند و هرکس در مقابلشان قرار دارد، تروریست هست. همچنین براساس تفکراتشان اقدامات آنها ثبات‌ساز و مقاومت‌ها بی‌ثباتی است و اگر افکار عمومی این مسائل را تشخیص ندهد، آنها به حرکت خود در شکاف‌ها ادامه می‌دهند. 
وی افزود: آنها مدعی هستند که براساس درخواست طرف‌های اروپایی مذاکرات غیررسمی با ایران خواهند داشت و مذاکره برای مذاکره معنا ندارد. مذاکره یک مسیر هست و هدف محسوب نمی‌شود و زمانی که مسیر مشخص است، مذاکره مطرح نیست. 
عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای تأکید کرد: پروتکل الحاقی اهرم فشار ایران و عامل تأثیرگذار در مسیر برجام به نفع ما و به ضرر آنها هست و یک مجموعه تعاریف و قوانین نظارتی داریم که پادمان نام دارند. براساس پادمان کنترل بر کشورهایی خواهد بود که فعالیت هسته‌ای صلح‌آمیز انجام می‌دهند و این کنترل برای جلوگیری از فعالیت نظامی هسته‌ای هست. مرز بین فعالیت هسته‌ای صلح‌آمیز و نظامی وجود ندارد و تنها اراده هست که فعالیت را صلح‌آمیز یا نظامی می‌کند. بخش‌هایی از قابلیت‌های هسته‌ای مهم هست و بدون این بخش‌ها تکنولوژی هسته‌ای مطرح نیست و آنها با اظهار نگرانی از انحراف به دنبال رفع نگرانی هستند که نگرانی آنها با دیده نشدن این بخش‌ها رفع می‌شود و در نتیجه به دنبال حذف فعالیت‌ها هستند. 
ظهره‌وند خاطرنشان کرد: پروتکل الحاقی مجموعه نظارت‌ها و بازرسی‌هایی فراتر از پادمان هست و ایران برای اعتمادسازی این پروتکل را پذیرفت. با توجه به شرایط موجود در روابط بین‌الملل اعتمادسازی معنا ندارد و ثبات گرگ‌ها بی‌ثباتی گوزن‌هاست؛ از سویی دیگر ثبات گوزن‌ها هم منجر به بی‌ثباتی گرگ‌ها می‌شود و در این دادائیسم اجتماعی بقا؛ اسلحه اصل است و قوی می‌ماند و ضعیف نابود می‌شود. براساس سلاح‌های بیوتکنولوژی ضعیف‌ها با بیماری باید بروند و در این مجموعه اگر گرگ ثبات را تعریف کند، سر گوزن کلاه می‌رود و گوزن اگر ثباتش را حفظ کند، گرگ گرسنه می‌ماند و بدون دیدن این روابط مذاکره معنا ندارد. 
وی افزود: مقام معظم رهبری تأکید کردند که باید همه تحریم‌ها لغو شوند. تحریم‌ها در یک فرآیند چندین ساله ایجاد شده است و رفع همه آنها زمان‌بر است و برای رفع بهانه، اقداماتی انجام خواهد شد. به طور مثال درخصوص پروتکل الحاقی هم مقرر شد که فردا به صورت کامل متوقف شود اما در ۳ ماه به آن‌ها زمان داده شد که بخش مربوط به فعالیت هسته‌ای حفظ شود.

سفیر سابق ایران در ایتالیا و افغانستان در ادامه گفت: براساس پروتکل الحاقی اگر در هر زمان و مکان گزارش شود که فعالیتی غیرسازگار با قوانین آژانس انجام می‌شود، بازرس آژانس باید ورود کند. به طور مثال اگر ادعا شود که در اتاق‌خواب رئیس‌جمهور یک بسته پلوتونیوم وجود دارد، طبق قانون آنها باید به آنجا ورود کنند و همه مکان‌ها اعم از نظامی و غیرنظامی بازرسی سرزده خواهند داشت و این روند متوقف می‌شود و تنها درخصوص هسته‌ای اجرا می‌شود. ایران از ابتدا بر این اساس فعالیت هسته‌ای داشت که بنابر دلایل شرعی و عقلی ورود به سلاح هسته‌ای نمی‌کند. در نتیجه تا ۳ ماه آینده از این مراکز بازدید خواهند داشت اما بازرسی از مراکز دیگر متوقف می‌شود. 
ظهره‌وند در پایان اظهار داشت: ممکن است مدعی شوند که تحریم‌ها در یک روز برداشته نخواهد شد و باید لغو را در محور کار خود بگذارند و فعالیت‌های مربوط به فروش نفت و بانکی باید لغو شود؛ایران تقاضای جهانی برای سوخت را پاسخ می‌دهد اما پول نفت به دست ما نمی‌رسد؛ باید این مسیر پیچیده پایان یابدو غربی‌ها و دموکرات‌ها جز ظرفیت نرم و بازیگری اقدام دیگری نخواهند داشت. چین برای آنها مهم هست و باید چین کنترل شوند و درخصوص ایران هم بحث مشخص هست و نباید اجازه بازی دوباره به آنها داد. آنها تلاش می‌کنند از طریق این وضعیت بر مسائل داخلی ما و انتخابات تأثیرگذار باشند. 
گفتنی است برنامه «یه روز تازه» مجله خبری صبحگاهی تهیه شده در گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و... با اجرای وحید رونقی، فریبا باقری، حافظ کاظم‌زاده، مهدی واعظی، صدیقه مرادی و علی مرادخانی روی آنتن می‌رود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha