جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی

حوزه/ کرسی نظریه پردازی «عدم حجیت خبر موثق (غیرامامی)»، به همت معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در ابتدای این کرسی نظریه پردازی، حجت الاسلام والمسلمین  رفیعی،ضمن تبریک فرارسیدن ماه مبارک رجب و اعیاد و موالید این ماه، ابراز داشت: برگزاری کرسی های نظریه پردازی که چند سالی است در مراکز علمی ترویج یافته است و مورد تأکید مقام معظم رهبری(مدظله العالی) قرار دارد، در تاریخ حوزه های علمیه دارای پیشینه برجسته ای است و مورد توجه علما و بزرگان ما در گذشته بوده است.

وی با اشاره به روایتی از امام علی(ع)، اظهار داشت: براساس این روایت، زمانی که آرا و نظرات با هم مواجه می شوند، سخن صحیح آشکار و آرای استوار مشخص می گردد.

رئیس مجتمع عالی تاریخ و سیره، ضمن تقدیر از ارائه دهنده، داوران و ناقدان حاضر در این کرسی، خاطرنشان کرد: همه این عزیزان دارای آثار ارزشمند و ارزنده ای هستند و جای خرسندی است که امروز از محضر این عزیزان بهره مند هستیم.

در ادامه این جلسه، حجت الاسلام والمسلمین نجفی یزدی، عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی، به عنوان ارائه دهنده، در سخنانی خاطرنشان کرد: موضوع بحث ما شامل همه راویان حدیث غیر از شیعیان دوازده امامی می شود. ما در این نظریه، ادله متعدد آورده ایم که خبر غیرامامی حجت نیست و برای اینکه این نظریه از اعتبار خارج شود، همه ادله ارائه شده باید رد شوند.

وی ادامه داد: برای اثبات حجیت خبر موثق، کسانی که مدعی حجیت این خبر هستند، باید ادله برای مدعی خود بیاورند و اگر دلایل آنان قاصر بود، دیگر دلیلی برای عدم حجیت لازم نیست. ادله ای که برای حجیت خبر غیرامامی ارائه می شود، یا اجماع است یا قرآن و روایات یا سیره عقلا و...؛ درباره اجماع با توجه به اختلافات فراوانی که در این موضوع وجود دارد، بی شک نمی توان مدعی اجماع شد و حتی در برخی منابع عنوان شده که مشهور نزد علما ما برخلاف این موضوع است.

حجت الاسلام والمسلمین نجفی یزدی در رد ادله قرآنی حجیت خبر موثق، عنوان داشت: در قرآن کریم به جز آیه نبأ، هیچ آیه ای برای اثبات حجیت خبر واحد نیست. درباره این آیه نیز موافقان و مخالفان متعددی برای حجیت یا عدم حجیت خبر موثق وجود دارد و حتی ما در ادله خود از این آیه برای رد حجیت خبر موثق استفاده می نماییم.

ارائه دهنده این جلسه درباره روایات مرتبط با اثبات حجیت خبر موثق نیز ابراز داشت: درباره تواتر روایات بر حجیت خبر موثق به خصوص، ادعایی مطرح نشده است و حتی برخلاف آن ادعاهایی طرح گشته است، ولی دلالت تواتر اخبار بر حجیت خبر ثقه، هر چند در بعضی منابع مواردی مطرح شده است، بیشتر این روایات بر حجیت خبر موثق دلالت ندارند و تنها نوعی تواتر اجمالی را می توان مدعی شد که نمی تواند دلیل کافی برای حجیت مطلق خبر موثق باشد.

در ادامه این جلسه، حجت الاسلام والمسلمین خالد غفوری، عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی، دقایقی به نقد نظریات مطرح شده ارائه دهنده نشست پرداخت و ابراز داشت: جدا از اشکالات متعددی که در مقاله وجود دارد، در هر بحث مبانی باید مشخص باشد؛ مبانی ارائه شده در این موضوع مبهم است. همچنین دلایلی که بر رد ادعای اجماع در موضوع این بحث ذکر شده است، پذیرفتنی نیست.

حجت الاسلام والمسلمین اسلامی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و منتقد بعدی این جلسه، با بیان اینکه در این پژوهش، پیشینه شناسی کافی صورت نگرفته است و نوآوری خاصی نیز در این بحث دیده نمی شود، مباحث ارائه دهنده این کرسی را در زمینه ادله مرتبط با سیره مورد نقد قرار داد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر غلامعلی، عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث نیز به عنوان سومین منتقد، ضمن تقدیر از زحمات ارائه دهنده این کرسی نظریه پردازی، به بیان نکاتی درباره نظریات مطرح شده پرداخت و گفت: در مبحث ادله تواتر اجمالی روایات بر حجیت خبر موثق، با توجه به سطح روایاتی که در این زمینه مطرح شده است، می توان این ادله را پذیرفت. نکته بعدی این است که شیوه عملکرد بزرگان شیعه در این زمینه را نیز باید در نظر گرفت که بعضاً کتب راویان غیرامامی را نیز معتبر می دانستند. همچنین ارائه دهنده محترم در حالی که در رد ادله نظریه مخالف خود اسناد آنها را به شدت مورد چالش قرار می دهند، در بیان ادله خود به ضعیف ترین اسناد نیز تمسک جسته اند.

شایان ذکر است آیت الله علیدوست، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین شبیری، استاد عالی حوزه و حجت الاسلام والمسلمین  قائینی، استاد عالی حوزه، داوران این کرسی نظریه پردازی بودند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha