جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام شاکری

حوزه/ از رسالت های دانشگاه معارف تأمین محتوای تدریس دانشگاه های سراسر کشور است و با دعوت اساتید حوزه و دانشگاه، تاکنون ۱۳۵ متن درسی در رشته های مختلف تدوین شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین روح الله شاکری رئیس دانشگاه معارف اسلامی،امروز در نشست خبری با موضوع «دستاوردها برنامه‌ها و گزارش عملکرد دانشگاه» که به مناسبت تاسیس دانشگاه معارف اسلامی و با حضور اصحاب رسانه در سالن جلسات این دانشگاه در قم برگزار شد، گفت: از شاخصه های مهم رشد و توسعه کشور، وجود مراکز آموزشی و به ویژه مراکز آموزش عالی است، جامعه ما پس از انقلاب از لحاظ علمی و در عرصه های مختلف رشد داشته است، دشمنان در برخی عرصه ها برای کشور ما مشکلاتی ایجاد کردند، اما در بخش های علمی اینگونه نبوده است و با همه تحریم ها، رشد علمی خوبی داشته ایم؛ هرچند با آرمان ها فاصله داریم.

رئیس دانشگاه معارف اسلامی درباره فعالیت های پژوهشی دانشگاه معارف اسلامی، گفت: از رسالت های دانشگاه معارف تأمین محتوای تدریس دانشگاه های سراسر کشور است و با دعوت اساتید حوزه و دانشگاه، تاکنون ۱۳۵ متن درسی در رشته های مختلف تدوین شده است. همچنین نزدیک ۱۹۳ کتاب کمک درسی تدوین کردیم. این کتاب ها متناسب با رشته ها تدوین می شود. همچنین ۵ مجله پژوهشی داریم که برخی از آنان از مجلات برتر کشور است. از سوی دیگر با بیش از ۱۰ مرکز پژوهشی فعال قرارداد و تفاهم نامه داریم و کتاب های مشترکی منتشر کرده ایم.

وی افزود: دانشگاه معارف اسلامی در همایش های مختلفی شرکت کرده است و تاکنون در ۹ همایش بین المللی مشارکت داشته ایم و کرسی های ترویجی در دانشگاه برگزار می شود.

 حجت الاسلام والمسلمین شاکری در قسمت دیگری از سخنان خود در تبیین فعالیت های جهادی دانشجویان این دانشگاه گفت: هشت انجمن علمی داریم که نشست های به روز و خوبی برگزار می کنند؛ همچنین اعضای بسیج اساتید و بسیج دانشجویی در فعالیت های فرهنگی شرکت می کنند. با توجه به آمار در دوره همه گیری کرونا، ۵۲ درصد از دانشجویان دانشگاه معارف اسلامی در تشکل های جهادی مشغول فعالیت هستند.

وی افزود: به دلیل اینکه زیر مجموعه وزارت علوم نیستیم و بودجه دانشگاه معارف اسلامی، فرهنگی است، در مسائل اداری ـ مالی مشکلاتی داریم اما علی رغم وجود مشکلات به اندازه توان تلاش می کنیم و تمام اساتید و کارکنان دانشگاه در خدمت دانشجویان هستند.

رئیس دانشگاه معارف اسلامی در تشریح وظایف بخش آموزش این دانشگاه گفت: در این دانشگاه، مقطع کارشناسی نداریم و دانشگاه در مقاطع تحصیلات تکمیلی ارشد و دکتری، دانش پژوه می پذیرد. تاکنون در مقطع ارشد۶۱۵ و در مقطع دکتری ۲۳۸ نفر از دانشگاه معارف اسلامی فارغ التحصیل شده اند و بیش از هفتاد درصد فارغ التحصیلان در مراکز مختلف علمی به عنوان هیئت علمی مشغول به کار هستند. ما در حقیقت برای وزارت علوم نیرو تربیت می کنیم و عمده فارغ التحصیلان ما در وزارت علوم جذب می شوند.

حجت الاسلام والمسلمین شاکری افزود: ۲۲ عضو هیئت علمی تمام وقت، ده عضو هیئت علمی وابسته و بیش از ۱۰۰ استاد مدعو از اساتید حوزه و دانشگاه، اساتید دانشگاه معارف اسلامی را تشکیل می دهند که البته با استانداردهای لازم فاصله داریم. آزمون های ارشد در تمام رشته ها اختصاصی است و آزمون مقطع دکتری را به صورت اختصاصی و سراسری برگزار می کنیم.

وی درباره تأثیر پاندمی کرونا بر تغییر سبک آموزش دانشگاه  معارف اسلامی گفت: از عید نوروز سال ۹۹ برخی کلاس ها را به صورت مجازی برگزار کردیم و امروز همه کلاس های ما در فضای مجازی و با کیفیت عالی برگزار می شود.

 حجت الاسلام والمسلمین شاکری در تبیین چشم انداز آینده دانشگاه معارف اسلامی خاطر نشان ساخت: ایجاد رشته های جدید که دغدغه انقلاب و نظام است مثل تاریخ تمدن نوین، آینده پژوهی، مدیریت استراتژیک، مدیریت رسانه و .. از دغدغه های مسئولان دانشگاه معارف اسلامی است.

وی در پایان تاکید کرد: از برخی کشورها درخواست شده تا زمینه جذب دانشجوی بین المللی در دانشگاه فراهم شود و در این زمینه باید از ظرفیت حوزه علمیه قم استفاده کنیم؛ توجه به بیانیه گام دوم از دغدغه های دانشگاه است و دانشگاه معارف اسلامی از پیشگامان در تحلیل و تبیین بیانیه گام دوم انقلاب بوده است، همچنین به دنبال آن هستیم تا جشنواره ای به نام جشنواره شهید مفتح برگزار کرده و از اساتید معارف فعال در دانشگاه های کشور قدردانی کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha