پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
جشنواره صالح

حوزه/ در افتتاحیه جشنواره بزرگ فیلم «صالح»، اصغر همت بازیگر سینما و تلویزیون از پیام عالمانه آیت الله العظمی جوادی آملی تقدیر کرد و آن را ارزشمند خواند. دبیر جشنواره هم از اعطای جایزه ۳۰۰ میلیون ریالی به برگزیدگان خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، مراسم افتتاحیه جشنواره و دبیرخانه فیلم صالح(ع)، دوشنبه ۴ اسفندماه، با پیام آیت الله العظمی جوادی آملی، و با حضور معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امورخیریه کشور، مدیر حوزه علمیه استان تهران و نماینده مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه کشور، در امامزاده صالح(ع) تهران برگزار شد.

ببینید:

تصاویر افتتاح جشنواره و دبیرخانه فیلم «صالح» در امامزاده صالح(ع) تهران

در این مراسم پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و مولودی خوانی سالروز میلاد نهمین خورشید ولایت حضرت جوادالائمه(ع)، پیام حضرت آیت الله جوادی آملی به جشنواره قرائت شد.

حضرت آیت الله جوادی آملی: معنای عشق را به ابتذال کشیدند

در بخشی از پیام آمده است: «انبیا و اولیا درجاتی دارند و ما که در کنار این بقعه‌ها و مزارها قرار داریم، باید بدانیم که زیارت جامعه امام هادی (ع) به ما آموخت اگرچه قبر امام در بین قبور است، اما این قبرها و برکات چقدر شیرین و فراوان است و مزار عزیزان با سایر مزارها فرق دارد. آنها که به پیامبر معتقدند ادله دارند که بهشت و جهنم حق است.

هنرمند کسی نیست که دلیل بیاورد که جهنم و بهشت وجود دارد، بلکه هنر آن است که انسان بتواند آتش و جهنم یا بهشت را ببیند. عقل مهم‌ترین رسالتش میانجی‌گری است که وحی را بگیرد و هنرمندان آن را به خیال متخیل دهند تا جامعه را هنرمند تربیت کنند. ابزار مهم هنر، عشق و آزادی است که به غارت بردند. کلمه عشق از لطیف‌ترین تعبیرات روایی ماست که از دست ما گرفته اند.

مرحوم‌کلینی در جلد دوم اصول کافی نقل می‌کند: "فاضل‌ترین مردم کسانی هستند که به نماز و روزه و خصوصیات ماه‌های رجب، شعبان و رمضان عشق بورزند". اما اکنون معنای عشق را به ابتذال کشیدند».

بی‌آزار تهرانی: به قدرت رسانه ایمان داریم

در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام احسان بی‌آزار تهرانی، تولیت امامزاده صالح (ع) ضمن‌خوشامدگویی و تبریک سالروز میلاد امام جواد علیه السلام، اظهار کرد: حضرت جواد الائمه(ع) در حدیثی می فرمایند «هر کسی موقعیت شناس نباشد، جریان‌ها او را می‌ربایند و هلاک می‌شود».

وی ادامه داد: جشنواره صالح فرصتی برای تصویر کشیدن برکات، توسل‌ها و عبادت‌ها در اماکن مقدسه با حضور هنرمندانی وابسته به دین و با دغدغه‌های دینی همچون مبلغان، دبیران پرورشی و اساتید دانشگاهی خواهد بود.

تولیت امامزاده صالح (ع) با بیان اینکه عصر کنونی عصر رسانه است، افزود: حضرت آیت‌الله جوادی آملی تعبیری دارند که اگر قرار بود پیامبری در عصر ما نازل شود، معجزه‌اش رسانه بود. بر همین اساس رسانه اکنون از اهمیت زیادی برخوردار است و باید مورد توجه قرار گیرد.

 بی‌آزار تهرانی ادامه داد: این جشنواره یک شروع مناسب و فرصت مغتنمی برای گردهم آمدن و همفکری اهالی هنر و ‌مومنان دغدغه‌مند است که امیدواریم با افتتاح و تشکیل دبیرخانه و اختصاص دادن مکانی برای حضور هنرمندان، این عزیزان با هنرنمایی و خردورزی و حضور خود به بهبود برنامه‌های فرهنگی این مکان مقدس کمک کنند.

تولیت امامزاده صالح (ع) تهران خاصرنشان کرد: ما معتقدیم چشمان تیزبین اهالی رسانه می‌تواند باعث رفع مشکلات و ‌نواقص فعالیت‌های ما در این آستان مقدس باشد. بر همین اساس، به قدرت رسانه ایمان داریم و امیدواریم این قدرت و امکان با همکاری اهالی هنر و اهل دین تبدیل به مفتاحی برای گشایش مشکلات فرهنگی و اجتماعی شود.

اصغر همت: اگر عمق دین را درک نکنیم، مسیر را اشتباه رفته‌ایم

اصغر همت، بازیگر سینما و تلویزیون که در سریال امام علی علیه السلام ایفای نقش کرد، یکی دیگر از سخنرانان افتتاحیه جشنواره و دبیرخانه فیلم صالح بود که در سخنانی گفت: کسی می‌تواند موفق شود که تخصصی در رشته مورد نظر را داشته باشد و صرفا دانستن جایگاهی برای افراد ایجاد تخصص نخواهد کرد. در سینما و سایر هنرها افرادی را داریم که می‌خواهند ورود پیدا کنند تا بازیگر شوند، ولی چون مراحل تخصصی کار را طی نکرده اند نمی توانندموفق شوند.

وی با بیان نکاتی از پیام حضرت آیت‌الله جوادی آملی، ادامه داد: این پیام بسیار ارزشمند بود، چرا که ایشان به هنر همراه با علم اشاره کردند. هنر عاملی برای رسیدن به بهتر شدن و سوق دادن انسان به سوی رستگاری و صداقت و همه خوبی های الهی است. خاستگاه تئاتر، دین است. راه های شناخت خداوند می تواند متفاوت باشد، بنابراین نباید برای رسیدن به معبود فقط به یک‌ مسیر توجه داشت.

این بازیگر سینما و تلویزیون با تاکید بر اگر عمق دین را درک نکنیم، مسیر را اشتباه رفته‌ایم، اظهار کرد: متأسفانه ما در ارائه آثار دینی بیشتر به ظواهر پرداختیم. حتی برخی مواقع خرافات را رواج دادیم و این نه تنها نفعی برای جامعه ما نداشته، بلکه خطراتی را برای دین هم داشته است.

عادل: همایش «وقف و امور خیریه در سلامت» برگزار می شود

حجت‌الاسلام غلامرضا عادل، معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه هم با تبریک میلاد امام جواد(ع) گفت: از برگزار کنندگان جشنواره صالح تقدیر و تشکر دارم و امیدوارم حاصل آن که معرفی امامزاده صالح (ع) به عنوان گنیجینه‌ای در تهران است، به خوبی انجام گیرد.

وی به اهمیت استفاده از هنر و رسانه برای ترویج‌ معارف دینی اشاره کرد و افرود: سازمان اوقاف وامور خیریه برای توسعه فرهنگ وقف و زیارت و بقاع متبرکه برنامه‌های‌ مختلفی دارد. اکنون جشنواره ملی «وقف چشمه همیشه جاری» در عناوین مختلفی همچون عکس و فیلم، پوستر و رسانه حال برگزاری است.

حجت‌الاسلام عادل با بیان اینکه امسال به دلیل شیوع کرونا برنامه‌ها متفاوت از گذشته برگزار شدند، گفت: یک هزار و ۱۰۰ بیمارستان داریم که با توجه به شیوع کرونا، همایش بین‌المللی در این زمینه با عنوان «وقف و امور خیریه در سلامت» با محورهای مختلف طراحی شده است و امیدواریم در این جشنواره‌های متنوع شاهد تولید آثار فاخر و جریان‌ساز باشیم.

جزئیات جشنواره / جایزه ۳۰۰ میلیون ریالی در انتظار برگزیدگان

 جشنواره فیلم صالح تا ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ آثار هنرمندان را در دو بخش فیلم کوتاه و فیلم مستند با مضامین مذهبی دریافت خواهد کرد. اختتامیه جشنواره هم خرداد ماه سال آینده برگزار خواهد شد.

هیئت داوران  جشنواره متشکل از هنرمندان مطرح خواهد بود و پنج اثر  فیلم کوتاه با هزینه آستان مقدس امامزاده صالح سرمایه‌گذاری خواهد شد. به سه گروه خاص اعم از دبیران و طلاب و اساتید دانشگاه هزینه ساخت فیلم و حمایت انعکاس اثر ارائه خواهد شد.

براساس اعلام دبیر جشنواره، در هر بخش به سه نفر اول به ترتیب ۳۰، ۲۰ و ۱۵ میلیون تومان اعطا می‌شود.

ارتباط با دبیرخانه جشنوار:

آدرس : تهران – شمیران – میدان تجریش – جنب امامزاده صالح علیه السلام – درب شرقی – نبش کوچه شهید خواجه نوری – طبقه دوم

تلفن دبیرخانه : ۰۲۱۲۲۷۴۸۰۰۹

کدپستی : ۱۹۶۳۶۴۹۱۵۳

پایگاه اطلاع رسانی: http://saleh.ir

 جشنواره فیلم صالح(ع) کلید خورد | تقدیر آقای بازیگر از پیام یک مرجع تقلید | جایزه ۳۰۰ میلیونی در انتظار برگزیدگان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha