جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی

حوزه/ نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: ۸ سال پای این برجام ایستادید، تحریم‌ها لغو نشد، دلار ۳ هزار تومانی شد ۲۵ هزار تومان، این نتیجه برجام بود، مگر این قداست دارد که بگوییم حالا اگر به برجام برگشتند، چنین و چنان کنیم، با برگشت به برجام باید تحریم‌ها لغو شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد مقدس، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی، ظهر امروز در خطبه دوم نمازجمعه این هفته، ۸ اسفندماه ۹۹ در حرم امام رضا (علیه‌السلام)، با اشاره به برگزاری اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری، اظهار کرد: در هفته‌ای که گذشت، تشرف به محضر مقام معظم رهبری حاصل شد و فقهای خبره به محضر مقدس مقام رهبری شرف‌یاب شدند، نکته‌ای که در رهنمودهای مقام معظم رهبری به‌عنوان یک دستورالعمل راهبردی قاطع وجود داشت، این بود که فرمودند «در مسائل هسته‌ای در برابر دشمن، مردم یک‌صدا داشته باشند، چه دولت، چه مجلس، چه جریان‌های سیاسی، یک صدا در جریان هسته‌ای در مقابل دشمن قیام کنند،دو صدایی نباشد. 

وی ادامه داد: یک صدا که همه باید در جریان هسته‌ای در مقابل دشمن به این یک صدا ملتزم باشند، این یک صدا، صدای خود رهبری، صدای ولایت و موضع امامت است که رهبری به دنباله فرمایششان فرمودند «قانون مجلس در راهبرد لغو تحریم‌ها، قانون خوبی بود»، اگر این قانون، قانون خوبی بود پس آن یک صدایی که رهبری می‌فرمایند، این یک صدا دقیقأ باید برای همه قانون باشد.  اجرای پروتکل الحاقی، داوطلبانه بود نه یک قانون .

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی به دو جنبه این قانون اشاره و اظهار کرد: یک جنبه حقوقی و یک جنبه سیاسی است، جنبه حقوقی این قانون این بود که از پنجم اسفند، پروتکل الحاقی باید لغو بشود و اگر تحریم‌ها لغو نشد، ما نیز متعهد به پروتکل الحاقی نیستیم؛ این پروتکل یک تعهد داوطلبانه بود، قانونی نیست، آن چه قانون است، پادمان است، وقتی فعالیت‌های هسته‌ای در یک کشور متعهد به NPT وجود دارد، باید از آژانس هسته‌ای بین‌المللی امکانات نظارت طبق یک مسیر و تشریفات خاصی به وجود بیاید. 

وی افزود: هروقت آنان  خواستند بیایند سرکشی کنند، باید قبلأ اعلام کنند، زمان و مکانش را مشخص کنند، بررسی بشود، به تصویب برسد و بعد این‌ها در همان محدوده، نظارت و بازرسی داشته باشند، پروتکل الحاقی یعنی این‌ها هروقت دلشان خواست بیایند، بازرسان آژانس هروقت اراده کردند، آزاد باشند بیایند از هر مکانی در هر زمانی بازرسی داشته باشند، این قانون نیست و داوطلبانه است و در نتیجه این قرارداد برجام، ایران به پروتکل الحاقی متعهد داوطلبانه شد.  دو جنبه قانون اقدام متقابل هسته‌ای مجلس.

آیت‌الله علم‌الهدی اضافه کرد: قانون مجلس گفته اگر تا ۵ اسفند، تحریم‌ها لغو نشد، ما از این پروتکل الحاقی خارج می‌شویم و این تعهد را کنار می‌گذاریم، معنایش این است که آن نظارت آزاد و غیر حساب شده‌ای که آژانس بین‌المللی نسبت به مسائل و کیفیت غنی‌سازی اورانیوم داشته، دیگر نیست، اگر می‌خواهند نظارت کنند، بر اساس قانون پادمان می‌توانند نظارت کنند. 

وی بیان کرد: قانون مجلس این دو جنبه دارد، یک جنبه حقوقی دارد که دیگر از ۵ اسفند، تمام نظارت‌ها و بازرسی‌ها به طور آزادانه آن هم هرطور بخواهند، از طرف ایران دیگر بسته می‌شود و دیگر این نظارت نیست.  تواقف اخیر با رئیس آژانس انرژی اتمی، خلاف قانون است .

عضو مجلس خبرگان رهبری با انتقاد از نحوه توافق دولت با آژانس انرژی اتمی، تصریح کرد: این که دولتمردان ما بیاییند با مدیر آژانس بین‌المللی تفاهم کنند که در این مدت، می‌خواهند تمام برنامه‌های اجرایی در جریان غنی‌سازی اورانیوم و فعالیت‌های هسته‌ای را ضبط کنند که هر روزی تحریم‌ها را لغو کنند، برای این که سلسله نظارت آنان قطع نشود، مدتی که این‌ها نظارت نداشته‌اند را هم در اختیار آنان قرار دهند، این خلاف قانون است چون قانون می‌گوید اگر تحریم‌ها لغو نشد، این نظارت نباید وجود داشته باشد. 

وی ادامه داد: اگر بنا شد یک ماه تحریم‌ها را لغو کردند، بعد از یک ماه تحریم کردند، در این یک ماه نباید نظارت داشته باشند، این که بخواهد ضبط شود و بعد در اختیارشان قرار بگیرد، تخلف از قانون است، شما که گفتید ما حقوق‌دانیم و سرهنگ نیستیم!  تبعات سیاسی و حقوقی یک توافق خلاف قانون .

آیت‌الله علم‌الهدی اظهار کرد: از نظر جنبه‌های سیاسی نیز خلاف است، اصلأ قانون راهبرد لغو تحریم‌ها در مجلس به خاطر این بود که به فرموده مقام معظم رهبری با برخوردهای مستکبرانه آمریکایی و اروپایی برخورد و مقابله بشود، این به خاطر مقابله با استکبار بود که این قانون تصویب شود.

وی به تبعات اقدام خلاف قانون اخیر در توافق با رئیس آژانس انرژی اتکی اشاره و تصریح کرد: وقتی توافق کردند، آقای مدیر آژانس مصاحبه کرد و گفت نظارت ما بر مبنای پروتکل الحاقی برقرار است و نظارت ما از فعالیت‌های هسته‌ای ایران قطع نشد، وزیر خارجه فرانسه نیز گفت نظارت ما برقرار است و قطع نشده، شروع کردند مانور دادن؛ در برابر آن اثر سیاسی که این قانون داشت که مقابله با برخوردهای مستکبرانه آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها بود، اثرش از بین رفت و بعد هم اطلاعیه کذایی را کشورهای اروپایی صادر کردند و سردمداران آمریکایی نیز به عربده کشی شروع کردند که تحریم‌ها را لغو نمی‌کنیم. 

امام جمعه مشهد مقدس ادامه داد: این که اینجا باید چه می‌شد، خود رهبری فرمودند «مجلس و دولت بنشینند مسئله را حل کنند»، این تکلیف مجلس و دولت است که بنشینند و این تخلف حقوقی را حل کنند، انچه به ما مربوط است و می‌خواهم خدمت شما بگویم این است که ما چرا از آمریکا می‌ترسیم؟ چرا از غرب وحشت داریم؟ چرا باید مماشات کنیم بعد از اثبات این همه مشکلات، چرا باید در مقابل مسائل در مقابل این کفار نامرد ضد خدا هی عقب‌نشینی کنیم و آنان جنایت کنند؟  چرا در برابر دشمن کافرعقب‌نشینی و مماشات کنیم؟!

وی با بیان این‌که ما باید راهبرد سیاسی خود را از قرآن دریافت کنیم، خاطرنشان کرد: رهبری فرمودند «روزی که آمریکا از برجام خارج شد، ایران باید آن روز تمام تعهدات خودش را کنار می‌گذاشت»، خب نکردید، چرا باید عقب‌نشینی کنیم و با دشمن اینقدر مماشات کنیم؟ ما قرآن را باور داریم، شما مسلمانید و قرآن را قبول دارید، شما مسؤولان محترم با هر اندیشه و تحلیلی، سرسپرده قرآن هستید، قرآن می‌گوید «عَسَی رَبُّکُمْ أَنْ یُهْلِکَ عَدُوَّکُمْ وَیَسْتَخْلِفَکُمْ فِی الْأَرْضِ فَیَنْظُرَ کَیْفَ تَعْمَلُونَ»، مردم، خدا به زودی دشمن شما را هلاک می‌کند، شما را در زمین جانشین می‌کند و همه قدرت‌های زمین در اختیار شما قرار می‌گیرد تا خدا ببیند شما چطور عمل می کنید، این وعده خداست، باور کنید قرآن را؛ امام بزرگوار ۴۰ سال قبل، این آیه قرآن را قبول کردند و بر اساس این آیه فرمودند «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند». 

آیت‌الله علم‌الهدی بیان کرد: این که امام فرمودند «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند»، تحلیل و پیشگویی سیاسی نبود، شعار و بلوف نبود، استفاده از آیه قرآن بود، امام این آیه را خواندند و گفتند آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند؛ در این ۴۰ سال دوتا نمایشگاه در دنیا برای اثبات حرف امام به وجود آمد، یک نمایشگاه در آمریکا، یک نمایشگاه در ایران؛ نمایشگاه آمریکا این بود که از آن روز، کارتر، ریگان، بوش پدر، کلینتون، بوش پسر، اوباما و رذل‌ترین و دیوانه‌ترینشان، ترامپ آمدند و ثابت شد در این ۴۰ سال، هیچ غلطی نتوانستند بکنند، مقابل چشم دنیا این نمایش فرمایش امام بود، هرکدامشان آمدند با یک تهدید، برنامه‌ها و سخت‌گیری‌ها، شیطنت‌ها، تزویرها و آخرش هم این تحریم اقتصادی، در همه‌اش شکست خوردند.  نتیجه تسلط آمریکا بر ایران، جز جنایت و خیانت بود؟ 

وی اضافه کرد: نمایشگاه دوم نیز در ایران بود، ۴۰ سال گذشت، ما مقابل آمریکا و غرب ایستادیم، هیچ غلطی نتوانستند بکنند، مقاومت امروزمان بیشتر از روز اول است، اقتدار و قدرتمان نیز از روز اول بیشتر است، ما چرا می‌ترسیم؟ شما طمع دارید که آیا این‌ها با شما مهربانی کنند؟ این‌هایی که چنگ و دندان و جنایت نابکارنه انجام دادند، ۲۵ سال آمریکا در این مملکت مسلط بود، آیا از شاه کسی بیشتر می‌تواند تابع آمریکا باشد و نتیجه آن ۲۵ سال چه بود که همه چیز مملکت را پایین انداختند و ۴۰ هزار مستشارش بر همه چیز این مملکت مسلط شدند؟ جز جنایت، بی‌ناموسی، خیانت و دزدی چه کردند در این ۲۵ سال؟ 

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی یادآور شد: ۴۰ سال است ایستادیم، با استکبار و خوی مستکبرانه این‌ها مقاومت و مقابله می‌کنیم و در عین حال بازهم بترسیم و عقب‌نشینی کنیم، هی ملاحظه کنیم؟ عزیزان من، برادران مسؤول و جریان‌های سیاسی، قرآن بخوانید و قرآن را باور کنید، علی (علیه‌السلام) را باور کنید، زینب (سلام‌الله) را باور کنید، درباره استکبارستیزی زینب کبری فردا در همین مجلس بحثی را ارائه خواهم کرد.

وی با اشاره به اینکه ۸ سال پای برجام ایستادید؛ دلار ۳ هزار تومانی شد ۲۵ هزار تومانایشان به آثاسوء برجام اشاره و اظهار کرد: بعد از ۴۰ سال عزت، عظمت و اقتدار که خدا نصیبت ما کرد و با سرانگشت غیبی وجود مقدس امام زمان (علیه‌السلام) برای ما تنظیم شد، بازهم شک می‌کنید، این برجام چیه آقا؟ مگر برجام مقدس است؟ این برجام را از روز اول درست کردید که تحریم‌ها لغو شود، ۸ سال پای این برجام ایستادید، تحریم‌ها لغو نشد، دلار ۳ هزار تومانی شد ۲۵ هزار تومان، این نتیجه برجام بود، مگر این قداست دارد که بگوییم حالا اگر به برجام برگشتند، چنین و چنان کنیم، با برگشت به برجام باید تحریم‌ها لغو شود. 

آیت‌الله علم‌الهدی تأکید کرد: رهبری فرمودند «تحریم‌ها باید لغو شود و ما راستی‌آزمایی کنیم آن هم در عمل، نه در اظهار»، نباید به کمتر از این راضی شد و روی خوش به استکبار جهانی نشان داد، ما پرورده مکتب مولا هستیم، کشور ما کشور امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) است، کشور ما کشور رسول‌الله (صلوات‌الله علیه) است، روش و خط سیاسی مان را از وجود مقدس پیغمبر اکرم و مولا اتخاذ کنیم، نباید در برابر دشمن کوتاه آمد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha