پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی

حوزه/ سخنران حرم مطهر رضوی مناجات های امیرالمومنین علی(ع) را زیباترین جلوه های بندگی انسان در برابر خداوند یکتا دانست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد مقدس، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، در ویژه برنامه ولادت امیرالمومنین(ع) حرم مطهر رضوی که در رواق امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: حضرت علی(ع) امیر کلام بودند و مناجات های ایشان با خداوند زیباترین و تاثیرگذارترین سخنان است.

وی گفت: امیرالمومنین(ع) مناجات کوتاهی دارند که از سه بخش تشکیل شده است. ایشان در بخش نخست این مناجات عرضه می دارند: «خدایا همین عزت برای من کافی است که عبد تو هستم» در بخش دوم این مناجات می فرمایند: «خدایا همین فخر برای من کافی است که پروردگاری چون تو دارم» و در بخش سوم درخواست می کنند: «خدایا تو چنان هستی که من دوست دارم پس من را همان گونه قرار بده که تو دوست داری».

خطیب حرم مطهر رضوی با بیان اینکه بنده و عبد خدا بودن بزرگترین مقام و مایه عزت و سربلندی انسان است، اظهار کرد: حضرت علی(ع) در این مناجات عبودیت و بندگی خدا را مایه عزت و سربلندی انسان معرفی می کند.

وی ابراز کرد: کسی که بنده و عبد خدا باشد همواره در مسیر حق و حقیقت قدم برمی دارد؛ امیر کلام در این مناجات همچنین داشتن رب و پروردگاری همچون خداوند یکتا را بزرگترین فخر برای خود می داند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی ابراز کرد: امیرالمومنین(ع) در بخش سوم این مناجات از خداوند درخواست می کند که به او کمک کند همانگونه باشد که او دوست دارد زیرا خداوند انسان های صادق، نیکوکار، خالص و ... را دوست دارد و انسان باید از خداوند بخواهد که صفات خوب و پسندیده را در وجود او قرار دهد.  

وی ادامه داد: ایشان در کلامی حکمت آموز فرموده اند:«ارزش هر انسانی به کار نیکویی که انجام می دهد است». اگر اعضای جامعه اسلامی به همین یک حکمت امیرالمومنین(ع) عمل کنند همه مشکلات اقتصادی ما حل خواهد شد.

این کارشناس دینی افزود: معنای این کلام امیرالمومنین(ع) این است که هر کس در هر جایگاهی که قرار دارد باید تعهد کاری داشته باشد و کاری که به او محول شده است را به بهترین نحو انجام دهد.

وی اظهار کرد: دومین کلام حکمت آمیز حضرت امیرالمومنین(ع) این است که هر کسی خود را بشناسد هرگز هلاک نخواهد شد». انسان اشرف مخلوقات است و اگر قدر و منزلت خود را بداند قادر به انجام کارهای بزرگی خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی بیان کرد: سومین کلام حکمت آمیز مولای متقیان(ع) این است که می فرمایند شخصیت هر انسانی زیر زبان او است؛ یعنی انسان تا زبان باز نکند کسی نمی داند که او چه شخصیتی دارد، بنابراین قبل از حرف زدن باید درباره چیزی که می خواهیم بگوییم فکر کنیم. 

وی عنوان کرد: بسیاری از گناهان انسان از زبان سر می زند گاهی یک گناه زبانی زمینه ساز گناه دیگر نیز می شود و اگر انسان بتواند زبان خود را کنترل کند جلوی بسیاری از گناهان نیز گرفته خواهد شد.

گفتنی است: شعرخوانی حجت الاسلام سید روح الله موید، همخوانی گروه «گلدسته های حرم» قرائت زیارت پرفیض امین الله و ذکر توسل به دامان اهل بیت(ع) توسط ابراهیم قانع از دیگر برنامه های این مراسم بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha