جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام حمید رفیعی

حوزه/ حجت الاسلام رفیعی ضمن تبیین شرح وظایف راهیاران بنیاد هدایت از ایده‌ای جدید به منظور استفاده از نظرات و دیدگاه امامان محله در ارتقاء و طرح‌ها و برنامه‌های شبکه امامت خبر داد.

حجت الاسلام حمید رفیعی، راهیار استان‌های خراسان رضوی و جنوبی، در بنیاد هدایت در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، به تشریح کارکرد اصلی «راهیاری» پرداخت و اظهار داشت: رویکرد بنیاد هدایت در برنامه‌های خود، تبیین چهره به چهره است. معتقدیم که با مدیریت از راه دور و صدور بخشنامه، نهادینه سازی طرح امامت پیش نخواهد رفت؛ بنابراین حتماً باید برنامه‌ها به صورت میدانی و از نزدیک دنبال شود و با تربیت در صحنه به اهداف خود برسیم.

وی در توضیح مدل کار راهیاران منطقه‌ای، استانی و شهرستانی گفت: ما برای اینکه یک مسئله را در وجود امامی نهادینه کنیم، علاوه بر اینکه از حیث ضرورت، چیستی، چرایی و آسیب‌های احتمالی آن مسئله را تبیین می‌کنیم، حتماً باید وارد میدان شده و او را نسبت به اقتضائات اجرای آن برنامه در میدان عمل آگاه کنیم و از نزدیک کارها را بررسی کنیم.

راهیار استان‌های خراسان رضوی و جنوبی افزود: راهیاران منطقه‌ای موظف هستند که از نزدیک به استان‌ها سفر کنند و راهیاران استانی نیز وظیفه سرکشی به شهرستان‌ها را دارند. راهیار شهرستانی نیز باید به مساجد و محله‌های تبلیغی برود تا از نزدیک اقدامات و فعالیت‌های امام را ببیند تا بتواند یک نقشه راه مدونی را برای او طراحی کند و نسبت به ارتقاء و رشد او تصمیم گیری و برنامه ریزی کند.

ایده‌ای نو در راهیاری امامان محله

حجت الاسلام رفیعی با بیان اینکه در عرصه ارتقاء و توانمندسازی امام، گزینه‌های مختلفی وجود دارد، گفت: طرح، برنامه، سرفصل‌های‌ آموزشی و مطالبه‌هایی که از میدان استخراج شود بسیار کارآمد است؛ بنابراین خلائی که ما احساس می‌کردیم این بود که نباید از بالا به پایین برنامه‌ریزی شود.

وی در تبیین ایده جدیدی که با این نوع نگاه طراحی شده است، ابراز داشت: برای اینکه بتوانیم از کف میدان نیازها را استخراج کنیم در خراسان‌های رضوی و جنوبی، استان و شهرستان‌ها را منطقه بندی کرده ایم. در استان خراسان رضوی به دلیل تعداد زیاد شهرستان‌هایی که دارد شش منطقه و در خراسان جنوبی چهار منطقه داریم و هر منطقه را به نام یک شهید مزین کرده ایم. هر منطقه شامل سه یا چهار شهرستان است.

راهیار استان‌های خراسان رضوی و جنوبی ادامه داد: ما برگزاری نشست‌های منطقه‌ای را شروع کرده ایم و راهیار استانی و شهرستانی را نسبت به این نشست‌ها توجیه می‌کنیم. در نشست منطقه‌ای هر ۴۵ روز یک بار یکی از این شهرستان‌های مناطق میزبان می‌شود و از شهرستان‌های دیگر امامان روستا، محله و پایگاه‌های فرهنگی اجتماعی نیز به آنجا می‌روند.

حجت الاسلام رفیعی تصریح کرد: مجموع تعداد این افراد به فراخور منطقه‌های مختلف، متفاوت است اما نهایتاً حدود ۳۵ الی ۵۰ نفر هستند. این افراد یک مسئله کاربردی مانند بحث اقتصاد یا اشتغال محله یا چگونگی فعال سازی مردم را از قبل مشخص می‌کنند و آن موضوع را در یک جلسه چند ساعته با یکدیگر مباحثه می‌کنند.

حلقه‌های مباحثه امامان محله برای حل مشکلات مردم

وی به فرآیند برگزاری این نشست‌ها اشاره کرد و گفت: گروه‌های هشت نفره تشکیل می‌شود و نسبت به موضوع مشخص شده بارش فکری می‌کنند و دیدگاه‌ها و نظرات خود را مطرح می‌کنند. این امامان با توجه به اشرافی که به محله دارند سعی می‌کنند راهکار کاربردی ارائه دهند. در نهایت در یک جلسه عمومی جمع بندی مباحث را ارائه می‌دهند.

راهیار استان‌های خراسان رضوی و جنوبی سه  دستاورد مهم این حلقه‌ها و نشست‌ها را ذکر کرد و بیان داشت: اول اینکه خود این حلقه‌ها دستاوردهای تربیتی دارند؛ در این جلسات دیگران مشارکت می‌کنند و ما سعی می‌کنیم گوش شنوایی برای آنها باشیم و به نظرات‌شان احترام بگذاریم تا شرایط گفت‌وگو فراهم شود.

حجت الاسلام رفیعی نحوه جمع بندی نظرات و اولویت بندی ایده‌ها و طرح‌ها را از ویژگی‌های این حلقات دانست و گفت: دستاورد دوم این است که با نظرات دیگران در عرصه‌های مختلف آشنا می‌شویم و در جریان اتفاقاتی که در مساجد و محلات دیگر افتاده قرار می‌گیریم

وی در شرح دستاورد سوم، اظهار داشت: پس از مباحثه بر سر یک موضوع، خلأها و نیازهای امامان به آن مسئله برای ارتقاء و تکمیل آن مشخص می‌شود. مثلاً وقتی نیازهای امام برای اشتغال زایی مشخص شد، راهیار وظیفه دارد که نسبت به تکمیل و تجهیز نیازهای توانمندسازی آنها اقدام کند. ممکن است زمینه این کار با یک جزوه، فیلم آموزشی یا برگزاری کارگاه فراهم شود.

حلقه‌های مباحثاتی امامام محله در خراسان جنوبی و رضوی کلید خورد

راهیار استان‌های خراسان رضوی و جنوبی خاطرنشان کرد: در خراسان جنوبی حلقه اول و دوم برگزار شده است. حلقه اول درباره تبیین طرح و حلقه دوم یک نشستی با عنوان «معیشت طلاب» بود. در خراسان رضوی در حال برگزاری آن نشست اول هستیم.

حجت الاسلام رفیعی درباره وضعیت امامان محله در استان‌های خراسان رضوی و جنوبی، گفت: امامان این دو استان سطح بندی مختلفی دارند. افراد دغدغه مندی هستند اما باید تقویت شوند و ارتقاء یابند. بیش از ۱۰ درصد امامان کشوردر خراسان رضوی هستند؛ بیش از ۵۰۰ امام در سه عرصه روستا، محله و پایگاه فرهنگی و اجتماعی داریم.

راهیار استان‌های خراسان رضوی و جنوبی اظهار داشت: در صدد هستیم که از اساتید و ظرفیت‌های موجود در مشهد برای ارتقاء خراسان رضوی و جنوبی استفاده کنیم. معتقدیم اگر به یک برنامه جامع برای توامندسازی و رشد و ارتقاء امامان دست پیدا کنیم، ان شاءالله با این ظرفیت‌هایی که وجود دارند خواهیم توانست اهداف و برنامه‌های خود را اجرایی کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha