جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سردار بهمن کارگر، رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت حماسه آزادسازی خرمشهر

حوزه/ رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: دفاع مقدس یک مدل تمام ‌عیار مدیریتی است و این ظرفیت وجود دارد که در محورهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و نظامی دفاع مقدس به‌طور جداگانه و به‌تفصیل کار شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد مقدس، سردار سرتیپ بسیجی بهمن کارگر، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، در جلسه شورای مدیران اداره‌کل حفظ آثار استان خراسان رضوی اظهار داشت: ماهیت عملکرد اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مشابه با همان کاری است که حضرت زینب (س) پس از واقعه عاشورا انجام دادند.

سردار کارگر با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیدار تصویری با یک‌میلیون پیشکسوت دفاع مقدس خاطرنشان کرد: به فرموده فرمانده کل قوا، انقلاب اسلامی ایران با دفاع مقدس تثبیت شد؛ ما در دفاع مقدس به خودباوری رسیدیم و از شرایطی که در سال‌های آغازین جنگ تحمیلی وارد کننده سیم‌خاردار بودیم و توان تولید آن را نداشتیم، امروزه به‌ جایگاهی رسیده‌ایم که موشک‎‌هایمان بزرگ‌ترین پایگاه آمریکا در منطقه را با خاک یکسان می‌کند. امروز همه ابرقدرت‌های عالم در برابر ما ایستاده‌اند تا فقط پیشرفت‌های جمهوری اسلامی را در عرصه هسته‌ای متوقف کنند و اما عاجز هستند. همه این توفیقات به برکت همان خودباوری متأثر از دفاع مقدس است.

وی ادامه داد: امنیت امروز خود را مدیون شهدای والامقام دفاع مقدس هستیم؛ شهدا به ما یاد دادند که به‌جز خدا به کسی تکیه نکنیم و با تکیه‌بر توان داخلی، دست بر زانوی خود بگیریم و قیام کنیم.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در تشریح عبرت‌های پندآموز دفاع‎مقدس برای شرایط امروز کشور تصریح کرد: همه مشاهده کرده‌ایم که شهید سلیمانی وقتی در جمع رزمندگان مدافع حرم صحبت می‌کند، از خاطرات کربلای ۵ می‌گوید. شهید سلیمانی می‌فرمود که دفاع مقدس قله مجاهدت و دفاع از حرم دامنه آن است ولذا این واضح و مبرهن است که پیروزی‌های غرورآفرین مدافعان حرم در مبارزه با جریان تکفیری و حامیان غربی و عربی‌اش با بهره‌گیری از تجربیات دفاع مقدس حاصل شد.

وی تأکید کرد: جمهوری اسلامی در طول دفاع مقدس تنها ۲۰ میلیارد دلار هزینه کرد و این درحالی‌ است که عراق پس از پایان تهاجم نظامی‌اش به ایران، ۲۰۰ میلیارد دلار صرف هزینه‌های نظامی کرده بود و در این تقابل نابرابر، مستند به اذعآن‌همه کشورهای دنیا، جمهوری اسلامی طرف پیروز درگیری بوده است.

سردار کارگر در تبیین نقش امامت‌گونه فرماندهان در دفاع مقدس گفت: نقش فرماندهان در دفاع مقدس بیش از آن‌که به «هدایت» شبیه باشد، به «امامت» شبیه بود چراکه فرماندهان دفاع مقدس به‌جای آن‌که از مصدر هدایت، نیروها را امر به رفتن کنند و خود در پشت جبهه‌ها باقی بمانند، خودشان جلوتر از همه به میدان می‌رفتند و از مصدر امامت، نیروها را دعوت به آمدن می‌کردند. این پدیده به‌جز دفاع مقدس فقط یک‌بار و آن‌هم در صدر اسلام مشاهده‌ شده بود و آن ‌هم منحصر در زمانی بود که وجود نازنین علی بن ابی‌طالب (ع) پیشتاز لشکر مسلمانان بود و جلوتر از همه به‌صف دشمن می‌زدند.

وی ابراز داشت: آمار بالای شهدای فرمانده ما نشان می‌دهد که این روحیه امامت وجود داشته است. در هیچ جنگی در تاریخ سابقه ندارد که آمار تلفات انسانی درگیری‌ها مشتمل بر این تعداد از فرماندهان عالی‌رتبه جنگ باشد اما در دفاع مقدس ما شاهد هستیم که فرماندهان تیپ و لشکر و حتی فرماندهان قرارگاه‌ها در زمره شهدا و مجروحین عملیات‌ها بوده‌اند. شهید میثمی نماینده امام در قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء (ص) و شهید تندگویان وزیر نفت نمونه‌های دیگری از فرماندهان عالی‌رتبه و وزرای شهید هستند.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با بیان اینکه امام خمینی (ره) مبدع مقاومت، امام خامنه‌ای معمار مقاومت و حاج قاسم سلیمانی مهندس مقاومت بودند، اظهار داشت: به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی، دفاع مقدس یک مدل تمام ‌عیار مدیریتی است و این ظرفیت وجود دارد که در محورهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و نظامی دفاع مقدس به‌طور جداگانه و به‌تفصیل کار شود؛ تاکنون اقدامات شایسته تحسین و تقدیر بسیاری در حوزه حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس انجام ‌شده است اما در حقیقت امر، این اقدامات یک قطره از دریاست و هنوز ظرفیت عظیم و بکری وجود دارد که می‌توان آن را در دستور کار قرارداد.

وی افزود: در هر روز از تاریخ هشت سال دفاع مقدس می‌توان سرنخ‌هایی از درس‌های آموزنده در حوزه‌های مختلف را مشاهده کرد که کار کردن روی آن‌ها می‌تواند نکات آموزنده‌ای برای شرایط کنونی ما داشته باشد. در یک نمونه جالب است بدانید که تا شب انجام عملیات کربلای ۵ و والفجر ۸، بعثی‌ها از تهاجم طرف ایرانی اطلاع نداشت؛ این موضوع نشان می‌دهد که این عملیات‌ها می‌توانند الگویی برای مبانی حفاظتی باشند و بهره‌گیری از آن منجر به تحصیل دستاوردهای شاخص در این حوزه شود.

سردار کارگر در انتها ابراز امیدواری کرد: باید مروجان فرهنگ دفاع مقدس، خودشان عامل به آموزه‌های شهدا باشند. اگر سبک زندگی ما منطبق با فرهنگ دفاع مقدس بود و به خدا توکل کردیم، قطعاً نصرت و ظفر شامل حال ما خواهد شد چراکه وعده خداوند حق است و باید به «لَنَهدیَنَّهُم سُبُلَنا» ایمان داشت.

در ابتدای این نشست سردار سرتیپ دوم پاسدار «حسینعلی یوسفعلی‌زاده» مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی گزارشی از اقدامات صورت گرفته در حوزه احداث مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان، تدوین دانشنامه دفاع مقدس، نهضت تولید آثار ادبی ارائه کرد.

همچنین مسئولین دفاتر نمایندگی شهرستان‌های تربت‌حیدریه، گناباد و قوچان از فعالیت‌های دفاتر نمایندگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در حوزه‌های مختلف گزارشی ارائه کردند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha