جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
ترابی

امام جماعت مسجد و فعال فرهنگی تصریح کرد: ما باید در مواجهه با نسل کنونی، قبل از هر چیز گوش شنوایی برای شنیدن صحبت ها و درد دل های آنان داشته باشیم.

حجت الاسلام سید مصطفی ترابی، امام جماعت مسجد امام حسن مجتبی(ع) قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، اظهار داشت: چه مسئولان فرهنگی و چه کارشناسان و مربیان در بحث مواجهه با نوجوان و جوان امروزی، پیش از هر چیز دیگری باید نوع ارتباطشان مناسب و اخلاقی باشد، چرا که در سایه حُسن خلق و ارتباط صمیمانه است که زمینه شکل گیری بسیاری از موفقیت ها در عرصه های فرهنگی و تربیتی و آموزشی فراهم می شود.

وی افزود: متاسفانه بسیاری از اوقات، از آن جا که برخوردها، نامناسب و گاه چکشی است، به مشکل جدی برمی خوریم و به این وسیله نمی توانیم نسل جدید را جذب کنیم، از این رو معتقدم که مواجهه و نوع برخورد مناسب و اخلاقی یک اصل بسیار مهم است که به خصوص در سیره و کلام پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) نیز بسیار مورد تأکید و سفارش قرار گرفته است.

مسئول کانون فرهنگی مسجد انصارالحسین(ع) قم که چندین سال است از سوی نهادها و ارگان هایی چون دفتر تبلیغات اسلامی به برنامه های فرهنگی و پرورشی در سطح برخی مدارس اشتغال دارد، همچنین گفت: واقعیت آن است که الآن دیگر، دوره و زمانه ی اکتفا به سخنرانی در انجام فعالیت های فرهنگی به پایان رسیده، چه آن که مخاطب و در این جا منظورمان بچه ها، بیش و پیش از هر چیز دیگری نگاه به شخص می کنند و از او متأثر می شوند؛ به عنوان مثال وقتی یک مربی یا کارشناس فرهنگی به کودک و نوجوان می گوید که به پدر و مادر خود احترام بگذارید و یا این که تأکید می کند نماز اول وقت بخوانید، خودش باید اهل عمل باشد تا بچه ها از او یاد بگیرند.

وی اضافه کرد: از سویی به نظر می رسد که ما گوش شنوا، کم داریم و حال آن که خداوند یک زبان به ما داده و دو گوش و این نشان می دهد که بیش از آن که حرف بزنیم باید اهل شنیدن باشیم و حال آن که معمولاً برعکس است!

وی بیان داشت: یکی از وظایف ما در امور فرهنگی و برنامه های تربیتی این است که در فضای صمیمانه و به دور از برخوردهای چکشی، پای صحبت ها و درد دل های نوجوانان و جوانان عزیزمان بنشینیم. خیلی اوقات در مقام پاسخ به سوالات و شبهات بچه ها، چه در سطح مدارس و چه در سطح مساجد می توانیم به شکل گیری این فضای صمیمانه کمک کرد یا این که در برخی مسایل که بچه ها رویشان نمی شود در جمع مطرح کنند، از طریق نوشتن درخواست ها و یا جلسات خصوصی مشاوره به این نیاز پاسخ داد.

حجت الاسلام ترابی گفت: در حال حاضر هم نوجوان ها و هم جوان های جامعه ما با کمبود محبت و کمبود یا نبود همین فضای صحبت کردن با دیگران مواجه هستند. بنده گاهی با برخی از بچه ها مواجه می شوم که به من می گوید حاج آقا در طول شبانه روز به ندرت پدرم را می بینم و خُب یک پسر نیاز دارد که گاهی با پدرش حرف بزند و درد دل کند و حال آن که به جهت سبک زندگی نوین و اشتغالات شدید والدین، این مساله چندان محقق نمی شود و از همین جا بسیاری از مشکلات و آسیب ها، بروز و ظهور پیدا می کند.

وی افزود: از سویی گاهی در مدرسه نیز با تحکم و امر و نهی با فرد صحبت می شود و طبعاً این رویه، باعث جذب دانش آموز نمی شود و لذا برای تأثیرگذاری و موفقیت در ارتباط با نسل جدید، نیاز به محبت و رفتار توأم با اخلاق و مهروزی داریم.

این فعال فرهنگی و مربی تربیتی همچنین با اشاره به این که یکی از رموز مهم موفقیت، مخاطب شناسی است، ابراز داشت: برای فعالیت مؤثر و مفید هم در سطح مساجد و هم مدارس، شناخت مخاطب بسیار مهم است، چه آن که هم از حیث شناخت روحیات، نیازها و دغدغه‌ها و هم از منظر شناخت و اشراف به فرصت‌ها و تهدیدات کارهای تربیتی و فرهنگی باید، مخاطب شناسی صورت گیرد.

وی افزود: از سویی در خصوص هر طیف سنی و در هر محیط جغرافیایی، نوع برنامه ها و فعالیت ها باید متفاوت باشد چرا که نمی توان برای همه افراد آن هم در هر منطقه و محله ای، یک نسخه را در نظر گرفت و به آن عمل کرد.

وی گفت: همچنین باید توجه داشت که یکی از اصول مهم تربیتی این است که بتوانیم هر چه بیشتر و بهتر، مخاطب را با خود همراه کنیم؛ یعنی مثلاً هنگامی که می‌خواهیم مطالبی را به فرد آموزش دهیم، تنها به بیان مطلب اکتفا نکنیم، ‌ بلکه می بایست اسباب و وسایل پذیرش آن مطالب را برای طرف فراهم نماییم و بی شک لازمه موفقیت در این زمینه، رعایت اصل مخاطب شناسی و توجه به نیازها و اقتضائات اوست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha