جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
محاسبه نفس

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان گلستان گفت: استغفار، جبران غفلت های گذشته است، بزرگ ترین گناه این است که انسان رابطه خود با خدا را تنظیم نکرده و توجهی به آن نداشته باشد.

به گزارش خبرگزاری کوثر از گلستان، آیت الله سید کاظم نورمفیدی در دوازدهمین جلسه اخلاق هفتگی خود که از سوی مدرسه علمیه عالی الزهراء(س) گرگان در پلتفرم بومی اسکای روم برای استفاده عموم طلاب برگزار شد، بر محاسبه نفس تاکید کرد و آن را به خودمراقبتی تعبیر نمود.

وی، با استناد به روایتی از نبی مکرم اسلام(ص) «لازمه رسیدن انسان به مرتبه ایمان را محاسبه از خویش» برشمرد و آن را شدیدتر از محاسبۀ شریک در شراکت خود و محاسبه مولی نسبت به عبد خود دانست، چنانچه می فرمایند: «لا یَکونُ العَبدُ مؤمنا حتّی یُحاسِبَ نفسَهُ أشَدَّ مِن مُحاسَبَةِ الشَّریکِ شَریکَهُ والسَّیّدِ عَبْدَهُ».

نماینده ولی فقیه در استان گلستان، با بیان روایتی از امیرمومنان علی(ع) به بحث پیرامون کیفیت محاسبه نفس پرداخت و افزود: براساس روایت امام علی(ع) در کیفیت محاسبه نفس همین بس که آدمی «هنگامی که صبح را به شام می رساند، نفس خویش را مخاطب ساخته و چنین گوید که ای نفس! امروز بر تو گذشت و تا ابد باز نمی گردد و خداوند از تو درباره آن سوال می کند که در چه راه آن را سپری کردی».

آیت الله نورمفیدی، رابطه بین انسان و خدا را از مسائل محوری و هدف خلقت انسان برشمرد و ادامه داد: همه عالم در مقابل ربوبیت ذات اقدس الهی، بنده هستند و هیچ چیز از دایره بندگی خارج نیست.    

وی، استغفار را جبران غفلت های گذشته دانست و خاطرنشان کرد: بزرگ ترین گناه این است که انسان رابطه خود با خدا را تنظیم نکرده و توجهی به آن نداشته باشد، چنانچه براساس روایتی از امام باقر(ع)، نماز رابطه اساسی انسان با خدا و تنظیم کننده آن است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha