پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
امام کاظم(ع)

حوزه/ استاد جامعة الزهرا(س) گفت: یکی از نکات قابل توجه در سیره این امام موسی کاظم(ع) که دقت نظر داشتند و به شیعیان تاکید داشتند مساله محاسبه نفس است از این رو اگر کسی خود را از محبان اهل بیت(ع) می داند باید به این موضوع توجه کند.

رقیه درویشی در گفت و گو با خبرنگارخبرگزاری حوزه، در سالروز شهادت جانسوز امام موسی کاظم(ع) اظهار داشت: این حضرت می فرماید: کسی که هر روز به حساب خود نرسد از ما نیست اگر کار خوبی انجام داده از خداوند بیشتر طلب کند و شکرگزار باشد و اگر عمل بدی انجام داده استغفار کند.

وی افزود: کسانی که می خواهند در این عرصه موفق شوند برای جلوگیری از زیان و برای سود بیشتر تلاش کنند مسلمانی که احساس مسئولیت می کند این کلام امام معصوم را باید آویزه گوش کند یقینا در مقابل گناهان طلب استغفار و توبه کند و همین محاسبه نفس او را کمک می کند تا به سعادت و آرامش برسد.


استاد جامعة الزهرا(س) ادامه داد: انسان اگر دائما به این فکر باشد که با مرگ همه چیز تمام نمی شود و هرچه که انسان می دهد همراهش است و زیاد یاد مرگ می کنند یقینا افق دیدشان در انجام هر عملی وسیع است و کاری نمی کند به واسطه عملش بعد از مرگش مؤاخذه شود.


وی با اشاره به امام موسی کاظم(ع) تشیع را از تقویت کردند، گفت: همانگونه که ایشان در مورد تهذیب نفس، محاسبه نفس سفارش هایی داشته اند در زندگی اجتماعی و سیاسی هم برای ما چراغی راهی هستند به گونه ای که در سیاست تقیه نیز قدم های بزرگی انجام دادند.


درویشی گفت: بنی عباس و بنی امیه یکی از کارهایی که بر روی آن سرمایه گذاری کردند و تا حد زیادی هم موفق شدند از بین بردن نسل سادات وتفکرات علوی و شیعی بود لذا حضرت با گسترش تشکیلات وکالت و گماشتن نمایندگانش در حکومت های آنان، نقشه هایشان را برآب کرد.


وی تاکید کرد: این امام همام سه اصل امامت، ولایت و هدایت را در زندگی خود پیگیری می کرد و افراد را در بعد هدایت گری به صورت فردی و گروهی پرورش می دادند و شاگردان برجسته ای را تربیت کردند.


این کارشناس، با بیان اینکه حضرت امام موسی کاظم(ع) از گسترش اندیشه های افراطی جلوگیری کرد گفت: در تاریخ اهل بیت می بینیم که امامان ما بعد از فاجعه کربلا از دخالت آشکار در جنبش های سیاسی دوری می کردند و به تعلیم و تربیت شاگردان می پرداختند در حالی که این امام فعالیت را آشکار با برپایی محافل درسی و جلسه های عزاداری انجام می دادند.


استاد جامعة الزهرا(س) ابراز داشت: نظریه نوپای امامت و عدالت را برای شاگردان و پیروان خود تبیین می کردند و از اینکه شاگردانش گرفتار بدعت و اندیشه های باطل شوند جلوگیری می کردند و در سایه سیاست تقیه توانست از خطر فروپاشی شیعیان نقش به سزایی ایفا کنند.

313/61

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha