جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
امام جمعه همدان

حوزه/ نماینده ولی فقیه در همدان با تاکید براینکه طرح ادعای برخی که می‌گویند جمهوری اسلامی برای ورود زنان زمینه را فراهم نکرده است، خلاف واقعیت‌های جامعه است، گفت: حضور گسترده بانوان در عرصه‌های مختلف اجتماعی در طول ۴۲ سال گذشته پس از پیروزی انقلاب، نشان دهنده فراهم بودن بستر ورود بانوان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی، ظهر امروز در مراسم گرامیداشت ۳۵۷ شهید و ۲۴۷ جانباز زن استان همدان با اشاره به اینکه سرمدار دوران طاغوت در سال ۱۳۵۲ نظرش در مورد بانوان این بود که "در زندگی یک مرد، زن به حساب نمی‌آید، مگر اینکه جلوه‌های خاصی داشته باشد"، اظهار داشت: این نگاه، نشان دهنده گفتمان طاغوت نسبت به زن در جامعه بود که برگرفته از گفتمان و تمدن غربی است.

وی با بیان اینکه تمدن غربی نسبت به زن، دارای نگاهی ابزاری هستند، گفت: اگر گاهی مشاهده می‌کنیم که این افراد دم از حقوق زن یا توجه به حقوق بشر و صحبت در مورد آزادی زنان می‌زنند، نوع این صحبت‌ها باج طلبانه است.

امام جمعه همدان با تاکید بر اینکه نگاه ابزاری تمدن غربی به زنان مانع از درک صحیح جایگاه اصلی بانوان در جامعه آنها می‌شود، مطرح کرد: اسلام برخلاف این رویه، نسبت به بانوان جایگاه و احترام خاصی قائل است.

وی افزود: حضرت امام(ره) به عنوان نماینده گفتمان اسلام، پس از انقلاب اسلامی در مورد بانوان فرمودند که این قشر با مجهز کردن خود به فضائل اخلاقی و تلاش و کوشش در عرصه علمی، باید در عرصه‌های مختلف همچون امور سیاسی ورود کنند.

نماینده ولی فقیه در همدان با تاکید براینکه طرح ادعای برخی که می‌گویند جمهوری اسلامی برای ورود زنان زمینه را فراهم نکرده است، خلاف واقعیت‌های جامعه است، یادآور شد: حضور گسترده بانوان در عرصه‌های مختلف اجتماعی در طول ۴۲ سال گذشته پس از پیروزی انقلاب، نشان دهنده فراهم بودن بستر ورود بانوان است.

وی تصریح کرد: وجود شهدا و جانبازان خواهر که امروز این مراسم به یاد آن ها برگزار شده، تاکیدی بر حضور اجتماعی بانوان است و نشان می‌دهد که اسلام مخالفتی با ورود آنها در عرصه‌های مختلف نداشته و ندارد، حتی در فراهم کردم این بستر نیز حرکت کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی، عدم قرارگرفتن بانوان در دست منفعت طلبان را یک اصل مهم در اسلام دانست و گفت: مکتب بانوان ما برگرفته از مکتب حضرت زینب(س)، گفتمانی که بر اساس اقتدار و مبتنی بر استقامت است، می‌باشد.

وی ادامه داد: گفتمان حضرت زینب(س) بر این اصل استوار است که در مقابل فرهنگی که خود را برتر می‌بیند باید ایستادگی کرد و لذا هیچ ملتی در مقابل زورگویان عالم سر خم نکرد مگر آنکه برای همیشه در عالم سر افکنده شد.

امام جمعه همدان با بیان اینکه خانواده شهدا حق بزرگی بر گردن همه ملت دارند، یادآور شد: اگر امروز شاهد پیشرفت جامعه اسلامی هستیم، آن را باید مرهون خون شهدایی بدانیم که در این مسیر شهید شدند، بنابراین نسبت به خانواده شهدا نباید تنها به برگزار کردن مراسمی بسنده کنیم و لازم است به مشکلات آنها نیز رسیدگی کنیم.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره خانم دباغ اولین فرمانده سپاه همدان، اظهار داشت: دشمن چه در فضای مجازی و چه در رسانه‌های خود در تلاش است تا برای بانوان ما الگو سازی کند، در حالی که در همین شهر، فردی همچون مرحوم خواهر دباغ را داریم که می‌توانیم ایشان را به عنوان الگویی برای جامعه و نسل جدید معرفی کنیم.

نماینده ولی فقیه در همدان با تاکید بر اینکه با وجود بانوانی همچون مرحوم دباغ دیگر کسی نمی‌تواند بگوید یک خانم در جمهوری اسلامی دارای محدودیت است، گفت: بانوان باید در عین حفظ کرامت و ارجمندی خود، به ارزش‌های والای خود توجه کنند و در این راه نیز مطالعه کتاب زن در آیینه جلال و جمال آیت الله جوادی آملی می‌تواند به جوانان ما کمک کند.

وی در پایان با تاکید بر اینکه بانوان ما در انقلاب صحنه‌های بی نظیری را خلق کردند، خاطر نشان کرد: انقلاب اسلامی شرایطی را فراهم کرد تا حضور با اخلاص و گسترده بانوان را شاهد باشیم، موضوعی که در طول تاریخ همانند آن مشاهده نشده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha