پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ نشست خبری سی و هفتمین مسابقات بین المللی قرآن کریم در تهران

حوزه/ نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست خبری سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن از صرفه‌جویی ۶۰ درصدی به دلیل مجازی برگزار شدن این مسابقات خبر داد و گفت: میزان جوایز سی‌و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن در مقایسه با دوره‌های قبل ۵۰ درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، نشست خبری سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران امروز با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و حمید مجیدی‌مهر، معاون مسابقات مرکز امور قرآنی و احسان پورنعمان، دبیر دومین دوره مسابقات کتابت قرآن کریم این سازمان برگزار شد.

در ابتدای این نشست وحید خزائی، قاری دارای رتبه نخست مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پرداخت و در ادامه تیزر این دوره از مسابقات پخش شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی طی سخنانی در این نشست خبری گفت: سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن در بخش آقایان در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل و حفظ کل قرآن کریم، چهارمین دوره در بخش بانوان در رشته حفظ کل قرآن و چهارمین دوره مسابقات طلاب علوم دینی در رشته‌های قرائت تحقیق و تفسیر، قرائت ترتیل و تفسیر، حفظ کل و تفسیر و خطابه و تفسیر تخصصی قرآن برگزار می‌شود.

وی افزود: همچنین در این دوره شاهد برگزاری دومین دوره مسابقات کتابت قرآن و نیز دومین همایش کتابت قرآن کریم خواهیم بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی در مورد اهداف مسابقات بین‌المللی قرآن گفت: تکریم‌ منزلت قرآن به عنوان کتاب اندیشه و عمل و به عبارت دیگر کتاب زندگی و خوشبختی در بین امت اسلامی و تکریم منزلت قاریان و حافظان از جمله مهمترین اهداف مسابقات است که از ابتدای انقلاب تا کنون این نقش را بر عهده داشته است.

وی ایجاد زمینه‌های مناسب برای تحقق همبستگی، وحدت و یکپارچگی امت اسلامی را از اهداف دیگر برگزاری این مسابقات دانست و گفت: برگزاری مسابقات قرآنی در ایام شیوع ویروس کرونا می‌تواند این پیام را به جهانیان منعکس کند که اسلام و قرآن زنده است و جامعه اسلامی پویا و بالنده در سایه‌سار تعالی قرآن‌کریم و آموزه‌های دینی همچنان راه سعادت و تکامل را می‌پیماید.

خاموشی همچنین تصریح کرد:مسابقات بین‌المللی قرآن‌کریم جمهوری اسلامی ایران تنها مسابقاتی در سطح جهان است که پس از ماه‌ها مشورت و بررسی تخصصی با استفاده از ظرفیت فضای مجازی و به صورت غیرحضوری در شرایط شیوع کرونا برگزار خواهد شد. در حال حاضر تمامی کشورهای برگزارکننده مسابقات بین‌المللی قرآن‌کریم اقدام به تعلیق و یا تعطیلی مسابقات کرده اند.

وی یادآور شد: میزان جوایز این دوره از مسابقات در مقایسه با دوره‌های قبل ۵۰ درصد افزایش داشته است و همچنین با توجه به سبک و سیاق برگزاری مسابقات در هزینه برگزاری این دوره از مسابقات بیش از ۶۰ درصد صرفه‌جویی ریالی و ارزی شده است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: استقبال گسترده مردم از نوع برگزاری مسابقات در فضای مجازی بی‌نظیر بود. بیش از ۲.۵ میلیون بازدیدکننده از مسابقات در فضای مجازی به ثبت رسید و پیش‌بینی می‌شود با توجه به حضور و استقبال مردم در استفاده از فضای مجازی جهت بهره بردن از سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن‌کریم بین ۶ تا ۸ میلیون بازدید به ثبت برسد.

وی ادامه داد: سازمان اوقاف و امور خیریه به‌عنوان متولی اصلی برگزاری مسابقات ملی و بین‌المللی قرآن‌کریم آمادگی این را دارد که دانش برگزاری مسابقات در سبک و سیاق جدید را در اختیار نهادهای برگزارکننده مسابقات قرآن در داخل و خارج از کشور قرار دهد. از  طرفی این سازمان همواره از ایده‌های نو و خلاقانه در زمینه فعالیت‌های قرآنی بویژه برگزاری مسابقات قرآنی استقبال می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی در پایان گفت: با عنایت به تجربه موفق ناشی از برگزاری مسابقات در سبک و سیاق جدید با استفاده از ظرفیت رسانه ملی و فضای مجازی در ایام شیوع ویروس کرونا این سازمان یقیناً در برگزاری مسابقات مختلف در ادوار آینده پس از پایان شیوع کرونا نیز از ظرفیت ایجاد شده استفاده خواهد کرد و رویدادهای مرتبط با  مسابقات را با شیوه‌های تلفیقی حضوری و غیرحضوری برگزار می‌کند.

حمید مجیدی‌مهر، معاون مسابقات مرکز امور قرآنی  نیز در بخش دیگری از این نشست با اشاره به مراحل برگزاری مسابقات گفت: مرحله مقدماتی سی‌و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن‌کریم در دی‌ماه سال ۹۸ به صورت غیرحضوری و با شرکت ۴۱۱ نفر از ۶۷ کشور از ۵ قاره جهان در رشته‌های قرائت، ترتیل، حفظ کل، تفسیر، خطابه در بخش برادران، خواهران و طلاب علوم دینی برگزار شد که ۱۲۲ نفر از ۴۵ کشور به مرحله نیمه‌نهایی راه یافتند.

وی ادامه داد: مرحله نیمه نهایی مسابقات بین‌المللی قرآن‌کریم به دلیل شیوع ویروس کرونا با حضور نمایندگانی از ۴۵ کشور در بخش برادران، خواهران و طلاب حوزه علمیه در رشته‌های قرائت، ترتیل و حفظ کل خطابه و تفسیر ویژه طلاب با استفاده از ظرفیت فضای مجازی به‌صورت غیرحضوری از تاریخ ۳۰ دی‌ماه ۹۹ تا تاریخ دوم بهمن ۹۹ با قضاوت و داوری اساتیدی از جمهوری اسلامی ایران و کشورهای اردن، عراق، لبنان، سوریه، اندونزی، سودان و تونس برگزار شد که داوری مسابقات در مرحله نهایی توسط همین اساتید صورت خواهد گرفت.

مجیدی‌مهر با اشاره به تعداد کشورهای شرکت‌کننده در این مسابقات گفت: به ترتیب از قاره‌های آفریقا، آسیا، اروپا، اقیانوسیه و آمریکا در این مسابقات شرکت کردند. مرحله نهایی (فینال مسابقات) با حضور ۵۷ نفر از ۲۶ کشور از تاریخ ۱۶ اسفندماه ۹۹ از طریق شبکه قرآن و معارف سیما و شبکه رادیویی قرآن و پلت‌فرم‌های فعال در فضای مجازی و پخش اینترنتی به‌صورت زنده و مستقیم از محل حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی پخش خواهد شد.

وی نیز برگزاری مسابقات سراسری قرآن‌کریم را مؤفق دانست و درباره شیوه آثار شرکت‌کنندگان در مسابقات بین‌المللی قرآن گفت: در این دوره از مسابقات بین‌المللی با استفاده از ظرفیت صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و با دانش کسب‌شده از مراحل سراسری اقدام به ضبط آثار شرکت‌کنندگان شد و به دلیل محدودیت‌های حوزه بین‌الملل، نفرات راه یافته به مرحله فینال با حضور در نمایندگی‌های فرهنگی و سیاسی جمهروی اسلامی ایران در کشورهای مختلف جهان به‌صورت ضبط آثار خود پرداختند که لازم است از تلاش‌های بی‌وقفه نمایندگی‌های فرهنگی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور به دلیل تعامل و همکاری با این سازمان تقدیر و تشکر به‌عمل آید.

مجیدی‌مهر در این مراسم با بیان اینکه سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در بخش براداران  و در رشته‌های قرائت، ترتیل و حفظ قرآن کریم برگزار می‌شود گفت: چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در بخش خواهران نیز در رشته حفظ کل قرآن کریم و همچنین چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن در بخش طلاب و علوم دینی و دومین دوره مسابقات کتابت قرآن کریم به‌صورت همزمان برگزار خواهد شد.

وی تصریح کرد: همزمان با این دوره از مسابقات دومین دوره مسابقات کتابت قرآنی (خوشنویسی و خطاطی قرآن کریم) نیز برگزار می‌شود که آثار متعددی در دو بخش کتابت فاخر و کاتبان جوان به دبیرخانه واصل و داوری شده است که نفرات برتر آن در اختتامیه مسابقات بین‌المللی معرفی خواهند شد. دومین دوره همایش کتابت قرآن با موضوع کتابت قرآن و تبادلات فرهنگی است که مقالات بیش از ۲۰ نفر از محققان حوزه خوشنویسی از کشورهای ایران، ترکیه، عراق و فرانسه به ارائه مقالات خویش در قالب همایش مجازی خواهند پرداخت.

در ادامه احسان پورنعمان، دبیر دومین دوره مسابقات کتابت قرآن کریم نیز به بیان توضیحاتی در مورد این مسابقات پرداخت و گفت: کتابت قرآن کریم از سال گذشته با حمایت سازمان اوقاف شکل گرفت و فروردین‌ماه سال قبل شاهد برگزاری اولین دوره این مسابقات بودیم. در این دوره سعی شده است به نحو جدی‌تری کتابت قرآن کریم را رواج دهیم.

وی افزود: در بخش مسابقه کتابت قرآن بعد از اینکه فراخوان منتشر شد و فرصت کافی هم برای آن در نظر گرفته نشده بود، با استقبال مواجه شد، با اینکه تنها رشته نسخ ایرانی را داشته‌ایم، ۸۰ اثر به دبیرخانه رسیده است. این آثار در دو مرحله توسط اساتید داوری شده و برگزیدگان نیز مشخص شده‌اند که در اختتامیه معرفی خواهند شد.

دبیر دومین دوره مسابقه کتابت قرآن کریم اظهار کرد: مقرر شده است با حمایت رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف به نفر اول مسابقات سال قبل و امسال کتابت قرآن کریم سفارش داده شود تا هر کدام بتوانند یک دوره قرآن را به سبک خودشان به نگارش در بیاورند.

پورنعمان به برگزاری دومین همایش کتابت قرآن کریم اشاره کرد و افزود: در این بخش نیاز خیلی مهمی به برگزاری یک گفت‌وگوی خوشنویسی داشتیم، متأسفانه در این زمینه در کشور بسیار کم کاری شده است،‌ پژوهش‌های خوشنویسی بسیار اندک است. سال قبل یکی از مهمانان خارجی حرف تکان‌دهنده‌ای زد و گفت ایران مهد خوشنویسی است و هزار سال سابقه خوشنویسی دارد، اما متأسفانه پنج کتاب پژوهشی در سطح بین‌المللی ندارید، اما کشور ترکیه که وامدار خوشنویسی ایران است، برای معرفی خود ۵۰۰ کتاب سه زبانه منتشر کرده و خود را در سطح دنیا به عنوان مهد خوشنویسی معرفی می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه این همایش به دنبال این است گذشته خوشنویسی ایران را اثبات کند، گفت: در همین راستا خوشنویسانی از کشورهای ترکیه، عراق،‌ فرانسه و ایران مقالاتی در همین زمینه نوشته‌اند و ۱۸ اسفندماه مراسمی را به صورت محدود برای نمایش این آثار خواهیم داشت و به صورت برخط هم همایش را برگزار خواهیم کرد. همچنین نمایشگاهی از آثار خوشنویسی دوره اول در کنار این همایش برگزار خواهد شد و ان شاءالله رسانه‌ها به این نمایشگاه هم توجه نشان دهند.

مهدی قره شیخلو  رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه به دلیل کسالت در این نشست حضور نداشت.

گفتنی است، سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران از ۱۶ اسفندماه آغاز می‌شود و به مدت ۵ روز ادامه خواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha