شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کاظم راشد یزدی

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین راشد یزدی گفت: رعایت دستورالعمل های اسلامی موجب رشد و بالندگی محیط خانواده می شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد مقدس، حجت‌الاسلام کاظم راشد یزدی، در ویژه برنامه تبلیغی-مذهبی حرم مطهر رضوی که در رواق امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: محیط خانواده باید محیطی امن و محلی برای مهروزی زن و شوهر نسبت به هم باشد.

وی تصریح کرد: اگر زن و شوهر نسبت به هم مهربان باشند و در محیط خانواده رفتار خوبی نسبت به هم داشته باشند، در زمینه تربیت فرزند موفق خواهند بود در غیر این صورت نمی توانند فرزندان شایسته ای را به جامعه تحویل دهند.

سخنران حرم مطهر رضوی افزود: گاهی پدر و مادر برای تربیت فرزند از روش تنبیه بدنی استفاده می کنند ولی باید توجه داشت از نظر دین مبین اسلام پدر و مادر حق ندارند فرزند خود را کتک بزنند و اگر زدن بچه منجر به سرخی یا کبودی بدن او شود باید دیه بپردازند.

وی ابراز کرد: بچه ها برای رشد و بالندگی نیاز به محبت و توجه پدر و مادر دارند و تنبیه نه تنها اثر تربیتی بر روز فرزند نمی گذارد بلکه تاثیر منفی نیز خواهد داشت. البته در روایات آمده است که بهترین تنبیه برای فرزندان قهر کردن است که البته مدت آن هم نباید زیاد طولانی باشد.

حجت الاسلام راشد یزدی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مواردی که در خانواده اسلامی باید رعایت شود این است که اعضای خانواده از به کار بردن کلمات و جملات رکیک بپرهیزند چرا که به کار بردن حرف های رکیک آثار سویی بر تربیت فرزند دارد.

وی با بیان اینکه عصبانیت و خشمگین شدن در محیط خانواده ممنوع است، اظهار کرد: عصبانیت موجب ترشح هرمونی خطرناک در بدن می شود که این هورمون سلامتی انسان را به مخاطره می اندازد. عصبانیت برای بدن مانند رخ دادن زلزله بر روی زمین است.

این کارشناس مذهبی افزود: همانطور که زلزله موجب ویرانی و نابودی زمین می شود، عصبانیت نیز به شدت سلامت روحی و روانی و حتی سلامت جسمی انسان را به خطر می اندازد بنابراین انسان باید مراقب باشد در محیط خانواده و در برخورد با اعضای خانواده از عصبانیت بپرهیزند.

وی عنوان کرد: پدر و مادری در تربیت فرزند و آرام نگه داشتن محیط خانواده موفق هستند که با ملاطفت و مهربانی رفتار می کنند، رفتار همراه با متانت و آرامش خانواده را به محیطی امن برای رشد و بالندگی فرزندان تبدیل می کند.

حجت الاسلام راشد یزدی ادامه داد: یکی دیگر از مواردی که محیط خانواده را ناامن می کند، ترس است. فرزندان نباید از والدین خود ترس و واهمه ای داشته باشند چرا که در این صورت اگر مرتکب خطا و اشتباهی شوند نمی توانند برای حل آن مشکل از آنها کمک بگیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha