جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حسین عندلیب

حوزه/ استاد حوزه علمیه قم گفت: انقلاب اسلامی ایران یک فرصت بسیار بزرگی را برای حوزه‌های علمیه رقم زد که بتوانند پیام خودشان را به سراسر دنیا ارسال کنند به‌طوری‌که هم‌اکنون ما مجموعه‌ای از پژوهش‌ها، کتاب‌ها و ... را داریم.

حجت‌الاسلام‌ حسین عندلیب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به الزامات حوزه انقلابی اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که در سال‌های اخیر در حوزه‌ها مورد گفتگو قرار گرفته است موضوع حوزه انقلابی است که رهبر انقلاب نیز بارها به این مهم اشاره کرده‌اند.

وی ادامه داد: برای تبیین این مسئله باید مناسبات و رابطه حوزه و انقلاب مشخص شود که در این میان به نظر می‌آید در تبیین مناسبات حوزه و انقلاب دو محور اصلی باید مدنظر قرار بگیرد.

حجت‌الاسلام‌ عندلیب تأکید کرد: محور اول نظریه‌پردازی و حمایت عملی از انقلاب است که در این میان یک سری اصول و مبانی را انقلاب اسلامی دارد که برخاسته از مبانی دینی است.

وی بیان داشت: این موارد نیازمند آن است که حوزه‌های علمیه با منطق و استدلال عقلانی و وابسته به وحی این ارزش‌ها و اصول بنیادی را برای افکارعمومی حمایت و تقریر کنند تا با اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی به‌صورت استدلالی آشنا بشوند.

استاد حوزه علمیه قم تأکید کرد: یک بحث نظری و حمایت علمی است که دراین‌خصوص چند اصل را می‌توان نام برد که حوزه‌های علمیه باید از این اصول دفاع کنند.

وی ابراز داشت: یکی بحث ضرورت تشکیل حکومت اسلامی است، این ضرورت با گذشته ۴ دهه از انقلاب جای بحث دارد.

حجت‌الاسلام‌عندلیب تأکید کرد: بخشی از کارهایی که حوزه باید انجام بدهد دفاع عقلانی و منطقی از مبانی، اصول و ارزش‌های انقلاب است.

وی بیان داشت: علاوه بر این در ساحت رفتار و عمل نیز حوزه‌ها باید توجه کافی داشته باشند به این معنی که ۴ رفتار را در این زمینه باید مدنظر داشته باشیم

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: رفتار اول هدایت و ارشاد است که وظیفه‌ای حوزه‌های علمیه آن است که انقلاب اسلامی، نهادها و کارگزاران انقلاب را هدایت و ارشاد کنند.

وی خاطرنشان کرد: دومین موضوع رصد و هدایت است که وظیفه‌ای حوزه‌های علمیه است و سومین نقد دلسوزانه و چهارمین رفتاری است که حوزه‌های علمیه باید داشته باشند.

حجت‌الاسلام‌ عندلیب تأکید کرد: برخی از سازمان‌ها نسبت به حوزه‌های علمیه بی‌مهری می‌کنند و از این دریای علم و نظریه، فکر و اندیشه خود را بی‌بهره می‌کنند این در حالی است که تعامل بیشتر دستگاه‌ها با حوزه‌های علمیه و استفاده از این ظرفیت عمیق علمی فرهنگ و مذهبی آینده‌ای بهتری را برای ارکان دولتی رقم بزند

وی ادامه داد: همواره طبق فرمایش رهبری حوزه‌های علمیه باید انقلابی باقی بماند و همواره و وظایف خودش را نسبت به انقلاب اسلامی ادا بکند و ارکان سازمان‌های برخاسته از انقلاب اسلامی بتوانند از ظرفیت حوزه‌های علمیه بهترین بهره را ببرند.

حجت‌الاسلام‌ عندلیب خاطرنشان کرد: اما موضوع دیگری که با آن مواجه هستیم حرکت‌هایی افتخارآفرینی است که حوزه‌های علمیه داشته‌اند ما اگر یک مقایسه کنیم بین مجموعه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه‌های علمیه بین دوران قبل و بعد از انقلاب شاهد رشد چشمگیر و فزاینده همه بخش‌ها هستیم.

وی افزود: انقلاب اسلامی ایران یک فرصت بسیار بزرگی را برای حوزه‌های علمیه رقم زد که بتوانند پیام خودشان را به سراسر دنیا ارسال کنند به‌طوری‌که هم‌اکنون ما مجموعه‌ای از پژوهش‌ها، کتاب‌ها و ... را داریم.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: ما امسال با ۲۲ دومین سالگرد کتاب حوزه و حدود ۱۹ هزار اثر مواجه بودیم که این یک امر بسیار مهمی است که حوزه‌ها توانسته‌اند در زمینه‌های پژوهشی انجام بدهند هرچند که حوزه با ایده‌آل خودش فاصله دارد

وی بیان داشت: علاوه بر این در زمینه‌ای فرهنگی و تبلیغی با ایجاد گروه‌های جهادی در سراسر کشور به‌واسطه طلاب و دانشجویان دستاوردهای عظیمی را رقم‌زده است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha