چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
روح الله میرزایی

حوزه/ قائم‌مقام ستاد امربه‌معروف کشور گفت: نخستین ایراد عملکرد ستاد این است که به‌جای نقش احیایی، خواستیم خودمان اجراکننده باشیم در حالی که باید مردم اجراکننده باشند و ایراد بعدی هم این است که امربه‌معروف را تنها به چند موضوع مانند حجاب خلاصه کردیم؛ به‌گونه‌ای که امروز تا اسم امربه‌معروف می‌آید همه به یاد گشت ارشاد می‌افتند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام روح‌الله میرزایی، قائم‌مقام ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر کشور، امروز در مراسم معارفه دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان، با اشاره به وظیفه علما و روحانیان برای تبیین این موضوع در بین مردم، افزود: اگر مردم در پیشگاه خداوند نتوانند درزمینهٔ مسائل و احکام مربوط به امربه‌معروف و نهی از منکر جواب دهند پای علمای جامعه گیر است.

وی ادامه داد: به‌عنوان‌مثال الآن برای بسیاری از مردم روشن نیست که آیا امربه‌معروف بر خانمی که خود حجاب را رعایت نمی‌کند واجب است یا نه؟ همه مراجع این را واجب می‌دانند اگرچه شاید بگوییم اخلاقاً رطب‌خورده نمی‌تواند منع رطب کند.

حجت‌الاسلام میرزایی افزود: شاید این فرد نتواند درزمینهٔ حجاب امربه‌معروف و نهی از منکر کند ولی در حوزه‌های دیگر که می‌تواند این اقدام را انجام دهد.

قائم‌مقام ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر کشور با اشاره به ضرورت فعالیت‌های تبیینی در این زمینه، اظهار کرد: اگر در جامعه تذکری می‌دهیم و طرف می‌گوید فضولی نکن و گیر نده؛ یعنی امربه‌معروف و نهی از منکر را درست تبیین نکردیم.

وی اظهار کرد: نخستین ایراد در عملکرد ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر این است که خواستیم خودمان اجراکننده باشیم نه اینکه مردم اجراکننده شوند؛ درنتیجه نتوانستیم نتیجه مناسب را درزمینهٔ امربه‌معروف و نهی از منکر بگیریم.

حجاب اولویت نخست ستاد نیست

حجت‌الاسلام میرزایی گفت: ایراد بعدی این بود که امربه‌معروف تنها به چند موضوع مانند حجاب خلاصه شد در حالی که این نابود کردن فریضه است، مقام معظم رهبری می‌فرمایند امربه‌معروف حوزه‌های مختلفی دارد که مهم‌ترین حوزه آن مسئولان هستند و شاید حجاب اولویت دهم آن باشد.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه رهبری می‌فرمایند امربه‌معروف و نهی از منکر حوزه‌های مختلفی دارد که مهم‌ترین آن حوزه مسئولان است؛ ولی ما متأسفانه آن را به حوزه حجاب و عفاف خلاصه کردیم به‌گونه‌ای که امروز تا اسم امربه‌معروف می‌آید همه به یاد گشت ارشاد می‌افتند.

این مسئول اظهار کرد: نخستین آسیب در حوزه فعالیت ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر این است که فراموش کردیم ما اجراکننده نیستیم و دومین آسیب هم این بود که امربه‌معروف را درست تبیین نکرده و این فریضه در یک حوزه زندانی شد.

حجت‌الاسلام میرزایی افزود: زمانی ما وظیفه فردی و شرعی در همه حوزه‌ها داریم و باید اجراکننده باشیم؛ اما در وظیفه مسئولیتی در ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر ما اجراکننده نیستیم بلکه احیاکننده هستیم و باید فعالیت‌های ما در این راستا باشد.

حجت‌الاسلام میرزایی در ادامه از تشکیل هزار و ۴۰۰ گروه جهادی امربه‌معروف و نهی از منکر در حوزه‌های تخصصی مختلف خبر داد و گفت: این گروه‌های جهادی در حوزه‌های مختلف ازجمله مسئولان، محیط‌زیست، ورزش و ... تشکیل شده‌اند.

وی تصریح کرد: امربه‌معروف و نهی از منکر در حوزه‌های تخصصی نه برای مچ‌گیری بلکه برای دست‌گیری و یاری مسئولان و به‌منظور جلوگیری از تخلفات انجام می‌شود.

حجت‌الاسلام میرزایی گفت: امربه‌معروف ابزاری برای سیاسی بازی و جناح‌بازی نیست و نباید در اجرای آن دچار تهمت و افترا و تشویش اذهان عمومی شویم؛ بلکه تنها باید قربة الی الله و برای یاری دین خدا انجام شود.

وی با تأکید بر رفع موانع نقش‌آفرینی مردم در این عرصه، اظهار کرد: بر اساس پژوهش صورت گرفته ترس بزرگ‌ترین مانع مردم برای اجرای امربه‌معروف و نهی از منکر است و ۳۲ درصد مردم گفته‌اند ما از اینکه امربه‌معروف و نهی از منکر کنیم می‌ترسیم، البته این ترس در کف جامعه است وای به حال اینکه به مقامات نقد کنیم.

حجت‌الاسلام میرزایی با بیان اینکه ستاد وظیفه دارد موانع را رفع کرده و ترس را از مردم بردارد و بزرگ‌ترین کار در این زمینه حمایت مناسب از آمران است، اظهار کرد: یکی از اقداماتی که در این راستا انجام شده این است که با قوه قضائیه تفاهم‌نامه امضا شده و هر آمری که در راستای امربه‌معروف و نهی از منکر دچار خسارت و آسیب شود ستاد برای او وکیل رایگان می‌گیرد که این امر تاکنون در بیش از ۴۰۰ مورد اجرایی شده است.

قائم‌مقام ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر کشور گفت: رفع موانع امربه‌معروف و نهی از منکر یکی از وظایف این ستاد است تا مردم راحت‌تر امربه‌معروف کنند و رویکرد فعلی ستاد نیز پیگیری محکم و با قدرت این امور است.

گفتنی است، در این مراسم با قدردانی از حجت‌الاسلام مرتضی رستم پور که در حدود یک سال گذشته به‌عنوان معاون فرهنگی و رسانه‌ای ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان پیگیر فعالیت‌های این ستاد بود، حجت‌الاسلام هادی رحیمی به‌عنوان دبیر این ستاد در استان معرفی شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha