جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
امام جمعه همدان

حوزه/ نماینده ولی فقیه در همدان خطاب به مسئولان گفت: شما به اسم اسلام حکومت می‌کنید و از بیت‌المال مسلمین در حال ارتزاق هستید و مسئولید، بنابراین موظفید نسبت به مساله فضای مجازی نظارت داشته باشید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در همدان، حجت الاسلام والمسلمین حبیب‌الله شعبانی، ظهر امروز در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته همدان، ضمن دعوت خود و نمازگزاران به رعایت تقوا، اظهار داشت: به تعبیر امیرالمومنین(ع) نزدیک‌ترین چیزی که اسباب رضایت الهی را فراهم می‌کند، تقوا است.

وی با اشاره به وضعیت بازار خصوصا در آستانه عید نوروز، خاطر نشان کرد: امروز با مشکلات و گرانی‌ها و کمبودهایی مواجه هستیم که لازم است متولیان امر نظارت‌های جدی در این حوزه داشته باشند.

ستاد امر به معروف آماده همکاری برای نظارت بر بازار شب عید است

امام جمعه همدان با بیان اینکه در کنار متولیان و وظیفه نظارت آنها، باید به نقش مردم نیز اشاره کرد، گفت: باید برای بعضی از صحنه‌ها و صف‌هایی که انسان مشاهده می‌کند از مردم عذرخواهی شود، چرا که این صحنه‌ها در شان مردم ما نیست.

وی با تاکید بر اینکه اگر در شرایط موجود می‌خواهیم وضعیت بازار کنترل شود، باید سه گروه به وظایف خود عمل کنند، مطرح کرد: گروه اول، دستگاه‌های نظارتی هستند که باید نظارت‌های خود را تقویت کنند و این حد نظارت یا کافی نیست یا در برخی از موارد نظارتی وجود ندارد.

نماینده ولی فقیه در همدان با اعلام آمادگی ستاد امر به معروف در همراهی مسئولان برای کنترل بازار، یادآور شد: متولی اصلی این کار دولت و نهادهای نظارتی هستند اما می‌توان از ظرفیت ستاد امر به معروف، بسیج و گروه‌های جهادی، اگر مسئولان صلاح بدانند به عنوان نیروهای اجرایی، استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه گروه دومی که باید به تشریح وظایف آنها بپردازیم خود مردم هستند، گفت: در گفت‌وگوهایی که بنده با مسئولان در خصوص روغن و دیگر کالاها داشتم بر این موضوع تاکید داشتند که چندین هزار تن در استان توزیع شده اما بازهم دچار کمبود هستیم، بنابراین لازم است که در خریدهای خودمان به تعادل رفتار کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی نوسانات قیمت بازار و تغییر قیمت‌ها در ایام مختلف را یک آسیب خواند و گفت: اخلاق اسلامی حکم می‌کند در دورانی که شرایط سخت است، بیش از اندازه خرید نکنیم و در حالی که گاهی اوقات برخی از افراد به اندازه چندین ماه اقدام به خرید می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه مسئله سوم، انصاف بازاریان است، اظهار داشت: متاسفانه گاهی بازار جولانگاهی برای برخی از فروشندگانی می‌شود که به دنبال سو استفاده از شرایط موجود هستند و لذا لازم است که در شرایط فعلی همه در کنار هم باشیم.

اعضا هیأت امنا مساجد راه را برای ورود جوانان فراهم کنند

رئیس ستاد امر به معروف با گرامیداشت سالروز تأسیس کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد از اعضا هیأت‌های امنا مساجد خواست تا شرایط را برای حضور جوانان فراهم کنند و یادآور شد: امروز در فضای مجازی و خارج از فضای مسجد شاید شرایط مناسبی برای تربیت جوانان وجود نداشته باشد، بنابراین این وظیفه ما است که راه را برای این قشر باز کنیم.

وی به تشریح وظایف کانون‌های فرهنگی پرداخت و گفت: این کانون‌ها می‌توانند در زمینه جذب جوانان موثر باشند و از مسجد به عنوان بستری برای تبیین بیانیه گام دوم و شبکه سازی استفاده کرد.

امام جمعه همدان با اشاره به روز درختکاری، به تبیین دیدگاه اسلام نسبت به حفظ محیط زیست پرداخت و خاطر نشان کرد: در روایتی از امام صادق(ع) نقل شده است که فضای زندگی انسان باید دلپذیر باشد و لازمه تحقق این موضوع داشتن هوای سالم، آب سالم و زمین حاصل‌خیز است.

وی ادامه داد: آنقدر اسلام به مساله محیط زیست توجه دارد که ایجاد زندگی دلپذیر را در گرو داشتن این موضوعات دانسته‌اند.

نماینده ولی فقیه در همدان با بیان اینکه پیامبر گرامی اسلام(ص) و اهل بیت(ع) نسبت به کاشت درخت و قطع آن بسیار حساس بودند، عنوان کرد: فرسایش خاک در کشور ما ۸ برابر میانگین جهانی است و این زنگ خطری در این حوزه است و لازم است ضمن قدردانی از این نعمت الهی، از آن مراقبت کنیم.

وی با طرح این سوال که چرا باید اجازه دهیم باغ‌ها از بین برود و به جای آن ساختمان‌هایی سبز شود، تاکید کرد: اگر قرار است ساختمانی ساخته شود، شمال شرقی همدان جا برای این کار بسیار است و می‌توان در آن قسمت این کار را انجام دهیم و اجازه زمین خواری و کوه خواری به کسی داده نشود.

دولت اسلامی موظف است فضا مجازی را مدیریت کند

رئیس شورای حوزه علمیه استان در قسمت دیگری از خطبه این هفته از خانواده‌ها خواست تا نسبت به تربیت فرزندان خود خصوصا با وجود فضای مجازی حساسیت داشته باشند و مطرح کرد: امروز فضای مجازی بسترهایی را برای شبیخون فرهنگی و تربیت نا مناسب کودکان و نوجوانان ایجاد کرده است.

وی با تاکید بر لزوم توجه به سواد رسانه‌ای در بین خانواده‌ها، یادآور شد: باید این سوال را از مسئولان امر پرسید که آیا شما این شرایط را نمی‌بینید و چرا پروتکل‌هایی برای دسترسی کودکان و نوجوان در فضای مجازی طراحی و مدیریت نمی‌کنید.

نماینده ولی فقیه در همدان تصریح کرد: شما به اسم اسلام حکومت می‌کنید و از بیت‌المال مسلمین در حال ارتزاق هستید و مسئول هستید، بنابراین موظفید نسبت به این مساله نظارت داشته باشید.

وی با بیان اینکه دولت اسلامی باید این فضا را مدیریت کند، گفت: تا حرفی گفته می‌شود می‌گویند اینها مخالف فضای مجازی هستند، در حالی که کسی مخالف این فضا نیست، مگر می‌شود این فضا را تعطیل کرد؟

امام جمعه همدان خاطر نشان کرد: نه می‌شود فضای مجازی را رها کرد و نه تعطیل، اما متاسفانه امروز مسئولان این فضا را رها کرده‌اند و اطلاعاتی که در شرایط سنی کودکان ما نیست به راحتی کودکان به آن دسترسی دارند.

وی با اشاره به اینکه مردم دغدغه این فضا را دارند، گفت: ما نمی‌توانیم اجازه بدهیم که بسترهای تربیتی کودک و نوجوان در دست دشمن باشد و امیدوار هستیم مسئولان حرف مردم را بشنوند و دغدغه مردم را درک کنند.

وی در پایان با تسلیت به مناسبت سالروز شهادت امام موسی کاظم(ع) یادآور شد: در این ایام می‌توان برنامه‌هایی در مساجد پس از نماز مغرب و عشا با حفظ پروتکل‌های بهداشتی و در مدت زمان مناسب برگزار گردد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha