جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
رهبر انقلاب

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

رهبر انقلاب به مسئولین تذکر دادند

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سپس در سخنانی، گیاه و فضای سبز را عاملی مهم در زندگی و در ساخت تمدن بشری خواندند و با اشاره به ریشه‌های معرفتی و دینی توجه به محیط زیست، گفتند: کاشتن درخت و نشاندن نهال از جمله‌ی حسناتی است که در شرع مقدس اسلام بر آن تأکید شده است. فعالیت محیط زیستی کار دینی و انقلابی است نه یک کار تجملی و تزئینیرهبر معظم انقلاب اسلامی به اهمیت محیط زیست در قانون اساسی نیز اشاره و خاطرنشان کردند: فعالیتهای محیط زیستی، فعالیتهای دینی و انقلابی است و نباید به آنها نگاه تجملاتی و تزئینی شود. ایشان تنوع زیستی و اقلیمی کشور را بستری مناسب برای فعال شدن آحاد مردم و جوانان در زمینه محیط زیست خواندند و با ابراز تأسف از تخریب جنگل‌ها، منابع طبیعی و سفره‌های زیرزمینی به‌دست افراد سودجو، تأکید کردند: تخریب محیط زیست بلای بزرگی است که آینده بشر را هدر می‌دهد، بنابراین مسئولان و همه مردم باید در مقابل آن بایستند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به حوادثی مثل آتش‌سوزی جنگل‌ها و یا خشک شدن دریاچه‌ها و تالاب‌ها، گفتند: این حوادث قابل پیشگیری است و مسئولانی که به وظایف خود عمل نمی‌کنند، دچار تقصیر هستند. رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنانشان به مسئله کرونا در آستانه سال نو پرداختند و گفتند: سال گذشته در ایام عید، مردم عزیز به توصیه‌ها کاملاً عمل و بلای بزرگی را از سر کشور دور کردند اما امسال خطر بیشتر و فراگیرتر است بنابراین امسال هم همگان توصیه‌ها را رعایت کنند. ایشان تأکید کردند: هر چه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد باید عمل شود. اگر سفر را ممنوع کردند، مردم به سفر نروند، بنده هم قطعاً مانند سال گذشته به سفر نخواهم رفت. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به مشکلات معیشتی مردم در اثر کرونا، گفتند: اگر کرونا ادامه پیدا کند مشکلات معیشتی بیشتر خواهد شد، بنابراین باید با همکاری همه، این بیماری هر چه زودتر برطرف شود. رهبر معظم انقلاب اسلامی با ابراز ناخرسندی از گرانی‌ها و مشکلات معیشتی، افزودند: این وضع در آستانه عید غصه بزرگی ایجاد کرده است. البته اجناس مانند میوه‌ها فراوان است اما قیمت‌ها بسیار بالا است که سود این قیمت بالا هم به جیب باغداران زحمتکش نمی‌رود بلکه نصیب دلالها و واسطه‌های سودجو می‌شود و ضرر آن به مردم می‎رسد. ایشان با تأکید بر اینکه مسئولان باید مشکل معیشتی و گرانی را حل کنند، گفتند: این مشکلات، همه راه‌حل دارد و بارها در جلسات متعدد این نکات را تذکر داده و راه‌حل‌های مورد نظر کارشناسان را به مسئولان گفته‌ایم.

زائر صلح وارد بغداد شد

پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان صبح امروز جمعه از مبدا رم پایتخت ایتالیا راهی عراق شد و انتظار می رود تا ساعاتی دیگر وارد بغداد شود. بنابراین گزارش پاپ پیش از سفر به عراق در یک کلیپ ویدیوئی درباره سفر خود به عراق گفت: من بعنوان یک زائر صلح به عراق می آیم و به دنبال اخوت و آشتی هستم، من در روزهای آینده در کنار شما خواهم بود. واتیکان سفر پاپ به عراق را سه روزه از تاریخ پنجم تا هشتم ماه مارس برابر با ۱۵ تا ۱۸ اسفند ماه اعلام کرده است. رهبر کاتولیک های جهان همچنین در ساعات پیش از سفر خود به عراق در توئیت هایی عنوان کرده بود :«برای زیارتی سه روزه عازم عراق خواهم بود»، «مدت های مدیدی است که خواهان دیدار با افرادی بودم که رنج فراوانی کشیده اند».پاپ در آخرین توئیت خود خطاب به مسیحیان عراق نوشته بود: باعث افتخار من است تا از کلیسای شهدا دیدار کنم. پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان وارد پایتخت عراق شد. مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق در بدو ورود در فرودگاه بغداد از پاپ استقبال کرد. پاپ در سفر سه روزه خود علاوه بر بغداد به نجف و شهر اور در ذی قار و نیز اربیل و نینوا هم خواهد رفت. همزمان با سفر پاپ به عراق، مقامات امنیتی در استان نینوا روز جمعه طرح امنیتی ویژه را آغاز کردند ونیروهای ویژه که از بغداد آمده‌اند وظیفه تامین امنیت مناطقی که پاپ به آن سفر می‌کند را برعهده گرفته‌اند. همچنین «لوی الیاسری» استاندار نجف امروز جمعه از تدابیر امنیتی ویژه سفر پاپ فرانسیس به نجف و دیدار وی با آیت الله سیستانی خبر داد و در نشست خبری تاکید کرد: استان نجف آمادگی کامل برای میزبانی از پاپ را دارد و نشست متعدد امنیتی به منظور حفاظت از میهمان عراق انجام شده است.

سلام رهبر معظم انقلاب به مردم سی‌سخت ابلاغ شد

نماینده ولی فقیه در بنیاد مسکن گفت: حضرت آقا فرمودند «سلام من را به تک تک مردم شهر زلزله زده سی‌سخت برسانید و به آنها بگویید که به تمام امور مردم رسیدگی خواهیم کرد و به گونه‌ای عمل خواهیم کرد که مردم بتوانند در حداقل زمان خانه‌هایشان را بسازند و به زندگی عادی برگردند».حجت الاسلام والمسلمین روحانی نژاد، نماینده ولی فقیه در بنیاد مسکن، امروز با حضور در سی سخت نحوه خدمات رسانی به زلزله زدگان را از نزدیک بررسی کرد. نماینده ولی فقیه در بنیاد مسکن در بدو ورود به سی سخت گفت: حضرت آقا فرمودند «سلام من را به تک تک مردم شهر زلزله زده سی‌سخت برسانید و به آنها بگویید که به تمام امور مردم رسیدگی خواهیم کرد و به گونه‌ای عمل خواهیم کرد که مردم بتوانند در حداقل زمان خانه‌هایشان را بسازند و به زندگی عادی برگردند».وی ادامه داد: مسؤولان بر نحوه ساخت و ساز و مقاوم‌سازی منازل دقت بیشتری داشته باشند تا شاهد تکرار چنین حوادثی نباشیم، به گونه‌ای عمل کنند که حقی از کسی ضایع نشود و با عدالت با مردم رفتار شود. روحانی نژاد گفت: امیدوارم دستگاه‌های مربوطه پیرو صحبت‌های  شهردار شهر سی‌سخت برای حفظ بافت آسیب ندیده طوری عمل کنند که در سفر بعدی پیکره شهر و مبلمان بسیار زیبا از این شهر را مشاهده کنیم، البته با حفظ قوانین و مقررات و عدالت.

شورای علمای افغانستان به حکومت هشدار داد

شورای علمای افغانستان اعلام کرد که در سال جاری ۹۰ عالم دین در ترورهای هدفمند در این کشور کشته شدند. مولوی «عبدالقادر قانت» رئیس این شورا به طالبان و حکومت افغانستان هشدار داد که عاملان این ترورها را مشخص کنند اگر نه با واکنش جدی آنها رو به رو خواهند شد. وی گفت: حالا کارد به استخوان آنها رسیده و نمی‌توانند بی‌اعتنایی در مقابل این قتل‌ها را تحمل کنند. در تازه ترین رویداد از این دست، روز گذشته مولوی «فیض محمد فایز» رئیس پیشین شورای علمای قندوز و استاد در دارلعلوم عربی کابل از سوی افراد مسلح ناشناس کشته شد.

استرالیا نژادپرست های افراطی را به لیست تروریست ها اضافه کرد

درحالی که هشدارها از گسترش گروه‌های راست‌افراطی در دنیا داده می‌شود برای نخستین بار یک گروه نئونازی مستقر در انگلستان، به عنوان یک گروه تروریستی در استرالیا ممنوع اعلام شد. گروه لشگر سوننکریج، به فهرست ۲۷ سازمان منع شده فعلی در استرالیا پیوسته که تاکنون منحصراً گروه‌های جهادی یا تجزیه طلب مرتبط با خاورمیانه و آسیای میانه بودند. و این نخستین باری است که استرالیا یک گروه نئونازی حامی برتری نژادسفید را تروریسم اعلام می‌کند. آژانس جاسوسی داخلی استرالیا بارها زنگ خطر را درباره تهدید فزاینده خشونت راست‌افراطی به صدا درآورده است. اما تاکنون دولت محافظه کار این کشور، تمایلی به اعلام رسمی هیچ سازمان نژادپرستی به عنوان گروه تروریستی نداشته است. این اقدام به این معنی است که عضویت در این گروه یا کمک مالی به این سازمان غیرقانونی خواهد بود. پیتر داتون وزیر کشور استرالیا گفت که این گروه حضوری به خصوص در انگلیس دارد که ما نگران آن هستیم. وی به خبرنگاران گفت: دسترسی آن‌ها به ذهن جوانان و استرالیایی‌ها در اینجا نگران کننده است. مقامات اظهار داشتند که روند تعیین گروه در روزهای آینده تکمیل خواهد شد. این در حالی است که کارشناسان افراط گرایی در دانشگاه جورج واشنگتن مستقر در ایالات متحده، این گروه را شاخه ای کوچک از سازمانی بسیار بزرگ‌تر توصیف کرده‌اند. این گروه در سال ۲۰۱۸ به دلیل اینکه شاهزاده هری را به خاطر ازدواج با یک همسر آفریقایی-آمریکایی تهدید و به خیانت محکوم کرده بود مشهور شد و در ادامه این مسئله منجر به تحریم آن در انگلیس در فوریه ۲۰۲۰ گردید. در این میان حزب مخالف استرالیا انتقاد کرده که چرا این کشور چندین سازمان‌ بزرگتر و برجسته نژادپرست را رها کرده و این سازمان کوچک را در فهرست تروریسم قرار داده است.

رئیس سازمان حج و زیارت به کرونا مبتلا شد

علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت به کرونا مبتلا شد و اکنون در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری است. البته حال عمومی رشیدیان خوب است و وضعیت جسمی وی نیز رو به بهبودی است. همچنین در سازمان حج و زیارت پویشی برای سلامتی بیماران کرونایی راه‌اندازی شده است که در این پویش دعای توسل و زیارت عاشورا قرائت می‌شود.

گزارش رنج مسلمانان انگلیس منتشر شد

یک گزارش جدید نشان می‌دهد که عادات محیط کاری ممکن است باعث ناراحتی همکاران مسلمان شود. در گزارشی درباره اسلام هراسی که توسط شورای مسلمانان انگلیس تهیه شده است، کارفرمایان باید توجه داشته باشند که مصافحه‌های دستی، ارتباط مستقیم چشم و معاشرت در میخانه‌ها ممکن است برای همکاران مسلمان ناخوشایند باشد. این سازمان، یک گروه که بیش از ۵۰۰ نهاد اسلامی را تحت نظارت دارد توصیه کرده که در مکان‌های کاری که می‌خواهند یک محیط فراگیر را پرورش دهند باید تفاوت‌های فرهنگی را در نظر بگیرند. گزارش آن، تعریف اسلام هراسی ، که روز سه شنبه منتشر شد ، نشان می‌دهد که شرکت‌ها طیف وسیعی از فعالیت‌های اجتماعی و تیم‌سازی را ارائه می‌دهند تا کارمندان مسلمان بتوانند در آن شرکت کنند و شانس ایجاد رابطه بین آن‌ها در زمینه‌های مختلف افزایش می یابد. در این گزارش آمدها ست: کارفرمایان و کارمندان باید «از تفاوت های فرهنگی در مورد مصافحه و تماس مستقیم چشم» آگاه باشند. قرار دادن دست بر روی سینه (به جای مصافحه بین جنس مخالف) در سلام و احوالپرسی در بسیاری از جوامع مسلمانان عملی است و به عنوان یک عمل بسیار احترام آمیز مورد توجه است. مردان مسلمان همچنین هنگام برقراری ارتباط با زنان نگاه خود را پایین می‌آورند. در این گزارش از کارفرمایان خواسته شده است تا در مورد چگونگی ترکیب لباس و روسری و شال و اینکه مسلمانان باید زمانی برای شرکت در نمازهای جمعه داشته باشند، صحبت شده است. همچنین به شرکت‌ها پیشنهاد داده شده که غذاهای حلال و غذاهای گیاهی را در ارائه دهند و درخواست‌های مرخصی برای شرکت در جشنواره‌های عید و زیارت پذیرفته شوند. از جمله دیگر توصیه های این گزارش ۱۵۰ صفحه ای ، اختصاص دادن درس‌هایی در مورد اسلام هراسی در مدارس و جذب معلمان از گروه‌های اقلیت از جمله مسلمانان است.

کلنگ نخستین جنگنده بزرگ مسلمانان به زمین خورد

منابع آگاه گفته اند ترکیه قصد دارد از کمک‌های فنی پاکستان برای ساخت جت جنگنده استفاده کند. روابط فنی و نظامی پاکستان و چین و امکان بهره مندی از آن یکی از انگیزه‌های ترکیه است. ترکیه که در جریان خرید سامانه پدافندی اس-۴۰۰ روسیه از همکاری در پروژه تولید جنگنده اف-۳۵ آمریکا کنار گذاشته شد، اکنون در نظر دارد با همکاری پاکستان به تولید جنگنده و موشک بپردازد و ممکن است در این راه از مزایای فناوری چینی هم بهره‌مند شود. در همین راستا، مقامات نظامی و دولتی ترکیه نشست‌های دوره‌ای با همتایان پاکستانی خود برگزار کرده اند که آخرین گفتگوی سطح بالای آن‌ها ماه ژانویه برگزار شد. این خبر را «بلومبرگ» به نقل از منابع آگاه ترکیه‌ای و پاکستانی نقل کرده و اضافه می‌کند که مشخص نیست دو کشور چه اندازه به امضای توافق نزدیکند. این توافق می‌تواند به ترکیه که عضو ناتو است به فناوری نظامی چینی نزدیکتر شود. اسلام آباد با کمک پکن توانسته است جت جنگنده «جِی اف ۱۷» را تولید کند و از طراحی چینی‌ها برای ساخت موشک بالستیک «شاهین» استفاده کرده است. آنکارا سال ۲۰۱۳ اعلام کرده بود برای توسعه یک سامانه موشکی سطح به هوا با یک شرکت چینی همکاری خواهد کرد، اما این همکاری دو سال بعد به دلیل بی میلی چینی‌ها برای انتقال فناوری و اعمال فشار ناتو به ترکیه، ناکام ماند. منابع آگاه گفته اند که پاکستان از نظر ترکیه متحدی راهبردی و یک شریک بالقوه برای ساخت پدافند موشکی برد بلند «سیپر» و پروژه جت جنگنده «تی اف- ایکس» ترکیه است. پیش از این رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، از «پتانسیل بسیار جدی» همکاری با پاکستان در پروژه‌های دفاعی ستایش کرده بود و مقامات ارشد دو کشور در ماه‌های گذشته با یکدیگر دیدار کرده اند. به گفته منابع آگاه «میان محمد هلال حسین»، دبیر دفاعی پاکستان، در ماه دسامبر با مقامات ترکیه ای، از جمله حلوصی آکار، وزیر دفاع، دیدار کرده و درباره همکاری در صنایع نظامی گفتگو کردند. طی یک سال گذشته آکار همچنین با وزیر دفاع، رئیس ستاد ارتش و فرمانده نیروی هوایی پاکستان هم دیدار کرده و در سفر اردوغان به اسلام آباد او را همراهی کرد. گفته می‌شود تلاش‌های آنکارا برای استقلال نظامی در راستای انگیزه‌های آن برای تبدیل شدن به یک مرکز قدرت در جهانی چندقطبی است. سال گذشته میلادی ترکیه از مالزی برای توسعه مشترک جنگنده «تی اف- ایکس» دعوت کرده بود، چرا که مالزی توانمندی فنی برای تولید مواد مورد نیاز پوسته هواپیما را دارد. تمل کوتیل، مدیرعامل «صنایع هوافضای ترکیه»، همزمان با این پیشنهاد گفته بود که اندونزی، پاکستان، بنگلادش و قزاقستان از نظر ترکیه شرکا یا خریداران بالقوه جت‌های جنگنده این کشور هستند. او گفته بود که جنگنده ترکیه «نخستین جت جنگنده بزرگ مسلمانان» خواهد بود. نکته قابل توجه این است که پاکستان در حال حاضر مشغول کار بر روی توسعه «نسل پنجم» جنگنده‌ها است که مهمترین ویژگی آن‌ها رادارگریزی است. البته مشخص نیست که «پروژه عظم» چقدر پیشرفت داشته با توجه به محدودیت‌های مالی و فنی این کشور، موفقیت آن بعید است. از این رو ممکن است همکاری با ترکیه برای پاکستان هم مطلوب باشد.

پاریس به«هویت نسل» پایان داد

فرانسه یک گروه شبه نظامی راست افراطی و نژادپرست ملقب به «هویت نسل» را ممنوع کرده است. این سازمان با حمله تروریستی خونین به دو مسجد کرایست چرچ که منجر به کشته شدن ۵۱ نمازگزار مسلمان و زخمی شدن ده‌ها تن دیگر گردید مرتبط بوده و به دلیل ترویج نفرت و خشونت در فرانسه ممنوع‌الفعالیت شده است. جرالد دارمانین وزیر کشور فرانسه، پس از جلسه روز چهارشنبه شورای وزیران ، از انحلال این گروه تروریستی خبر داد. وی گفت که این اقدام برای غیرقانونی کردن این گروه مستقر در لیون ، که شبیه «شبه نظامیان خصوصی» هستند، توسط رئیس جمهور فرانسه امانوئل مکرون تصویب شده است. این گروه اعضایش را به پوشیدن لباس فرم نظامی تشویق می‌کند و از شعارها و نمادهای شبه نظامی استفاده می‌کند. آن‌ها در سال ۲۰۱۲ اقدام به اشغال محل ساخت یک مسجد جدید در شهر پواتیر کردند و علیه پناهندگان و مسلمانان در فرانسه تبلیغات گسترده‌ای می‌کنند. آن‌ها همچنین از یک باشگاه بوکس در کنار مقر خود برای آموزش‌های نظامی و دفاعی به جوانان استفاده می‌کردند. گفتنی است این سازمان نژادپرست تاکنون تلاش‌های زیادی برای جلوگیری از ورود مهاجران به فرانسه انجام داده از جمله نصب موانع و نرده‌هایی در گذرگاه‌های مرزی فرانسه در آلپ! و درگیری‌هی زیادی را نیز سبب شده‌اند. در آوریل ۲۰۱۸ ، این گروه در تلاش برای رهگیری و برگرداندن پناهندگان، عملیاتی گسترده را با حضور حدود ۱۰۰ عضو با کت‌های آبی با ظاهر رسمی ، حصار مرزی جعلی و دو هلی کوپتر انجام داد. متعاقباً سه نفر از اعضای برجسته این سازمان به جرم اخلال در نظم عمومی متهم و به شش ماه حبس تعزیری محکوم شدند. دارمانین در توئیتر خود نوشت: این انجمن و برخی از فعالان آن باید به عنوان ترویج کنندگان سخنان نفرت انگیز که باعث ایجاد تبعیض یا خشونت علیه افراد به دلیل منشا ، نژاد یا مذهب آنها می‌گردد تلقی شود. دارمانین خاطرنشان کرد که این گروه با «سازمان‌های فوق راست» که از آنها پشتیبانی لجستیکی دریافت می‌کنند، ارتباط داشت ، و افزود که از برنتون ترنت ، تروریست عامل تیراندازی مساجد در سال ۲۰۱۹ در کرایست چرچ در نیوزیلند از آن‌ها کمک مالی دریافت کرده است.

الازهر علیه افراط گرایان بیانیه داد

دیدبان مقابله با افراط‌گرایی الازهر در گزارشی اعلام کرد که ایدئولوژی راست افراطی، تهدیدی جدی برای امنیت و ثبات جوامع است و خطر آن کمتر از عقاید گروه‌های افراطی که به نام دین مرتکب جنایات می‌شوند نیست و آنها، دو روی یک سکه هستند. این سازمان همچنین از اقدامات قضایی در جهت مقابله با تهدید رو به رشد جنبش راست افراطی قدردانی کرد. در این بیانیه آمده است: مشکل افراط‌گرایی در رأس موضوعاتی است که دیدبان الازهر به آنها می‌پردازد. مسئله افراط‌گرایی یکی از بزرگترین مشکلات جهان در دوران معاصر ما است که محدود به یک جامعه، دین یا فرقه خاص نیست. شکی نیست که جهان در حال حاضر با چالش بزرگی در مواجهه با گسترش ایدئولوژی گروه‌های افراطی در میان جوانان روبرو است، اما غرب از شکل‌های دیگر افراط‌گرایی، به ویژه جریان راست افراطی رنج می‌برد. این دیدبان نسبت به افزایش نفرت‌پراکنی در اسپانیا هشدار داد و برگزاری جشن سالگرد سقوط گرانادا که مربوط به ۵۲۹ سال پیش است، از سوی حزب فاکس، این کشور را یکی از نشانه‌های اوج‌گیری افراطی‌ها در اسپانیا دانست. به گفته این سازمان، اعضای حزب راست افراطی فاکس در اسپانیا با اتهامات متعدد در زمینه نفرت‌پراکنی و ترویج نژادپرستی روبرو هستند و تحقیقات قضایی علیه آنها آغاز شده است. توئیتر در واکنش به افزایش تبلیغات خصمانه حزب فاکس، تصمیم گرفت موقتاً حساب رسمی این حزب را به حالت تعلیق درآورد. این تصمیم پس از یک رشته توئیت ضد اسلامی همراه با هشتگ «اسلامی‌سازی را متوقف کنید» در تاریخ ۲۸ ژانویه گرفته شد. توئیتر اعلام کرد این توییت‌ها با تهدید یا تشویق خشونت علیه افراد بر اساس نژاد، دین، سن و ... معیارهای این رسانه را نقض کرده است. نهادهای اسلامی در اسپانیا، از جمله سه اتحادیه اسلامی در منطقه کاتالونیا اعلام کردند که فیلم‌های منتشر شده از سوی حزب فاکس را به دادستان عمومی ارائه خواهند داد. این نهادها کمپین تبلیغاتی سازمان یافته از سوی فاکس برای ایجاد نفرت از اسلام و مسلمانان در اسپانیا را محکوم کردند و آن را غیرمسئولانه دانستند. دیدبان الازهر دولت‌های غربی را به اقدامات سختگیرانه‌تر و وضع قوانینی برای مقابله با این جریانات که خطر آنها افزایش یافته فراخواند و از مقامات مسئول خواست تا راه‌های حمایت از این جریانات افراطی را که به دنبال ایجاد اختلاف در جامعه هستند را قطع کنند.

هشدار امنیتی تاج محل را تخلیه کرد

پلیس هندوستان در پی دریافت هشداری مبنی بر بمب‌گذاری، تاج محل را تخلیه کرد. پلیس هندوستان هشداری مبنی بر بمب‌گذاری در تاج محل دریافت و بنابر آن این مکان را تخلیه کرد.در زمان دریافت این هشدار بیش از هزار بازدیدکننده در این مکان حضور داشتند. منبع این تماس مشخص نیست، اما باعث تشویش در مقامات هندوستان شد. بر اساس گزارشها، گروه خنثی‌سازی بمب در حال حاضر در محل حادثه حاضر شدند؛ همچنانکه درهای این مکان به سرعت بسته و از گردشگران نیز خواسته شد تا محل را ترک کنند. پلیس اعلام کرد احتمالا هشدار به بمبگذاری ساختگی بوده و تهدیدی وجود ندارد. پلیس هند اعلام کرده احتمالا هشدار به بمبگذاری ساختگی بوده و تهدیدی وجود ندارد.

حکم انحلال جمعیت امام علی صادر شد

سعید دهقان از وکلای جمعیت امام علی، در توییتی از صدور حکم انحلال جمعیت امام علی خبر داد. سعید دهقان از وکلای جمعیت امام علی، در توییتی از صدور حکم انحلال جمعیت امام علی خبر داد. طبق گفته وکیل دیروز دادگاه رسیدگی به پرونده جمعیت امام علی برگزار شده بود و تقریبا تا پایان وقت اداری طول کشیده بود.

نخستین مسجد تامپکینز افتتاح شد

پس از مدت‌ها انتظار و تلاش‌های فراوان مسلمانان، مرکز اسلامی الهدی، اولین مسجد در شهرستان تامپکینز بالاخره افتتاح گردید. جامعه اسلامی شهرستان تامپکینز حداقل ۳۰ سال است که تلاش دارد یک فضای عبادی دائمی را برای خود به دست آورد. آنها طی سال‌های گذشته از سایر جوامع ایمانی کمک گرفته‌اند تا بتوانند جایی برای عبادت داشته باشند. هرچند که اکنون مسجد راه اندازی شده با این حال ساختمان مسجد هنوز کامل نیست و کارهای زیادی برای انجام آن وجود دارد. محمود برتون ، رئیس مرکز اسلامی گفت: جمعه مراسم رسمی مسلمانان برگزار می‌شود که معادل مراسم دعای یکشنبه در کلیسا اهمیت دارد. قبل از شیوع ویروس کرونا، به طور معمول بیش از ۲۰۰ نفر در مراسم‌های نماز جمعه اینجا شرکت می‌کنند. برتون گفت: ما به هنر و خوشنویسی بیشتری نیاز داریم که ظاهر مسجد را بهتر کنیم. رضوان خان یکی از اعضای مسجد در این رابطه گفت: یک نیاز مبرم به داشتن این مسجد وجود داشت. و خوشبختانه ، به خواست خدا ، ما اکنون این مکان را داریم. همه ما از این واقعیت که اکنون فقط می‌توانیم بیاییم و دعا کنیم بسیار خوشحال هستیم. خان خاطرنشان کرد: این یک رویاست که محقق خواهد شد. مسلمانان مسجد را مثل خانه خودشان توصیف کردند، با این حال اظهار داشتند که اینجا نه تنها برای آن‌ها بلکه برای فرزندان‌شان مهم است. بانیان مسجد ابراز امیدواری کردند که به زودی یک امام جماعت را نیز برای برگزاری نمازها استخدام کنند. طی مراسمی که به صورت آنلاین و از طریق نرم افزار زوم برگزار شد، مسلمانان مراسم افتتاحیه مسجد را برگزار کردند.

سازمان ملل به عربستان نامه زد

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد روز چهارشنبه از عربستان سعودی خواستند سه جوان شیعه را که به دلیل مشارکت در اعتراضات شرق این کشور در حبس به سر می‌برند، آزاد کند. به گزارش خبرگزاری رویترز، این سه جوان وقتی که زیر هجده سال داشتند به دلیل مشارکت در تظاهرات شرق عربستان سعودی بازداشت شدند و احکام اعدام علیه آن‌ها صادر شد که بعدا تحت فشار نهادهای حقوق بشری عربستان حکم آن‌ها را به ۱۰ سال حبس تقلیل داد، اما گزارش‌های رسیده است آن‌ها تحت شکنجه قرار دارند. «علی النمر» برادر زاده «نمرالنمر» روحانی برجسته شیعی است که در سال ۲۰۱۶ توسط رژیم آل سعود اعدام شد. علی النمر در فوریه ۲۰۲۰ زمانی که هفده ساله بود به دلیل مشارکت در اعتراضات منطقه الشرقیه عربستان بازداشت شد. او یکی از سه جوان شیعه‌ای است که دادگاه‌های عربستان سعودی احکام اعدام با گردن زدن را برای آن‌ها صادر کردند. کارشناسان حقوقی سازمان ملل در بیانیه‌ای خواستار رفع اتهام‌ها از این سه جوان شیعی شدند و گفتند: ما بار دیگر از مقامات عربستان سعودی می‌خواهیم علی النمر، داود المرهون و عبدالله الزاهر را آزاد کنند تا بر اساس قوانین و معیارهای بین المللی بی معطلی آن‌ها را از نو محاکمه کنند. این کارشناسان از جمله «اگنس کالامار» محقق سازمان ملل در مورد قتل‌های غیرقانونی و اعدام‌های فوری و خودسرانه افزودند: «ما همچنان ادعاهایی درباره شکنجه و بدرفتاری برای اعتراف گیری دریافت می‌کنیم و اینکه مجازات اعدام برای جرایمی انجام می‌شود که مطابق با قانون بین المللی به سطح خطرناک‌ترین جرایم نمی‌رسد».«میشل باشلت» کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز جمعه گذشته با بیان اینکه مقامات عربستان سعودی خیلی‌ها را غیرقانونی در حبس نگاه داشته است، گفت که ریاض از آزادی بیان و حق اجتماعات مسالمت آمیز حمایت کند.

اتحادیه کشورهای برگزارکننده مسابقات بین‌المللی قرآن راه‌اندازی شد

گفت‌وگوی جمعه اخبار قرآنی سیما با حضور مهدی قره‌شیخلو و به منظور بررسی سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران با اجرا و کارشناسی مهدی قصری‌زاده از آنتن شبکه قرآن و معارف سیما پخش شد. رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: مراسم افتتاحیه این دوره از مسابقات بعدازظهر فردا، ۱۶ اسفندماه با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه آغاز و مراسم اختتامیه نیز شامگاه چهارشنبه، ۲۰ اسفندماه با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود. وی افزود: در این دوره از مسابقات سه گروه شرکت‌کننده حضور دارند که شامل آقایان، بانوان و طلاب علوم دینی است. در بخش آقایان مسابقات سی و هفتمین دوره خود را پشت سر می‌گذارد و در دو بخش بانوان و طلاب علوم دینی نیز شاهد برگزار چهارمین دوره آن خواهیم بود. بخش بانوان و رشته‌های تفسیر و خطابه‌خوانی در بخش طلاب علوم دینی که در نوبت صبح روزهای یکشنبه ۱۷ و سه‌شنبه ۱۹ اسفند برگزار می‌شود، پخش رسانه‌ای ندارد. قره‌شیخلو تصریح کرد: امسال همچنین شاهد برگزاری دومین دوره برگزاری مسابقات کتابت قرآن کریم و نیز همایش کتابت قرآن کریم خواهیم بود. این دو رویداد ۱۸ اسفندماه به صورت یک‌روزه و مجازی برگزار می‌شود. رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه به بیان برخی ویژگی‌های مسابقات سی و هفتم پرداخت و گفت: قرار بود این مسابقات فروردین ماه امسال برگزار شود، برای همین مقدمات کار را از دی ماه ۹۸ آغاز کرده بودیم و مرحله مقدماتی نیز در دی ماه با مشارکت ۴۱۱ شرکت‌کننده از ۶۷ کشور جهان به صورت آنلاین برگزار شد. از بین آنها ۱۲۲ نفر از ۴۵ کشور برای حضور در مرحله نیمه نهایی که قرار بود به صورت حضوری برگزار شود، انتخاب شدند. این امر به دلیل گسترش شیوع کرونا در دنیا میسر نشد و مسابقات به تعویق افتاد. در چند ماه ابتدایی سال وضعیت به هیچ وجه مشخص نبود و با توجه به این وضعیت نامشخص تمام کشورهای برگزارکننده مسابقات بین المللی قرآن اقدام به تعطیلی مسابقات خود کردند و لذا ایران اسلامی تنها کشوری است که در دوران کرونایی اقدام به برگزاری مسابقات کرده است. قره‌شیخلو به تجربه خوبی که از برگزاری غیر حضوری چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن به دست آمده است نیز اشاره کرد و افزود: از این تجربه برای برگزاری بهتر مسابقات بین الملی استفاده شده و مرحله نیمه نهایی را به مسابقات اضافه کردیم. پس از برگزاری مرحله نیمه نهایی ۵۷ شرکت‌کننده از ۲۶ کشور دنیا موفق به حضور در مرحله نهایی شده‌اند. برای اینکه کیفیت کار مورد وثوق باشد و با توجه به اینکه ممکن است در پخش زنده مشکلاتی پیش بیاید، لذا تصمیم گرفتیم تا اجرای تمام راه‌یافتگان به مرحله نهایی را قبل از آغاز مسابقات ضبط کنیم و جا دارد از این فرصت استفاده کنم و از دوستان خودم در وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و جامعة المصطفی(ص) العالمیه به خاطر همکاری و هماهنگی در ضبط تلاوت شرکت‌کنندگان قدردانی کنم. دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور افزود: در برخی کشورها مجبور بودیم برخی شرکت‌کنندگان را از شهر محل سکونت به پایتخت کشور ببریم تا از امکانات بهتری برای ضبط بهره‌مند شود. این هماهنگی‌ها خیلی سخت بود و خدا لطف کرد و این کار در همه کشورها انجام شد. فرم مسابقات شبیه مسابقات کشوری است، یعنی فیلم‌های ضبط‌شده شرکت‌کنندگان برای گروه داوری پخش می شود و داوری این مرحله به صورت زنده از شبکه قرآن و رادیو قرآن و همچنین فضای مجازی پخش می‌شود. قره‌شیخلو به گوشه‌هایی از سختی‌های برگزاری مسابقات اشاره کرد و افزود: قبل از ضبط اجرای هر شرکت‌کننده باید مدیران اجرایی مسابقات در ایران کیفیت صحنه و ضبط را می‌سنجیدند و بعد شروع ضبط آغاز می‌شد، با توجه به تفاوت افق که در کشورهای مختلف وجود دارد، برای ضبط اجرای نمایندگان برخی کشورها همچون آمریکا مجبور بودیم ساعت سه بامداد ارتباط برقرار کنیم. زمان‌بندی پخش اجرای هر شرکت‌کننده اطلاع‌رسانی شده و با توجه به پخش جهانی شبکه قرآن امکان دیدن رقابت خود را از طریق این شبکه یا فضای مجازی خواهند داشت. رئیس مرکز امور قرآنی به تدارک برخی برنامه‌های جنبی برای جذاب شدن بیشتر مسابقات نیز اشاره و بیان کرد: از جمله این برنامه‌ها حضور قاریان مطرح کشور و نیز گروه‌های تواشیح برای تلاوت و اجرای تواشیح در اثنای مسابقات است. همچنین مسابقه‌ای هم برای بینندگان در دو بخش تهیه کرده‌ایم. یکی از این مسابقات سوال پیامکی روزانه مسابقات است در این بخش هر شب به بیست بیننده و ۱۰ شنونده مسابقات که به سوال پیامکی پاسخ صحیح داده باشند، مبلغ ۵۰۰ هزار تومان هدیه داده خواهد شد. مسابقه جانبی دیگر برای بینندگان و شنوندگان مسابقات پیش‌بینی نفرات برتر مسابقات در سه رشته قرائت تحقیق، قرائت ترتیل و حفظ کل قرآن کریم در بخش آقایان است. به ۱۵ نفر از کسانی که پیش‌بینی صحیحی داشته باشند، مبلغ یک میلیون تومان جایزه اهدا خواهد شد. گزارش ایکنا حاکی است، قره‌شیخلو در مورد جوایز این دوره از مسابقات به افزایش ۵۰ درصدی مبلغ جوایز اشاره کرد و گفت: مجموع جوایزی که امسال اهدا می‌شود بیش از یک میلیارد تومان است. سال قبل جوایز نفرات اول رشته قرائت تحقیق و حفظ کل ۶۰ میلیون تومان بود که امسال به ۹۰ میلیون تومان افزایش یافته و نفرات دوم و سوم نیز به ترتیب ۷۵ و ۶۰ میلیون تومان جایزه دریافت خواهند کرد. همچنین در رشته ترتیل نیز جوایز نفرات اول تا سوم به ترتیب ۳۵، ۳۰ و ۲۵ میلیون تومان خواهد بود. این قاری بین‌المللی به صرفه‌جویی بیش از ۶۰ درصدی هزینه‌ها نیز اشاره و اظهار کرد: بخشی از این صرفه‌جویی به افزایش جوایز اختصاص یافته و بخش دیگر به صندوق حمایت از نخبگان قرآنی کشور اختصاص خواهد یافت. قرار بود این صندوق قبل از آغاز مسابقات راه‌اندازی شود، اما متأسفانه در پیچ و خم‌های اداری است. از همین جا از مسئولان حوزه مالی و پشتیبانی سازمان اوقاف درخواست دارم تا قبل از پایان سال این صندوق را راه‌اندازی کنند. جای این صندوق طی سال‌های متمادی خالی بوده است. در ۴۲ سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی سپری می‌شود در بخش مسابقات قرآن ۲۳۵ رتبه بین‌المللی به قاریان و حافظان ایرانی رسیده و این آمار بسیار بالایی است، اگر بخواهیم میانگین حساب کنیم سالانه شش رتبه بین‌المللی به ایرانی‌ها رسیده است. با توجه به شرایط سختی که وجود دارد این عزیزیان نیاز به حمایت‌هایی دارند که صندوق مورد اشاره می توانست بخشی از این مشکلات را پوشش دهد. این صندوق می‌تواند وام قرض الحسنه با کمترین چارچوب‌های اداری را پرداخت کند. دیدار هر ساله با مقام معظم رهبری در این دوره میسر نشدرئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در مورد سنت هرساله دیدار با مقام معظم رهبری در اختتامیه مسابقات نیز گفت: از سه ماه قبل هماهنگی و مکاتبات لازم را با دفتر مقام معظم رهبری آغاز کردیم و تقریباً هم قول نهایی را گرفته بودیم تا این دیدار در روز مبعث برگزار شود. روزهای ۱۹، ۲۰ و ۲۱ اسفندماه را پیشنهاد داده بودیم که دفتر با روز مبعث موافقت کرد، هماهنگی‌های لازم این دیدار مجازی صورت گرفت، اما در آخرین لحظات این جلسه لغو شد. امیدواریم در این هفته اتفاقی بیفتد و این دیدار که همواره در ۳۰ سال گذشته انجام شده است، امسال نیز انجام شود. قره‌شیخلو همچنین در مورد گروه داوری این دوره از مسابقات بیان کرد: از مرحله مقدماتی تاکنون حدود ۳۷ داور از ایران و کشورهای خارجی حضور داشته‌اند. برای داوری مرحله نهایی مسابقات از یکی از داوران مالزیایی نیز دعوت کرده بودیم که با توجه به شرایط به وجود آمده برای جاکیم، شرایط حضور در گروه داوری را نداشتند. وی در مورد پخش رسانه‌ای مسابقات نیز گفت: جلسات خوبی با مسئولان سازمان صدا و سیما برگزار شد و ریاست محترم سازمان نیز پیگیری‌ها و دستورات خوبی را صادر کردند، مقرر شده تا علاوه بر شبکه قرآن و معارف سیما و رادیو قرآن، سایر شبکه های صدا و سیما هم به صورت گزارشی، مسابقات را پوشش دهند. علاوه بر رسانه ملی، خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مجازی نیز حضور پررنگی در مسابقات خواهند داشت. رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در مورد تبلیغات محیطی مسابقات نیز افزود: از شهرداری تهران انتظار بیشتری برای تبلیغ مسابقات داشتیم، به هر ترتیب دوستان نیز زحمات خود را کشیدند و کمتر از بیست تابلو در سطح شهر تهران زیر بار تبلیغ رفته است، امیدوارم برای سال‌های بعد عنایت بیشتری به این مسابقات شود. البته تأکید ما بر روی رسانه ملی و فضای مجازی است و امیدواریم با استفاده از این دو بستر، میزان بازدید مسابقات به عدد و رقم خوبی برسد، در مسابقات ملی حدود دو و نیم میلیون بازدید از مسابقات به عمل آمد، امیدواریم این عدد در مسابقات بین‌المللی حداقل به دو برابر برسد. قره‌شیخلو در پایان در پاسخ به سوالی در مورد راه‌اندازی اتحادیه کشورهای برگزارکننده مسابقات بین‌المللی قرآن، گفت: راه‌اندازی این اتحادیه دیپلماسی بین‌المللی را می‌طلبد، این موضوع با دوستان در وزارت خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مطرح شده و نظر مثبتی بر روی آن دارند، ولی نیاز به کارشناسی بیشتری دارد، باید از کارهایی استفاده کنیم که بعداً با سختی مواجه نشویم، امیدوارم سال آینده این کار را ولو با تعداد اندکی از کشورهای برگزارکننده مسابقات شروع کنیم تا رفته رفته کشورهای دیگر نیز به این اتحادیه بپیوندند.

رهبر معظم انقلاب در پی درگذشت معتمد امام خمینی پیام تسلیت دادند

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی، درگذشت آقای حاج محسن آقا قلهکی از بازاریان متدیّن انقلابی و معتمدین حضرت امام خمینی رضوان‌الله‌علیه در بازار را تسلیت گفتند. متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر استبسم الله الرحمن الرحیم عبد صالح، و مومن درستکار آقای حاج محسن آقا قلهکی رحمةالله علیه، در روز نیمه‌ی رجب پس از عمری که به دیانت و صلاح سپری شده بود، دار فانی را وداع کرد. اینجانب به خانواده‌ی محترم و به همه‌ی دوستان و علاقه مندان ایشان تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت و رضوان الهی را برای وی مسالت می‌نمایم.

فاضل نجف اشرف درگذشت

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی از فضلای حوزه علمیه نجف اشرف دارفانی را وداع گفت. حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ جواد مهدوی از فضلای حوزه علمیه نجف ساعتی قبل دارفانی را وداع گفت. وی از چند روز قبل به کرونا مبتلا شده بود. حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی علاوه بر تدریس در حوزه علمیه، مسئول دفتر حضرت آیت الله فیاض از مراجع تقلید مقیم نجف اشرف بود.

الازهر برای پاپ آرزوی خیر کرد

شیخ احمد الطیب شیخ الازهر مصر، سفر پاپ فرانسیس رهبر مسیحیان جهان به عراق را شجاعانه و پیام آور صلح توصیف کرد. شیخ احمد الطیب شیخ الازهر مصر، سفر پاپ فرانسیس رهبر مسیحیان جهان به عراق را شجاعانه و پیام آور صلح توصیف کرد. وی در صفحه توئیتر خود نوشت: سفر تاریخی و شجاعانه برادرم پاپ فرانسیس به عراق پیام آور صلح، همبستگی و حمایت از تمامی ملت عراق است. شیخ الازهر افزود: به درگاه الهی برای توفیق او و منتهی شدن این سفر به نتایج مورد نظر در جهت برادری انسانی دعا می کنم.

بزرگداشت حجت‌الاسلام مهدوی برگزار شد

دفتر حضرت آیت الله شیخ محمد اسحاق فیاض از مراجع نجف اشرف در قم، مراسم بزرگداشتی را برای درگذشت حجت الاسلام و المسلمین شیخ محمد جواد مهدوی از فضلای حوزه علمیه نجف اشرف برگزار کرد. این مراسم امروز جمعه ساعت ده و نیم صبح در شهر مقدس قم در دفتر معظم له برگزار شد. شایان ذکر است آن مرحوم بر اثر ابتلا به ویروس کرونا دار فانی را وداع گفت و مراسم تشییع او در حرم حضرت امیرالمومنین (ع) با مشارکت گسترده علما برگزار شد.

رئیس وفاق درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی را تسلیت گفت

حضرت آیت الله حافظ سید ریاض حسین نجفی گفت: آیت الله مهدوی از اساتید بزرگوار و برجسته نجف اشرف و با اخلاق بود و خدمات بسیار ارزنده ای در زمینه تعلیم و تربیت انجام داده است. حضرت آیت الله حافظ سید ریاض حسین نجفی، رئیس وفاق مدارس شیعه پاکستان درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین محمد جواد مهدوی، استاد برجسته نجف اشرف را تسلیت گفت. متن پیام به شرح زیر است: بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون جناب آیت الله العظمی شیخ محمد اسحاق فیاض مدظله ‌العالی سلام علیکم و رحمت الله و برکاته ما از شنیدن خبر درگذشت فاجعه بار عالم بزرگوار آیت الله شیخ محمد جواد مهدوی بسیار ناراحت شدیموی از اساتید بزرگوار و برجسته نجف اشرف و با اخلاق بود و خدمات بسیار ارزنده ای در زمینه تعلیم و تربیت انجام داده است و درگذشت وی خسارت بزرگی برای حوزه علمیه است. این مصیبت غم انگیز را خدمت دوستان، شاگردان و خانواده وی تسلیت می گوییم. خداوند او را در جوار معصومین علیهم السلام محشور کند و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل عنایت فرماید

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha