جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
جلسه

حوزه/ مدرسه امام صادق (ع) نیروگاه قم در یک محیط خاصی قرار دارد و می تواند تأثیرگذاری زیادی در این منطقه داشته باشد، باید برای رشد فرهنگ این منطقه، از ظرفیت طلبه های این مدرسه به خوبی استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،، حجت الاسلام محققیان، مسؤول طرح هدایت علمی مرکز مدیریت حوزه های علمیه در نشست صمیمی اساتید طرح هدایت علمی و تربیتی که در مدرسه علمیه امام صادق(ع) قم برگزار شد، گفت: مدرسه امام صادق (ع) نیروگاه در یک محیط خاصی قرار دارد و می تواند تأثیرگذاری بسیار زیادی در این منطقه داشته باشد، باید برای رشد فرهنگ این منطقه، از ظرفیت طلبه های این مدرسه به خوبی استفاده کرد چرا که بزرگترین حسن این مدرسه مسجد محوری می باشد و از مسجد می تواند به عنوان پایگاه فرهنگی استفاده کرد.


وی افزود: اساتید بر طلاب نظارت کنند تا طلاب بتوانند مشکلات فرهنگی این منطقه را حل کنند، اگر بخواهیم در یک جمله در مورد طرح هدایت علمی و تربیتی صحبت بکنیم، این است که تمام دغدغه های علمی و تربیتی طلاب را، که اساتید  داشتند، مسیر این در هدایت علمی و تربیتی می باشد، دست اساتید برای پرورش طلاب از لحاظ علمی و تربیتی کاملاً باز است.

حجت الاسلام فاضلی نیز در ادامه این جلسه گفت: طرح هدایت علمی و تربیتی یک امر ضروری در حوزه بود و خوشبختانه شروع شده و شاید ثمره آن سالها طول بکشد، قبل از اینکه این طرح در حوزه  شروع شود، افرادی خوش فکر، فعال و خود جوش که اصلاً حوزه  نیازی به برنامه ریزی برای این افراد ندارد خودشان مسیری را انتخاب کرده اند و موفق هم شده اند.

وی افزود: باید این نوع طلاب را دریابیم و برای ادامه تحصیل کمک بشود، این افراد نباید به خاطر مشکلات مالی و فرایند کارهای اداری حوزه، از تحصیل فاصله بگیرند یا به خاطر رفع مشکلات، به شغل هایی که در شأن طلبه نیست مشغول شوند، باید تسهیلات خاصی برای این افراد فراهم بشود تا در آینده جامعه از وجود علمی، عملی و تربیتی آنها بتواند استفاده کند.

حجت الاسلام جوادی نژاد نیز در سخنانی گفت: رسالت حوزه از قدیم تا الآن اینگونه بوده که طلابی را تربیت کند وآنها رادر مسیر تبلیغ دین هدایت نماید، پس اصل طرح ضروریست اما نکاتی باید در آن لحاظ گردد از جمله:
طرح همگانی بشود یعنی مراجع و خصوصا مقام معظم رهبری پشتیبان آن باشند؛ فوائد و مزایای طرح بوضوح بیان گردد و ضمنا مشوقات مادی و نمره ای درآن دیده شود؛ شناسایی نقاط ضعف طلاب وتلاش برای رفع آن توسط استادصورت گیرد؛ شناسایی استعدادها و ظرفیتهای طلاب وراهنمایی آنان به رشته مورد علاقه شان؛ طلاب هم باید در این طرح ثبات قدم داشته باشند تا اینکه نتایج بهتری در تحصیل علم نسیبشان گردد.

حجت الاسلام سبحانیان کارشناس مسئول معاونت پژوهش حوزه های علمیه نیز در ادامه گفت: حوزه علمیه جهت نهادینه شدن پژوهش ،سه مرحله را مد نظر دارد،  مرحله نخست آموزش پژوهش است که باید در سطح یک حوزه انجام بگیرد، در سطح دو حوزه باید مسئله تمرین پژوهش پیگیری بشود مثل تقریر نویسی طرح هدایت علمی، در سطح سه حوزه مرحله ارائه پژوهش و تحقیق است که نیاز به تلاش زیاداست و باید دانست حلقه وصل این سه مرحله  انگیزه طلبه است لذا نباید از راه های ایجاد انگیزه طلاب غفلت کرد و تشویق یک طلبه نسبت به تلاش و کوششی که می کند میتواند پای او را به جشنواره علامه حلی (ره) باز نماید و طلبه را در مسیر رشد علمی هدایت نماید.

حجت الاسلام حائری فر مدیر مدرسه امام صادق(ع)  نیز ضمن تبیین طرح هدایت علمی و تربیتی گفت: این طرح دارای دو بخش می باشد: بخش علمی، اولین کتاب اصول هر پایه و اولین درس فقه هرپایه، کار علمی می باشد. سابقا استاد در ۴۰ دقیقه بیشتر یا کمتر مشغول تدریس بود با بیش از ۱۰۰ شاگرد و بعد از درس هم، فرصتی برای  سوال و پاسخ نداشت. اما  در این طرح هر استاد با ۱۵ شاگرد در فضای کاملا صمیمی مشغول تدریس می باشد. استاد نظارت کامل بر فعالیت های علمی و پژوهشی شاگردان دارد.

وی افزود:در بخش تربیتی استاد نظاره گر رفتار و کردار شاگردش است، در مسائل معنوی شاگرد را راهنمایی می کند در مسائل اجتماعی ، سیاسی به طلبه کمک می کند. طلبه را تشویق به معمم شدن، ازدواج می کند.

وی افزود: در این طرح خوب استاد از مشکلات شاگردش از نزدیک خبر دارد، برای آینده طلبه برنامه می دهد این بخشی از فوائد طرح هدایت علمی و تربیتی در مدارس است که ان شاء الله با کمک مسؤلین ذی ربط بتوانیم  مشکلات طلاب گرامی را از لحاط علمی و پژوهشی  و تربیتی برطرف کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha