دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کتاب

حوزه/ جلسه نقد و نظر کتاب «ادبستان کساء» با حضور حجت الاسلام حمید الهی دوست استاد سطح عالی حوزه به عنوان ناقد در سالن کنفرانس مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام رسول ملکیان، نماینده معاونت پژوهش حوزه علمیه اصفهان، امروز در جلسه نقد کتاب «ادبستان کسا» بیان کرد: اهمیت دادن به امر تألیف و پژوهشگران حوزوی،  تکریم و تجلیل از پژوهشگر ،  ارتقاء و کمال تألیف انجام گرفته ،  اهمیت عنوان کتاب مؤلف و  وظیفه ذاتی و مأموریت معاونت پژوهش حوزه های علمیه استان اصفهان از جمله رسالت های اصلی برگزاری جلسات نقد است.

وی تصریح کرد: در ابتدای کتاب ادبستان کسا، بررسی آیه ۳۳ احزاب و استناد آن مهمترین بحث مغفول شده است.

حجت الاسلام ملکیان بااشاره به نقاط قوت این کتاب از جمله استقبال چشمگیر عامه مردم، گفت: ذکر کردن ضعیف ترین نوع سند بدون مطالب تکمیلی دیگر نقد وارد شده است.

در ادامه حجت الاسلام حمید الهی دوست در باب نقد به این کتاب اظهار داشت: معمولا آثاری که مورد اقبال قرار می گیرد  چندین بار چاپ شده و ویراست دوم و سوم و مانند آن دارند، چه بهتر که به جای نقد دیگران، خود، این اثر ارزشمند را نقد کنیم تا مورد نقد افراد مغرض کمتر واقع شود.

وی در توصیف برخی از نقدها به این کتاب بیان کرد: اول بهتر است تجلی کوثر قرآن بودن حضرت صدیقه (س) و دخت نبوت و زوج ولایت و مادر امامت بودن آن بانو و اینکه این مسئولیتها را بخوبی ایفاء  نموده اند، چنانچه از کلمات مؤلف گرامی نیز استفاده می شود برجسته تر شود، مثلا همین نکته در مقدمه آورده شود.

وی تشریح کرد: دومین نکته آنکه برخی مطالب بدون آدرس ذکر شده است ،مثلا صفحه۴۰ طبق نقل هایی منشأ پیدایش این ضعف بدنی در پیامبر، نزول عذاب برای گناهکاران امت بود، این فراز بدون آدرس است.

حجت الاسلام الهی دوست متذکر شد: محور حدیث شریف کساء آیه تطهیر یعنی آیه ۳۳ از سوره ۳۳ قرآن یعنی سوره احزاب است که عصمت اصحاب کساء را ثابت می کند و این خود ارزش و افتخار بسیار بزرگی برای این خانواده است و خود یک نکته تربیتی است که در اسلام پرهیز از آلودگی ها ارزش است، بر خلاف شیطان پرستان که به آلودگی و هرزگی می بالند، به این نکته اشاره شود.

وی ابراز کرد: عنوان کتاب هفتاد نکته تربیتی از حدیث کساء می باشدو حال آنکه برخی نکات استفاده آن از این حدیث ارزنده مشکل است، پیشنهاد می شود عنوان این گونه اصلاح شود ۷۰ نکته تربیتی با تاکید بر حدیث شریف کساء نه با محوریت آن یا گفته شود ۷۰ نکته تربیتی و حدیث کساء، خصوصا که در برخی نکته ها مثل نکته ۱۳ صفحه۳۱ عبارت بعض الایام بر سرزدن بدون دعوت دلالت ندارد چون بعض الایام، ابهام در روز ملاقات است نه دیدار بدون دعوت. خصوصا که برخی نکات مثل نکته ۲۷،۲۳،۲۲،۱۴ مستقل از حدیث کساء است و هیچ استشهادی در آنها به حدیث کساء نشده است. بنابراین مناسب است در مقدمه تذکر داده شود که غالب نکات از حدیث شریف کساء می باشد و از باب تغلیب نکات تربیتی حدیث کساء قلمداد شده است.

این استاد اذعان داشت: برخی نکات کتاب،مثل نکته۶۵ که حضور یازده امام معصوم زیر کساء است نکته شناختی است نه تربیتی. مناسب است ۷۰ نکته تربیتی شناختی، عنوان کتاب قرار گیرد.

وی افزود:گاهی مطالب بدون آدرس است و گفته شده در روایات است یا در نقل، مثل صفحه۸۹ نکته ۶۲ و صفحه۹۰ نکته ۶۳، اما آدرسی بیان نشده است که مناسب است مطلب با آدرس باشد تا خواننده اطمینان خاطر بیشتر داشته باشد و بتواند مراجعه به منابع کند.

حجت الاسلام الهی دوست عنوان کرد: در برداشت ها گاهی به کلمات بزرگان استشهاد شده که اتقان بهتری دارد ولی گاهی تراوش ذهنی نگارنده است که نیازمند بیان و استدلال است چون مطلب واضح نیست پیشنهاد می شود با مراجعه به منابع معتبر تقویت شود و یا نگارش شود شاید بتوان استفاده نمود یعنی با قطع و یقین،مطلب تلقی نشود بلکه با تردید القاء شود.

وی بیان داشت:  در این کتاب از آیات مختلف حدود ۱۱ آیه بهره برده شده است، ولی در تفسیر آن به تفاسیر معتبر ارجاع داده نشده و در بخش منابع به هیچ کتاب تفسیری ارجاع داده نشده است مثلا در صفحه ۶۲ ذیل آیه و لاتنازعوا فتفشلوا و تذهب ریحکم انفال/۴۶ نگارش شده که اختلاف و تنازع بوی عطر ایمان شما را نابود می کند که هرچند یکی از معانی ریح، بو می باشد ولی مفسران و لغوی آن، آنرا کنایه از شوکت، قدرت،دولت،عزت دانسته اند.

حجت الاسلام الهی دوست گفت:در معنای کوثر صفحه ۹۰ توصیه می شود به کلمات مفسران، ذیل سوره مبارکه کوثر مراجعه شود و سخن آنان نگارش شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha