جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
ایرانی پارلیمنٹ میں ریسرچ سنٹر کے سربراہ    حجت الاسلام و المسلمین احمد مبلغی

حوزه/ رئیس شورای دین پژوهان کشور گفت: از قرآن استفاده می شود که تنها با تشکیل امت است که می توان فضاها و زمینه ها را برای عبادت خداوند به معنای فراگیر آن - و نه عبادت فردی و نه عبادت های متفرقه- فراهم آورد.

به گزارش خبرگزاری حوزه،حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در نشستی با بیان این که تشکیل امت یک پروژه اجتماعی بزرگ و فراگیر قرآنی است با اشاره به آیه "هذه امتکم امة واحدة وانا ربکم فاعبدون" وحدت امت، وحدت رب و وحدت عبادت در پیشگاه خداوند، سخن به میان آمده است، گفت: توجه به پروردگار  واحد و (وحدت ربوبی برای همه) و نیز ایجاد وحدت در عبادت ( در کنار هم و به صورت فراگیر) متفرع و مترتب بر وحدت امت  قرار داده شده است.


این استاد حوزه و دانشگاه افزود: این متفرع بودن توجه به وحدت رب و وحدت عبادت در پیشگاه خداوند، دو حقیقت را اثبات و ارائه می کند اول اینکه  اتباع دین اسلام  لازم است ( و طبعا به رغم اختلاف های گریز ناپذیر فکری و اجتماعی و زبانی و مذهبی)،  صف واحد عبادت در پیشگاه خداوند و احساس واحد نسبت به خالق را شکل و عینیت ببخشند و دوم اینکه تشکیل صف واحد و احساس واحد در پیشگاه خداوند جز با تشکیل مناسبات و ارتباطاتی که بتواند واقعیتی را به عنوان امت شکل دهد، انجام پذیر نیست.


رئیس شورای دین پژوهان کشور اضافه کرد: بنابراین راه توجه به خالق واحد و ایجاد صف واحد عبادت از مسیر تشکیل امت واحده می‌گذرد.


وی همچنین گفت: بر این اساس اگر امت، متفرقه شد و نه واحده، در این صورت آنچه رخ می دهد عبادت به صورت متفرق و جدای از هم ( بلکه در برابر هم و خنثی کننده نسبت به هم) است و خداوند این را نمی خواهد.
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی افزود:  از اینجا می توان سرّ تاکید و دستور امام صادق علیه السلام را به شیعه را درک نمود  مبنی بر اینکه در نماز جماعت های برادران اهل سنت، آن هم در صفوف اول  نماز جماعت های آن ها  ( نه آنکه بروند در صف های متاخر و به صورت ناپیدا) شرکت کنند؛  به ویژه آنکه ثواب چنین عملی را همانند ثواب خواندن نماز پشت سر پیامبر عالیقدر اسلام صلی الله علیه واله وسلم معرفی فرمود و دلیل این موضوع آن است که هم شیعه و هم اهل سنت وابسته به یک پیامبر هستند و امت یک پیامبر را تشکیل می دهند.


 وی همچنین گفت: امامت طبق تعریف امام رضا(ع) نظام مسلمین است و این بدان معناست که یکی از کارکردهای امامت نظم بخشی به روابط مسلمان ها با یکدیگر است.


حجت الاسلام والمسلمین مبلغی در فراز دیگری از سخنان خود گفت: سیره اهل بیت عصمت و طهارت مبتنی بر  حرکت و حضور "در امت"،  "با امت" و "برای امت" بوده است؛ به بیان دیگر سیره آنان علیهم السلام بر مبنای شکل دهی به بودن در درون امت، همراه بودن با امت و تلاش کردن برای امت ظهور و بروز اجتماعی و تاریخی پیدا کرده است.


رئیس شورای دین پژوهان کشور با اشاره به اینکه فقه باید احکام افعال و رفتار های ناظر به مناسبات امت را بر اساس شریعت تولید کند، خاطرنشان کرد: برخی فکر کرده اند مذهب می تواند منعزل از امت معنا و مفهوم و عینیت مطلوب پیدا کند و یا تصور کرده اند که مفهوم امت و مفهوم واحده بودن امت در قرآن کریم بصورت صوری یا نعوذبالله اشتباهی بکار رفته است در حالی که قرآن کریم در این آیات در مقام بیان یک جنبه تشریفاتی و تعارفی و یا امری شبیه به مزاح و شوخی نیست و ساحت قرآن از این امور منزه است و در واقع قرآن پروژه اصلی اجتماعی حرکت خود را   بر اساس  امت و خلق مناسبات شکل‌دهنده به آن قرار داده است.


رئیس شورای دین پژوهان کشور تصریح کرد: قرآن کریم وقتی می خواهد روابط جامعه مسلمین با سایر ملت ها را بیان کند، از امت سخن می‌گوید و امت را به میان و میدان می‌آورد، آن هم با وصف شاهد بودن و گواه بودن،  از اینجا به دست می آید که تنها حقیقت و عینیت اجتماعی فراگیر، امت است که می‌تواند با حضور یکپارچه خود و نشستن در جایگاه الگو و گواه و شاهد، تعامل در عرصه‌های واقعی و عینی بین المللی را شکل و معنا ببخشد.


حجت الاسلام والمسلمین مبلغی ادامه داد: اگر امت دچار تفرقه ای به هدر دهنده امکانات و از بین برنده آبرو و اعتبار و نابود کننده اخلاق اجتماعی و فراهم آورنده سوءظن ها و بدبینی ها میان خود باشد چگونه می تواند الگو باشد؟! چگونه می‌تواند وصف شاهد بودن را که وصف بسیار مهم و تعیین کننده و درگیر شونده با همه زوایای مختلف زندگی است را شکل بدهند؟!


 وی افزود: نه شیعه و نه سنی هیچ کدام به صورت تنها و جدای از دیگری نمی‌تواند شکل دهنده "امت شهداء علی الناس" باشند و مواجهه با امت های دیگر را پدید بیاورند آنگونه که قرآن می خواهد و می گوید،  همچنین شیعه و سنی در حال اختلاف با هم نیز نمی‌توانند "امت شهداء علی الناس" باشند؛ یعنی نمی‌توانند تعامل قرآنی در عرصه بین المللی را  پدی…

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha