جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
هاشم شیرازیان

حوزه/ مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان شمالی گفت: ۳۹۵ کانون فرهنگی هنری دارای مجوز در مساجد استان فعالیت دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، هاشم شیرازیان، مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان شمالی، امروز در نشست خبری به مناسبت هجدهم اسفند، سالروز تأسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، گزارشی از اقدامات انجام گرفته توسط کانون‌های مساجد استان از ابتدای سال تا به اکنون ارائه کرد و گفت: ۳۹۵ کانون فرهنگی هنری دارای مجوز در مساجد استان فعالیت دارند.

وی در ادامه از فعالیت کتابخانه کانون‌ها با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی و توسعه فرهنگ مطالعه از مساجد خبر داد و اعلام کرد: ۲۴۲ کتابخانه مخزن دار و باز در کانون‌های مساجد در نقاط مختلف شهری و روستایی استان فعالیت دارند.

وی به طراحی و راه‌اندازی سایت بچه‌های مسجد با هدف طراحی زیست‌بوم مجازی کانون‌های مساجد و توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری در فضای مجازی و یکپارچه‌سازی و تعامل گسترده‌تر اشاره کرد و گفت: در دو سال اخیر روند ارزیابی و رقابتی برای ارتقاء فعالیت‌های کانون‌های مساجد ایجاد شده است که فعالان کانون‌ها می‌توانند فعالیت‌های خود را در بخش‌های مختلف در این سامانه ثبت کنند و صفحه‌ای اختصاصی برای عرضه فعالیت‌های خود داشته باشند.

وی در ادامه به افتخارات کسب شده توسط فعالان کانون‌های استان اشاره کرد و گفت: با توجه به تلاش کانون‌های استان در سال گذشته این استان توانست به‌عنوان یکی از استان‌های برگزیده نخستین رویداد ملی فهما در شاخص رسانه و فضای مجازی انتخاب و معرفی شود.

وی کسب عنوان برگزیده روستای دوستدار کتاب ایران و دریافت جایزه استمرار در چند دوره پیاپی برگزاری جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب ایران، به همت و تلاش مدیران کانون‌های مساجد در روستاهای بزنج، قلعه خان، اسفیدان، ارکان، زوارم، طبر را مورد توجه قرار داد.

شیرازیان اضافه کرد: در سال جاری نیز دومین رویداد فهما در قالب طرح ملی «ایران قوی» اجرا شد که هم اکنون فعالیت‌های ثبت‌شده کانون‌ها در قالب سه شبستان فرهنگ و هنر نوآوری با ۱۲ رواق زیرمجموعه مرتبط، در حال ارزیابی و داوری است.

شیرازیان آماری نیز از اجرای برنامه‌ها و اقدامات کانون‌های ثبت‌شده در سامانه بچه‌های مسجد از ابتدای سال تاکنون نیز ارائه کرد و افزود: در حوزه فرهنگی و هنری یک هزار و ۴۰۲ برنامه در این سامانه به ثبت رسیده که شامل ثبت ۳۵ گروه سرود، ثبت ۲۱ گروه نمایش، ۱۵ گروه فیلم‌سازی، ۶ هزار و ۵۲۴ شرکت‌کننده در دوره‌های آموزشی و آزمون‌های آن، ثبت ۴۸۰ برنامه در قالب طرح ملی راهکار و کمک‌های همدلانه، ۴۱۱ برنامه در شنبه‌های کتاب، سه‌شنبه‌های تکریم و تقدیر از خانواده معظم شهدا و فعالان مسجدی ۳۷۰ برنامه، ۳۱۹ خلاصه‌نویسی کتاب، ثبت ۲۴۷ ایده، جشنواره روح مقاومت ۲۰۲ اثر، ۱۳۴ پایگاه طرح تلاوت نور، انقلاب به روایت کودکان ۱۱۷ اثر، ارسال ۱۰۴ اثر در بخش‌های مختلف جشنواره قرآنی مدهآمتان ۸۷ اثر در جشنواره سردار سلیمانی، ثبت ۶۳ طرح در بخش سحاب، ثبت ۴۰ کتابخانه، ۳۴ اثر تجسمی و نیز ۱۲ طرح کسب‌وکار فرهنگی است.

وی همچنین از ثبت بیش از یک هزار و ۸۰۴ خبر و تولید چندرسانه‌ای در سامانه بچه‌های مسجد توسط کانون‌ها خبر داد و گفت: در راستای توسعه فعالیت‌های مجازی فرایند درخواست و صدور مجوز فعالیت کانون‌ها نیز به‌صورت مجازی و ثبت در سامانه انجام می‌گیرد که تاکنون ۱۳۰ کانون موفق به دریافت مجوز الکترونیک کانون شدند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان شمالی در ادامه با اشاره به شیوع ویروس کرونا در سال جاری و ایجاد شرایط خاص و محدودیت‌های ناشی از آن اظهار داشت: فعالان فهمای استان به سفارش ارزنده رهبر معظم انقلاب در دستگیری از هم‌وطنان آسیب‌دیده از بیماری کووید ۱۹ لبیک گفتند و با اجرای رزمایش همدلی در قالب طرح ملی راهکار و فراخوان و جمع‌آوری کمک‌های مؤمنانه به کمک نیازمندان شتافتند.

شیرازیان دراین‌باره از تشکیل گروه‌های جهادی کمک به مناطق آسیب‌دیده و راه‌اندازی کارگاه‌های تولید ماسک و تهیه و بسته‌بندی مواد ضدعفونی‌کننده، تهیه بسته‌های مواد غذایی، تهیه و طبخ غذای گرم و توزیع ویژه خانواده‌های نیازمند در مناسبت‌های مختلف، حضور در بیمارستان‌ها و یاری کارکنان درمان و خدمت برای بهبود بیماران مبتلا به کرونا، حضور جهادی و داوطلبانه در مراحل به خاک‌سپاری متوفیان کرونایی، ضدعفونی خودجوش و مسجدی معابر شهری و روستایی، تهیه اقلام پزشکی ازجمله کپسول اکسیژن، تب‌سنج به اهم این فعالیت‌ها اشاره کرد.

وی به‌طور مشخص و برای نمونه به توزیع ۵ مرحله بسته‌های گوشت قربانی با مشارکت فعالان کانون‌ها و رابطین شهرستان‌ها، بین بیش از ۵ هزار خانواده نیازمند در نقاط مختلف استان اشاره کرد و گفت: این بسته‌ها از سوی موسسه حضرت خدیجه (س) شهر قم و خیرین برنامه تلویزیونی سمت خدا از ابتدای سال تاکنون توزیع شده که ظرف چند روز آتی نیز یک هزار و ۲۰۰ بسته در سبد نیازمندان قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha