پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حمله انصار الله به عربستان

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

جاسوسی "پنج چشم" لو رفت

یک خبرنگار مستقل اظهار کرد، آژانس‌های اطلاعاتی غربی توانسته‌اند به دلیل شبکه‌های رو به گسترش کابل‌های فیبر نوری حوزه خاورمیانه به داده‌ها و ترافیک ارتباطاتی این منطقه دسترسی پیدا کنند. پل کوچرین، خبرنگار مستقل در مقاله‌ای در میدل ایست آی نوشت: ائتلاف اطلاعاتی غربی موسوم به "پنج چشم" متشکل از آمریکا، انگلیس، کانادا، استرالیا و نیوزیلند چندین دهه از طریق کابل‌های فیبر نوری استراتژیک دریای سرخ از منطقه خاورمیانه جاسوسی کرده‌اند.  طبق گزارش کوچرین دو سازمان شامل آژانس امنیت ملی آمریکا و مقر ارتباطات دولتی انگلیس در این زمینه بازیگران اصلی بوده و از طریق  تاسیسات شناخته شده و ناشناس در منطقه برای جمع آوری داده‌ها استفاده کرده‌اند. به گفته این خبرنگار، حجم عظیمی داده شامل تماس‌های تلفنی، محتوای ایمیلها، تاریخچه سر زدن به سایتهای اینترنتی و فراداده به همراه اطلاعات نظامی، مالی و دولتی در طی این برنامه مورد رهگیری قرار گرفته‌اند.   او از آلن مولدین، مدیر تحقیقات در شرکت تحقیقات مخابراتی تله ژئوگرافی در واشنگتن نقل قول کرد که گفته است، مردم عادی از اهمیت کابلهای فیبرنوری برای استراق اطلاعات بی خبرند. او گفت آنها فکر می‌کنند تلفن‌های هوشمند بی سیم بوده و از طریق هوا داده دریافت می‌کنند اما نمی‌دانند که داده‌ها را در اصل از طریق کابل‌ها دریافت می‌کنند. کوچرین به مصر به عنوان یک نقطه مهم تلاقی کابلهای فیبرنوری اشاره و عنوان کرد ۱۵ کابل عبوری از مصر بین دریای مدیترانه و دریای سرخ دربردارنده ۱۷ تا ۳۰ درصد ترافیک اینترنت جمعیت جهان یا در واقع مسئول داده‌های ۱.۳ تا ۲.۳ میلیارد نفر هستند. همچنین آمریکا سازوکارهای اشتراک اطلاعات بیشتری با برخی کشورهای اروپایی، ژاپن و کره جنوبی به نسبت مصر برای رهگیری داده‌ها از روسیه و چین دارد. این خبرنگار اینکه ائتلاف پنج چشم بتواند از این کابلها در مصر یا آبهای ارضی آن استفاده کند رد نکرده و به اسناد افشا شده از سوی ادوارد اسنودن در سال ۲۰۱۳ درباره یک پایگاه مخفی آژانس امنیت ملی آمریکا در خاورمیانه اشاره کرده است.

خود زنی اسرائیل لو رفت

تصاویر اختصاصی المیادین (ضبط شده توسط پهپادهای ایرانی) نشان می‌دهد عامل انفجار در کشتی (متعلق به رژیم صهیونیستی) در دریای عمان موشک یا شیء خارجی نبوده بلکه این کشتی از داخل منفجر شده است. المیادین گزارش داد: پس از ادعاهای اخیر درباره هدف قرار گرفتن کشتی اسرائیلی از سوی ایران، منابع آگاه تصاویر و فایل ویدئویی اختصاصی در اختیار المیادین قرار دادند که از سوی پهپادهای ایرانی از این کشتی اسرائیلی گرفته شده است و گویای حقیقت است. منابع آگاه در گفتگو با المیادین تصاویر و فایل ویدئویی اختصاصی که پهپادهای ایرانی از کشتی اسرائیلی که -در دریای عمان در ۲۶ فوریه گذشته هدف قرار گرفت- دادند که این تصاویر و صحنه‌های نشان می‌دهد که عامل انفجار در کشتی اسرائیلی ناشی از حمله خارجی نبوده است بلکه عناصری از داخل این کشتی دست به عملیات جعلی زده اند.عامل انفجار در کشتی اسرائیلی ناشی از حمله خارجی نبوده است بلکه عناصری از داخل این کشتی دست به عملیات جعلی زده اند. یک مقام آگاه به المیادین گفت: انتخاب زمان این عملیات یکی از دلایل اصلی آن بوده است. هیچ دلیلی برای انجام اقدام علیه کشتی باری اسرائیل به ویژه چند هفته قبل از انتخابات اسرائیل وجود ندارد. این مسئول اشاره کرد که این اولین باری نیست که این کشتی به آب‌های خلیج فارس وارد می‌شود بلکه قبلاً هم در مارس ۲۰۲۰ به منطقه آمده است و در عمان، کویت، بحرین، عربستان و قطر لنگر انداخته است. طبق گفته این مقام، ادعای نتانیاهو درباره هدف قرار دادن کشتی از سوی ایران در آستانه انتخابات اسرائیل شبهه برانگیز است. رسیدن بایدن به قدرت و افول قدرت بن سلمان ترس رژیم صهیونیستی را به دنبال داشته است. المیادین تاکید کرد: نتانیاهو به منظور فرار از وضع شکننده به ویژه همزمان با روی کار آمدن جو بایدن در آمریکا، هیچ راهی جز ملتهب کردن فضای امنیتی در منطقه نیافته است. تهران این ادعاهای نتانیاهو را بی اساس دانسته و اینکه هیچ نقشی در حمله نداشته است.

آمریکا پرونده جنایات جنگی اسرائیل را بست

کاخ سفید طی بیانیه‌ای با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی «کامالا هریس» معاون رئیس جمهور آمریکا و «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی بر مخالفت واشنگتن با تحقیقات دیوان کیفری بین المللی (ICC) در زمینه جرایم جنگی صهیونیست ها علیه مردم فلسطین تاکید کرد. تماس تلفنی هریس و نتانیاهو که از زمان تغییر دولت در آمریکا برای اولین بار صورت می‌گیرد یک روز پس از آن انجام شد که دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی از آغاز تحقیقات در این زمینه خبر داده بود. تحقیقات دیوان لاهه درباره جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در حالی از روز گذشته آغاز شد که «بنی گانتز» وزیر جنگ تل‌آویو با ابراز نگرانی از اقدام احتمالی دیوان لاهه علیه مقام‌های این رژیم در پرونده جنایات جنگی علیه فلسطین، گفت خودش و صدها صهیونیست دیگر احتمالا هدف این دادگاه هستند. بر اساس گزارش یدیعوت آحارانوت، کاخ سفید در بیانیه خود تاکید کرد، هریس و نتانیاهو در این گفت‌وگو بر عدم صلاحیت دیوان کیفری بین‌المللی برای بررسی جرایم جنگی مقامات اسرائیلی علیه فلسطینیان تاکید کردند. هریس درباره محور گفت‌وگوی تلفنی خود با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ضمن تاکید بر حمایت همه جانبه واشنگتن از تل آویو در حساب توئیتری خود نوشته، «ما در خصوص کووید-۱۹، همکاری در زمینه ایران، روابط گرم اسرائیل با کشورهای عرب (حاشیه خلیج فارس) و پیشبرد و توسعه صلح و رفاه برای اسرائیلی‌ها و فلسطینیان گفت‌وگو کردیم.»

انفجار، قلب اقتصادی عربستان را تعطیل کرد

شبکه المیادین، در خبری فوری اعلام کرد صدای انفجارهایی در شهر جده عربستان بر اثر حملات هوایی نیروهای یمنی شنیده شد. در ادامه این خبر به نقل از منابع سعودی آمده است که امروز (یک شنبه - ۷ مارس)، فرودگاه جده در حال حاضر بسته و ده‌ها پرواز این فرودگاه لغو شده است. کانال تلگرامی «صابرین نیوز» نیز نوشت که در دومین حمله طی هشت ساعت گذشته، شهر جده در عمق خاک سعودی هدف قرار گرفت و فعالیت فرودگاه بین‌المللی این شهر متوقف شد. صابرین نیوز صبح امروز نیز از شنیده شدن صدای انفجارهای مهیب در آسمان شهر جده در عربستان سعودی خبر داده بود. رسانه‌های سعودی، صبح امروز مدعی شدند که هشت فروند پهپاد ارتش یمن در آسمان عربستان رهگیری و منهدم شدند. پایگاه خبری «الجزیره» به نقل از رسانه‌های سعودی نوشت که صبح امروز، ابتدا ادعا شد که پنج پهپاد یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن رهگیری و منهدم شدند و نزدیک یک ساعت بعد، اعلام شد که سه فروند پهپاد مهاجم دیگر یمن رهگیری شده‌اند. پایگاه خبری سعودی «سبق» با انتشار این خبر مدعی شد: «ائتلاف حمایت از دولت قانونی یمن، امروز، هشت فروند پهپاد بمب‌گذاری شده را رهگیری و منهدم کرد. این پهپادها قصد داشتند به طور کاملا برنامه‌ریزی شده و سازمان‌دهی شده، غیرنظامیان و مناطق غیرنظامی را هدف قرار دهند.» ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، تا به این لحظه، عملیات پهپادی امروز در عمق خاک سعودی را برعهده نگرفته است.

مخفیگاه داعش‌ منهدم شد

نیروهای بسیج مردمی عراق یک مخفیگاه عناصر تروریستی داعش را در منطقه "جرف النصر" واقع در شمال استان بابل کشف و منهدم کردند.به گزارش وبگاه خبری العهد، یگانی از مرکز فرماندهی عملیات الجزیره وابسته به بسیج مردمی یک مخفیگاه عناصر تروریستی داعش را در منطقه "جرف النصر" در شمال بابل شناسایی کرد. در این عملیات که بر اساس گزارش‌های اطلاعاتی دقیق صورت گرفت ‏یک مخفیگاه عناصر داعش کشف و به طور کامل منهدم شد. نیروهای بسیج مردمی اخیرا اقدامات اطلاعاتی و امنیتی خود را برای جلوگیری از ورود عناصر تروریستی داعش به مناطق شمال استان بابل افزایش دادند.

ناو یونانی وارد مکران شد

منابع خبری از عملیات یک فروند ناو موشک انداز یونانی با نیروی دریایی ائتلاف اروپا مستقر در خلیج فارس و تنگه هرمز خبر دادند. یک فروند ناو موشک انداز نیروی دریایی یونان در عملیات دریایی ائتلاف اروپا با مستقر در خلیج فارس شرکت کرد. به نوشته روزنامه «اکاثیمرینی» ناو «هیدرا» متعلق به نیروی دریایی یونان در مسیر بازگشت از امارات در دریای مکران با هماهنگی ناو فرانسوی «اف اس گوپرات» در این عملیات شرکت کرد. ناو هیدرا اولین کشتی جنگی نیروی دریایی یونان است که در این عملیات شرکت می‌کند. این عملیات شامل مانورهای پیشرفته و تمرینات مخابراتی بود. عملیات دریایی اروپا در تنگه هرمز با ادعای اطمینان از عبور ایمن و آزاد کشتی‌های تجاری در خلیج فارس و تنگه هرمز ودریای عمان در جریان است. یونان، فرانسه، آلمان، دانمارک، ایتالیا، بلژیک، هلند و پرتغال، هشت کشور اروپایی شرکت کننده در این ماموریت هستند. فرانسه هدایت این ماموریت موسوم به (EMASOH) در خلیج فارس و تنگه هرمز را بر عهده دارد. وزارت خارجه فرانسه اخیرا در بیانیه‌ای از تمدید ماموریت این ائتلاف دریایی در خلیج فارس و تنگه هرمز تا سال 2021 خبر داد. منابع خبری چندی قبل از تمرین مشترک نیروی دریایی یونان و ایالات متحده در بخش‌هایی از خلیج فارس خبر دادند. به نوشته روزنامه «گریک ریپورتر» کشتی « یو اس جی سی سی مایوی» آمریکا و ناوچه موشک اندازیونانی هیدرا اخیرا تمرین مشترکی را در آب‌های خلیج فارس ، یکی از شلوغ ترین آبراه های جهان برگزار کردند. این تمرین که در منطقه استحفاظی ناوگان پنجم دریایی آمریکا در منطقه صورت گرفت شامل مانورهای پیشرفته و تمرینات مخابراتی و توانایی خدمه برای همکاری با یکدیگر برگزار شد. «جفری آر. پیات» سفیر ایالات متحده در یونان در این زمینه گفت: «ایالات متحده و یونان متعهد به پیشبرد امنیت دریایی در مدیترانه شرقی و فراتر از آن هستند. این تمرین دوجانبه نمونه دیگری از تعمیق همکاری نظامی و نظامی کشورهایمان است که هر روز در بالاترین سطح خود قرار دارد و هر روز قویتر می شود. ما باهم در حال پیشبرد اهداف مشترک دفاعی و امنیتی هستیم که در گفت‌وگوی کشورمان و توافقنامه همکاری دفاعی متقابل به روز شده است.» ستوان «بن ویلیامز» فرمانده کشتی جنگی آمریکایی نیز گفت: «این تمرین فرصتی عالی برای کار در کنار شرکای یونانی ما برای افزایش مهارت تاکتیکی و توانایی‌ها بود.» این در حالی است که رسانه‌ها گزارش دادند که یونان تحت فشار آمریکا قصد دارد سامانه‌های دفاع موشکی «پاتریوت» خود را در عربستان مستقر کند.

محاکمه بیتل‌های داعشی حتمی شد

تاریخ دادرسی دو برادر عضو گروه تروریستی داعش که به «بیتل‌ها» معروفند تعیین شده است. اتهام این دو شکنجه و بریدن سر شهروندان آمریکایی و اروپایی در سوریه است. یک قاضی در ایالت ویرجینیا تاریخ دادگاه «الشافی الشیخ» و «الکساندا آمون کوتی» را در ژانویه ۲۰۲۲ تعیین کرده است. این دو برادر همراه با دیگر اعضای بریتانیایی داعش گروهی جنگجو تشکیل داده بودند و به دلیل لهجه انگلیسی‌شان به گروه بیتل‌ها معروف شدند. بریتانیا تنها هنگامی با استرداد این دو به دادستانی آمریکا موافقت کرد که ویلیام بار، دادستان کل وقت آمریکا قول داد برای آنها تقاضای مجازات اعدام نکند. به گفته دنیس فیتزپاتریک، دستیار دادستانی آمریکا، دولت می‌خواهد هرچه زودتر این مورد را در دادگاه مطرح کند. فیترپاتریک به آسوشیتدپرس گفت که دولت آمریکا هم اکنون ۵۹۰۰ صفحه سند و ۲۷ سخت افزار یا دیسک مرتبط با مدرک جرم متهمان در اختیار وکلای آنها گذاشته است. به علت همه گیری ویروس کرونا، روز جمعه نخستین باری بوده که وکلای متهمان با آنها دیدار کردند. اتهام دو برادر عضو داعش، به گروگان گرفتن بیش از ۲۰ شهروند غربی در سوریه در سال های میان ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ و شکنجه بسیاری از آن هاست. این گروه متهم به بریدن سر هفت گزارشگر و امدادگر آمریکایی، بریتانیایی و ژاپنی در سوریه است. تکفیری‌های داعش از مراسم اعدام قربانیانشان ویدئو منتشر کرده و خواستار توقف حملات هوایی آمریکا در سوریه شده بودند. جیمز فالی، گزارشگر آمریکایی، نخستین فردی بود که توسط این گروه به قتل رسید. در میان دیگر قربانیان این گروه باید از استیون سوُتلُف و پیتر کَسیگ نام برد. گفته می شود آنها در قتل کایلا مویلر و امدادگر بریتانیایی، دیوید هِینز، آلن هِنینگ و نیز گزارشگران ژاپنی هارونا یوکاوا و کِنجی گوُتو نیز دست داشته‌اند. بستگان قربانیان آمریکایی این گروه در یک بیانیه مشترک گفته‌اند: حال، خانواده‌های ما می توانند در یک دادگاه آمریکایی در پی پاسخگویی به جنایاتی باشند که علیه فرزندان ما صورت گرفته است. در این بیانیه گفته شده: استرداد کوتی و الشیخ و دادرسی آنها در ایالات متحده، نخستین گام برای دستیابی به عدالت در ارتباط با شینع‌ترین جنایات علیه حقوق بشر است که علیه این چهار جوان آمریکایی صورت گرفته است. آنها شاهد مصیبت مردم سوریه بودند و قصد کمک به این مردم را داشتند؛ چه با کمک‌های بشردوستانه، چه با مطلع کردن جهانیان از آنچه در بحران سوریه می‌گذرد.

ترور فجیع شیعیان افغانستان را تکان داد

افراد مسلح ناشناس هفت کارگر شیعه یک کارخانه گچ از توابع شهرستان "سرخ‌ رود" در استان ننگرهار در شرق افغانستان را به طرز وحشیانه ای به شهادت رساندند. کارگران به شهادت رسیده در این عملیات تروریستی، از قومیت هزاره و از اهالی استان "بامیان" بودند. "جمعه‌گل همت" استانداری ننگرهار اعلام کرد که نیروهای پلیس ننگرهار، چهار فرد مظنون به ارتکاب این جنایت را دستگیر کردند و این افراد در حال بازجویی هستند. «عطاء الله خوگیانی» سخنگوی استاندار ننگرهار همچنین افزود: مهاجران بی رحمانه، کارگران کارخانه را کشتند. این حادثه دیشب چهارشنبه 13 اسفند 1399 در روستای "باولی" از توابع شهرستان سرخ رود رخ داد. «گل زاده سنگر» سخنگوی بیمارستان ننگارهار نیز گفت: ۷ جسد به این بیمارستان منتقل شده اند و بر روی بدن این کارگران نشانه‌هایی از شکنجه دیده میشود که قبل از اینکه با شلیک تیر کشته شوند دست بسته شکنجه شده اند. تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است، اما «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان امروز پنج شنبه 14 اسفند 1399، تروریست های طالبان را مسئول قتل کارگران شیعه دانست. در بیانیه رئیس جمهور افغانستان آمده است: طالبان با تشدید خشونت، بار دیگر ثابت کردند که به صلح اعتقادی ندارند و به دنبال کشتن مردم بی گناه ما هستند. اشرف غنی در بیانیه خود به مقامات محلی ننگرهار دستور داد تا عاملان حمله مرگبار به کارگران را شناسایی کنند و آنها را به میز محاکمه بکشانند. در دی ماه امسال (1399) نیز تروریست های داعش در جنایتی هولناک، ۱۱ نفر از کارگران شیعه پاکستانی یک معدن زغال‌سنگ در منطقه "مچهی" در نزدیکی "بولان" واقع در ایالت "بلوچستان" را به صورتی وحشیانه ذبح نموده و به شهادت رساندند. کارگران شهید آن معدن نیز از شیعیان هزاره بودند.

حمله تروریستی کالینینگراد خنثی شد

خبرگزاری اینترفاکس روسیه گزارش داد یک حمله تروریستی به یکی از پایگاه‌های شبکه برق در استان کالینینگراد در شمال غربی روسیه خنثی شد. خبرگزاری نووستی روسیه نیز گزارش داد نیروهای امنیت فدرال روسیه مانع حمله تروریستی به یک تأسیسات انرژی در منطقه کالینینگراد شدند. خبرگزاری رویترز نیز به نقل از رسانه‌های خبری روسیه گزارش داد که خبرها ازوقوع آتش سوزی در ایستگاه برق در منطقه تاتارستان در غرب روسیه حکایت دارد. همچنین خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گزارش داد یک شهروند روسیه در منطقه کالینگراد به خاطر آمادگی برای انجام یک حمله تروریستی در تأسیسات انرژی محلی بازداشت شده است. طبق اعلام خبرگزاری اسپوتنیک، یک عدد بمب دست ساز به منظور ایجاد انفجار به همراه شماری مواد دیگر و محتواهای توهین امیز علیه مقامات روسیه در خانه فرد بازداشتی متهم کشف و ضبط شده است.

دختران ربوده شده نیجریه‌ای آزاد شدند

فرماندار استان زامفارا در نیجریه امروز سه شنبه 12 اسفند 1399 در پیامی توئیتری با اعلام اینکه مردان مسلح، دختران دانش آموزی را که از مدرسه شبانه روزی در شمال غرب کشور ربوده بودند، آزاد کردند، تصویری از این دختران را نیز منتشر کرد. یک گروه از مردان مسلح روز جمعه ساعت یک بامداد ۱۱۷ دختر دانش آموز را از یک مدرسه شبانه روزی در شهر "جانگبه" در استان زامفارا ربودند. در توئیت این فرماندار ذکر نشده که چه تعداد دختر آزاد شده اما تصاویری از این دختران در حالیکه پوشش اسلامی به سر دارند، منتشر شده است. فرماندار زامفارا در این توئیت نوشته است: الحمدلله! با خوشحالی اعلام می‌کنم که دانش آموزان این مدرسه شبانه روزی از اسارت آزاد شده‌اند. گفتنی است مدارس در شمال نیجریه هدف اصلی آدم ربایی به منظور گرفتن باج برای آزادی ربوده شدگان است و این آدم ربایی‌ها در ابتدا توسط گروه شبه نظامی بوکوحرام آغاز شده است.

بلژیک به ائتلاف سعودی نه گفت

شورای حاکمیت بلژیک از تعلیق چهار مجوز صادرات سلاح به دولت سعودی خبر داد. این تصمیم پس از اعتراض سه تیم حقوقی بلژیکی به تصمیم فرمانده ایالت «والون» در جنوب بلژیک که در نوامبر سال گذشته مجوز صادرات سلاح به عربستان سعودی را صادر کرده بود، اعلام شده است. این سه هیأت حقوقی اعلام کرده‌اند که منطقه «والوان» باید بداند که تصمیم به فروش سلاح به عربستان سعودی در تضاد با قوانین بین‌المللی و قانون این منطقه است و صدور مجوز فروش سلاح در حالی انجام گرفته بود که پارلمان بلژیک و پارلمان اروپایی بیانیه‌هایی در خصوص نقض حقوق بشر در یمن صادر کرده‌اند آن‌ها از «الیو د روبیو» رئیس ایالت «والوان» خواستند تا به تعهدات خود طبق قوانین بین‌المللی و قانون این ایالت وفادار باشد.

آمریکا لشکر کشی به حسکه را از سر گرفت

منابع سوری از تحرکات جدید نظامیان آمریکایی میان سوریه و عراق و انتقال سلاح و نظامی به پایگاه غیرقانونی نظامیان آمریکایی در شهر حسکه سوریه خبر دادند. منابع سوری از تحرکات جدید نظامیان آمریکایی میان سوریه و عراق خبر دادند. بر اساس این گزارش؛ ۴ بالگرد آمریکایی در پایگاه اشغالگران در شهر الشدادی در حسکه سوریه بر زمین نشسته اند. این بالگردها حامل تجهیزات نظامی از جمله ۲۰ صندوق چوبی حامل موشک‌های حرارتی دوش پرتاب ضد هواپیما و نیز گروهی از تروریست‌های ارتش آمریکا بوده اند. روز گذشته هم سه بالگرد آمریکایی ارتش آمریکا در پایگاه الشدادی از عراق بر زمین نشستند که در آن ۱۵ تفنگدار دریایی آمریکا با تجهیزات کامل و نیز تجهیزات لجستیک و مهمات و سلاح، قرار داشت.

ریاض صنعاء را به توپ بست

جنگنده‌های سعودی ظهر امروز (یکشنبه) پنج بار منطقه «النهضه» و دو بار نیز منطقه «عطان» را بمباران کردند. یک منبع امنیتی در این باره به خبرگزاری سبأنت گفت: جنگنده‌های سعودی مناطق مسکونی را هدف قرار داده‌اند و این اقدام تبعات خطرناکی برای «ائتلاف متجاوز» دارد. هنوز از آمار تلفات احتمالی خبری منتشر نشده است. جنگنده‌های سعودی در ۲۴ ساعت گذشته ۱۴ بار منطقه «صرواح» در غرب شهر مأرب و چهار بار نیزمنطقه «مدغل» و «ماهلیه» که محل درگیری شدید ارتش و انصارالله یمن با شبه نظامیان ائتلاف سعودی است را بمباران کردند. دو بار نیز منطقه «الظاهر» در استان صعده را هدف قرار دادند.

اسرائیل به آماده باش کامل درآمد

ارتش رژیم صهیونیستی به دنبال حوادث کرانه باختری به نیروهای خود دستور داد سطح آمادگی خود را افزایش دهند. رسانه‌های صهیونیستی شنبه شب گزارش دادند که ارتش این رژیم بعد از حادثه تیراندازی در شهر «نابلس» واقع در کرانه باختری رود اردن تصمیم به این اقدام گرفته است. افزایش سطح آماده باش نیروهای نظامی اسرائیل| واکنش وزیر خارجه آمریکا درباره سفر پاپ به عراق| پیشروی انصارالله یمن در غرب مأرب| اعتراضات در اراضی اشغالی برای برکناری نتانیاهووب‌سایت عبری «واللاه» نوشت، این تصمیم بعد از آن گرفته می‌شود که شهر فلسطینی نابلس، شاهد تیراندازی به سمت نیروهای پلیس تشکیلات خودگردان فلسطین بوده و ارتش رژیم صهیونیستی بیم آن دارد که این حادثه در شهرک‌های صهیونیست نشین در کرانه باختری نیز تکرار شود.

طالبان پیشنهاد جدید آمریکا را رد کرد

زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان، پیشنهاد حکومت موقت و یک کنفرانس بزرگ را به طالبان داده ، اما این پیشنهاد با مخالفت طالبان و دولت رو به رو شده است. یک مقام طالبان به شرط افشا نشدن نام خود به رویترز گفت: خلیلزاد به آنها پیشنهاد حکومت موقت و یک کنفرانس بزرگ مانند کنفرانس بن را داده است. وی افزوده است که خلیلزاد از طالبان نیز خواست تا سطح خشونت‌ها را به شدت کاهش دهند. این مقام طالبان ادامه داد که خلیلزاد با بعضی از دیدگاه‌ها آمده بود و دستور کار مهم آن این بود که مذاکرات بین الافغانی باید هر چه زودتر یک نتیجه ملموس داشته باشد این منبع به خلیلزاد گفته است که طالبان با تشکیل حکومت موقت مشکل ندارد، اما در این حکومت شرکت نخواهد کرد. وی به رویترز گفته است که ما آدم هایی را برای حکومت موقت پیشنهاد خواهیم کرد تا طی دو سال ادارات دولتی و نهاد امنیتی را از سیاست خارج کند. بر اساس گزارش رویترز طالبان با کاهش‌ خشونت‌ها موافقت خواهد کرد، اما با آتش بس دائمی موافق نیست و طالبان از آمریکا درخواست کرده تا بر دولت افغانستان برای آزادی ۷ هزار زندانی این گروه فشار وارد کند. این رهبر طالبان همچنین تاکید کرد که ” ما باور نداریم که کنفرانس دیگری در هر کشور که باشد جنگ افغانستان می تواند مشکل جنگ را حل کند. از سوی دیگر، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان، به رویترز گفته است که با آنها در مورد جایگزین گفتگوهای صلح بحث نشده است. این در حالی است که روز گذشته رییس جمهور افغانستان بار دیگر با حکومت موقت مخالفت خود را نشان داد و گفت که یگانه راه انتقال قدرت برگزاری انتخابات است. رویترز به نقل از دو منبع بین المللی گزارش کرده است که مخالفت سرسخت رییس جمهور غنی با تشکیل حکومت موقت باعث بروز مشکلات خواهد شد. وی تصریح کرد که مشکل این است که غنی از آمریکا به دلیل کنار گذاشتن یک حکومت مشروع و تضعیف روند دمکراتیک در این کشور انتقاد کند. این در حالی است که خلیلزاد، فرستاده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان، پس از سفرش به کابل به دوحه رسیده و قرار است به کشورهای دیگر منطقه نیر سفر کند.

ترامپ وعده انتقام داد

رئیس‌جمهور سابق آمریکا وعده داد تمام تلاش خود را برای ناکام ماندن کارزار انتخاباتی یکی از سناتورهای جمهوری‌خواهی که به استیضاح او به دلیل حمله ششم ژانویه (۱۷ دی) به کنگره این کشور رای مثبت داد، انجام خواهد داد. رئیس‌جمهور سابق آمریکا وعده داد که برای شکست لیزا مورکوفسکی سناتور جمهوری‌خواه آلاسکا در انتخابات هشتم نوامبر ۲۰۲۲ (۱۷ آبان ۱۴۰۱) شخصا به این ایالت سفر کند. بنا بر گزارش هیل، مورکوفسکی که از سال ۲۰۰۲ به عنوان سناتور ایالت آلاسکا کار خود را آغاز کرده است، در نظر دارد در انتخابات نوامبر ۲۰۲۲ بار دیگر بر سر کرسی سنای این ایالت رقابت کند. این سناتور جمهوری‌خواه، منتقد جدی مواضع دونالد ترامپ بود و در جلسه رای گیری استیضاح او در مجلس سنا به اتهام تحریک هوادارنش برای حمله ششم ژانویه (۱۷ دی) به کنگره آمریکا، به استیضاح رئیس‌جمهور هم حزبی خود رای مثبت داد. هفت سناتور جمهوری‌خواه شامل لیزا مورکوفسکی و ۵۰ سناتور دموکرات، ترامپ را در اتهام حمله به کنگره آمریکا که حداقل پنج کشته بر جا گذاشت، گناهکار شناختند اما ۴۳ سناتور جمهوری‌خواه دیگر او را بی‌گناه خواندند و او به دلیل نرسیدن آرای استیضاح به حد نصاب ۶۷ رای تبرئه شد. مورکوفسکی تنها سناتور جمهوری‌خواهی است که از میان این هفت سناتور حامی استیضاح ترامپ، درصدد شرکت مجدد در انتخابات سنای آمریکا است. ترامپ که پیشتر در مخالفت با این هفت سناتور مواضع تندی گرفته بود، این بار با ارسال یک بیانیه برای وبگاه هیل خبر داد، برای شکست مورکوفسکی در انتخابات، شخصا به آلاسکا سفر خواهد کرد. رئیس‌جمهور سابق آمریکا تصریح کرد: «من تحت هیچ شرایطی از نامزدی شکست خورده لیزا مورکوفسکی در ایالت بزرگ آلاسکا حمایت نخواهم کرد. او نماینده بدی برای ایالت خود بوده و برای کشور هم فاجعه بوده است. من نمی‌دانم سال آینده افراد دیگر کجا خواهند بود اما می‌دانم خودم در آلاسکا علیه این سناتور بسیار بد و بی وفا کارزار انتخاباتی برگزار خواهم کرد».هشدار ترامپ به مورکوفسکی در شرایطی انجام شده که رئیس‌جمهور سابق آمریکا پیش از این بارها به او و ۶ سناتور جمهوری‌خواه حامی استیاضحش تاخته بود. علاوه بر مورکوفسکی، «سوزان کالینز»، «پاتریک تومی»، «بیل کسیدی»، «ریچارد بور»، «میت رامنی» و «بن ساس» به محکومیت ترامپ در دادگاه استیضاح رأی مثبت دادند.

چین به آمریکا هشدار داد

«وانگ یی» روز یکشنبه در حاشیه چهارمین نشست سیزدهمین کنگره ملی خلق چین در پکن با بیان اینکه مسئله هسته‌ای ایران بر تمام خاورمیانه تأثیرگذار است افزود: خروج امریکا از برجام و فشار حداکثری بر ایران موجب افزایش شدید تنش در منطقه شده است. وی اظهار امیدواری کرد آمریکا با اقدام هرچه سریع‌تر در این خصوص، حسن نیت نشان داده و تحریم ها خود را کنار بگذارد. وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: طرف چینی امیدوار است که دولت جدید ایالات متحده به رویکرد معقولانه برگردد، گفت و گو با چین را از سر بگیرد، روال عادی روابط دو جانبه را برقرار و همکاری را دوباره آغاز کند. وانگ افزود: روابط چین و آمریکا به دوراهی جدید رسیده و دریچه امید جدیدی در حال گشودن است. او گفت: در سال های اخیر روابط چین و آمریکا با مشکلات بی سابقه ای روبرو شده است. اساساً همه اینها به باورهای غلط جدی سیاستگذاران ایالات متحده در مورد چین بر می‌گردد، برخی چین را به اصطلاح بزرگترین تهدید می دانند و این سیاست اشتباهی است. به گفته وانگ، سیاست چین در قبال ایالات متحده ثابت و پایدار است به طوری که آماده توسعه روابط با ایالات متحده بر اساس هماهنگی، همکاری و ثبات هستیم. وزیر خارجه چین افزود: ما می دانیم که برخی افراد در ایالات متحده از توسعه سریع چین ناراحت هستند. با این حال، بهترین راه برای حفظ ثبات خود بهبود مداوم خود است و نه جلوگیری از پیشرفت دیگران. این مقام چینی در مورد روابط با روسیه نیز گفت: چین و روسیه همچنان به عنوان دو دوست و همسایه خوب، در بین کشورهای بزرگ باقی می مانند و از ثبات استراتژیک جهانی حمایت می کنند. او در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه مبارزه جهانی با COVID-۱۹ نباید متوقف شود تا زمانی که ویروس در تمامی کشورهای دنیا از بین برود، افزود: همبستگی به معنای قدرت است و استقامت به معنای پیروزی؛ چین به همکاری خود با سایر کشورها ادامه خواهد داد و برای پیروزی نهایی بشریت در برابر این همه گیری به طور خستگی ناپذیر کار خواهد کرد. وانگ گفت: چین بزرگترین اقدام بشردوستانه اضطراری خود را از زمان تاسیس جمهوری خلق چین در سال ۱۹۴۹ انجام داده و در تلاش های ضد ویروس کرونا در جهان سهیم بوده است. این مقام چینی تأکید کرد که کشورش به طور مشترک ساخت، کیفیت و ابتکار جاده را پیش خواهد برد و به بهبود زودهنگام اقتصاد جهانی کمک خواهد کرد. وزیر امور خارجه چین در اشاره به دیپلماسی چین در سال ۲۰۲۱ خاطر نشان کرد که برای چین، سال ۲۰۲۱ سالی جهان ساز است. دیپلماسی چین سفری جدید آغاز می کند؛ دیپلماسی سران کشور همچنان جهت توسعه را هدایت می کند و دیپلماسی چین فصل جالبی خواهد نگاشت. وانگ گفت که چین فعالانه روابط دوستانه با کشورهای دیگر را توسعه و به طور مداوم درک متقابل با جهان را افزایش می دهد. او افزود: چین بر دوره پس از همه گیری متمرکز خواهد شد و به طور فعال همکاری بین المللی ضد همه گیری را انجام می‌دهد و جامعه ای مشترک در سلامتی و تندرسی ایجاد می‌کند. وی اضافه کرد: چین قائل به ارزشهای اخلاقی، عزم راسخ، اصول و مسؤولیت شناسی؛ مطمئناً گرمی و امید بیشتری به جهان ارسال خواهد کرد و اعتماد و قدرت بیشتری به توسعه ارزشهای مشترک همه کشورها تزریق خواهد شد.

سند محرمانه آلمان ها رو شد

وزارت دفاع آلمان در یک سند محرمانه درباره ادعاهای قدرتی چین و روسیه و توانایی های نظامی این دو کشور هشدار داده است. روزنامه "دی ولت" آلمان با استناد به این سند محرمانه از وزارت دفاع آلمان نوشته است: هدف چین اطمینان از توسعه اقتصادی و شکل گیری نظم بین المللی متناسب با منافع خود است. روسیه هم به نوبه خود بی ثبات سازی و تضعیف ناتو را به عنوان اقدامی حداکثری دنبال می کند. در این سند محرمانه که توسط کارشناسان نظامی وزارت دفاع آلمان تنظیم شده است آمده است: در این میان چین در زمینه نفوذ جهانی از جمله در زمینه فروش اسلحه و همکاری نظامی از روسیه پیشی می گیرد. در این سند محرمانه همچنین آمده است: چین اکنون دو میلیون سرباز، حدود ۶۸۵۰ تانک جنگی و ۱۶۰۰ هواپیمای جنگنده دارد و همچنین بزرگترین پتانسیل موشکی معمولی دنیا را دارد. این قابلیت ها همچنین شامل موشک های بسیار خطرناک با برد طولانی تا ۲۵۰۰ کیلومتر است. وزارت دفاع آلمان همچنین اعلام کرد که علاوه بر این پکن به صورت سیستماتیک توانایی های هسته ای خود را گسترش می دهد و در حال حاضر همچنین بزرگترین صادر کننده هواپیماهای بدون سرنشین مسلح در دنیا است. در این سند محرمانه همچنین به موشک های ما فوق صورت و با دقت بالا و دور از دسترس و به دشواری قابل رهگیری روسیه اشاره شده و آمده است: علاوه بر این مسکو به شدت در زمینه مدرن سازی تسلیحات هسته ای خود سرمایه گذاری می کند. روسیه از حدود ۶۳۷۵ کلاهک هسته ای برخوردار است. ۸۴۰ هزار سرباز به خوبی آموزش دیده دارد و می تواند سریعا آن ها را جابجا کند. وزارت دفاع آلمان اعلام کرد که در حال حاضر توانایی های محدود برای عملیات های جهانی دریانوردی و کمبود هواپیماهای بدون سرنشین مسلح یک ضعف است. از نظر مسکو ارتش یک ابزار قدرت و کنش سیاسی است. به اعتقاد مسکو با هزینه نسبتا کم بودجه ای بیشترین سود می تواند در این زمینه ایجاد شود.

انصار الله به دروازه مأرب رسید

سرتیپ «عبدالمجید المرتضی» معاون وزیر کشور دولت نجات ملی یمن اعلام کرد: پس از حوادث البیضاء، سیستم‌ها و تجهیزات کشف‌شده از القاعده میزان ارتباط این مُهره‌ها با سرویس‌های جاسوسی خارجی را نمایان کرد. وی افزود: عناصر اطلاعاتی موسوم به القاعده امروز به‌شکل علنی کنار متجاوزان و مزدوران در مأرب می‌جنگند. المرتضی گفت: آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها از سرکوب القاعده در استان «البیضاء» به‌دست ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به‌شدت ناخرسند شدند و آنچه امروز در مأرب رخ می‌دهد، بیانگر این ناخرسندی است. وی اعلام کرد: به ساکنان مأرب می‌گوییم که کسانی که امروز در مأرب علیه نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن می‌جنگند از اعضای القاعده هستند و عملیات ما در راستای نجات شهروندان برای وارد شدن در جنگ آنهاست. شهروندان مأربی باید علیه گروه‌های تکفیری و اطلاعاتی بایستند زیرا حضور آنها خطری برای امنیت و سلامت این استان است. منابع خبری از انفجارهای شدید در صنعا مرکز یمن در پی حملات هوایی جنگنده‌های ائتلاف متجاوز سعودی خبر داد. بر اساس گزارش شبکه خبری المیادین، ائتلاف سعودی محله النهضه را 5 بار و منطقه عطان را طی دو نوبت هدف حملات خود قرار دادند. در این حمله به خسارت‌ها و جزئیات بیشتر این حمله اشاره‌ای نشده است. جنگنده‌های ائتلاف متجاوز سعودی روز گذشته 14 بار منطقه صرواح و 4 بار منطقه مدغل و ماهلیه در استان مأرب  و دو بار منطقه الظاهر در استان صعده را هدف حملات هوایی خود قرار داده بود. یک منبع نظامی یمنی از موارد نقض آتش‌بس به‌دست متجاوزان و مزدوران خبر داد و اعلام کرد که طی 24 ساعت گذشته بیش از 100 بار آتش‌بس نقض شده است. این منبع افزود: 109 بار آتش‌بس نقض شده است که از جمله آنها تحرکات متجاوزان، پروازهای جاسوسی و حملات توپخانه و نیز حمله با آتشبارهای دیگر بوده است. نیروهای صنعا عملیات سیطره بر شهر مأرب را به‌ طور رسمی با تکمیل سیطره بر مناطق الطوق آن‌گونه که منابع قبیله‌ای اعلام کردند، شروع کردند. منابع یمنی از درگیری‌های شدید در غرب شهر و در هفت‌کیلومتری آن خبر دادند و اعلام کردند که نیروهای صنعا پیشروی‌های مهمی داشته‌اند. نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بر«حمة الذئاب» در منطقه «الدشوش» در غرب شهر مسلط شده‌اند و اخباری درباره تسلط این نیروها بر منطقه «البلق الاوسط» وجود دارد. با این پیشروی‌ها، نیروهای صنعا به دروازه غربی و شمال غربی شهر مأرب نزدیک و نزدیکتر می‌شوند تا آخرین مواضع نیروهای وابسته به ائتلاف ریاض هم طومارشان در هم پیچیده شود. سازمان اطلاعات و امنیت دولت نجات ملی یمن از ساختار سازمانی القاعده در مأرب پرده برداشت که به‌سرکردگی «سمیر ریان» ملقب به «معترض الحضرمی» و «اکرم حسین حسن القلیسی» ملقب به «اویس الصنعانی» است. این سازمان به جزییات و اسامی بیش از 10 سرکرده آنچه ولایت مأرب القاعده خوانده می‌شود و مأموریت‌های محوله به آنها و نیز 20 سرکرده و اعضای القاعده در مأرب که از البیضاء قبلاً به مأرب گریخته‌اند، اشاره کرد. طبق این گزارش؛ هشت سرکرده القاعده کنار مزدوران در مأرب می‌جنگند و آنها فراریان از استان «الجوف» هستند. در این گزارش آمده است: استان مأرب شریان اصلی القاعده و کسانی که در استان البیضاء به‌ویژه منطقه «قیفه» قبل از پاکسازی آن به‌دست ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بودند، محسوب می‌شود. سازمان اطلاعات دولت نجات ملی یمن از همکاری کارکنان اداره گذرنامه در مأرب که هویت‌های جعلی برای القاعده درست می‌کنند، پرده برداشت. این سازمان اعلام کرد: ولایت مأرب القاعده اردوگاه‌هایی دارد که روستای «الخثلة الفقراء» به‌مثابه کانون اصلی آنهاست. اردوگاه شعب در جبهه «جبل مراد» است که از اعضای القاعده که کنار مزدوران در جبهه‌های «العبدیه» و «جبل مراد» می‌جنگند، پذیرایی می‌کند. اردوگاه منطقه «حریب» از سوی القاعده استفاده می‌شود و القاعده 5 انبار سلاح در مناطق «الخثلة الفقراء» منطقه «العرق»، منزل «معاذ الصنعانی» در «الحدید»، منزل «خالد العراده» در «کرا» و منزل «ابوعمار الجهمی» دارد. این سازمان اعلام کرد که القاعده در منطقه «کرا» انبار تسلیحاتی تحت نظارت استاندار مأرب منصوب‌شده از سوی مزدوران دارد. القاعده دو مزرعه در ولایت مأرب در مناطق «الخشعه» که سرکرده‌های القاعده در آن حضور دارند و منطقه «العرق» که اعضای القاعده هستند، دارد. عناصر القاعده در ولایت مأرب در هتل‌های «النخیل»، «رویال»، «الشرق الاوسط»، «الصفوه» و «الدوحه» حضور دارند. سازمان اطلاعات یمن اعلام کرد: پس از سیطره نیروهای صنعا بر منطقه «قیفه ویکلا» در استان البیضاء و پیشروی به‌سمت مأرب آنها در استان شبوه مأوی گزیدند. عناصر القاعده در مأرب با به‌کارگیری عوامل قبیله‌ای در جبهه «جبل مراد» می‌جنگند. آنها فراریان از منطقه «الخسف» در استان الجوف را وارد جنگ در «جبهه العلم» برای کمک به مزدوران هادی کرده‌اند. «جلال احمد سعد السبیعی» سرکردگی تروریست‌های القاعده در «جبهه العلم» را به‌عهده دارد و ملقب به «حاشد الدب» است. تروریست‌های القاعده در مأرب به دو بخش تقسیم می‌شوند؛ نخست از ساکنان این استان‌اند و نام انصار دارند و خارج از استان‌اند که مهاجرین نامیده می‌شوند. سازمان اطلاعات دولت نجات ملی یمن ضمن تشریح اسامی برخی از افرادی که برای اعضای القاعده هویت جعلی درست می‌کنند از کانون القاعده که مهمترین آن روستای «الخثلة الفقراء» است، نام برد که کانون اصلی القاعده در مأرب است. از سرکرده‌های القاعده «ابوعلی الدیسی»، «صلاح الانسی» ملقب به «حکیم الصنعانی» و «هایل الجباهی» ملقب به «ابومحمد الصنعانی» است که در منزلی در روستای «الخثلة الفقراء» حضور دارند. این سازمان به اسامی دیگری هم از سرکرده‌های القاعده در مأرب اشاره کرد. وزارت خارجه صنعا ضمن انتقاد از موضع‌گیری سازمان ملل و جامعه بین‌المللی درباره جبهه مأرب آن را فاقد حداقل منطق دانست و اعلام کرد: این‌که سازمان ملل و جامعه جهانی حق صنعا در دفاع مشروع از خود را زیر سؤال می‌برد، با هیچ معیاری همخوانی ندارد. وزارت خارجه یمن بیان کرد: سازمان ملل و جامعه جهانی فقط روی جبهه مأرب متمرکز شده‌اند و بقیه جبهه‌ها را نادیده می‌گیرند. نشانی از صلح و توقف جنگ یمن در رویکرد کنونی دیده نمی‌شود. در بیانیه وزارت خارجه دولت نجات ملی یمن آمده است: جبهه مأرب سال‌هاست که شعله‌ور است و زاییده زمان حال نیست که این اندازه روی آن تمرکز شود، این جبهه سال‌هاست که عرصه نمایش نیروهای خارجی اشغالگر و مأوای گروه‌های تکفیری است. ائتلاف سعودی جبهه مأرب را به‌طور خاص ایجاد کرده است تا سکویی برای عملیات و حملات نظامی آن باشد. وزارت خارجه یمن در پایان خواستار توجه به رنج یمنی‌ها که روز به روز به‌علت بسته بودن فرودگاه صنعا و توقیف ظالمانه کشتی‌های حامل سوخت تشدید می‌شود، شد و آن را جنایت جنگی دانست. این وزارتخانه خواستار بازگشایی فرودگاه صنعا و آزادی کشتی‌های حامل سوخت قبل از سخن گفتن از هر صلحی شد. «عبدالناصر البعوه» ملقب به «ابوهمام الیافعی» رئیس شورای‌عالی مقاومت جنوب یمن خواستار گردهمایی و انتفاضه مردمی در میدان «العروض» در شهر عدن در جنوب یمن و اعلام انقلاب مردمی علیه کسانی که آنها را توطئه‌کنندگان علیه جنوب یمن خواند و به‌منظور بیرون راندن دولت «هادی» شد. وی در سخنانی در جمع معترضان در میدان «العروض» اعلام کرد: جنوبی‌ها در انقلاب مردمی بزرگ حضور خواهند یافت. همزمان «فؤاد راشد» رئیس شورای‌عالی «الحراک الثوری» در جنوب یمن هم خواستار انتفاضه مردمی شد و گفت: قیمت‌های سرسام‌آور، عدم پرداخت حقوق، بستن فرودگاه‌ها و بنادر با هدف کشتن جنوبی‌هاست و راهی جز اعتراض و انقلاب مردمی وجود ندارد. هراس وزارت دفاع هادی از اخبار مربوط به بمباران نیروی خودی به‌دست جنگنده‌های سعودیکاربران در شبکه‌های اجتماعی از بیانیه دفتر «محمد المقدشی» وزیر دفاع دولت دست‌نشانده سعودی در یمن خبر دادند که در آن دستور داده شده است که به هیچ وجه بمباران نیروهای خودی به‌دست جنگنده‌های ائتلاف سعودی مخابره نشود. همچنین در این بیانیه از رسانه‌های وابسته به این دولت خواسته شده است که به اخبار جعلی مبنی بر اینکه نیروهای صنعا غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهند، روی آورده شود. این امر پس از آن رخ می‌دهد که در حملات روز گذشته شمار زیادی از نیروهای هادی بر اثر بمباران جنگنده‌های ائتلاف سعودی کشته و یا زخمی شدند. «محمد طاهر انعم» عضو حزب سلفی الرشاد اعلام کرد: سعودی پول زیادی به‌منظور فروپاشی یمن هزینه کرده است اما راه به جایی نخواهد برد. وی اضافه کرد: عربستان هزینه زیادی برای فروپاشی یمن از نظر مذهبی و نژادی و جغرافیایی کرد اما با همه این پول‌ها و خیانت زیاد به یمن، بیشتر یمنی‌ها با آن مقابله کردند و یمن در آخر پیروز و سربلند بیرون خواهد آمد.

انصار الله عمق عربستان را به آتش کشید

منابع یمنی از عملیات گسترده موشکی و پهپادی در عمق عربستان و هدف قرار گرفتن تاسیسات نظامی مهم متجاوزان در پاسخ به جنایات مستمر آنها علیه ملت یمن خبر دادند.نیروهای مسلح یمن از بیانیه مهمی خبر دادند که طی ساعات آینده برای اعلام جزئیات عملیات نظامی گسترده در عمق خاک عربستان صادر خواهد شد. بر اساس این گزارش، نیروهای ارتش و کمیته های مردمی طی عملیاتی گسترده با پهپاد و موشک، اهداف حساس و راهبردی عربستان را در ظهران و شهر دیگر هدف قرار داده اند. این در حالی است که رسانه‌های سعودی مدعی شده‌اند که پدافند آنها دو موشک شلیک شده به سمت جازان در جنوب عربستان را رهگیری کرده است. برخی منابع سعودی از وقوع چندین انفجار در شهرهای شرق عربستان در پی حمله موشکی امروز انصارالله یمن خبر دادند. در عین حال ائتلاف سعودی مدعی شده که برخی موشک‌ها و پهپادهای مهاجم را رهگیری و منهدم کرده است. منابع یمنی گزارش دادند در حملات امروز به شرق عربستان از موشک‌های قیام یک و موشک‌های بالدار قدس یک استفاده شده اما سیستم‌های دفاع موشکی سعودی از جمله پاتریوت و تاد در رهگیری و انهدام آنها ناموفق بوده‌اند.

شرط ایران برای برجام مشخص شد

معاون ظریف گفت: اگر آمریکا در ادعای خود برای بازگشت به برجام جدی است راه آن ساده است، به توافقی که از آن خارج شده است بازگردد و به تمامی تحریم‌هایی که در دولت گذشته آن کشور علیه ایران برقرار شده است خاتمه بخشدخانم هرالداستاد، نماینده ویژه نروژ در امور سوریه و عراق که به جمهوری اسلامی ایران سفر کرده است، با سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان دیدار و در خصوص آخرین تحولات جاری در عراق و سوریه و راههای مقابله با عوامل ناامن ساز در منطقه، خصوصا گروه‌های تروریستی تکفیری بحث و گفتگو کرد. عراقچی در این دیدار ضمن تاکید بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای تداوم همکاری های دوجانبه با نروژ در خصوص موضوعات منطقه ای و بین المللی، اظهار داشت امنیت و ثبات در محیط همسایگی برای جمهوری اسلامی ایران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و کشورمان از هر گونه تلاشی در این خصوص مضایقه نخواهد کرد کما اینکه بنا به دعوت دو دولت عراق و سوریه نقش بی بدیلی در مبارزه با گروه تروریستی داعش در آن کشورها ایفا کرده است. معاون وزیر امور خارجه در این دیدار همچنین به موضوع برجام به عنوان بزرگترین دستاورد دیپلماسی در منطقه آشوب زده غرب آسیا اشاره کرده و گفت اگر آمریکا در ادعای خود برای بازگشت به برجام جدی است راه آن ساده است، به توافقی که از آن خارج شده است بازگردد و به تمامی تحریم هایی که در دولت گذشته آن کشور علیه ایران برقرار شده است خاتمه بخشد، و جمهوری اسلامی ایران نیز همان طور که در بالاترین سطح اعلام داشته است پس از راستی آزمایی اقدامات آمریکا، به تمامی تعهّدات برجامی خود باز خواهد گشت. نماینده ویژه نروژ در امور سوریه و عراق در این دیدار با تشریح اقدامات انسان دوستانه آن کشور در منطقه، علاقمندی کشورش برای ادامه رایزنی های سیاسی با جمهوری اسلامی ایران در امور منطقه ای را مورد تاکید قرار داد.

سلاح تهاجمی ایرانی رونمایی شد

صبح امروز (یکشنبه) با حضور امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و در حاشیه سیزدهمین جشنواره جوان سرباز وزارت دفاع از سلاح تهاجمی پیشرفته تمام ایرانی «مصاف» و چند سلاح ورزشی رونمایی شد. سلاح با کالیبر ۵۱×۶۲/۷ میلی متری، سلاحی است سبک که توسط هوا خنک می‌شود. سیستم تسلیح این سلاح از نوع پیستون کوتاه است که از طریق فشار غیر مستقیم گاز باروت مسلح و به وسیله خشاب تغذیه می‌شود.این سیستم تسلیح باعث می‌شود که قابلیت اطمینان سلاح و عمر قطعات حساس آن افزایش یابد. این سلاح دارای سه وضعیت ضامن، تک تیر و رگبار است. بر روی سلاح، ریل پیکاتینی استاندارد تعبیه شده است که امکان نصب تجهیزات جانبی مانند دوربین، رد دات، نارنجک انداز، دوپایه و … را فراهم می‌کند. این سلاح دارای ضامن تیر آخر است که با خالی شدن خشاب، آلات متحرکه را در وضعیت عقب نگه داشته و موجب تسریع مسلح سازی مجدد سلاح می‌شود. قنداق تلسکوپی به کار رفته در این سلاح، قابلیت تنظیم در شش وضعیت را دارد. وجود دافع در مکانیزم تسلیح نقش مهمی در کاهش لگد این سلاح دارد که قابلیت عملیاتی آن را افزایش می‌دهد. در طراحی سلاح سعی بر آن است که سلاح بالاترین میزان ارگونومی را داشته باشد. دستگیره مسلح کننده در این سلاح دارای دو پدال در طرفین دارد که تسلیح سلاح را ساده نموده و تسلیح با یک انگشت از طرفین را نیز امکان پذیر می‌کند. پیکربندی این سلاح به گونه‌ای است که در کوتاه‌ترین زمان و بدون نیاز به ابزار خاص قابل تبدیل به نسخه تک تیرانداز و یا کارابین می‌باشد.این سلاح امکان شلیک کلیه فشنگ‌های کالیبر ۵۱×۶۲/۷ شامل فشنگ ثاقب، رسام و.... را دارد. برد موثر این سلاح با دوربین دید در روز ۸۰۰ متر و با دوربین حرارتی ۶۰۰ متر می‌باشد. تمامی مراحل طراحی، ساخت و تولید این سلاح به دست متخصصان داخلی در سازمان صنایع دفاع انجام شده است و ان شالله تحویل نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران خواهد شد. سلاح ساچمه زن ورزشی هوماک (مدل تراپ) هوماک R-۱۰۱ ۱۳۱ اولین مدل سلاح ساچمه زن ورزشی ساخت ایران است که به طور خاص برای ماده تیراندازی تراپ المپیک طراحی و تولید شده است. در طراحی این سلاح مسائل فنی مهمی در نظر گرفته شده است. از جمله: ۱- دستیابی به تناسب موقعیت نقطه برخورد ساچمه به نقطه هدف گیری۲- بهبود عملکرد ماشه از نظر کورس حرکتی و نیروی ماشه۳- پوشش‌دهی نیتراسیون در قطعات اصلی جهت افزایش دوام و طول عمر سلاح۴- طول بلند چوک از مزیت‌های مهم لوله است که نقش موثری در کاهش عقب نشینی سلاح و کیفیت الگوی پراکندگی معین دارد. ۵- لوله این سلاح به روش کوبش سرد تولید شده و سطح داخلی آن با کرم سخت پوشش دهی شده است که این دو فرایند دوام و عمر سلاح را تضمین می‌کند. سلاح ساچمه زن ورزشی هوماک (مدل اسکیت) هوماک K-۱۱۸ اولین مدل سلاح ساچمه زن ورزشی ساخت ایران است که به طور خاص برای ماده تیراندازی اسکیت طراحی و تولید شده است. در طراحی این سلاح مسائل فنی مهمی در نظر گرفته شده است از جمله: ۱- وزن سبک سلاح که باعث کنترل سریع‌تر آن می‌شود. ۲- چوک سیلندر که از خصوصیات خاص سلاح اسکیت می‌باشد. ۳- پوشش دهی نیتراسیون در قطعات اصلی جهت افزایش دوام و طول عمر سلاح. ۴- لوله این سلاح به روش کوبش سرد تولید شده و سطح داخلی آن با کرم سخت پوشش دهی شده است که این دو فرایند دوام سلاح را تضمین می‌کند. ۵- تفاوت این سلاح با مدل‌های دیگر در وزن گروهی لوله، طول لوله، وزن سلاح و چوک است. سلاح ساچمه زن ورزشی سورنا ۲ (مدل اسپورتینگ) سورنا s-۱۲۸ اولین مدل سلاح ساچمه زن ورزشی ساخت ایران که قابل استفاده برای عموم استکاربرد بین‌المللی این سلاح در تیراندازی فدراسیون جهانی FITASC است. در طراحی این سلاح مسائل فنی مهمی در نظر گرفته شده است از جمله: ۱- پوشش دهی نیتراسیون در قطعات اصلی جهت افزایش دوام و طول عمر سلاح۲- لوله این سلاح به روش کوبش سرد تولید شده و سطح داخلی آن با کرم سخت پوشش دهی شده است که این دو فرایند دوام را تضمین می‌نماید. چوک قابل تعویض و شاخص انتخاب شلیک و همچنین قنداق قابل تنظیم متناسب با ارگونومی تیرانداز از ویژگی‌های این سلاح است. تفنگ بادی آرتا (۴.۵ و ۵.۵) سلاح آرتا سلاح است بادی که با مکانیزم کمرشکن مسلح شده و توسط فنر پیستون شلیک می‌کند و دارای ضامن می‌باشد. این سلاح در انواع کالیبر ۴.۵ و ۵.۵ تولید شده است. هدف از طراحی و تولید آرتا، دومین سلاح بادی ساخت ایران، ارتقاء قدرت و برد سلاح و بالا بردن ایمنی سلاح در حالت کمرشکن است. ریل استاندارد این سلاح قابلیت نصب دوربین و تجهیزات جانبی را دارد. سلاح فوق دارای قنداق چوبی است. تفنگ بادی توکا (ضامن اتوماتیک) سلاح توکا اولین سلاح بادی ضامن اتومات تولید شده در ایران است که با مکانیزم کمرشکن مسلح شده و توسط فنر پیستون شلیک می‌کند. جهت ارتقا و بالا بردن ایمنی بر روی سلاح ضامن اتومات تعبیه شده است. قنداق این سلاح از جنس چوب مرغوب بوده و دارای ارگونومی مناسب با دست تیرانداز است. تفنگ بادی PCPتفنگ بادی PCP جزوی از خانواده سلاح‌های ورزشی است که نوع کارابین آن به دلیل دقت بسیار بالا و ارگونومی مطلوب دارای جذابیت خاصی بین ورزشکاران است. یکی دیگر از مزیت‌های این سلاح تعداد شلیک بالا با همان میزان دقت اولیه است و همچنین این سلاح دارای ضامن است. لوله تمام عایق شده به همراه مهارکننده‌های صوت داخلی سبب می‌شود که صدای کمی از شلیک شنیده شود. این محصول برای رشته‌های فیلد تارگت و پنج رست قابل استفاده است.

غیبت بوئینگ ایران تکذیب شد

‌محمد حسن ذیبخش اظهار داشت: یک فروند هواپیمای بویینگ ۷۳۷ با علامت ثبت متعلق به کشور ارمنستان که اوایل اسفندماه امسال در حال عبور از فضای پروازی کشور بود، بنا به درخواست خلبان و با اعلام ایشان مبنی بر بروز نقص فنی در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست. وی افزود: در حال حاضر گروه فنی شرکت هواپیمایی ارمنستانی در حال رفع نقص این هواپیما در مهرآباد هستند. سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: با توجه به درخواست مساعدت سازمان هواپیمایی کشوری ارمنستان، این سازمان جهت رفع مشکل فنی پیش آمده مساعدت کرده و به محض آماده شدن و ترخیص هواپیما توسط عوامل شرکت هواپیمایی ارمنستانی، هواپیما می‌تواند به پرواز خود ادامه دهد. وی یادآور شد: فرود غیر برنامه‌ریزی شده به دلایل فنی، موضوعی متعارف است که معمولاً هواپیماها پس از رفع مشکل پیش آمده، به مقصد در نظر گرفته شده پرواز می‌کنند. سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اضافه کرد: این هواپیما بدون مسافر بوده است. به گزارش فارس، برخی رسانه‌های ارمنستان به تازگی مدعی مفقود شدن یک فروند بوئینگ در آسمان ایران شده‌اند.

سپاه برای فتح خط مقدم فناوری دنیا خیز برداشت

سردار حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی امروز در حاشیه بازدید از اولین رویداد تا ثریا که در مرکز رویداد شهید فخری‌زاده در محل لانه سابق جاسوسی آمریکا برگزار شد، در جمع خبرنگاران اعلام کرد: بنای جامعه در سایه علم و فناوری گذاشته می‌شود مخصوصا در دوره‌های جدید که با پیشرفت‌های شتاب‌دار علوم و فناوری‌ها در عرصه‌های مختلف روبه‌رو هستیم. وی گفت: هدف اصلی ما که در بسیج دنبال می‌شود این است که مسیر علم و فناوری را به عنوان پیشگام و پرچم‌دار طی کنیم و استعدادهای درخشان را به عهده جوانان دانشجو و دانشمند کشورمان را پرورش دهیم و برای نهضت ملی پیشرفت و رشد علم و فناوری در تراز کشورهای پیشرفته جهان آماده کنیم. فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: مصمم هستیم در رقابت علم و فناوری با کشورهای جهان خود را به خطوط مقدم این عرصه‌های علمی و فناوری برسانیم و امیدواریم به زودی این هدف و آرمان بزرگ با همت جوانان و دانشمندان کشورمان محقق شود. در اولین رویداد شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان با عنوان تا ثریا شرکت‌هایی به ارائه فناوری‌های نوین در عرصه بازاررسانی محصولات کشاورزی مانند زعفران همچنین در عرصه تربیت جوانان و نوجوانان فناوری‌های پیشرفته و کاربردی در علوم کشاورزی هواشناسی و صنایع خودرو و سایر فناوری‌های نوین با همت جوانان کشور در این نمایشگاه به نمایش در آمده است.

سعید محمد با استعفا وارد میدان انتخابات شد

با حکم فرمانده کل سپاه سردار سرتیپ دوم پاسدار سید حسین هوشی سادات به سمت فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص)  سپاه منصوب شدبه گزارش ایسنا به نقل از سپاه نیوز؛ سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حکمی سردار سرتیپ دوم پاسدار سید حسین هوشی سادات را به سمت فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) سپاه منصوب کرد. فرمانده کل سپاه همچنین با قدردانی از زحمات و تلاش‌های سردار سرتیپ دوم پاسدار دکتر سعید محمد طی دوره تصدی فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) وی را به عنوان مشاور فرمانده کل سپاه منصوب کرد. گفتنی است سردار هوشی سادات پیش از این معاون مهندسی و پدافند غیر عامل سپاه را عهده دار بوده است.

نازنین زاغری آزاد شد

وکیل مدافع نازنین زاغری متهم ایرانی - بریتانیایی از آزادی موکلش خبر داد. حجت کرمانی در این باره گفت: موکلم محکومیت قبلی که داشته امروز به پایان رسید و پابندش باز شد زیرا  او یکسال با پابند بیرون بود که امروز باز شد. وی افزود: همچنین زمان رسیدگی به پرونده دوم موکلم به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام  ۲۴ اسفند ماه در دادگاه انقلاب تعیین شده است. زاغری ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ به هنگام خروج از ایران به مقصد انگلستان بازداشت شد.

آمریکا از طرح جدید صلح رونمایی کرد

طلوع نیوز افغانستان با بیان این مطلب نوشت که به نسخه‌ای از این نامه دست پیدا کرده که در آن آمده است واشنگتن از سازمان ملل می‌خواهد نشستی جهانی را با حضور وزیران خارجه ایران، روسیه، چین، پاکستان و هند و همچنین فرستاده‌ ویژه آمریکا برای بحث روی یک طرح واحد درباره روند صلح افغانستان برگزار کند. بر اساس این گزارش، آنتونی بلینکن در ادامه افزوده است نشست دیگری را با میزبانی ترکیه با حضور نمایندگان هواداران جمهوریت و طالبان برای نهایی سازی یک توافقنامه صلح دیگر برگزار خواهد کرد. به گزارش طلوع نیوز، این نامه همزمان با سفر زلمی خلیل زاد به رئیس جمهور افغانستان و همچنین عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی تحویل داده شده است. وزیر خارجه آمریکا در این نامه هشدار داده است که عدم توافق بین رهبران افغانستان در دهه ۹۰ سبب پیامدهای فاجعه بار برای این کشور شد و چنین موضوعی نباید تکرار شود. وی همچنین با اشاره به تهیه طرحی برای کاهش ۹۰ روزه خشونت‌ها جهت جلوگیری از آغاز عملیات بهاری، اضافه کرده است که بازنگری توافقنامه صلح آمریکا با طالبان در واشنگتن هنوز به پایان نرسیده است. براساس گزارش طلوع نیوز، دولت انتقالی و نقشه راه سیاسی و آتش‌بس دایمی، سه بخش مهم طرح صلح نو آمریکایی است. در این طرح آمده است که پس از پایان دولت انتقالی، رئیس آینده افغانستان بر اساس انتخابات برگزیده خواهد شد. در این طرح در اشاره به سه قوه آمده است که در رأس قوه اجرایی رییس دولت و وزیران کابینه با ریاست‌های مستقل و در بخش دیگر مجلس و مجلس سنا قرار دارد که طالبان نیز در ترکیب آن مشارکت خواهند داشت. این در حالی است که ریس جمهوری افغانستان روز گذشته انتقال قدرت از طریق انتخابات را غیرقابل بحث اعلام و یکبار دیگر تأکید کرد که تنها از طریق انتخابات حاضر به انتقال قدرت است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha