جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مرتضی وافی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین مرتضی وافی در نشست خبری گفت: بر اساس طرح ملی پایتخت صحیفه سجادیه که با ابتکار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شخص وزیر جناب دکتر صالحی بوده است به مدت دو سال استان یزد به عنوان پایتخت ملی صحیفه سجادیه تعیین شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی وافی، امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: امام سجاد علیه السلام طلایه دار نهضت علمی است؛ بخشی از زندگی حضرت سیدالساجدین به خوبی مورد توجه قرار نگرفته و ما از نقش امامت ایشان و دستگیری از مؤمنین و رهبری ایشان غافل شده ایم.

وی افزود: ما می خواهیم استراتژی فرهنگی امام زین العابدین علیه السلام بعد از واقعه عظیم کربلا را روشن کنیم.

مدیر مؤسسه صحیفه سجادیه خاطرنشان کرد: کتاب حماسه امام سجاد بعد از کتاب هایی همچون انسان ۲۵۰ ساله می تواند تکمیل کننده شناخت ما از زندگانی و سیره امام سجاد علیه السلام باشد.

وی گفت: در میان آثار امام زین العابدین، دعا یک معیار و میزان در سیر امامت ایشان است.

مدیر مؤسسه خانه خورشید افزود: آنچه به طور مشهور به دست ما رسیده ۵۴ دعا از صحیفه سجادیه است؛ هرچند که بزرگانی صحیفه ثانیه، صحیفه ثالثه و غیره را هم جمع آوری نموده اند.

وی اظهار کرد: صحیفه سجادیه به تعبیر مقام معظم رهبری کتاب زندگی عارفانه، عاقلانه و خردمندانه است؛ یعنی اگر در جامعه امروز ما عطش سبک زندگی اسلامی وجود دارد به کمک این کتاب می توان به آن رسید.

مدیر بنیاد بین المللی صحیفه سجادیه گفت: صحیفه سجادیه چهار ساحت ارتباط با خود، ارتباط با خدا، ارتباط با طبیعت بی جان و همچنین ارتباط با انسان های پیرامون خود

وی افزود: مضامین صحیفه سجادیه کاملاً عمیق، قدسی و وحیانی است اما در قالب زبان بشری آمده اند.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی وافی بیان داشت: باید دانست که صحیفه سجادیه برای تمام حالات زندگی انسان راهکار دارد؛ برای حالات گوناگون اعم از ناراحتی، افسردگی، شادی، ناامیدی و غیره راهکار دارد.

وی با بیان اینکه بنا نیست که ما فقط در زمان ناراحتی ها و دردها سراغ دعا برویم تصریح کرد: دعا تنظیم نگاه و بینش می کند و موجب رشد معرفت در وجود انسان هاست.

مدیر مؤسسه خانه خورشید گفت: دعاهای صحیفه سجادیه نیاز انسان امروز برای خلوت او هستند و بستر بسیار مناسبی جهت کسب آرامش و کم کردن دغدغه های روزمره در زندگی این عصر است.

وی عنوان داشت: کسانی که با جریان صحیفه انس می گیرند متوجه این می شوند که مضامین، جملات و فرازهای صحیفه سجادیه از واژه های معمولی تشکیل نشده اند بلکه بسیاری از آن ها از لغات قرآنی هستند.

مدیر مؤسسه صحیفه سجادیه گفت: صحیفه سجادیه منطبق با قرآن است.

وی خاطرنشان کرد: دعاهای این کتاب دارای یک سیر است و امام سجاد علیه السلام از یک جایی شروع می کنند و انسان را به جایی می رسانند که به اوج معنویت برسد.

حجت الاسلام والمسلمین وافی گفت: انس با صحیفه سجادیه به یک انگیزه و احساس نیاز در وجود انسان امروز نیاز دارد؛ یکی از اهداف بنیاد بین المللی صحیفه سجادیه ایجاد این انگیزه است.

وی افزود: ما تاکنون نتوانسته ایم در دانشگاه ها و مؤسسات علمی صحیفه سجادیه را در کنار قرآن و عترت مورد توجه و بررسی قرار دهیم.

مدیر بنیاد بین المللی صحیفه سجادیه عنوان داشت: موضوع صحیفه سجادیه در نهادها و ارگان های مختلف کشور مورد غفلت واقع شده است.

وی خاطرنشان کرد: ما معتقدیم در رسانه ملی و تلویزیون ظرفیت بسیار خوبی برای پرداختن به صحیفه سجادیه وجود دارد.

مدیر مؤسسه خانه خورشید گفت: ما مؤسسه صحیفه سجادیه و بنیاد صحیفه سجادیه را تأسیس نموده ایم و برای آن ها راهبردها و برنامه های مختلفی را در نظر گرفته ایم؛ در سال آینده ۲۵ برنامه متنوع را در موضوع صحیفه سجادیه خواهیم داشت.

وی افزود: ما در نمایشگاه قرآن که دارای غرفه بودیم توانستیم ۲۲ عنصر فعال اعم از شخص یا مؤسسه را که در زمینه صحیفه سجادیه مشغول به فعالیت هستند را شناسایی کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی وافی اظهار کرد: کتاب های پیرامون صحیفه سجادیه را تا حد زیادی جمع آوری کرده ایم تا گنجینه ای از این کتاب ها داشته باشیم که قابل استفاده برای عموم مردم و همچنین برای محققان محسوب شود.

وی گفت: چهار نشست را در طول چهار سال اخیر داشته ایم تا به جمع آوری نظرات، پیشنهادات و ایده های اساتید و فعالان حوزه صحیفه سجادیه بپردازیم.

مدیر بنیاد بین المللی صحیفه سجادیه افزود: در روز میلاد امام سجاد علیه السلام در مسجد مقدس جمکران دو برنامه خواهیم داشت؛ دعوت از افراد فعال در عرصه صحیفه خوانی و ترویج صحیفه سجادیه یکی از این برنامه هاست.

مدیر مؤسسه صحیفه سجادیه خاطرنشان کرد: برگزاری اولین کنگره ملی هنری رسانه ای زین العباد یکی از برنامه های بنیاد بین المللی صحیفه سجادیه در سال آینده است.

وی گفت: بر اساس طرح ملی پایتخت صحیفه سجادیه که با ابتکار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شخص وزیر جناب دکتر صالحی بوده است به مدت دو سال استان یزد به عنوان پایتخت ملی صحیفه سجادیه تعیین شده است.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی وافی افزود: رونمایی از سایت مؤسسه و بنیاد بین المللی صحیفه سجادیه نیز یکی دیگر از برنامه های ما در روزهای آتی خواهد بود؛ آدرس آن www.ssif۱.ir می باشد.

وی اظهار کرد:  دیدار با مراجع تقلید را هم در برنامه های خود داریم.

مدیر بنیاد بین المللی صحیفه سجادیه گفت: راه اندازی مرکز تخصصی سطح سه حوزوی با رویکرد صحیفه سجادیه یکی از کارهای اصلی ما در حوزه علمیه است.

وی افزود: تفاهم نامه ای بین ما و معاونت فرهنگی حوزه علمیه خواهران امضا شده است تا خواهرانی که وارد حوزه می شوند با صحیفه سجادیه آشنایی پیدا کنند.

مدیر مؤسسه صحیفه سجادیه بیان داشت: حمایت از ناشران و مترجمانی که در عرصه صحیفه سجادیه فعالیت داشته اند نیز یکی دیگر از برنامه های این بنیاد است.

وی اعلام کرد: برای اینکه صحیفه سجادیه در عرصه بین الملل بهتر شناخته شود کتابی با عنوان «اسانید صحیفه سجادیه» تولید شده که با موضوع بررسی استنادات صحیفه است و در آستانه چاپ می باشد؛ امیدواریم تا قبل از ماه مبارک رمضان این کتاب به چاپ برسد.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی وافی گفت: سلسله نشست های صحیفه پژوهی با همکاری معاونت پژوهش حوزه های علمیه را در سال آینده خواهیم داشت.

وی عنوان داشت: پویش های «نهضت صحیفه خوانی»، «من صحیفه می خوانم» و «من صحیفه را دوست دارم» نیز از دیگر برنامه های بنیاد بین المللی صحیفه سجادیه در ایام آتی است.

مدیر مؤسسه صحیفه سجادیه گفت: امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۰، دفاتر نمایندگی بنیاد بین المللی صحیفه سجادیه را در تمام مراکز استان های کشور راه اندازی کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
    0 0
    بسیار خوب و بجاست