شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
نشست بانوان در حرم

حوزه/ کارشناس معارفی آستان مقدس بانوی کرامت با بیان اینکه بهترین روش برای تربیت بشر معرفی الگوی برتر و مناسب به آنهاست، گفت : حضرت آمنه سلام الله علیها بهترین الگو برای دختران و زنان جامعه اسلامی هستند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، خانم مجیدی، امروز در پیش نشست کنگره بزرگداشت حضرت آمنه سلام‌الله علیها که در سالن امام خامنه‌ای آستان مقدس بانوی کرامت برگزار شد، بابیان اینکه برخلاف تصور وهابیت حضرت آمنه سلام‌الله علیها در خانواده‌ای یکتاپرست متولد شده است، گفت: پدر و مادر حضرت آمنه سلام‌الله علیها از نوادگان حضرت ابراهیم علیه‌السلام و یکتاپرست بودند.

وی افزود: با توجه به اینکه حضرت رسول صلی‌الله علیه و آله در دامن بانویی پاک مانند حضرت آمنه سلام‌الله علیها متولد شده است این موضوع خود نشان می‌دهد که این بانو یکتاپرست بوده‌اند، زیرا انسان‌های صالح هرگز در دامان مادرانی مشرک و بت‌پرست پرورش نمی‌یابند.

کارشناس معارفی آستان مقدس بانوی کرامت با تأکید بر اینکه حضرت آمنه سلام‌الله علیها در عصر جاهلیت متولد شده‌اند، تصریح کرد در عصر جاهلیت برای زنان ارزش و احترامی قائل نبودند و نگاه به زن نگاه به یک کالای دست‌دوم و ابزاری برای مبادله و خرید فروش بود.

مجیدی ادامه داد: در عصر جاهلی نه‌تنها عرب جاهلی دختران را شوم می‌دانست و تولد فرزند دختر برای خانواده‌ها مایه ننگ بود، بلکه در چین نیز تولد فرزند دختر برای خانواده‌ها مانند عرب جاهلی مایه ننگ بود.

وی با اشاره به اینکه در ایران زمان ساسانی نیز با زنان مانند برده رفتار می‌شد، اظهار داشت در عصر ساسانی زنان از کمترین حقوق برخوردار بودند و متأسفانه ازدواج با محارم در این زمان رایج بود و زنان به‌اجبار مجبور بودند با فرزندان و برادران خود ازدواج کنند، چراکه اشراف‌زادگان ساسانی تصور می‌کردند برای خلوص نسل و حفظ ثروت به‌ناچار باید با محارم خود ازدواج کنند هرچند این موضوع در ادیان ابراهیمی حرام است.

استاد حوزه علمیه خواهران ادامه داد: در کشور های اروپایی تا صدسال گذشته زنان وضعیت اسفباری داشتند و حتی نمی‌توانستند از نام خانوادگی مخصوص به خود استفاده کنند که با ظهور اسلام عزت و مقام زنان به آنان بازگردانده شد.

مجیدی با تأکید بر این‌که با تولد حضرت آمنه سلام‌الله علیها پدر و مادرشان بسیار این بانوی عظیم الشان را گرامی داشته و با نهایت محبت و مهربانی با ایشان رفتار می‌کردند، گفت: این در حالی بود که در آن زمان در میان عرب جاهلی زن از کمترین حقوق برخوردار بود.

وی افزود: حضرت آمنه در خانه‌ای پاک و طاهر بزرگ‌شده و پرورش یافتند و ایشان دختری بسیار عاقل. باهوش خوش‌زبان، مؤدب پاک و طاهره بودند به‌گونه‌ای که هیچ نامحرمی ایشان را ندیده بود و ایشان در زمان خود در میان عرب جاهلی به طاهره شهرت داشتند.

کارشناس معارفی آستان مقدس بانوی کرامت تصریح کرد: حضرت آمنه سلام‌الله علیها با ادبیات و شعر به‌خوبی آشنا بودند و در سخنوری بانوی بسیار فصیح خوش‌لهجه بودند.

وی با اشاره به ماجرای ازدواج حضرت آمنه و حضرت عبدالله علیه‌السلام گفت: حضرت عبدالله در میان فرزندان حضرت عبدالمطلب از همه خوش‌سیماتر بودند به‌گونه‌ای که بیشتر دختران عرب به ایشان علاقه داشتند اما ایشان به‌واسطه پاک‌دامنی و حیا هرگز به دختران عرب توجهی نداشتند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه یهود همواره به دنبال پدر پیامبر آخرالزمان بود بارها حضرت عبدالله را مورد تهاجم و سوءقصد قرار داده بود و در یکی از روزها که یهودیان به حضرت عبدالله علیه‌السلام حمله کرده بودند وهب پدر حضرت آمنه سلام‌الله علیها به کمک حضرت عبدالله علیه‌السلام آمد و ایشان را در نبرد با یهودیان همراهی کرد.

استاد حوزه علمیه خواهران اظهار داشت در همین ماجرا بود که محبت حضرت عبدالله به دل وهب پدر حضرت آمنه افتاد و وهب هنگامی‌که پس‌ازاین ماجرا به خانه بازگشت به همسر خود گفت عبدالله نه‌تنها جوان خوش‌سیمایی است بلکه بسیار شجاع و دلیر است و با توجه به اینکه ما با خانواده عبدالمطلب فامیل هستیم چه خوب است شما به نزد مادر ایشان بروید و به آن‌ها بفرمایید که ما حاضریم دختر خود را به حضرت عبدالله برای همسری هدیه کنیم.

کارشناس معارفی حرم حضرت معصومه سلام‌الله علیها تصریح کرد: مادر حضرت آمنه به نزد فاطمه همسر حضرت عبدالمطلب علیه‌السلام رفتند و با شیرین‌زبانی خود این موضوع را به فاطمه گفتند که چون حضرت عبدالمطلب از جایگاه خانواده وهب آگاه بود از همسرش فاطمه خواست تا به خانه وهب برود و هنگامی‌که همسر حضرت عبدالمطلب به خانه وهب رفتند و حضرت آمنه سلام‌الله علیها را دیدند به حضرت عبدالمطلب فرمودند که ایشان بسیار دختری عاقل زیرک نجیب مؤدب و خوش‌زبان هستند و در میان دختران عرب دختری به کمالات و ادب حضرت آمنه سلام‌الله علیها برای همسری حضرت عبدالله علیه‌السلام وجود ندارد.

مجیدی اظهار داشت: حضرت عبدالمطلب علیه‌السلام با شنیدن کمالات حضرت آمنه همچون زیرکی عاقل بودن تواضع، ادب، متانت، خوش‌سیمایی، خوش‌زبانی و مهربانی دستور دادند که مراسم ازدواج حضرت عبدالله و حضرت آمنه سلام‌الله علیها برپا شود و به‌این‌ترتیب حضرت رسول صلی‌الله علیه و آله در دامان مادری که در عصر جاهلیت به طاهره، عالمه،عاقله شهرت داشت و به تواضع و ادب در میان دختران عرب مشهور بودند بسته شد و این بانوی عظیم الشان مانند فرزندان خود یعنی حضرت رسول، ائمه معصوم و حضرت زهرا سلام‌الله علیها یکتاپرست و مؤمن بودند.

وی یادآور شد: حضرت آمنه سلام‌الله علیها بهترین الگو برای دختران امروز هستند و مادران امروز باید دختران خود را مانند حضرت آمنه سلام‌الله علیها تربیت کند تا مانند این بانو در همان برخورد اول بتوانند توجه دیگران را به خود حلب کنند و حضرت آمنه سلام‌الله علیها در همان برخورد اول توجه مادر حضرت عبدالله را به خود جلب کردند و توانستند مادر خاتم انبیای الهی و ائمه معصوم شوند و مادران باید دقت کنند که بهترین روش برای تربیت بشر معرفی الگو به آن‌ها است و حضرت آمنه بهترین الگو برای زنان و مردان مؤمن هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha