جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
طباطبایی

نماینده ولی فقیه دراستان اصفهان گفت: یک طلبه غیر از درس طلبگی بهترین چیزی که می تواند یاد بگیرد و منبعی غنی برای منبر و سخنرانی باشد، حفظ و یادگیری قرآن و نهج البلاغه است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان؛ آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد پیش از ظهر امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه تخصصی حفظ قرآن کریم شهید طباطبایی نژاد  با اشاره به برکات و فضائل ماه رجب، این ماه را فرصتی مغتنم برای استجابت دعا عنوان و اظهار کرد: ماه رجب، رجب العصب نامگذاری شده و عصب به معنای ریزش می باشد که یا به معنای ریزش گناهان و یا ریزش رحمت خداوند است و روزه گرفتن در این ماه بسیار ارزشمند می باشد و البته اینها همه از لطف خداوند است.

وی افزود: همه روز ها، روز خدا است و مکان ها همه مکان خدا می باشد، اما خداوند متعال از این جهت که انسان ها را می شناسد و می داند تخلفاتی دارند، راه هایی را برای برگشت قرار داده و زمان هایی تعیین کرده که در این زمان ها دعا زودتر مستجاب می شود و زمین هایی مانند سرزمین عرفات و یا زیر گنبد اباعبدالله(ع) و یا در کنار مرقد مطهر ائمه معصومین، را برای استجابت دعا باارزش تر قرار داده است.

نماینده ولی فقیه در اصفهان با اشاره به آیه " إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا "، توبه را از الطاف بسیار بزرگ خداوند بیان کرد و گفت: اگر خداوند توبه را نگذاشته بود، انسان گناه می کرد سپس احساس به بن بست رسیدن داشت، اما راه توبه را قرار داد و لذا اگر انسان صادقانه توبه کند خداوند می بخشد.

آیت الله طباطبایی نژاد با استناد به آیات قرآن کریم عدم استماع کلام بزرگان و تعقل ننمودن را از عوامل جهنمی شدن دوزخیان دانست و افزود: فردی به امیرمومنان(ع) عرض کرد «مرا راهنمایی کنید تا انسان خوبی شوم و حضرت نیز در پاسخ فرمودند با نعمت خدا گناه نکن»، لذا در این  ایام و روزها دعا زودتر مستجاب می شود و توبه زودتر قبول می گردد و نباید اگر کار خلافی می کردیم از این ماه ها عبور کنیم اما از این خلاف ها دست برنداریم.

امام جمعه اصفهان در ادامه به علاقمندی وافر خود برای حضور در جمع  طلاب علوم دینی حافظ قرآن اشاره کرد و گفت: مدت ها دوست داشتم در این جمع حضور پیدا کنم، چرا که خود نیز اهل حفظ قرآن بودم و در ایام جوانی در نجف از روی عشقی که به قرآن داشتم ۱۰ الی ۱۴ جزء قرآن را حفظ کردم.

وی اضافه کرد: اعتقاد دارم که اگر کسی قرآن و نهج البلاغه را خوب بفهمد عالم وارسته می باشد و با کاری که در این مدرسه یعنی قرآن را با ادبیات عربی تطبیق می کنیم، و در هیچ کجای دیگر، حافظین قرآن این کار را نمی کنند، ادبیات طلاب نیز تقویت می شود.

مدیر حوزه علمیه اصفهان، راحتی تفسیر قرآن کریم را منوط به آشنایی با موقعیت کلام دانست و افزود: به طور قطع برنامه ما در این مدرسه همین است و در قم نیز برنامه مدرسه ای که می سازیم این است که در عین اینکه طلاب، درس طلبگی می خوانند باید حافظ قرآن باشند و از پایه سه نیز طلاب را قبول می کنیم تا وقتی وارد می شوند بتوانند ادبیات عرب را با قرآن تطبیق دهند.

وی خاطرنشان کرد: قرآن از اموری است که همه جای آن ثواب دارد، یعنی مقدمات آن از نگاه کردن و قرائت تا فهم، حفظ و عمل به آن هر کدام ثواب جدا دارد، یعنی نورانیت و نزدیک شدن به خدا در آن وجود دارد و روح انسان را به خدا نزدیک می کند.

آیت الله طباطبایی نژاد با تاکید بر اهمیت آیه شریفه "فَاقْرَؤُا ما تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ"، قرآن کریم را منبع نورانیت قلب بیان و تصریح کرد: در روایت است که خانه ای که در آن قرآن خوانده می شود به آسمان ها نور می دهد، همان طور که ستاره ها به ما نور می دهند، البته حفظ قرآن زحمت دارد و زحمت نگهداری آن بیشتر است، اما بسیار ارزشمند است و کاری از این ارزشمندتر نیست.

وی افزود: یک طلبه غیر از درس طلبگی بهترین چیزی که می تواند یاد بگیرد و آنچه که می تواند مایه برای منبر و سخنرانی و سربلندی طلبه باشد حفظ و یادگیری قرآن و نهج البلاغه است و تا انسان جوان است بهتر می تواند حفظ کند و در این ایام حفظ کردن مانند نقشی است که روی سنگ قرار می گیرد، لذا این فرصت ها را از دست ندهید.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با اشاره به روند ساخت مدرسه علمیه قم و همچنین سوابق و تجارب ساخت مدارس در شهرهای اصفهان، نایین، سمیرم و فریدن، مدرسه علمیه قم را نیز مدرسه قرآنی عنوان کرد و گفت: در آن مدرسه نیز اولویت با قرآنی ها است و از پایه سه طلاب در این مدرسه جذب می شوند و درسی که در دو سال می خوانند طی سه سال تحصیل خواهند کرد و در کنار درس طلبگی قرآن خود را تقویت می کنند.

انتهای پیام

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
    0 0
    ما رفتیم پشت سر یکی از همکاران شما نماز عید فطر بخوانیم سورۀ اعلی را جلوش گرفته بودند از رو هم بلد نبود بخواند. نمازمان قبول است انشاالله؟