پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
نشست خبری مدیر حوزه های علمیه خواهران کشور

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور از مدیریت بانوان بر ۵۰۰ مرکز آموزشی حوزه خواهران در سراسر کشور و سپرده مدیریت های کلان به خانم ها خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور، در نشست خبری که ظهر امروز در مدیریت حوزه علمیه خواهران استان تهران برگزار شد، با بیان موفقیت ها و ارزش های والایی که این نهاد دینی - آموزشی در  جامعه بانوان کشور که بعد از انقلاب اسلامی ایجاد کرده است، اظهار داشت: در هیچ کدام از سیستم های تعلیم و تربیت دنیا اختصاصی دیدن نظام تعلیم و تربیت خواهران را مشاهده نمی کنیم، و این اصلی ترین نقطه ای است که انقلاب اسلامی و به خصوص رهبران نظام مقدس جمهوری اسلامی بر آن تاکید کردند و مورد تائید مراجع عظام تقلید هم قرار گرفت.

مدیر حوزه های علمیه خواهران کشور با اشاره به اینکه ظرفیت های بانوان در همه ابعاد در نظام تعلیم و تربیت حوزه های علمیه خواهران دیده شده است، اظهار کرد: در طول این مدت ۵۰۰ مرکز آموزشی تعلیمی حوزه خواهران در سطح کشور راه اندازی و افتتاح شده است، که نزدیک به ۴۲۰ مرکز در سطح دو و الباقی در سطح ۳ و ۴ مشغول  فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه در حوزه خواهران قریب به ۲۰ رشته نیمه تخصصی سطح سه راه اندازی شده است، تاکید کرد: بعد از گذراندن حدود ۱۰۰ واحد درسی در سطح سه فرصت برای ورود طلبه به سطح چهار فراهم می شود و این مجموعه اقدامات همگی محصول تلاش های پس از تشکیل مرکز مدیریت حوزه های علمیه است.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور با بیان اینکه در اوایل راه اندازی حوزه علمیه خواهران، مدیرانی از بانوان در مرکز مدیریت نبود، گفت: اوایل بنابراین بود که مدیرانی از بانوان در حوزه خواهران باشند، ولی در آن زمان خانم هایی که دارای مدارک سطوح عالی حوزوی باشند و بتوانند این مرکز را اداره کنند، نبود. اما نتیجه به گونه ای بود که توانستیم در این مرکز خانم هایی تربیت کنیم که امروز مدیران همه مدارس و مراکز خانم ها هستند. تلاش بر این است که با یک روند رو به رشد به میزانی که فرصت برای حضور خانم ها در عرصه های مختلف تربیتی فراهم بشود فرصت را به آنها واگذار کنیم.

وی ادامه داد: در طول این مدت صرف نظر از سه استانی که حوزه های آنها مستقل اداره می شود، یعنی خراسان های رضوی، جنوبی و شمالی، در سایر استان ها مرکز مدیریت حوزه خواهران فعال شده است که هر کدام ۴ معاون دارند که همگی از خانم ها انتخاب شده اند و فرصت برای مدیریت کلان استانی به خانم ها سپرده شده است. در این ۲۸ استان تا کنون ۵ مدیر استانی از بین خانم ها انتخاب شده است، به همین نسبت در مرکز مدیریت فرصت فراهم شده است در شرایطی که خانم ها آمادگی داشته باشند مسئولیت ها در اختیار آنان قرار بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور افزود: اراده جدی وجود دارد که مرکز مدیریت خواهران به دست خانم ها اداره شود و استانداردهای علمی و پژوهشی در حوزه ها رعایت شود که از نظر علمی این جریان انتقال ماموریت ها به خانم ها باعث چالشی در تعلیم و تربیت خانم ها نشود.

وی اظهار کرد: بانوان طلبه باید فقهی را فرا بگیرند که مرتبط با عرصه زن و خانواده باشد، فقه قضا و مسائل دیگری که مربوط به حوزه حقوقی و قضایی است که با رویکرد مسائل زنان باید طراحی شود.

مدیر حوزه های علمیه خواهران کشور با بیان اینکه در بعضی از موضوعات مطالعات کافی صورت نگرفته است، بیان داشت: مطالعات اسلامی به قدر کافی در مورد زنان صورت نگرفته است و کار بایسته ای آنچنان که باید صورت نگرفته. تبلیغ با گرایش حج از مسائل مرتبط با حوزه زنان است، مبلغانی که در حج تبلیغ می کنند باید مسائل مرتبط با زنان را به صورت خاص و ویژه بدانند.

وی ادامه داد: مشاوره خانواده با رویکرد اسلامی یکی از رشته هایی است که بر آن تاکید می شود. تربیت دینی کودک و نوجوان و تعلیم و تربیت اسلامی در حوزه خواهران راه اندازی شد و برخی رشته ها هم مشترک با رشته های آقایان اما باحساسیت نسبت به مسائل زنان طراحی شده است.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور در خصوص ایجاد امکانات برای حوزه های علمیه خواهران، گفت: از نظر ساختمان سازی و بناهایی که باید در خدمت خانم ها باشد تا کنون از مجموعه ۵۰۰ مدرسه ۲۶۰ مدرسه به طور قطع از همان ابتدا نوسازی شده و تاسیسی راه اندازی کردیم و مابقی خریداری یا هبه شد و در اختیار حوزه خواهران قرار گرفت.

مدیر حوزه های علمیه خواهران اضافه کرد: تعداد ۴۲ پروژه آموزشی و کمک آموزشی افتتاح شده است و با تکمیل چرخه نظام آموزشی و تربیتی وضعیتی را تصور می کنیم که خانم ها بتوانند در افق ملی و فراملی نقش آفرین باشند.

وی ادامه داد: بهترین کتاب ها در مسائل زن و خانواده را باید خود خانم ها تالیف کنند و بهترین اساتیدی که بتوانند مسائل مربوط به حوزه زن و خانواده را به دیگران منتقل بکنند از بین بانوان باشند.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور در پایان با اشاره به افق ۱۴۰۴، اظهار کرد: برای ارتقاء یافتگی باید رشته های سطح سه و چهار حوزه خواهران گسترش پیدا کند و زمینه برای حضور تخصصی بانوان شکل بگیرد و محور تربیت هم تربیت نخبگانی در نظر گرفته شود. هر تعداد از نخبگان حوزه که به مرز نخبگی برسند در دوره های پژوهش محور رشد خواهیم داد تا جمع قابل توجهی از جمعیت نخبگانی از بین خانم ها باشند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha