جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ جلسه شورای پایگاه بسیج شهدای روحانی مرکز مدیریت حوزه های علمیه

حوزه/ مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه قم بیان کرد: سعه صدر و سلیقه و جامعه شناسی از رموز موفقیت طلاب است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سید حسن اکبری درنشست شورای پایگاه بسیج شهدای روحانی مرکز مدیریت حوزه های علمیه که با حضور   ، با تسلیت شهادت امام موسی کاظم(ع) گفت: بسیج طلاب امام بسیجیان است و روحانیت امام جامعه است. تمام رسالتی که خداوند به عهده انبیای عظام و پیامبر اکرم(ص) گذاشته امروز به دست روحانیت است.

وی افزود: اگر روحانیت با این نگاه حرکت نکند در ماموریت ذاتی و تخصصی که دارد ناکام می ماند. اگر امامی نتواند روی جامعه سایه بیندازد نمی تواند به ماموریت خود از سوی خداوند عمل کند. برای انتقال معارف الهی به بندگان باید به نحوی عمل شود که بازخورد حقیقی خود را در جامعه داشته باشد. 

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه قم بیان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی که نشأت گرفته از یک نهضت جهانی در مسیر دولت فراگیر است، باید مسیری توسط امامان امروز دنبال شود که تکلیف مهم آنها به نتیجه برسد. 

وی گفت: امر خداوند به ما طلاب آن است که شما که داعی الی الله هستید باید ابتدا به فهم عمیق برسید، زیرا اگر این فهم عمق را نداشته باشد،نتیجه کافی را در جامعه نخواهد داشت. این ماموریت در حوزه علمی و فرهنگی و اقتصادی سرایت دارد و اگر هر بخشی بلنگد به همان میزان بخش ها نیز خواهند لنگید. این امور باید به همراه هم حرکت کنند و امام نیز باید این فضا را در جامعه ایجاد کند.

حجت الاسلام والمسلمین اکبری یادآورشد: مقام معظم رهبری در سال ۸۴ در جمع مردم قم فرمود، هرکسی که ماموریت و مسئولیت در جامعه می پذیرد باید ابتدا تقوا داشته باشد. زیرا تقوا مسیر زشتی و زیبایی را برای انسان روشن می کند و به انسان قدرت تشخیص می دهد و انسان را چراغی می کند که مردم از او بهره ببرد. علما و حاکمان دین چنین حکمی دارند.

وی افزود: گزارشی که از این پایگاه بسیج عرضه شد بسیار خوب است، ولی رسالت ما این است که به شکلی حرکت کنیم که همه اقشار از این مجرا و منبع استفاده کنند و اگر غیر از آن باشد ممکن است به ایده آل هایی که درون جانمان قرار دادیم نرسیم. امام علی(ع) بیان می دارند که یک عالم و مربی و معلم و پیشگام و پرچمدار و کسی که به عنوان قائم در جامعه قرار می گیرد باید پیش از همه، فهم لازم را از جامعه داشته باشد.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه قم بیان کرد: امام راحل بیان کردند، عالم باید به احوال جامعه آگاه باشد. ایشان اجازه نمی دادند کسی این تفکر را نشر دهد که طلاب در یک چاردیواری تربیت شوند و همیشه بیان می کردند که طلاب باید در جمع مردم باشند و به احوال و امور جامعه آگاه باشند.

وی گفت: عالم باید سعه صدر داشته باشد، زیرا اگر با کمترین مشکلی از جامعه قهر کند در انجام تکلیف مهم خود ناکام می ماند. پیامبر اکرم(ص) امر خداوند را جاری می کرد و عملی می نمود و در حین ماموریت سنگ می خورد و خون از بدن ایشان خارج می شد. ایشان زیر سایه سنگ های داغ حجاز نفسی تازه می کرد و به سراغ مردم می رفت. به حدی حرکت کردند تا مردم به ایشان و خلق حسن دینی ایشان انس بگیرند.

حجت الاسلام والمسلمین اکبری یادآورشد: عالمان نباید صحنه را خالی کنند زیرا خود حضور سازنده و تعیین کننده است. سلامت نفس در کنار سعه صدر از مهمترین ارکان موفقیت یک طلبه است. امام علی(ع) می فرمایند که اگر عالم علمش را ضایع کند قطعا جاهلان به سراغ آن علم نخواهد رفت.

وی افزود: سلیقه  از دیگر رموز موفقیت عالمان دینی است، زیرا اگر یک عالم سلیقه نداشته باشند در تعلیم آن علوم به مردم موفق نخواهد بود. طلاب باید با روی خوش و باز با مردم در کوچه و بازار رفتار کنند تا مردم نیز با آنها مانوس شوند. اینکه مقام معظم رهبری می فرمایند که سیمای قم در تراز قم نیست به این دلیل است که فرزندان قم به وظیفه خود عمل نمی کنند. 

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha