جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 949099
۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۸
مدیر حوزه علمیه فارس

حوزه/ اگر جامعه ایمانی در کنار ایمان و عمل صالح، تواصی نداشته باشد، چنین جامعه ای در مقابل فتنه ها و توطئه های دشمن، حق را گم می کند و ممکن است دچار ناکامی شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، مقام معظم رهبری در سخنرانی روز مبعث در ضمن مباحث مهم و مفیدی که بیان کردند به یکی از ضرورت های جامعه امروز نیز پرداختند که به دلیل تنوع مطالب ایشان این بخش از فرمایشات معظم له کمتر مورد توجه قرار گرفت و آن توصیه به تواصی بود.

ایشان در کنار توصیه به دشمن شناسی، اعتماد نکردن به آن و تسلیم نشدن در مقابل فشارهای دشمن، تواصی به حق و صبر را نیز مورد تأکید قرار دادند و فرمودند: «مردم یکدیگر را تواصی کنند، اگر تواصی به صبر و حق در جامعه وجود داشته باشد این جامعه به آسانی دستخوش تحرکات دشمن نخواهد شد، اما اگر این جریان تواصی که زنجیره محافظت مؤمنان است قطع شود قطعا خسارت خواهد دید».

این بخش از سخنان حضرت آقا برگرفته شده از آیه آخر سوره مبارکه عصر است که می فرماید: «إنَّ الْإِنسَانَ لَفِی خُسْرٍ، إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ».

تواصی همان توصیه کردن است که از سوی دو طرف انجام می شود آیه شریفه می فرماید همه انسان ها در خسران هستند مگر کسانی که سه ویژگی دارند:

۱-ایمان

۲-عمل صالح

۳- کسانی که همدیگر را به حق و صبر سفارش می کنند.

اگر در کنار ایمان و عمل صالح، جامعه ایمانی تواصی نداشته باشد، چنین جامعه ای در مقابل فتنه ها و توطئه های دشمن حق را گم می کند و ممکن است دچار ناکامی شود. تواصی هم تعلق به حق دارد و هم تعلق به صبر که به تعبیر علامه طباطبایی تواصی به صبر نیز نوعی از تواصی به حق است که از باب ذکر خاص بعد از عام آمده است.

امروز راهبرد دشمن بزرگ نمایی نقاط ضعف کشور، پوشاندن، یا کوچک نمایی و یا استهزای نقاط قوت و پیشرفت های کشور است و در این راهبرد شوم از ظرفیت پیاده نظام گاه غافل و گاه معاند داخلی نیز استفاده می کند نتیجه چنین راهبردی ناامیدی مردم از آینده کشور، از دست رفتن حس اعتماد به نفس ملی و سست شدن مقاومت ملی در مقابل توطئه های دشمن است که تواصی به صراط مستقیم و همچنین صبر و استقامت نسبت به آن نقش مهمی در ناکامی دشمن دارد.

سوره مبارکه عصر سوره ای است که در مکه و در اوج سختی و تنهایی مسلمانان نازل شده است، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و یاران ایشان سه سال در شعب ابی طالب تحت سخت ترین فشارهای اجتماعی و اقتصادی قرار داشتند اما آنچه که سبب شد حتی یک نفر هم دست از ایمان نکشد و سختی ها و مشکلات آنها را از پا نیندازد تواصی مسلمانان به حق و صبر بود.

آری آن روز اسلام برای نجات مسلمانان دستور به تواصی داد و نتیجه آن پیروزی و عزت مسلمانان شد و امروز نیز در عید بزرگ مبعث امام المسلمین فرمان نهضت تواصی را صادر کرد که اگر فراگیر شود نتیجه آن پیروزی مجدد مردم در مقابل جنگ نرم دشمن و عزت چشمگیر ایرانیان خواهد شد.

البته تواصی به حق نیز راهی جز سلاح بصیرت ندارد که اگر بصیرت نباشد ماه حقیقت پشت ابر فتنه ها و شبهات پنهان خواهند ماند از این رو امیر مؤمنان علیه السلام در خطبه ۱۷۳ نهج البلاغه فرمود:

«وَ لَا یَحْمِلُ هَذَا الْعَلَمَ إِلَّا أَهْلُ الْبَصَرِ وَ الصَّبْرِ وَ الْعِلْمِ [بِمَوَاقِعِ]بِمَوَاضِعِ الْحَقِّ».

محمد استوار میمندی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha