جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024

حوزه/ اولین آیه ای که در روز بعثت پیامبر(ص) نازل شد، آیه "اقْرَأْ" بود، یعنی بخوان و این یکی از افتخارات ماست، زیرا دینی داریم که شروعش مسائل فرهنگی و مقدم بودنش بر مسائل اقتصادی و سیاسی است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، وجیهه شکرانی پور، در جمع کارکنان مجتمع آموزش عالی فاطمه الزهراء(س) اصفهان، با بیان آیه ۱۶۴ سوره آل عمران( لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ إِنْ کانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلالٍ مبین)، به عظمت بعثت پیامبراکرم(ص) اشاره نمود و گفت: خداوند متعال تمام نعمت های ظاهری و باطنی را  به انسان عطا کرده و با وجود این  همه نعمت، نفرموده بر سر بشر منت می گذارم، الا در یک جا آن هم در مورد بعثت رسول اکرم(ص).

وی در ادامه با پاسخ به این سوال که چرا با وجود اینکه منت گذاری خوب و پسندیده نیست، اما خداوند در اینجا منت می گذارد؟ ادامه داد:  اگر کسی کار کوچک خود را بزرگ جلوه دهد و آن را به رخ دیگران بکشد کار  قبیحی انجام داده است و البته آن مختص منت های بشری است، اما منت گذاری بر بخشیدن نعمت های بزرگ که از جمله آنها نعمت رسالت است،  منتی زیبا است، لذا خداوند با منت نهادن بعثت پیامبر(ص)،  اهمیت آن را به رخ انسان می کشد.

استاد حوزه خاطر نشان کرد: اگر مسلمان ها به خاطر پذیرش اسلام مشکلات و خسارت‌های زیادی متحمل شده‌اند، نباید فراموش کنند که خداوند بزرگ ترین نعمت را در اختیار آنها گذاشته و پیامبری مبعوث کرد تا انسان ها را تربیت کند و از گمراهی ها باز دارد، بنابراین هر اندازه برای حفظ این نعمت بزرگ تلاش و کوشش شود و هر بهایی پرداخته شود باز هم ناچیز است.

شکرانی پور گفت: اولین چیزی که بر پیامبر اکرم(ص) نازل گردید واژه "اقْرَأْ" است؛ بعثت یعنی برانگیختن، اولین آیه ای که در روز بعثت پیامبر(ص) نازل شد، آیه "اقْرَأْ" بود، یعنی بخوان و این یکی از افتخارات  ماست، زیرا دینی داریم که شروعش مسائل فرهنگی و مقدم بودنش بر مسائل اقتصادی و سیاسی است.

وی با اشاره به حدیث «انَّما بُعِثتُ لِاُتمِمَّ مکارم الأخلاق»، گفت: پیغمبر(ص) آمد تا مکارم اخلاق را تمام کند، انسان باید با الگوگیری از پیامبر(ص)، مدام در حال پیشرفت اخلاقی باشد، باید روز به روز در حال رشد باشد و از خداوند بخواهد ایمان و علم و هدایتش را بیشتر کند، باید همواره تلاش کند محاسن اخلاق و بالاتر از آن  مکارم اخلاق را به نهایت درجه رساند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha