شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
امام جمعه تبریز

حوزه / حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم در همایش یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی در تالار وحدت دانشگاه تبریز گفت: قیام شیخ محمد خیابانی، قیام ضد استبدادی و ضد ارتجاعی و در پی پیاده کردن قانون مشروطیت بود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، صبح امروز در همایش یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی در تالار وحدت دانشگاه تبریز، گفت: قیام  شیخ محمد خیابانی قیام ضد استبدادی و ضد ارتجاعی و در پی پیاده کردن قانون مشروطیت بود.

وی ادامه داد: شیخ محمد خیابانی تجزیه طلب نبود و هرجا که مبارزه‌ای بی امان با طاغوت‌ها وجود داشت، چهره روحانی مجاهدی دیده می‌شود و شیخ محمد خیابانی از جمله آن روحانیون بود. 

امام جمعه تبریز افزود: برخلاف برخی هم عصران و برخی از محققین، شیخ محمد خیابانی هیچ انگیزه‌ای در تجزیه طلبی نداشته و اگر ۶۹ سخنرانی ایشان را مورد مطالعه قرار دهیم، خواهیم دید که حتی یک مورد هم در خصوص استقلال آذربایجان و تجزیه گفته نشده است. 

وی افزود: از جمله اهداف قیام شیخ محمد خیابانی قطع دست اجانب از سلطه بر کشور و ملت، برچیدن دست استبداد از سر کشور، اجرای قانون مشروطیت و سر و سامان دادن به اوضاع به هم ریخته کشور بود. 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در پایان گفت: آنچه شیخ محمد خیابانی را از ادامه راه بازداشت و ناکامی به بار آورد، خیانت‌ها و سنگ اندازی های دشمنان و بیگانگان، اعتماد بیش از حد به افراد به ظاهر خوب و پایبند نبودن همپیمانان شیخ به اهداف و آرمان‌های در پیش گرفته بود. 

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha