شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 949796
۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰
حجت الاسلام برهان قلعه بالایی معاون پژوهش حوزه علمیه کرمانشاه

حوزه/ معاون پژوهش حوزه علمیه کرمانشاه،در یادداشتی به بررسی « مواسات مومنانه » در «مدینة النبی(ص)» و ایران اسلامی پرداخته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کرمانشاه، حجت الاسلام برهان قلعه بالایی در یادداشتی با بررسی «مواسات مومنانه» در «مدینه النبی(ص)» و ایران اسلامی آورده است: 

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَ الَّذِینَ تَبَوَّؤُا الدَّارَ وَ الْإِیمانَ مِنْ قَبْلِهِمْ یُحِبُّونَ مَنْ هاجَرَ إِلَیْهِمْ وَ لا یَجِدُونَ فِی صُدُورِهِمْ حاجَةً مِمَّا ... عَلی‌ أَنْفُسِهِمْ وَ لَوْ کانَ بِهِمْ خَصاصَةٌ وَ مَنْ یُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ.  «آیه 9 سوره مبارکه حشر» آیه نهم سوره مبارکه حشر به آیه «ایثار» در قرآن معروف است، «ایثار» عجیب در مدینه النبی(ص) و جامعه ایمانی حضرت رسول( صلی الله علیه و آله و سلم)، اگر انقلاب اسلامی و جامعه دینی اسلامی ایران را توسعه و بسط یافته شده مدینة النبی(ص) باشد، باید سعی کنیم الزامات و اخلاقیات آن جامعه اسلامی را طابق النعل بالنعل در این جامعه پیاده کنیم، تا ادعا کنیم ما به راستی به سنت پیامبر گرامی اسلام(ص) عمل می کنیم. 

یکی از سنت های عجیب و زیبا در عین حال مهم در سبک زندگی جامعه مدینه النبی(ص) طرح « مواسات مومنانه » بود، ایمانشان اینقدر قوی بود که در عین حال نیازمندی دیگران را بر خود مقدم می دانستند، در نهایت سختی و گرفتاری به یاری دیگران و کمک کار آنها بودند و سعی می کردند، حوائج دیگران را بر خود مقدم بدارند. روزهای آغازین ماه شعبان المعظم و ماه، ماه پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) است، بیائیم جهت پیاده سازی  سنت های زیبای مدینه النبی(ص) عمل به دستورات پیامبر اعظم(ص) را در دستور کار خود قرار بدهیم، الان فصل خرید مردم است، ایام عید است بسیاری از مردم بضاعت و توان کافی جهت خرید ندارند، بعضی از مردم بخاطر « شیوع ویروس منحوس » شغل خود را از دست داده اند، بسیاری نیز در کسب و کار متضرر شده اند، بهترین بهانه و بهترین فرصت همین ایام منتسب به پیامبر گرامی(ص) است.  

الآن وقت آن است که دلهای مومنین به همدیگر گره بخورد، آنانی که دست و بالشان باز است، تمکن مالی دارند، بهترین فرصت را خدای(تبارک و تعالی) برای آنها فراهم آورده است که گره از زندگی برادر مومن خود باز کنند، شاید مردی با کمک عیدی خوشحالی را بر سر سفره خانواده خود ببرد.

 مگر روایت نداریم که امام کاظم(ع) می فرماید: مَنْ أَدْخَلَ عَلَی مُؤْمِنٍ سُرُوراً فَرَّحَ اللَّهُ قَلْبَهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ. « هر که وسیلۀ شادی مؤمنی را فراهم سازد،خدا دلش را در روز قیامت شاد کند.»، پس چه نیکو است که به سنت پیامبر گرامی(ص) دلهای مومنین به همدیگر پیوند بخورد که هم رضایت خدای (تبارک و تعالی) و هم دستور ولی امر مسلمانان است، از تأکیدات معظم له یاری کردن و «مواسات مومنانه» است.   

امید است پیرو فرمایشات ایشان این جامعه ایمانی سراسر پر از شور و نشاط گردد و کسی با دستان خالی به خانه خود برنگردد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha